• Beveel je je auto iedereen aan of kun je niet wachten tot de dag waarop je je volgende auto ophaalt? Of heb je er gewoon niet zoveel op aan te merken en moet iedereen dat ook weten? Doe nu mee aan het Auto Tevredenheidsonderzoek en laat weten wat je van je auto vindt.

de concrete betekenis van banden labels in de realiteit: A vs E

DutchArjo

Startmotor
laat ik beginnen met de situatie: bij de apk is gezegd dat mijn 2 achterbanden droogte barstjes vertonen en vervangen moeten worden.
Ik dus op zoek naar nieuwe banden en ik had er 2 gevonden: allebei met A label voor Grip en A label voor verbruik. nu twijfel ik of ik alleen de 2 achterbanden moet doen want voor zitten ook nog 2 banden die ik niet kan vinden op internet: Viking Citytech 2 (205/60/R16). Ik kan niks zinnigs vinden over die band in die maat, en ik ga er vanuit dat dit dan vast geen goed nieuws is. Enige wat ik kon vinden was een andere band die scoorde E op verbruik en C op grip.

Maar 1 band in mijn maat is zo tussen de 80 en 100 euro. x2 of x4 scheelt dus nog aanzienlijk in geld.

Ik had zelf kymho ecsta ps71 92v gevonden. Grip en verbruik allebei op A.

Ik vraag mij nu alleen af: hoe merk ik nu concreet het verschil tussen A en E in verbruik? of het verschil in grip als het regent?

Leuk die labels natuurlijk en hebt helpt voor het zoeken maar ik heb eigenlijk geen idee van wat het in werkelijkheid voor verschil maakt. Ik heb de uitleg op bandenleader.nl bekeken over de labels, maar heb het idee dat ik vooral voor veiligheid label A nodig heb. Het verschil in verbruik is te relateren aan de hogere prijs van een band, maar relatief klein per 100km als ik het goed lees.
Kortom: is het dus verstanding om gewoon maar die labels te volgen en voor label A te gaan, of is dat teveel luisteren naar de marketingtermen?

Trek je niet te veel aan van al die bandenlabels en testen: wat op een droog en warm wegdek prima presteert kan op een koude natte weg als een dweil presteren, en wat onder een licht autootje prima presteert kan onder een zwaardere auto slecht presteren. (en andersom idem)
Bandenkeuze blijft een stuk maatwerk tussen voertuig, ondergrond, rijomstandigheden en bestuurder, kortom een hele hoop factoren die je maar voor een deel zelf in de hand hebt.... in de praktijk dus altijd een compromis.
Persoonlijk let ik nooit op het verbruik, een goede grip bij nat wegdek en 4-seizoenen geschikt vind ik aardig belangrijkere criteriums als het verbruikscijfertje.
En veiligheid... met een lompe ezel achter het stuur red je het ook niet op de als meest veilig beoordeelde banden, dan zit ik veel liever in een auto met een veilig rijdende bestuurder en 4 banden met wat kleine droogtescheurtjes.

Ik zou banden kopen van een beter merk, ze komen in de tests niet al te best naar voren. Nu zeggen die tests ook niet alles, maar ze maken wel het verschil tussen wel of geen ongeluk.
Ik zou persoonlijk nooit op banden besparen.

Ik heb zelf ook niet echt goede ervaringen met die Vikings. Maar goed, de ene band is de andere niet.
Ik ben erg blij met mijn huidige Hankooks Evo 3. Qua verbruik merk ik in elk geval geen verschil, maar het verschil in grip is ongekend.

Frits79 zei:
Ik zou persoonlijk nooit op banden besparen.
Zo lees ik dit topic eigenlijk niet, als het allemaal echt zo goedkoop mogelijk moest, hadden ze het waarschijnlijk nooit over 4 banden gehad.
Ze zoeken ook volgens de labels de beste band. Dat vind ik niet echt overkomen als zo goedkoop mogelijk, want dan kijk je alleen naar de prijs.
Ze willen volgens mij gewoon een goede band voor een goede prijs. Een beetje vooronderzoek voordat ze het kopen, en dus gewoon op een slimme en goede manier aankopen doen.

