Daihatsu Cuore 2004 verwarming werkt niet

Julian 2398903

Startmotor
Hallo allemaal,
Vorige week heb ik mijn eerste auto, een Daihatsu Cuore uit 2004 gekocht. De auto rijdt super, echter merkte ik bij de koop dat de koppeling al heel zwaar intrapte. Een kennis (automonteur bij BMW) erin laten rijden en constateerde dat koppeling niet is versleten. Nu begint de koppeling bij intrappen op sommige momenten een enorm gek geluid te maken, een soort piepend geluid. Dit gebeurd nu al een paar keer na een stuk te hebben gereden op normale snelheid. Het gebeurd dus niet altijd wanneer ik de koppeling intrap, zeker niet wanneer de motor koud is (lijkt). Ik heb een video gemaakt en via de link is het geluid duidelijk meermaals te horen.
Wie heeft enig idee wat het probleem kan zijn?
 
Denk ik ook. Kan je alleen een nieuw druklager erin laten zetten, een komplete koppelingsset is niet veel duurder en hetzelfde werk....
 
Voor jouw auto kost het vervangen van de koppelingsset zo'n 500 tot 600 euro, volgens mijngarage.nl.
 
Een versleten koppeling (of onderdelen daarvan) is een erg veel voorkomend euvel bij gebruikte stadsauto's als de Cuore, wel iets om op te letten bij de aanschaf!
 
Hallo allemaal,
Nu heb ik afgelopen 2 keer netjes E5 getankt, dat wat voorgeschreven wordt. Nu heb ik een kennis die bij de BMW garage als monteur werkt, die adviseert omstebeurt E5 en E10 te tanken, vanwege de lagere kosten, en aangezien ik de auto niet maanden stil laat staan. Ik dacht toch nog even controleren via jullie; kan het kwaad soms gewoon E10 te tanken met mijn auto? Zeker vandaag de dag scheelt het €0,30 per liter.
 
Grappig ik heb vorige week exact dezelfde auto gekocht. Ook een 2004 Cuore.

In mn nette autos tank ik altijd 98 e5. In de Cuore niet. Daar tank ik gewoon e10 in. Het is zeker niet beter dan e5. Maar ik betwijfel of het kwaad kan.

Bedenk het zo.
Auto is 20 jaar oud
Heeft al tig duizend km gereden met zeer waarschijnlijk e10
 
Om de beurt E5/E10 tanken lijkt mij wat veel. Mij werd geadviseerd om eens in de 6 tankbeurten E5 te tanken. Dit doe ik alleen niet meer met deze prijzen. De E10 zal best slechter zijn voor de auto maar het verschil is mij tegenwoordig te groot.
Vraag is ook of je niet wat anders met je geld wil doen dan het in duurdere brandstof te stoppen. Als je een gezin met kinderen hebt, een nieuw huis of noem maar iets op dan kun je het beter daar in steken dan in brandstof die opgestookt wordt naar mijn mening.
 
Ik las laatst ergens dat o.a. Toyota de brandstofslangen altijd al beter voor elkaar had voor diverse type brandstoffen doordat het wereldwijd zijn auto's verkoopt. Dát doen andere fabrikanten ook, maar die voeren toch een breder, diverser, model en type aanbod in de diverse continenten, denk ik dan.. Of het verhaal 100& waar is..



Edit: gezien de link van Nissan GTR R34 kan jouw Cuore dus niet op E10.

Het is even afhankelijk van je gebruik van de auto. Doe je dat dagelijks op wat langere ritten zodat er goed de warmte in kan komen, zou ik wat langer op E10 rijden qua wisseling van tankbeurt. Af en toe E10 tanken zal niet slecht zijn.
Probeer een Argos of een Fieten pomp in je omgeving te vinden: naar mijn ervaring hebben die het prijsverschil het laagst: 20/21 cent, soms 25 cent. 30 cent verschil zou ik ook niet betalen.. tenzij je in de omgeving van waar je bent geen alternatief hebt.
 
Om de beurt E5/E10 tanken lijkt mij wat veel. Mij werd geadviseerd om eens in de 6 tankbeurten E5 te tanken. Dit doe ik alleen niet meer met deze prijzen. De E10 zal best slechter zijn voor de auto maar het verschil is mij tegenwoordig te groot.
Vraag is ook of je niet wat anders met je geld wil doen dan het in duurdere brandstof te stoppen. Als je een gezin met kinderen hebt, een nieuw huis of noem maar iets op dan kun je het beter daar in steken dan in brandstof die opgestookt wordt naar mijn mening.
Jij rijdt met een Opel uit 2015... Daar kun je gewoon mee op E10 rijden zonder problemen. Nergens voor nodig om daar E5 in te gooien, tenzij je hem langdurig stil laat staan.

Het gaat in dit topic vooral over net iets oudere auto's van c.a. 20 jaar oud waarbij E10 minder geschikt is.

Voor een Cuore uit 2004 (waar de onderdelen al slechter verkrijgbaar van zijn) zou je het beste gewoon E5 kunnen blijven tanken. Sporadisch een keer E10 zal het probleem echt niet wezen als er niets anders voorhanden is.

Gezien Daihatsu een merk van Toyota is, zullen ze niet zomaar aangeven dat E10 niet kan in zo'n cuore...
Benzineslangen zullen sneller gaan lekken en de injectoren kunnen problemen krijgen.
Wilt niet zeggen dat dat direct zal gebeuren. Maar gezien de verkrijgbaarheid van nieuwe onderdelen, zou ik het er niet op wagen.
(blokje wat in deze cuores zit is nog van daihatsu zelf, niet zoals de latere die een aygo blok hadden)


Bij lange stilstand is het bij ALLE auto's aan te raden E5 te gebruiken, omdat E10 benzine binnen 3-4 maanden zwaar onderuit gaat in kwaliteit.
 
Dank voor jullie reacties. Ik heb zojuist de gok gewaagd en er E10 ingegooid, er zat nog een kwart E5 in. Kijken of ik verschil in zuinigheid en rijden voel… Ik rij een tank binnen 3 weken leeg dus lange stilstand met de auto zal ik niet hebben.
 
Hij zal zeker niet zuiniger zijn op e10. Waarschijnlijk 2 tot 3 % meer gebruik.
Je zou ook 50% e5 en 50% e10 kunnen proberen. Is wel extra gedoe met afrekenen.
 
Jij rijdt met een Opel uit 2015... Daar kun je gewoon mee op E10 rijden zonder problemen. Nergens voor nodig om daar E5 in te gooien, tenzij je hem langdurig stil laat staan.

Het gaat in dit topic vooral over net iets oudere auto's van c.a. 20 jaar oud waarbij E10 minder geschikt is.

Voor een Cuore uit 2004 (waar de onderdelen al slechter verkrijgbaar van zijn) zou je het beste gewoon E5 kunnen blijven tanken. Sporadisch een keer E10 zal het probleem echt niet wezen als er niets anders voorhanden is.

Gezien Daihatsu een merk van Toyota is, zullen ze niet zomaar aangeven dat E10 niet kan in zo'n cuore...
Benzineslangen zullen sneller gaan lekken en de injectoren kunnen problemen krijgen.
Wilt niet zeggen dat dat direct zal gebeuren. Maar gezien de verkrijgbaarheid van nieuwe onderdelen, zou ik het er niet op wagen.
(blokje wat in deze cuores zit is nog van daihatsu zelf, niet zoals de latere die een aygo blok hadden)


Bij lange stilstand is het bij ALLE auto's aan te raden E5 te gebruiken, omdat E10 benzine binnen 3-4 maanden zwaar onderuit gaat in kwaliteit.

Nu rijdt ik een relatief nieuwe auto inderdaad. Hiervoor reed ik een Opel Corsa van 2001 waarvoor het (wellicht) ook minder geschikt is.
Deze is in de familie gebleven, eerst bij mijn moeder/zus in onze woonplaats en nu met mijn zus mee verhuisd naar een andere woonplaats. Ik weet dat mijn zus ook alleen E10 tankt. Sinds ik de auto 'kwijt' ben wordt er ook bezuinigd op onderhoud en alles. Daar baal ik wel van. Hij krijgt alleen APK bij Kwikfit/Profile als het moet en voor de rest géén onderhoud. Ik deed zelf altijd netjes APK in combinatie met een beurt maar die heeft de auto al heel lang niet meer gehad.
Mijn zus heeft ook niets met auto's. Als het lampje van de handrem gaat branden terwijl je rijdt dan is het tijd om de remvloeistof bij te vullen bijvoorbeeld, niet eerder. Rode oliedruklampje? Hetzelfde! Die lampjes zijn er toch voor om aan te geven dat het moet? Ik zou zeggen dat onderdelen voor zo een oude Opel ook slechter verkrijgbaar zijn.
Deze auto is nu bijna 22,5 jaar oud en doet het nog steeds als een zonnetje dus het kan wel. Wellicht dat het problemen/grotere onderhoudskosten op de langere termijn geeft, maar wie dan leeft wie dan zorgt zou ik zeggen.
 
Laatst bewerkt:
Een nieuw probleem dient zich aan: nu het kouder wordt zet ik de verwarming aan in de auto, maar hij blijft koude lucht blazen. De zekering heb ik gecontroleerd en is niet kapot. Bovendien werkt de schuif koud/warm naar behoren aangezien je een tik hoort als je hieraan draait en hij van koud naar warm gaat. Iemand enig idee wat het probleem kan zijn en of dit zelf op te lossen is/wat het mogelijk kost?
 
Hoeveel dat gaat kosten weet ik niet. Dat hangt sterk af van waar het probleem in zit.
Het kan zijn dat:
1. De wisselklep/of kachelventiel (afhankelijk van wat er in zit) is defect. Dan werkt de knop soms wel, maar dan beweegt er niks aan de andere kant.
2. De thermostaat in het koelsysteem niet werkt. Waardoor de motor ook te koud blijft en gezien de huidige buitentemperaturen zal het hele koelsysteem inc kachelradiateur dan te koud blijven.
3. er luchtbellen in de kachelradiateur zitten, waardoor deze nooit warm kan worden (mocht er een koelwater-wissel hebben plaatsgevonden zou ik sowieso daar even naar laten kijken)
In een ongunstig geval is de kachelradiateur lek en wordt die daarom niet/nauwelijks warm maar dan heb je ook nattigheid in de auto en een zoete geur.
 
4. De kachelradiator is verstopt door inwendige vervuiling. Als de motor wel warm wordt, maar de slangen naar het schutbord koud blijven... Radiator vervangen en dat is bij sommige auto's veel werk (Dashboard eruit), soms werkt de "redneck" methode als je de radiator wel onder het dasboard weg kan halen maar tegengehouden word door de aan- en afvoerleiding. Deze leidingen door zagen, de radiator te verwijderen, bij de nieuwe radiator ook de aansluitleidingen op dezelfde plek door te zagen en mbv 2 stukjes slang en 4 slangklemmen alles weer te monteren. (Ervaring met een Hyundai i30, 1.5 uur werk)
 
Voordat je in leidingen gaat zagen, kun je ook gewoon proberen om met een tuinslang de kachelradiator door te spoelen in tegengestelde richting.
 
Voordat je in leidingen gaat zagen, kun je ook gewoon proberen om met een tuinslang de kachelradiator door te spoelen in tegengestelde richting.
Na al die jaren en vaak nooit of te weinig ververste koelvloeistof zit het vaak lekker vastgekoekt. De kanaaltjes in de radiator zijn dun.... Veel auto's op leeftijd hebben hier last van.
 
Terug
Bovenaan