rke
Wegverkenner
Laatst sprak ik op een barbeque met een paar monteurs. Geen internet-wannabee-monteurs zoals ik, die een steeksleutel slechts herkennen aan het plaatje wat google geeft, maar echte, zeldzame, diehard automonteurs.
Op een gegeven moment ging de discussie over dashcams. Ik heb een tijd met een dashcam rondgereden, ik vind een dashcam in het hedendaagse cowboy-verkeer gewoon noodzaak. Maar zo'n ding zit er natuurlijk ook nog in als je de auto voor een beurtje wegbrengt.
Ik had bij de Seat dealer een aantekening laten maken dat er een dashcam in zat. Verder hangt dat ding er bij mij in om in geval van werkelijke schade eventueel mijn onschuld te kunnen aantonen. En schade... dat is gelukkig (even afkloppen) al weer heel wat jaartjes geleden.
Ik had eerlijk gezegd verwacht dat de receptionist bij een beurtje de aanwezigheid van een dashcam wel zou doorgeven aan de monteurs. Zodat de monteurs de stekker er even uit kunnen trekken als ze de dashacam als vervelend ervaren en ze met de auto bezig zijn. Het blijkt namelijk dat veel monteurs het niet fijn vinden als je de gesprekken kan horen.
Zo van: Moet je deze bak zien, van showroomconditie naar afgetrapte vuilnisbak in een half jaar.
Of kijk: Meneer verzamelt de gebruikte condooms achter de binnenspiegel, denkt zeker dat zijn vrouw ze daar niet vindt.
Maar dat doet de receptionist dus niet. De auto schijnt dus gewoon zo de werkplaats ingereden te worden. Raar eigenlijk, de camera filmt dus onaangekondigd in een ruimte die niet openbaar is.
Zou dat onder de GDPR regeling vallen?
En wat doet de werkgever er mee als een of andere viespeuk klaagt dat de monteurs zijn gedrag met de (huur)auto bekritiseerd hebben?
Belt hij de leasemaatschappij of foetert hij de monteurs uit vanwege hun opmerkzaamheid?
Van dat onderwerp kwam de discussie op een ander onderwerp. Grote garageketens schijnen tegenwoordig aan de monteurs te vragen (delen van) de werkzaamheden te filmen. Zo van: Hoi, ik ben rke en ik ben uw monteur voor vandaag. Ik heb uw auto APK gekeurd en een van de zaken die ik daarbij ben tegengekomen is te veel speling op uw wiellagers.
Vervolgens zien we een closeup van de naaf van het wiel en het beeld bibbert.
Voor een ervaren monteur is alleen het zien van een filmpje soms al niet genoeg, vaak voel je de speling alleen maar. Maar voor een autoleek zou een filmpje dan wel voldoende zijn? Leken die soms letterlijk met van die grappige draadjes uit de band rondrijden?
Bovendien staan de werkplaatstarieven tegenwoordig best onder druk. Daar sta je dan als monteur, handschoentjes aan omdat dat deel auto best smerig kan zijn. Handschoentjes uit, camera pakken, filmpje schieten, camera neerleggen, handschoentjes aan, onderdeel los maken. Volgende onderdeel, handschoentjes uit, camera pakken, filmpje schieten, camera neerleggen, handschoentjes aan... affijn, je begrijpt wel wat ik bedoel. En de klant krijgt als dank voor al dit extra werk een mooi filmpje vol met onderdelen die hij nog nooit in het echt gezien heeft.
Er zal vast iemand gepromoveerd zijn met deze methode. Hij zou als blijk van waardering een filmpje kunnen maken hoe hij dit rapport geschreven heeft. Camera pakken, leeg scherm filmen. Camera neerleggen, Word opstarten. Camera pakken en leeg Word scherm filmen. Camera neerleggen en hoofdstuk een tikken. Camera pakken en Word met de tekst hoofdstuk een filmen.
