Daihatsu Sirion 2008 stuurbekrachtiging werkt niet

Guest
Ik zette vannochtend mijn auto aan en hoorde een raar klik geluid vanaf het stuur komen
En toen ik de auto wou draaien stuurde hij heel zwaar tot mijn verbazing Brande er ook een rood stuurtje bij
Mijn toerenteller weten jullie mischien wat het is?????????

Nee natuurlijk niet. Waarom zou je in je instructieboekje kijken als er een lampje brandt. Alsof daar wel staat wat er aan de hand is.

Het idee alleen al.

Ik gok een probleem bij de stuurbekrachtiging. Een rood lampje is natuurlijk niet goed. Even de dealer/garage bellen voor meer informatie en als het veilig is daar langs gaan.

In eerste instantie klinkt het mij meteen in de oren als een probleem met het stuurhuis. Is overigens een prijzig onderdeel.

Is bij mij ooit vervangen onder garantie bij een Hyundai met dezelfde 'symptomen'.

Het is een electrisch stuurhuis, dus er kan wel wat meer stuk dan het stuurhuis zelf. Spanningsprobleem, ECU, stekker, bedrading, electromotor. Maar een electrisch probleem kan zichzelf ook heel goed oplossen (tijdelijk?) door het contact uit en weer aan te zetten.

Stuurbekrachtiging valt uit Daihatsu Sirion 2 uit 2007.
Bij koud weer gaat het met starten goed lijkt het wel en bij warm weer valt hij uit.
Bij starten hoor je een ratelend geluid uit stuurkolom wat lijkt op een ralais schakeling.
Heeft iemand ideen hoe dit probleem op te lossen,bij garage vragen ze de hoofdprijs

De Sirion2 van mijn vrouw, ook uit 2007, heeft hetzelfde probleem.
Inderdaad een kleine 'ratel' o.i.d. uit de stuurkolom en daarna het EPS (Electronic Power Steering) lampje dat gaat branden.
Zou inderdaad uit het stuurhuis komen, weet niet welk onderdeel exact.
Zonder (elektrische) stuurbekrachtiging is er amper mee te rijden.
Ik ben er voor naar de (voormalig) dealer geweest, daar was het probleem niet bekend. Dus het is niet een probleem dat waar deze auto's allemaal een keer mee te maken krijgen.
Je zou ervoor kunnen kiezen een tweedehands stuurhuis te plaatsen, het onderdeel kost ergens tussen de 150 en 200 euro
Gereviseerd stuurhuis via Daihatsu kost tussen de 700 en 800 euro.

Wij hebben een vreemd foefje ontdekt om het probleem te omzeilen.
Sleutel in het contact, sleutel draaien om te starten.
Zodra de motor aanslaat meteen het stuur een slag draaien.
Echt direct bij het aanslaan van de motor, niet een seconde of wat wachten.
Wat wel even belangrijk is, onze Sirion2 heeft dit probleem alleen bij het starten.
Als de auto loopt zonder storing blijft dat ook zo!

Vreemd, en misschien niet helemaal de manier, maar het werkt altijd.

Heb hetzelfde gehad. Na tweede keer starten ging het lampje uit en werkte de stuurbekrachtiging wel normaal --> Stuurbekrachtiging gedemonteerd en schoongespoten met perslucht --> grafietpoeder van koolborstels verwijderd . Zie verder op problemcar, met dank aan elourens en Martijnth:
https://problemcar.nl/topic/daihatsu/eps-electronic-power-steering-lampje-brandt-soms-dan-zwaar-st-226917
Helaas werkt het URL-gereedschapje niet, dus dat word kopiëren en plakken.

Terug
Bovenaan