Even in foto's een overzicht van het huidige wagenpark:
***Renault 15 TL uit 1975. ***
Een origineel Nederlandse R15 TL uit 1975 met al bijzonderheid een schuifdak. Geheel door mij zelf gerestaureerd, zie de vorige pagina's. Sinds juni 2022 weer op de weg na 18 jaar stilstand. Ik ken drie vorige eigenaren, en die historie gaat terug tot in de jaren '90. De vorige eigenaar heb ik nog niet benaderd, ben zijn gegevens ook even kwijt. De eigenaar daarvoor heb ik ook nog niet teriggevonden. De oudste eigenaar die ik ken, heb ik wel benaderd en foto's gestuurd maar die heeft helaas geen interesse meer. Jammer, ik had gehoopt op oude jaren '90 foto's van mijn auto...
***Renault 17 TL découvrable automatic uit 1975 (1976 op kenteken)***
In mei 1999 heb ik deze auto uit Frankrijk geimporteerd. Inmiddels dus bijna 24 jaar in bezit. In de jaren dat we nog geen kinderen hadden, was dit onze vakantieauto. We zijn er mee in o.a. Noorwegen en Zweden, Frankrijk en Oostenrijk geweest. Deze auto is nog ongerestaureerd, Wel is de auto bij de vorige eigenaar in Frankrijk aan de buitenzijde overgespoten. Op zijn Frans en in de verkeerde kleur grijs maar ik heb geen plannen om daar binnenkort iets aan te doen. Gewoon netjes en rijdend houden is het verhaal hierbij.
***Renault 15 GTL Grand Prix uit 1977***
Een R15 van na de facelift heb ik nooit heel mooi gevonden. Maar deze specifieke auto is wel bijzonder en dreigde op een gegeven moment naar de eeuwigheid te verdwijnen. En dat terwijl het de enige GTL Grand Prix is die waarschijnlijk tijdens de rijdersparade van de Grote Prijs Formule 1 op Zandvoort gereden heeft. Dus gaan we deze auto ook restaureren. Dat is nog een gigantische klus en zal nog lang gaan duren aangezien ik niet heel veel tijd heb. Maar de voortgang zal hier zeker getoond gaan worden. De eerste kleine stukjes laswerk zijn inmiddels gedaan.
***Renault 21 TSE uit 1992***
Deze auto stond in Italië te koop en werd via Catawiki aangeboden. Zonder minimumprijs en met maar liefst 210 foto's werd ik best enthousiast ondanks dat de phase2 R21 niet mijn favoriete model is. Maar de 51.200km, het zwarte lederen interieur en de luxe uitvoering spraken in het voordeel van de auto. Inmiddels hebben we er zo'n 5.000 km mee gereden, voornamelijk vakantietrips, waaronder de zomervakantie in Engeland.
***Renault ZOE Intens uit 2013 / accu upgrade naar 43 kWh in 2018***
Sinds half juni 2013 rijden wij in een Zoe Intens in de kleur “Brun Ardent” met de 17” TechRun wielen. Toen de ZOE uitkwam was elektrisch rijden nog echt iets bijzonders. Alleen de Nissan Leaf en de Tesla Model S waren toen nog op de markt (naast de I-Miev drieling en nog wat obscure autotjes). Maar voor onze dagelijkse ritten van maximaal 2 keer 35 kilometer, was de ZOE voor ons prima inzetbaar. Er ontstond in de begindagen al snel een clubje ZOE eigenaren die, vooral via het Renaultforum, talloze tips uitwisselden. Over gratis laadpunten bijvoorbeeld, over laadproblemen en over het in de voorruit spiegelende dashboard. Een twintigtal ZOE rijders werd na een half jaar uitgenodigd op de koffie bij Renault Nederland als een soort gebruikerspanel. Dat was een leuke tijd.
Inmiddels staat de teller op ruim 165.000 km en er zijn heel weinig zaken te melden. Na de accu uprade in 2018 is de auto nog beter bruikbaar en ik probeer de auto nog zeker 5 tot 10 jaar aan te houden.
***Renault Mégane E-tech Electric Evolution ER (2023)***
Sinds 10 januari 2023 heb ik vanuit mijn werkgever deze elektrische Mégane. Mijn woon-werk afstand is 100 km enkele reis waarvan 95 km snelweg. Met de ervaring van de ZOE in mijn achterhoofd wilde ik graag elektrisch rijden maar wist dat je in de winter bij snelwegsnelheden zo'n 20-25 kWh/100 km nodig hebt. Om dus, zonder stress, heen en weer te kunnen, heb je zeker 50-55 kWh accupakket nodig. Daarmee vielen auto's als de ZOE, e-208 en dergelijke af. Mijn favoriete Ioniq5 viel buiten het budget en zo bleven eigenlijk alleen de e-Niro en de Mégane over. De nieuwe e-Niro vind ik niet mooi en dus rijden we inmiddels al 2.000 km in deze witte Mégane.
.............................