Daihatsu Sirion 1 (M100) fuseekogelhoezen

A

Anoniem

Guest
Hoi. Ik heb recent een APK uit laten voeren op mijn Daihatsu Sirion 1 (M100). Hier kwam uit naar voren dat de fuseekogelhoezen beschadigd zijn en vervangen dienen te worden. De desbetreffende garage gaf me een offerte mee (rond de 500 euro). Volgens hun is de fuseekogelhoes 1 geheel met de draagarm en dienen deze ook vervangen te worden. Nu kan ik dit zelf niet goed controleren (heb hier geen ervaring mee). Wel vond ik op de volgende website de mogelijkheid om losse kogelhoezen (met bevestigingsringen) te bestellen:

https://www.mijnautoonderdelen.nl/fuseekogelhoes/daihatsu-sirion/?typeCode=18032

Het lijkt er dus op dat dit wel een mogelijkheid is? Heeft iemand deze auto in bezit of kan iemand hier meer over vertellen? Alvast bedankt.

500 euro voor kogelhoesjes?? Krijg je de auto er dan gratis bij? Losse kogels of niet, er kan toch gewoon een universeel hoesje omheen?

s velthuis zei:
500 euro voor kogelhoesjes?? Krijg je de auto er dan gratis bij? Losse kogels of niet, er kan toch gewoon een universeel hoesje omheen?

Als de kogel nog goed is wel.
Zoektocht levert me idd op dat het kogelgewricht hier geperst zit. Via de gebruikelijke wegen kan ik m niet als los onderdeel vinden.

Gewoon bij de dealer laten keuren daar hebben de ze 1000% zeker weten hoesjes.....

Nikolaas zei:
Gewoon bij de dealer laten keuren daar hebben de ze 1000% zeker weten hoesjes.....

Nou. Meestal zijn het juist dealerbedrijven die dit soort praktijken durven uit te halen. Heb het bij Renault vaak genoeg gezien.....

Oh ja, das nog vooropgesteld dat je uberhaupt een Daihatsu dealer weet te vinden.

TomTom zei:
s velthuis zei:

Als de kogel nog goed is wel.
Zoektocht levert me idd op dat het kogelgewricht hier geperst zit. Via de gebruikelijke wegen kan ik m niet als los onderdeel vinden.

Ik geloof best dat die kogels an sich niet te vervangen zijn, maar een rekening van 500 euro voor zo'n onderdeel voor zo'n karretje getuigt eigenlijk niet zo van meedenken. Dat is eigenlijk gewoon economisch total loss.

Ik ken de sirion niet, dus ik weet helaas niet exact hoe zo'n draagarm eruit ziet, maar als je dit ziet :

https://www.ebay.de/itm/ATG-QUERLENKER-LENKER-AUFHANGUNG-VORNE-LINKS-FUR-DAIHATSU-SIRION-M1/302417111328?fits=Year%3A2001%7CModel%3ASirion&hash=item466976e920:g:k58AAOSwAclbp9pn

https://www.ebay.de/itm/ATG-QUERLENKER-LENKER-AUFHANGUNG-VORNE-RECHTS-FUR-DAIHATSU-SIRION-M1/302415467689?fits=Year%3A2001%7CModel%3ASirion&hash=item46695dd4a9:g:pNoAAOSwR6BbppnK

Zou je toch denken dat je voor 100 euro per kant en heel eind zou moeten kunnen komen.

Bedankt voor de antwoorden. Het is dus van belang te weten of de kogels nog goed zijn. Als het geperste kogels zijn zal het toch met de draagarm vervangen moeten worden. Indien de kogels nog goed zijn moet het volgens mij wel mogelijk zijn alleen hoezen er op te zetten. De Daihatsu dealer is al een aantal jaren weg uit NL. Ik heb de APK bij Kwikfit uit laten voeren (had een coupon van mijn verzekering). Die onderdelen van Ebay zijn ook nog een optie.

Tom de Vries001 zei:
Bedankt voor de antwoorden. Het is dus van belang te weten of de kogels nog goed zijn. Als het geperste kogels zijn zal het toch met de draagarm vervangen moeten worden. Indien de kogels nog goed zijn moet het volgens mij wel mogelijk zijn alleen hoezen er op te zetten. De Daihatsu dealer is al een aantal jaren weg uit NL. Ik heb de APK bij Kwikfit uit laten voeren (had een coupon van mijn verzekering). Die onderdelen van Ebay zijn ook nog een optie.

Ik zou dan zeker voor een second opinion gaan.

Tom de Vries001 zei:

Ohhh, daar ga je al..... kwikfit.
idd. gewoon naar een goede universele garage en daar voor een second opinion gaan.

Inmiddels bij mijn lokale garage gebracht en alles gefixed voor 140 euro inclusief herkeuring. De hoezen konden blijkbaar wel los vervangen worden en de kogels waren nog in goede conditie. Ben er inmiddels achter dat er meer zijn met dezelfde ervaring bij Kwik Fit (goedkope APK gevolgd door hoge offerte).

Tom de Vries001 zei:
Inmiddels bij mijn lokale garage gebracht en alles gefixed voor 140 euro inclusief herkeuring. De hoezen konden blijkbaar wel los vervangen worden en de kogels waren nog in goede conditie. Ben er inmiddels achter dat er meer zijn met dezelfde ervaring bij Kwik Fit (goedkope APK gevolgd door hoge offerte).

Dat klinkt een stuk schappelijker en realistischer inderdaad.

Tom de Vries001 zei:

Goeie les zo, veel mensen komen er pas achter dat de Kwikfit geen topadres is voor de apk en aanverwant onderhoud nadat ze onnodig een hoop geld hebben uitgegeven. Met zo'n second opinion kost het je aanzienlijk minder leergeld.(y)

140 euro voor een paar universele hoesjes (en een nieuwe keuring) vind ik nog steeds prijzig.
Heb ze zelf ooit bij een bedrijf Laten vervangen voor een paar tientjes. Hoewel later de draagarmen alsnog vervangen zijn om andere redenen.

Maar alles beter dan die 500 euro van de kwikfuck (want je wordt er snel genaaid)

Hoge offertes van de kwikfit zijn geen uitzondering maar een regel. Dat is hun verdienmodel.
Mooie praatjes, goedkope actietarieven... Maar ze zijn er op gericht om je extra werk aan te smeren, zeker bij een apk keuring willen ze dat graag doen.
Personeel wordt er zelfs op getraind om meerwerk op te zoeken.

En, als alleen de kogelhoezen afgekeurd worden, maar niet de kogels zelf (lees binnen de apk normen, dus weinig tot geen speling) kunnen eigenlijk alle hoezen vervangen worden, desnoods voor een setje universele, die een paar euro per stuk kosten. Of een kogel al lam is kun je pas zien als die los is van het fusee.

Terug
Bovenaan