Zoals al gezegd, staar je niet blind op de labels. Dat zegt inderdaad eigenlijk helemaal niet zo veel. Ik zou meer naar reviews kijken. Maar dan wel reviews van een gerenommeerd bedrijf. Reviews van willekeurige gebruikers heb je eigenlijk weer niets aan.

Redelijk tot goede banden voor relatief lage prijs zijn o.a. Toyo, Nexen, Kumho, Falen, Maxxis

Muddy Bandit zei:
Trek je niet te veel aan van al die bandenlabels en testen: wat op een droog en warm wegdek prima presteert kan op een koude natte weg als een dweil presteren, en wat onder een licht autootje prima presteert kan onder een zwaardere auto slecht presteren. (en andersom idem)
Bandenkeuze blijft een stuk maatwerk tussen voertuig, ondergrond, rijomstandigheden en bestuurder, kortom een hele hoop factoren die je maar voor een deel zelf in de hand hebt.... in de praktijk dus altijd een compromis.
Persoonlijk let ik nooit op het verbruik, een goede grip bij nat wegdek en 4-seizoenen geschikt vind ik aardig belangrijkere criteriums als het verbruikscijfertje.
En veiligheid... met een lompe ezel achter het stuur red je het ook niet op de als meest veilig beoordeelde banden, dan zit ik veel liever in een auto met een veilig rijdende bestuurder en 4 banden met wat kleine droogtescheurtjes.

De testen die gebruikt worden om een bandenlabel te bepalen, zijn testen die voor de automobilist niet volledig zijn en daarmee is "het bandenlabel" een labeltje waar je niet te veel waarde aan moet hechten.

Wat wordt er getest:
Grip op nat wegdek
Brandstofefficiëntie
Rolgeluidemissies

waarbij de volgende opmerkingen:
- Er is naast grip op nat wegdek ook grip op droog wegdek.
- Hoe hoog het brandstofverbruik is wordt vooral bepaalt door de rechtervoet. Iets zachter rubber geeft goede grip op droog maar zal een fractie hoger verbruik geven. Een fractie zo klein dat het nauwelijks meetbaar is.
- Zolang jij nog geen Duits-Engelse handgebakken luxe bolide rijdt waarin zelfs het klokje te veel geluid maakt, zal je weing merken van het bandengeluid. Het is een persoonlijke keuze om op de hoeveelheid geluid te letten.

Wat veel meer een factor is waar je op moet letten is verschil in grip tussen voor- en achterbanden. Nu slijten voorbanden (bij een voorwielaandrijver) veel sneller dan achterbanden, dus het moment dat die Vikings vervangen moeten worden, komt waarschijnlijk sneller dan jij wil.
Achterbanden moeten wel eens vervangen worden omdat ze te oud zijn (die droogtescheurtjes) en oudere banden hebben duidelijk merkbaar minder grip dan nieuwe.

-Er staat al een goede twintig jaar een dot-code op de band die aangeeft wanneer ze gemaakt zijn,. Bandenverhaaltje)

Ik zou zelf er voor kiezen de Vikings voor te laten zitten en de achterbandjes te vervangen. Ik zou zelf letten op goede grip (Ik heb een voorkeur voor Pirelli) wat bij de achterbanden erg belangrijk is. Als de voorbanden dan versleten zijn, kunnen de Pirelli's van de achteras naar de vooras waardoor je de beste grip altijd achter hebt (dat voorkomt onverwachte uitstapjes van de achterkant in bochten). Hierdoor rij je ook niet meer met droogtescheuren en banden met nauwelijks grip door ouderdom.

Ik heb energielabel B banden voor de zomer: 5.3L per 100km op de snelweg.
Energielabel G Winterbanden voor winter: 5.8/100km op de snelweg.
(verbruik als ik net gewisseld heb, wanneer je het goed kan vergelijken. Zomerbanden worden nog ietsje zuiniger als het warmer is. )

Ik rij rustig, dus in de zomer ga ik voor zuinigere banden. In de winter rij ik altijd wel een of vaker in de bergen, dus winterbanden zijn voor prestatie op moeilijke condities. Betekend wel slechter verbruikt. 4 seasons werken onvoldoende daarvoor (wel wel eens andere mensen achter mij aangehad die zich vast reden op een besneeuwde bergpas op nieuwe continental crossclimate, terwijl ik wel boven kwam).

bedankt voor alle reacties. hieronder mijn antwoorden op een aantal vragen/opmerkingen.

Hoeveel profiel zit er nog op de Vikings?
Zat, banden zijn behoorlijk nieuw nog. Net bij garage gevraagd, die zou ze gewoon laten zitten en alleen de banden achter vervangen.

Trek je niet te veel aan van al die bandenlabels en testen
Maar hoe ga ik dan een band vinden die aan mijn behoefte voldoet?

Ze willen volgens mij gewoon een goede band voor een goede prijs. Een beetje vooronderzoek voordat ze het kopen, en dus gewoon op een slimme en goede manier aankopen doen.
exact!

Ik zou zelf letten op goede grip (Ik heb een voorkeur voor Pirelli) wat bij de achterbanden erg belangrijk is.
daar wil ik nu ook wel naar kijken.

Ik heb deze pagina bekeken: https://www.bandenleader.nl/advies-banden/label-autobanden Dat stukje over remweg is voor mij beangrijk maar net zo goed hoeveel grip heb je in bochten onder natte omstandigheden.
Ik ga maar eens zoeken naar banden testen, kijken wat die zeggen.

Kijk eens naar wat testen op tyrereviews.com. Globaal genomen geldt dat Chinese budgetmeuk ook vooral dat is, zgn premiumbanden zeker niet altijd de beste keus zijn en 4s/all s banden eigenlijk altijd wel ergens tekort komen. En labels, achja, slager die zijn eigen vlees keurt.

De grenswaarden voor de twee categorien zijn:

Grip op natte weg (dwarsversnelling):
A > 1,55g
B 1,40 - 1,54g
C 1,25 - 1,39g
D 1,10 - 1,24g
E <1,09g

Verbruik (rolweerstandscoefficient)
A < 0,0065
B 0,0066 - 0,0078
C 0,0078 - 0,0090
D 0,0090 - 0,0105
E > 0,0106

Er zit dus wel degelijk enige waarde aan deze labels. Een grip E band heeft al een 1,5x zo lange remweg als een grip A band. Wat je zal zien bij je zoektocht in bandentesten, dat de resultaten grofweg overeen gaan komen met de labels.

edit:
Dit zijn overigens de vernieuwde labels van 2021. Daarvoor waren de categorien net even anders:

Pre2021:
Grip op natte weg (dwarsversnelling):
A > 1,55g
B 1,40 - 1,54g
C 1,25 - 1,39g
D niet gebruikt
E 1,10 - 1,24g
F <1,09g
G niet gebruikt

Verbruik (rolweerstandscoefficient)
A < 0,0065
B 0,0066 - 0,0078
C 0,0078 - 0,0090
D niet gebruikt
E 0,0090 - 0,0105
F 0,0106 - 0,0120
G > 0,0121

R W xxx zei:
Kijk eens naar wat testen op tyrereviews.com. Globaal genomen geldt dat Chinese budgetmeuk ook vooral dat is, zgn premiumbanden zeker niet altijd de beste keus zijn en 4s/all s banden eigenlijk altijd wel ergens tekort komen. En labels, achja, slager die zijn eigen vlees keurt.

Dank voor deze tip. Ik heb door tyreviews.com nu gekozen voor de hankook ventus prime 4 K135.

Daar vond ik lovende reviews over deze band. Enige wat ik daar niet kon vinden is of er nog verschil is in de verschillende specificaties. De 92V vs de 96H bijv.
Ik nu ook geen idee welk type ik eronder ga krijgen.

Terug
Bovenaan