Dashboard meters Honda accord 1.8ils 2000

A

Anoniem

Guest
Beste allen,

Ik heb al jaren het probleem dat mijn dashboard meters soms niet werken. Het gaat dan om de toerenteller, snelheidsmeter en de digitale kilometerteller.
Wanneer ik het contact uit en weer aan deed dan deden ze het vaak weer, soms moest ik dat een aantal keer herhalen maar eenmaal werkend bleef het werken. De auto heeft alweer bijna een jaar stilgestaan en nu is het andersom, ze doen het vaker niet dan wel. Nog steeds is het zo dat als ze het eenmaal doen ze het blijven doen totdat het contact weer uitgaat.

Ik dacht aan een relais maar die schijnt er niet te zijn volgens een elektrisch schema. Heb nu de dashboard meters losgehaald omdat ik mij niets anders meer kan bedenken maar daar zit een grote printplaat achter waar ik niets mee kan.
Het gekke vind ik dat de meters het constant wel of niet doen, bij een los contact of slechte soldering zouden toch juist trillingen ed een storing veroorzaken.

Mijn volgende stap is een complete dashboard meterbox of hoe dat ook genoemd wordt aan te schaffen maar misschien en hopelijk zijn hier mensen die een andere oorzaak weten of kunnen bevestigen dat het daar wel aan moet liggen, ik weet het namelijk niet meer.

Met vriendelijke groet,

Marco Hendriks

Nee, je meters zitten niet achter een relais.
Gezien meerdere meters exact hetzelfde probleem hebben op exact dezelfde tijd, is het iets wat ze samen gemeen hebben en dat is een massa en wellicht een voeding.
Lijkt mij dan toch een slecht contact, of wellicht een breukje in een koperbaan op de printplaat.
Zie je een bepaalde trend, warm koud, vochtig weer of juist droog weer.

Helaas zie ik geen bepaalde trend meer hoewel het in het begin leek dat het aan/uit draaien van het contact meer kans van slagen had wanneer de auto warm gedraaid was is er momenteel geen peil meer op te trekken.

Massa punten die ik gevonden heb zijn allemaal losgehaald en schoongemaakt. Kan een slecht contact of een breuk in een koperbaan ervoor zorgen dat het of wel of niet werkt? Het komt niet voor dat ze ineens uitvallen of spontaan geen werken, ik moet het contact uit en weer aanzetten. Het lijkt ook geen verschil te maken of er 13,5v of 12,5v in de accu zit.

Een onderbreking, hoe klein ook, kan er voor zorgen dat er geen goede stroomkring is. Mogelijk kan ook de spanningsstabilisator kuren hebben. Deze zorgt er voor dat de spanning constant op bijvoorbeeld 9 volt zit en fluctuaties van de accuspanning geen invloed hebben op de meteruitslag van de meters.

Bedankt voor de reacties, even een update.

Aangezien ik niets kon vinden over een spanningsstabilisator wilde ik de draden meten die vanaf de pcm/ecm naar de meters lopen maar helaas komen de kleuren op het schema van Haynes niet overheen met de praktijk dus heb ik alle 31 draden gemeten die op de meterbox zitten. Enkele hadden de accuspanning, de meeste 0,2v lager en een enkele 1 of zelfs 2v lager.

Dit deed ik met de meters werkend en wilde ik doen wanneer ze niet zouden werken om hopelijk een verschil te zien maar ze blijven ineens goed werken, hoe vaak ik het contact ook aan en uit zet. Misschien toch gewoon een stekker die aangesloten zit op de meterbox, ik probeer het morgen of overmorgen nog eens en werken ze dan nog steeds dan is het opgelost en ga ik het dashboard weer in elkaar zetten. Wordt vervolgd!

Het leek al te mooi om waar te zijn, even een update.

Afgelopen 24u heb ik het regelmatig getest terwijl ik de accuspanning heb laten zakken tot net onder de 12v en ik heb de massa van de ecm gevonden en aangepakt.
Alle keren werkte het zoals het hoort tot aan vanavond, het euvel verscheen weer en ik heb direct alle draden weer gemeten. Er waren twee opvallende waardes, één die eerder 0,2 was is nu 4,72 en één die 0,14 was is nu 11,5. Als het nou andersom was dan had ik misschien wat gevonden maar nu begrijp ik er niets van.

Vervolgens eenmaal contact uitgezet en weer aan en nu blijft het weer goed werken en loop ik weer vast... Iemand nog ideeën?

MarcoH84 zei:

Afgelopen 24u heb ik het regelmatig getest terwijl ik de accuspanning heb laten zakken tot net onder de 12v en ik heb de massa van de ecm gevonden en aangepakt.
Alle keren werkte het zoals het hoort tot aan vanavond, het euvel verscheen weer en ik heb direct alle draden weer gemeten. Er waren twee opvallende waardes, één die eerder 0,2 was is nu 4,72 en één die 0,14 was is nu 11,5. Als het nou andersom was dan had ik misschien wat gevonden maar nu begrijp ik er niets van.

Vervolgens eenmaal contact uitgezet en weer aan en nu blijft het weer goed werken en loop ik weer vast... Iemand nog ideeën?

Dat lijkt toch te wijzen op een overgangsweerstand en/of onderbreking ergens.
Ik weet niet wat je gemeten hebt, maar als de spanning bij werkende meters nagenoeg 0 was en nu 4,7V, dan denk ik dat je de spanningsval gemeten hebt over een onderbreking of een slecht contact. Maar dat is zo moeilijk te zeggen.

Ik sta op het punt van opgeven aangezien ze het nu 9 van de 10 keer wel doen ipv 9 van de 10 keer niet...

Er zijn in ieder geval twee dingen die ze gemeen hebben, de ecm en de printplaat van het dashboard. Aangezien ik niet het juiste schema kan bemachtigen voor mijn model auto is het lastig uit te vogelen welke draden van de ecm komen en aangezien daaruit aparte draden komen voor de snelheidsmeter en de toerenteller acht ik de kans klein dat het aan de ecm ligt.
Dan blijft de printplaat over waar waarschijnlijk ook een spanningsstabilisator in verwerkt zit waar @Pietzoveel het over had maar ik heb zelf onvoldoende kennis en materialen om de printplaat te testen. Ik heb een vraag bij sloopbedrijven open staan voor een complete dashboard meterbox maar geen reactie.

Ik heb ook nog aan het contactslot gedacht aangezien het probleem daarmee opgelost wordt of juist naar boven komt maar dat kan het volgens mij ook niet zijn dus denk ik aan opgeven en het dashboard weer dicht te schroeven. Eerst nog even het elektrische raam repareren waar ik een compleet nieuwe motor voor heb moeten bestellen omdat een printplaat relais niet goed lijkt te werken en een probleem met de centrale vergrendeling van de passagiersdeuren zien op te lossen..

Marcel21674 zei:
MarcoH84 zei:

Dat lijkt toch te wijzen op een overgangsweerstand en/of onderbreking ergens.
Ik weet niet wat je gemeten hebt, maar als de spanning bij werkende meters nagenoeg 0 was en nu 4,7V, dan denk ik dat je de spanningsval gemeten hebt over een onderbreking of een slecht contact. Maar dat is zo moeilijk te zeggen.

Ik heb de 31 draden gemeten die de meterbox ingaan en daarbij één van die draden gebruikt als massa.
6 van de 31 draden worden gebruikt als massa en daar meet ik allemaal 0, 00 ohm op wat wel opvallend is aangezien mijn meter altijd 0,06 aangeeft wanneer ik de pennen tegen elkaar aan houd....
Het grote nadeel is dat ik niet weet welke draad waarvoor dient aangezien ik geen correct schema voor mijn auto kan vinden en ik heb begrepen dat bijvoorbeeld de snelheidsmeter met een signaal werkt en niet met een voltage...?

Kleine update, de tellers doen het nog steeds 9 van de 10 keer maar ik heb nu 2x gehad dat de startmotor niet reageerde met starten.

Even contact uit en weer aan en dan start hij wel. Zal het toch met het contactslot of de combinatieschakelaar te maken hebben en hoe test ik dat zonder een correct schema?

Ruby 6747383 zei:
This works really well for us, thank you! Facing same issue here. Help is appreciated.

Did you get any further already and can you understand everything in Dutch by translating it?

images

https://imageshack.com/my/images

Heeft iemand een idee wat dit ding doet? Ik meet er 1a2 Ohm weerstand op, het wordt een condenser genoemd en gezien het zwart geblakerde omhulsel vermoed ik dat die weleens erg warm is geweest.

Aan de hand van het onderdeelnummer en de locatie ben ik er wel achter gekomen dat het onderdeel uitmaakt van de control unit maar ik heb geen idee wat het doet...

MarcoH84 zei:
images

Heeft iemand een idee wat dit ding doet? Ik meet er 1a2 Ohm weerstand op, het wordt een condenser genoemd en gezien het zwart geblakerde omhulsel vermoed ik dat die weleens erg warm is geweest.

Aan de hand van het onderdeelnummer en de locatie ben ik er wel achter gekomen dat het onderdeel uitmaakt van de control unit maar ik heb geen idee wat het doet...

Dat is een ontstoringscondensator van 0.47uF die pieken en dalen opvangt in het circuit. Om deze te testen heb je een multimeter nodig die capaciteit kan meten.

MarcoH84 zei:
MarcoH84 zei:
images

Dat is een ontstoringscondensator van 0.47uF die pieken en dalen opvangt in het circuit. Om deze te testen heb je een multimeter nodig die capaciteit kan meten.

Oh die heb ik niet maar ik ben er wel achtergekomen dat het zwarte waarschijnlijk veroorzaakt is door het rubber dat er half ingeschoven zit. Waarschijnlijk is er dus niets mee aan de hand en functioneert die gewoon goed.

Terug
Bovenaan