De MX-5 NC van "Nissan GTR R34"

Nissan GTR R34

Wegverkenner
Helaas nog geen R34 GTR...:confused: Daar blijven we nog maar even van dromen. :ROFLMAO:

Maar een leuke MX5 mag er ook zijn toch?

Dit is mijn nieuwe MX5 NC hardtop, 1.8 met (nu nog even) minder dan 130K kilometer.
Ben er echt super blij mee, en het is ook de eerste auto waar ik echt trots op ben. Wat ziet hij er leuk uit, rijd geweldig, ik ben er echt helemaal weg van.

gMSMfDP.jpeg

LjILmKx.jpeg

Kh8HGak.jpeg

u7cL4YO.jpeg

U54PXb4.jpeg

0IpA4pw.jpeg

sbQcfeT.jpeg

zVSHtGi.jpeg

dpDjiMk.jpeg

wEvMKox.jpeg

Heb er al wat kleine dingetjes voor besteld, stoel verlagers, (ik pas er goed in, maar iets meer ruimte zou fijn zijn) Bluetooth adapter voor de radio, en een obd lezer.

Volgende stap word een mooie set wielen, en winterbanden voor deze velgen. En dan moet de monstertruck een heel aantal centimeter omlaag, met een mooie coilover set. (bilstein oid, geen rommel)

En zo heb ik er nog veel en veel meer plannen mee, maar dat komt allemaal wel.

Laatst bewerkt:
Helaas nog geen R34 GTR...:confused: Daar blijven we nog maar even van dromen. :ROFLMAO:

Maar een leuke MX5 mag er ook zijn toch?

Nou en of! Je moet ergens beginnen, en de MX-5 is dan een hele leuke! We hebben hier wel meer voorbeelden van personen die in 10-15 jaar tijd steeds iets leukers konden kopen. Gewoon de prijzen in de gaten houden en bij een goed bod weer wat anders leuks gaan rijden.

Voor het onderstel kun je ook shoppen bij de rx8, voor een nc is dat volgens mij hetzelfde. Mooie auto natuurlijk, ik vind origineel meestal het mooist maar ieder zijn ding.

Nou en of! Je moet ergens beginnen, en de MX-5 is dan een hele leuke! We hebben hier wel meer voorbeelden van personen die in 10-15 jaar tijd steeds iets leukers konden kopen. Gewoon de prijzen in de gaten houden en bij een goed bod weer wat anders leuks gaan rijden.
Haha zeker, de 34 zal denk ik wel een droom blijven, met de prijzen van tegenwoordig. Maar je moet ook iets hebben om over te dromen toch?

Ik ben hier al heel blij mee, dit was mijn behaalbare droomauto, en ik kan het bijna niet geloven, maar die droom is me toch gelukt. :D
Voor het onderstel kun je ook shoppen bij de rx8, voor een nc is dat volgens mij hetzelfde. Mooie auto natuurlijk, ik vind origineel meestal het mooist maar ieder zijn ding.
Klopt, onderstel is in principe hetzelfde, maar er zijn ook wel een hoop dingen die niet (zomaar) passen. Er is wel een hoop aangepast.

Ik hou het uiterlijk ook zeker vrij origineel, ben ook niet zo van de visuele opsmuk. Ik zal hem zeker niet aankleden met allerlei bumpers oid. Maar een paar mooie wielen, en hem een paar centimeter lager zetten vind ik toch wel mooi.
Vind hem origineel ook wel heel erg hoog op zijn poten staan, vind je niet?

Mooi!! 6,5 jaar NC 1.8 gereden, topauto - gevoelsmatig (dus niet tegen de chrono) snel genoeg, bochtenridder, veel schakelplezier, cabriodak open / toe in een paar seconden + waterdicht, betrouwbaar en relatief eenvoudig om aan te sleutelen. En nog enigszins betaalbaar, een leuk pretpakket dus.
Over dat laatste: er is een prima Haynes manual voor, de aankoop van 30€ win je bij de 1ste klus al terug.
Veel plezier met je aankoop en over die R34, een autoliefhebber moet altijd iets hebben om van te dromen

Heel leuk, begrijpelijk dat je hier trots op bent. En met zo'n hardtop ook comfortabel door het jaar heen. Veel plezier!

Mooi!! 6,5 jaar NC 1.8 gereden, topauto - gevoelsmatig (dus niet tegen de chrono) snel genoeg, bochtenridder, veel schakelplezier, cabriodak open / toe in een paar seconden + waterdicht, betrouwbaar en relatief eenvoudig om aan te sleutelen. En nog enigszins betaalbaar, een leuk pretpakket dus.
Over dat laatste: er is een prima Haynes manual voor, de aankoop van 30€ win je bij de 1ste klus al terug.
Veel plezier met je aankoop en over die R34, een autoliefhebber moet altijd iets hebben om van te dromen
Vooral het sturen en schakelen is opvallend inderdaad. Het voelt zo ongelooflijk strak allemaal. Hij gaat precies waar je heen wil, en schakelt ook ontzettend precies. Motor voelt ook heel soepel, en trekt hem inderdaad goed vooruit.

Dak gaat ook super simpel en snel open en dicht inderdaad. Ik moet zeggen, ik was niet zo'n cabrio man. Maar nu ik een paar keer met een open dak gereden heb...(had nog net een paar keer lekker weer) Het heeft toch echt wel iets. Het is gewoon een hele andere ervaring. Heb dus wel expres voor een hardtop gekozen, dat was ook wel een must. Het is gewoon een "normale" auto met het dak dicht, en niet het gedoe wat je normaal met een softtop hebt. (kou, lekkages, verwering etc)

Vind zelf hobbyen inderdaad ook leuk, dit is nog net een beetje het tijdperk dat je er zelf ook leuk aan kan werken. Het is nog geen computer op wielen. Heb inderdaad al wat service manuals gedownload.
Heel leuk, begrijpelijk dat je hier trots op bent. En met zo'n hardtop ook comfortabel door het jaar heen. Veel plezier!
Dank je. Dat gaat zeker lukken!

Laatst bewerkt:
Leuk een MX-5! Verlagen en andere wielen is wel een beetje een must bij deze auto. Goeie plannen heb je.
Ja vind ik ook. Op een NA en NB minder nodig, maar deze hebben ze wel echt hoog op zijn wielen gezet. Ik twijfel alleen nog tussen 17 en 18 inch. 18 lijkt op sommige foto's heel groot, maar op andere foto's lijkt het juist weer perfect te passen. Zal ook aan de banden liggen, en of hij verlaagd is oid.

18 word misschien ook krap met verlaging, geen zin dat het aan gaat lopen oid, het moet wel gewoon normaal rijden, en normaal over een drempel heen kunnen. Vind het leuk om hem wat sportiever te maken, maar het moet wel gewoon een bruikbare auto blijven.

17" staat de NC goed genoeg vind ik zelf.

Felgen.jpg

wsdNjp4.jpeg

it-wheels-velgen-alice-silver-17-inch-mazda-cx-5-iii-hoogendoornwheels-zuidland-1611046392.jpg

Tussen de wielkasten en motorkap zit heel weinig staal dus de auto heeft geen grotere velgen nodig (vind ik)

Ik heb ook even moeten 'leren' om met de kap open te rijden. Ik heb mijn nb voor 'erbij' dus bij regen en heet weer mag hij huisblijven. Maar tot bijna de vorstgrens kun je open rijden 5-6 graden en de zon schijnt, heerlijk.

Ja kijk, die blauwe is zo te zien ook iets verlaagd, dan vind ik ze ook echt perfect staan.

Op die foto met de 3 autos lijken ze juist weer heel groot, misschien omdat ze daar ook weer heel hoog op hun poten staan. Dan word 18 helemaal overdreven.

Ik neigde al naar 17, maar ik denk dat de keus nu wel gemaakt is. ;)

@Janneman ja heb ook wat geëxperimenteerd, je kan eigenlijk prima met het dak open rijden met mindere temperaturen, (en zelfs op de snelweg) je zit gewoon in je warme coconnetje, met de wind in je haar.

Haha zeker, de 34 zal denk ik wel een droom blijven, met de prijzen van tegenwoordig. Maar je moet ook iets hebben om over te dromen toch?

Ik ben hier al heel blij mee, dit was mijn behaalbare droomauto, en ik kan het bijna niet geloven, maar die droom is me toch gelukt. :D
Ja precies! Lijkt me ook de juiste instelling. Eerst maar lekker mee rijden en dan weer verder kijken als er weer wat leuks voorbijkomt. Als je er voorzichtig en zuinig mee omgaat zal het hopelijk niet teveel afschrijven. En wat betreft dromen zou ik ook stap voor stap nadenken, en zo opbouwen naar steeds iets mooiers.

Laatst bewerkt:
Gefeliciteerd met de MX-5, blijft een leuke auto. Komende woensdag lijkt nog een prachtige cabriodag te worden.
Maar tot bijna de vorstgrens kun je open rijden 5-6 graden en de zon schijnt, heerlijk.
Verwarming volle bak open op de voeten maar de frisse wind door de haren en het is dan prima uit te houden.

Leuke auto! Mijn ouders hebben sinds kort eentje en rijdt echt goed. Mijn pa heeft de stoelen ook laten verlagen. Daardoor komt de stoel wel een heel klein stukje naar voren. Ruim zal het nooit worden, maar ik pas er met mijn 1,92 nog net goed in.
Ik rijd zelf tot eind november zoveel mogelijk met de kap los. Een sjaaltje of ‘buff’ is dan wel fijn. Ik snap nooit dat ik met droog weer cabrio’s vaak met de kap dicht zie rijden. Dat dak hoort open.

• Leuk
Waarderingen: VKG4
Wat een mooi exemplaar! Gefeliciteerd. Het interieur is ook bijzonder netjes. Dat zie je niet zoveel meer. Qua coilovers is er veel aanbod. Ik ben zelf recentelijk overgestapt naar een MeisterR instelbare schroefset. Inmiddels zo’n 8000km mee gereden en kan deze set echt aanbevelen. Ook redelijk betaalbaar. Daarnaast heb ik een set anti roll bars in bestelling staan van een RX8, dat onderstel is zoals al eerder genoemd op een aantal vlakken hetzelfde. Qua velgen zou ik bij verlagen 17 inch aanhouden. Je kan dan veilig tot 17x8 velgen gaan met een iets bredere band (215 vult de wielkasten mooi).

Wat ook leerrijk is, is om eens met de kap dicht een stukje te rijden. Dan hoor je geluiden of rammeltjes etc die je niet hoort met de kap open. Ik zit met een nasty rammel onderin de linkerdeur, nu nog even op onderzoek. Ik verdenk de Bose speaker. Ook hoor ik een heel zacht “waste gate” geluidje elke keer ik schakel, dat hoor je uiteraard niet met de kap open.
Als het onderhoud gedocumenteerd is, check zeker of de vbak olie al ververst is bij deze km-stand. Is zelf goed te doen, vervelendste is die fre.king bouten loskrijgen. En vermoedelijk komt ook de 3de set bougies eraan, ken het onderhoudschema van de NC niet meer uit mijn hoofd. Maar dan kan je meteen ook zien of bougie nr 4 tegen het schutbord al ooit is vervangen, dat was bij de onze niet het geval want is redelijk lastig te bereiken.

@406c Dank je! Ik hoorde het ook inderdaad, binnenkort hopelijk nog even lekker met het dak open!

@Kristian2 Oh, dat de stoel dan iets naar voren komt wist ik weer niet. Maar uiteindelijk zorgt het wel voor wat meer ruimte neem ik aan? Ik ben zelf 185, en het past eigenlijk prima, maar een klein beetje meer ruimte zou wel lekker zijn.

@VincentK Dank je! Hij is inderdaad echt in heel nette staat. Heeft natuurlijk ook maar relatief weinig gelopen. Ik heb hem gisteren over de 130K gereden.
Ik zit eigenlijk vooral naar de Bilstein B14 kit te kijken. Stukje duurder, maar wel een goed merk natuurlijk. Prijs vind ik op zich ook nog wel meevallen, ongeveer 1300 euro.
Ik zag ook dat je anti roll bars van de RX8 kan gebruiken inderderdaad, maar die kan ik ook niet heel makkelijk vinden eigenlijk, en dan zijn ze ook nog best wel prijzig. Er gaat inderdaad 17 onder komen, daar ben ik nu wel uit. ;)

@Niseko Ja ik heb helaas wel een beetje een geluid in het dak zelf, als ik door een woonwijk rijd, met drempels etc. Volgens mij als het chassis wat beweegt. Ik weet ook niet hoe normaal dat is, maar van wat ik online zie moet hij gewoon stil zijn. Dus daar ga ik heel binnenkort ook eens naar kijken. Van wat ik zie is het gewoon een kwestie van zorgen dat alle bouten goed vast zitten. Voor de rest heb ik er eigenlijk geen geluidjes in zitten.

Beurt heeft hij als het goed is recentelijk nog gehad, filters en vloeistoffen zien er ook netjes uit. Maar wat er echt precies gebeurd is... Daar ga ik binnenkort ook nog eens goed naar kijken. Bakolie had ik nog niet aan gedacht, ook een goede inderdaad.

Laatst bewerkt:
@VincentK Dank je! Hij is inderdaad echt in heel nette staat. Heeft natuurlijk ook maar relatief weinig gelopen. Ik heb hem gisteren over de 130K gereden.
Ik zit eigenlijk vooral naar de Bilstein B14 kit te kijken. Stukje duurder, maar wel een goed merk natuurlijk. Prijs vind ik op zich ook nog wel meevallen, ongeveer 1300 euro.
Ik zag ook dat je anti roll bars van de RX8 kan gebruiken inderderdaad, maar die kan ik ook niet heel makkelijk vinden eigenlijk, en dan zijn ze ook nog best wel prijzig. Er gaat inderdaad 17 onder komen, daar ben ik nu wel uit. ;)

Die prijs valt nog wel mee inderdaad. Ik geloof dat ik voor mijn set een vergelijkbaar bedrag kwijt was incl. importkosten. Wel zelf gemonteerd, dat is best een leuke klus en niet al te lastig. V.w.b. de roll bars, ik heb ze via Racing Beat gekocht.

Van de kraakjes in het interieur is het lastig beoordelen op afstand wat normaal is, maar van de hardtop versie lees ik wel meer berichten over bijgeluiden en had daar zelf ook een beetje last van op sommige momenten. Dit kunnen oplossen door extra chassis verstevigingen aan te brengen.

Leuk ding, zo'n NC. Moet idd wel iets omlaag, origineel staan ze gek hoog. Maar iets lager is het helemaal een leuk ding! En met het harde dak ook goed het hele jaar door te gebruiken, heerlijk!

@Kristian2 heeft mij al even genoemd. Dit is onze MX-5 NC 1.8 (bj 2014) in Sendo uitvoering. In juli gekocht bij de Cabriohoeve in Gasselte met maar 15000 km op het tellertje. Duitse import. 10 jaar oud, maar nog als nieuw. Niet goedkoop, maar ik hoop dat de auto zijn waarde een beetje kan behouden. Auto staat op de originele 17 inch wielen met nog de van fabriekswege gemonteerde en nauwelijks gesleten Bridgestone Potenza 205/45-17. Bij de Cabriohoeve de stoelverlagers laten monteren. Ik schuurde af en toe met mijn (kale) hoofdhuid langs zo'n stalen beugel in de softtop en keek net teveel tegen de bovenrand van de voorruit. Ook nam de binnenspiegel veel zicht weg. Nu zit ik 4 centimeter lager. De voorzijde van de stoelzitting blijft op dezelfde hoogte, alleen de achterzijde van de zitting zakt. De ondersteuning van de bovenbenen is daardoor ook beter. De hoogteverstelling van de stoel bleef behouden. Ik vermoed dat jouw bestuurdersstoel niet in hoogte verstelbaar is?
Enige nadeel. In mijn geval kwam de stoel door de verlaging een paar centimeter naar voren te staan. De toch al niet riante beenruimte wordt dan nog iets minder. (ik ben 1.92m)
Dit heb ik weer opgelost door een modificatie aan de gaspedaalbevestiging. Heel simpel, een langere bout en wat extra ringetjes tussen schutbord en pedaalmechaniek. Gevonden en beschreven in het Amerikaanse Miata forum.
Ik kan je aanraden om eens proef te zitten in een NC met stoelverlagers. Een grote en ruim zittende auto wordt zo'n MX-5 nooit. Het is ook even wennen als ik vanuit de riant zittende BMW 2 AT met de fantastisch zittende sportstoelen overstap in de "laagbijdegrondse" en krappe MX-5 cabine. Toch al sinds de aankoop 7000 kilometer gereden. Vrijwel altijd open. Heerlijk met z'n tweeën erop uit. Kap naar beneden (5 seconden met de softtop), pet op het hoofd en genieten. Mooie routes maken en in TomTom Go op de telefoon laden.Voor de aankoop van de MX-5 reden wij mooie tochten met de motor. Nu dus met de cabrio. Het communiceert ook wat makkelijker als je naast elkaar zit i.p.v. achter elkaar in de rijwind met een helm op het hoofd.
DSCF8327.jpg

Fraaie uitvoering, maar… banden van 10 jaar oud zou ik asap vervangen zeker als je wat houdt van doorrijden.

Na de winter worden de banden vervangen. Kan eerlijk gezegd nog geen droogtescheurtje o.i.d. ontdekken maar wil ook niet doorrijden met 10 jaar oude banden. Op zich best fijne banden deze Potenza's. Redelijk stil en vrij comfortabel afrollen op klinkerwegen. Nog geen trillinkje o.i.d. kunnen ontdekken in het stuur. Nu wil ik doorrijden niet te letterlijk nemen want ik ben een rustige rijder met de MX-5. De auto staat onder de carport. Kap twee weken geleden geïmpregneerd. Ik zet de auto niet stil deze winter. Als het droog weer is en geen zout op de weg pak ik 'm af toe voor een ommetje. Bij voorkeur met de kap open. Verwarming op vol, stoelverwarming aan en muts op het hoofd. Mooi de tijd om eens uit te zoeken welke banden ik ga aanschaffen.

Terug
Bovenaan