Ik stop er maar mee, ik word moe van mezelf. Ik tik gewoon verder op mijn trouwe flapflop en reken er op dat jullie vertrouwen op mijn werk. Misschien zelfs zonder dat je het ooit geweten hebt....
Op een gegeven moment ging de discussie over dashcams. Ik heb een tijd met een dashcam rondgereden, ik vind een dashcam in het hedendaagse cowboy-verkeer gewoon noodzaak. Maar zo'n ding zit er natuurlijk ook nog in als je de auto voor een beurtje wegbrengt.
Ik had bij de Seat dealer een aantekening laten maken dat er een dashcam in zat. Verder hangt dat ding er bij mij in om in geval van werkelijke schade eventueel mijn onschuld te kunnen aantonen. En schade... dat is gelukkig (even afkloppen) al weer heel wat jaartjes geleden.
Ik had eerlijk gezegd verwacht dat de receptionist bij een beurtje de aanwezigheid van een dashcam wel zou doorgeven aan de monteurs. Zodat de monteurs de stekker er even uit kunnen trekken als ze de dashacam als vervelend ervaren en ze met de auto bezig zijn. Het blijkt namelijk dat veel monteurs het niet fijn vinden als je de gesprekken kan horen.
Zo van: Moet je deze bak zien, van showroomconditie naar afgetrapte vuilnisbak in een half jaar.
Of kijk: Meneer verzamelt de gebruikte condooms achter de binnenspiegel, denkt zeker dat zijn vrouw ze daar niet vindt.
Maar dat doet de receptionist dus niet. De auto schijnt dus gewoon zo de werkplaats ingereden te worden. Raar eigenlijk, de camera filmt dus onaangekondigd in een ruimte die niet openbaar is.
Zou dat onder de GDPR regeling vallen?
En wat doet de werkgever er mee als een of andere viespeuk klaagt dat de monteurs zijn gedrag met de (huur)auto bekritiseerd hebben?
Belt hij de leasemaatschappij of foetert hij de monteurs uit vanwege hun opmerkzaamheid?
Van dat onderwerp kwam de discussie op een ander onderwerp. Grote garageketens schijnen tegenwoordig aan de monteurs te vragen (delen van) de werkzaamheden te filmen. Zo van: Hoi, ik ben rke en ik ben uw monteur voor vandaag. Ik heb uw auto APK gekeurd en een van de zaken die ik daarbij ben tegengekomen is te veel speling op uw wiellagers.
Vervolgens zien we een closeup van de naaf van het wiel en het beeld bibbert.
Voor een ervaren monteur is alleen het zien van een filmpje soms al niet genoeg, vaak voel je de speling alleen maar. Maar voor een autoleek zou een filmpje dan wel voldoende zijn? Leken die soms letterlijk met van die grappige draadjes uit de band rondrijden?
Bovendien staan de werkplaatstarieven tegenwoordig best onder druk. Daar sta je dan als monteur, handschoentjes aan omdat dat deel auto best smerig kan zijn. Handschoentjes uit, camera pakken, filmpje schieten, camera neerleggen, handschoentjes aan, onderdeel los maken. Volgende onderdeel, handschoentjes uit, camera pakken, filmpje schieten, camera neerleggen, handschoentjes aan... affijn, je begrijpt wel wat ik bedoel. En de klant krijgt als dank voor al dit extra werk een mooi filmpje vol met onderdelen die hij nog nooit in het echt gezien heeft.
Er zal vast iemand gepromoveerd zijn met deze methode. Hij zou als blijk van waardering een filmpje kunnen maken hoe hij dit rapport geschreven heeft. Camera pakken, leeg scherm filmen. Camera neerleggen, Word opstarten. Camera pakken en leeg Word scherm filmen. Camera neerleggen en hoofdstuk een tikken. Camera pakken en Word met de tekst hoofdstuk een filmen.
Ik stop er maar mee, ik word moe van mezelf. Ik tik gewoon verder op mijn trouwe flapflop en reken er op dat jullie vertrouwen op mijn werk. Misschien zelfs zonder dat je het ooit geweten hebt....