WVM
Startmotor
Vroeger zag je nog weleens auto's met caravan erachter met een speciale 'caravanspoiler' achteraan op het autodak rijden om de luchtweerstand wat te verminderen. Dat zie je haast nooit meer, maar caravans zijn dan ook vaker zelf al aardig wat beter gestroomlijnd dan destijds. Toch sluit de daklijn van een caravan zelden goed aan bij die van de trekkende auto, tenzij je een busje als trekauto gebruikt misschien.
Zo ook bij mijn auto en caravan.
Nu heb ik ook een dakkoffer die waarschijnlijk het hoogteverschil aardig overbrugt. Die dakkoffer heeft ook een soort van spoilertje achteraan, dat het effect nog zou kunnen verbeteren. Zonder aanhanger blijkt de stroomlijn van die dakkoffer (mede daardoor misschien wel) zo goed te werken dat de luchtweerstand met dakkoffer duidelijk minder is dan met alleen dakdragers terwijl het frontaal oppervlak van die koffer natuurlijk veel groter is dan dat van alleen de dakdragers. In ieder geval op mijn Ypsilon waarvoor ik de dakkoffer heb gekocht, maar de daklijn van de Giulietta lijkt daar wel sterk op zodat ik verwacht dat ook daar de extra luchtweerstand van de koffer erg zal meevallen.
Voor de ruimte heb ik die dakkoffer (nog) niet nodig gehad bij de ruimere Giulietta, maar gezien de kennelijk goede stroomlijn van de koffer en dat spoilertje achterop vraag ik mij nu af of die koffer misschien de stroomlijn met caravan achter de auto ook zou kunnen verbeteren zodat het gunstig kan zijn de koffer toch te monteren als de extra ruimte niet echt nodig is.
Kan iemand daar iets zinnigs over zeggen, vanuit eigen ervaring misschien met caravan en dakkoffer of vanuit wat meer kennis van aerodynamica dan de gemiddelde Nederlander (of Belg) heeft?
Ik kan geen foto meer vinden van die dakkoffer, dus zal nog eens kijken of ik een duidelijke kan vinden of maken. Maar in z'n algemeenheid, wat denken jullie? Welke kans zou groter zijn? Dat zo'n goed gevormde koffer de stroomlijn verbetert door ahw 'de wind te breken' vóór de caravan en de luchtstroom vloeiend over het caravandak te geleiden? Of dat die de luchtweerstand juist verhoogt door bijvoorbeeld meer turbulentie tussen auto en caravan te veroorzaken?
Ik ben heel benieuwd naar jullie ideeën daarover en/of ervaringen daarmee!
Zo ook bij mijn auto en caravan.
Nu heb ik ook een dakkoffer die waarschijnlijk het hoogteverschil aardig overbrugt. Die dakkoffer heeft ook een soort van spoilertje achteraan, dat het effect nog zou kunnen verbeteren. Zonder aanhanger blijkt de stroomlijn van die dakkoffer (mede daardoor misschien wel) zo goed te werken dat de luchtweerstand met dakkoffer duidelijk minder is dan met alleen dakdragers terwijl het frontaal oppervlak van die koffer natuurlijk veel groter is dan dat van alleen de dakdragers. In ieder geval op mijn Ypsilon waarvoor ik de dakkoffer heb gekocht, maar de daklijn van de Giulietta lijkt daar wel sterk op zodat ik verwacht dat ook daar de extra luchtweerstand van de koffer erg zal meevallen.
Voor de ruimte heb ik die dakkoffer (nog) niet nodig gehad bij de ruimere Giulietta, maar gezien de kennelijk goede stroomlijn van de koffer en dat spoilertje achterop vraag ik mij nu af of die koffer misschien de stroomlijn met caravan achter de auto ook zou kunnen verbeteren zodat het gunstig kan zijn de koffer toch te monteren als de extra ruimte niet echt nodig is.
Kan iemand daar iets zinnigs over zeggen, vanuit eigen ervaring misschien met caravan en dakkoffer of vanuit wat meer kennis van aerodynamica dan de gemiddelde Nederlander (of Belg) heeft?
Ik kan geen foto meer vinden van die dakkoffer, dus zal nog eens kijken of ik een duidelijke kan vinden of maken. Maar in z'n algemeenheid, wat denken jullie? Welke kans zou groter zijn? Dat zo'n goed gevormde koffer de stroomlijn verbetert door ahw 'de wind te breken' vóór de caravan en de luchtstroom vloeiend over het caravandak te geleiden? Of dat die de luchtweerstand juist verhoogt door bijvoorbeeld meer turbulentie tussen auto en caravan te veroorzaken?
Ik ben heel benieuwd naar jullie ideeën daarover en/of ervaringen daarmee!
Laatst bewerkt: