Dakkoffer als 'caravanspoiler'?

WVM

Startmotor
Vroeger zag je nog weleens auto's met caravan erachter met een speciale 'caravanspoiler' achteraan op het autodak rijden om de luchtweerstand wat te verminderen. Dat zie je haast nooit meer, maar caravans zijn dan ook vaker zelf al aardig wat beter gestroomlijnd dan destijds. Toch sluit de daklijn van een caravan zelden goed aan bij die van de trekkende auto, tenzij je een busje als trekauto gebruikt misschien.
Zo ook bij mijn auto en caravan.

Nu heb ik ook een dakkoffer die waarschijnlijk het hoogteverschil aardig overbrugt. Die dakkoffer heeft ook een soort van spoilertje achteraan, dat het effect nog zou kunnen verbeteren. Zonder aanhanger blijkt de stroomlijn van die dakkoffer (mede daardoor misschien wel) zo goed te werken dat de luchtweerstand met dakkoffer duidelijk minder is dan met alleen dakdragers terwijl het frontaal oppervlak van die koffer natuurlijk veel groter is dan dat van alleen de dakdragers. In ieder geval op mijn Ypsilon waarvoor ik de dakkoffer heb gekocht, maar de daklijn van de Giulietta lijkt daar wel sterk op zodat ik verwacht dat ook daar de extra luchtweerstand van de koffer erg zal meevallen.

Voor de ruimte heb ik die dakkoffer (nog) niet nodig gehad bij de ruimere Giulietta, maar gezien de kennelijk goede stroomlijn van de koffer en dat spoilertje achterop vraag ik mij nu af of die koffer misschien de stroomlijn met caravan achter de auto ook zou kunnen verbeteren zodat het gunstig kan zijn de koffer toch te monteren als de extra ruimte niet echt nodig is.

Kan iemand daar iets zinnigs over zeggen, vanuit eigen ervaring misschien met caravan en dakkoffer of vanuit wat meer kennis van aerodynamica dan de gemiddelde Nederlander (of Belg) heeft?
Ik kan geen foto meer vinden van die dakkoffer, dus zal nog eens kijken of ik een duidelijke kan vinden of maken. Maar in z'n algemeenheid, wat denken jullie? Welke kans zou groter zijn? Dat zo'n goed gevormde koffer de stroomlijn verbetert door ahw 'de wind te breken' vóór de caravan en de luchtstroom vloeiend over het caravandak te geleiden? Of dat die de luchtweerstand juist verhoogt door bijvoorbeeld meer turbulentie tussen auto en caravan te veroorzaken?

Ik ben heel benieuwd naar jullie ideeën daarover en/of ervaringen daarmee!

Laatst bewerkt:
Of dat die de luchtweerstand juist verhoogt door bijvoorbeeld meer turbulentie tussen auto en caravan te veroorzaken?
Dat, vermoed ik. Daarnaast vergroot je er ook de luchtweerstand aan de voorkant van je auto mee en de combinatie wordt er zwaarder van waardoor er qua verbruik waarschijnlijk maar weinig winst te behalen valt.

• Leuk
Waarderingen: WVM
Dat, vermoed ik. Daarnaast vergroot je er ook de luchtweerstand aan de voorkant van je auto mee en de combinatie wordt er zwaarder van waardoor er qua verbruik waarschijnlijk maar weinig winst te behalen valt.

dat denk ik ook, het verstoort alleen maar de stroomlijn. zo'n dakkoffer staat ook echt op de auto en du verre van ideaal. Daarnaast een caravan heeft van zichzelf tegenwoordig ook iets betere aerodynamica. Linksom of rechtsom moet de caravan toch door die lukt getrokken worden en het zijn van zichzelf geen vierkante blokken meer.

Dus zou zeker niet iets op je dat plaatse met het idee dat het beter is, want alles wat je extra op en aan je auto maakt gaat tegen je werken. Bovendien komt alle lucht die je breekt me een dakkoffer alsnog tegen de caravan aan.

PADT-Fluent-SkiRackAero-Velocity-Contours-Bases-Up-and-Box-01.png

fast-app-precious-cargo_2.jpg

iets van een spoiler gaat alleen maar werken als die praktisch tegen de caravan gezet word, precies zoals je bij vrachtwagens ook ziet aan de bovenkant en zijkanten om zo nauw mogelijk aan te sluiten aan de trailer. dat gaat je bij een auto/caravan combinatie nooit lukken.

De luchtweerstand wordt bepaald door Cw x A. A is het oppervlak van de combinatie, dus zolang de dakkoffer niet uitsteekt kan hij de Cw positief beïnvloeden en voor een lager verbruik zorgen. Solo rijdend met een dakkoffer is het oppervlak beduidend groter en dus van meer invloed.

Als je die dakkoffer toch hebt, dan zou ik het gewoon eens proberen.

Ik kan me nog herinneren dat ze bij mythbusters een route reden met een pickup met geopende en een met gesloten laadklep, ander dan verwacht bleek gesloten laadklep iets zuiniger, omdat er een soort turbulentiegolf in de laadbak ontstaat waarover de lucht vloeien naar achteren afliep. het zou zomaar kunnen dat die dakkoffer ook zoiets creert tussen auto en caravan.

• Leuk
Gaat nooit veel uitmaken. Het grote probleem van de luchtweerstand van de caravan zit niet aan de voorkant maar aan de achterkant van de caravan. Die zuigt.

^^ dakspoiler op het einde van de caravan monteren? ;)

Voorbeeld van een TrailerTail.

P_6042_00001_L.jpg

Ik zie dit eerlijk gezegd weinig op de weg, denk dat het een stille dood gestorven is. Misschien is het ook wel geblokkeerd door (handhaving van) regelgeving.

Misschien kan je wat laten maken?

windtunnel--3-.jpg

• Leuk
Een caravan heeft al een beetje zo'n vorm. Wil je dat op de auto maken dan wel maximaal laten aansluiten op de caravan

Aeroplus Caravan Wind Deflector. APS10

450-06090a.png

450-06090_dd.jpg

Ik heb even voor je op Google gezocht
Zoiets heb ik nog op zolder liggen, gebruikte mijn vader bij hun caravan! Maar lijkt me voor mijn caravan wat overdreven omdat die een dak heeft dat aan de voorkant al een flink stuk vloeiender afloopt. Ook is het maar de vraag of het op mijn dakdrager past, die spoiler kwam toen compleet met een dakdrager voor een (schrik niet) regengootbevestiging die de meeste auto's toen nog hadden.

Die werkte toen trouwens wel heel goed, ooit in het voorjaar over de dijk Enkhuizen-Lelystad op weg naar de seizoensplek door hele zwermen muggen heengereden en aan de caravan kon je zien dat die door vrijwel net zo'n spoiler alleen onder de spoiler door op de caravan te pletter sloegen, vanaf spoiler-hoogte was de caravan perfect muggen-vrij - de spoiler zelf trouwens ook :)

(edit) O, er is zelfs een filmpje op youtube over die spoiler, inclusief windtunnel-beelden.
Lijkt echt als twee druppels water op die van m'n vader geërfde. Video geeft wel een idee hoe ik 'm op mijn eigen dakdrager zou kunnen monteren ...

Laatst bewerkt:
Bedankt voor het meedenken trouwens, allemaal! Dat zijn nogal wat overwegingen en kanttekeningen, die ik even moet laten bezinken.

Ik wil het verschil uiteindelijk inderdaad weleens uitproberen in de praktijk zoals @Audi A6 ook voorstelt, maar een probleempje daarbij is wel dat voor een eerlijke vergelijking de omstandigheden - weg, verkeer, weer etcetera - eigenlijk helemaal identiek zouden moeten zijn, Als dat zou lukken zou het verbruik de beste indicatie geven, mijn Alfa heeft gelukkig een heel nauwkeurige verbruiksmeter in de boordcomputer. Maar zelfs twee keer exact hetzelfde - niet te korte want dan wordt 't verschil sowieso te klein - stuk op één dag rijden geeft geen garantie dat de omstandigheden exact hetzelfde zullen zijn, niets is zo veranderlijk als het weer en het verkeer :confused: Of zelfs drie keer, die caravanspoiler is misschien ook wel aardig om toch uit te proberen als de bevestiging lukt :unsure:

Laatst bewerkt:
zo'n spoiler is leuk, maar als die zo vrij staat krijg je gelijk achter de spoiler toch ook gewoon tegendruk en gaat het toch alleen maar tegen werken? Gevoelsmatig is het meer marketing dan effectief. Maar ben benieuwd of dit ergens onderstreept kan worden of dat ik ongelijk heb

zo'n spoiler is leuk, maar als die zo vrij staat krijg je gelijk achter de spoiler toch ook gewoon tegendruk en gaat het toch alleen maar tegen werken? Gevoelsmatig is het meer marketing dan effectief. Maar ben benieuwd of dit ergens onderstreept kan worden of dat ik ongelijk heb
Dat filmpje op youtube over die spoiler wekt de indruk dat ze 't - met succes - in een windtunnel hebben getest. Maar waar ze claimen dat 't voor elke auto zou werken, laten ze de verbeterde luchtstroom maar met één type auto (een MPV) zien, of het bij een lagere, beter gestroomlijnde, hatchback net zo goed zou werken lijkt me zeer de vraag.
Hoewel de auto van m'n vader waar het (afgaande op de succesvol afgebogen muggenzwermen) vrij goed leek te werken ook een niet extreem hoge hatchback was...

(edit) even verder zoeken leverde ook een positieve praktijktest op bij een grote SUV. Met in de tekst de suggestie dat de windtunneltests bij MIRA wel degelijk 'extensive', met meerdere auto's, zijn uitgevoerd.

Maar als ik zie hoe extreem die Purpleline Aeroplus spoiler gevormd is om dat effect te bereiken, zinkt de moed me wel in de schoenen dat een simpele dakkoffer iets dergelijks zou kunnen teweegbrengen.

Laatst bewerkt:
^^ Het ging in de BNR autoshow vanmiddag (op het einde, tegen 16.00 uur aan) ook over de dakkoffer en stroomlijn (bij EV's dan). Een manager van Brink trekhaken was te gast (er komt 2e kwartaal dit jaar een after market, elektrisch, wegklapbare trekhaak bij Brink in het leveringsprogramma - was 'n primeur, begreep ik-.) en men sprak over de bagagekoffer op de trekhaak i.p.v. de dakkoffer. Stroomlijn technisch en dus bevorderlijk voor het beperken van het actieradiusverlies bij een EV is een bagagekoffer op een (fietsen)drager nuttiger dan op het dak, aldus Wouter.

Maar goed, daar heb je dus weinig aan als je de trekhaakkogel al nodig hebt voor de caravandissel.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Foto verwijderd op verzoek van eigenaar foto.

Moderatie

Als ik nu zo naar je foto kijk.. dan denk ik eerder: misschien werkt een constructie wel met een "verbrede" disselklep?
Soort taartschep erboven construeren, vanaf de handvaten van je caravan richting de kont van de auto, met steunen vanaf de dissel zodat je dat gat opvult? Niet te diep maken want je moet wel kunnen draaien met je kont van de auto t.o.v. de caravan. Ik denk dat een ruime onderarm qua lengte om ruimte te houden wel voldoende is voor de stuurhoek.

Hopelijk lezen de forummers die zich professioneel met (auto)design/techniek bezig houden mee en kunnen misschien hun expertise weergeven?

Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan