Dacia Jogger of Suzuki S-Cross

marcus 3251815

Net ingestapt
Woon in Zweden.
Eerste keer dat ik een 'nieuwere' auto wil kopen. (via lening, dus 15% eigen inzet, rest financieren en 6 jaar afbetalen)
Dacia Jogger of Suzuki S-Cross.
Jogger meer ruimte, maar S-Cross heeft AWD.
Ik rij inmiddels al 4 jaar in een 2010 Hyundai i30 zonder AWD maar met "banden met kleine spikes" gaat zover prima.
Hoe belangrijk is AWD voor sneeuw? Nog nooit uit de bocht gevlogen. Is Suzuki een meer betrouwbaar merk (japans)? "Reliability"
Beide auto's genoeg ruimte en ground clearance.
2 kids + vrouw ;)
Er wordt hier met zout gestrooid tijdens de winter dus welke auto is meer gevoelig voor roest. etc.
Ik twijfel.......wat vinden jullie?
Stomme keuze of gewoon voor een 2015 Rav4, CRV of Ford Kuga gaan met meet KM's op de teller?

Groeten uit Norrland,

Marcus

De Suzuki is al veel langer op de markt (= alle problemen zijn er nu wel uitgefilterd), en ik neem aan dat je daar waarschijnlijk nog fabrieksgarantie op zou kunnen hebben? Dan lijkt me dat de veiligste keus.
Qua roest: misschien op een Zweeds forum navraag doen hoe ze het beide onder Zweedse omstandigheden doen op dat punt
1 punt: het stuurgevoel van sommige Suzuki's bevalt niet iedereen, ik zou daar sowieso een langere proefrit mee maken, gewoon om te kijken hoe het bevalt.

Geen idee van wat de prijzen zijn in Zweden. Ga je echt "buitenaf" rijden of vooral stads- en snelwegkilometers? Bij dat laatste lijkt 4WD me niet echt nodig. Op buitenwegen en heuvelachtig gebied is het wel een voordeel denk ik.

Het hangt af van het prijsverschil in Zweden. Eigenlijk zou ik eerder de nieuwe Dacia Duster naast de Suzuki S Cross zetten.

Beide merken zijn goed en heel betrouwbaar, en zijn in de praktijk niet al te duur in onderhoud. Er zit niet veel verschil in de betrouwbaarheid. De Dacia Jogger en Duster zijn wel heel ruim en praktisch.
De Suzuki S Cross is in de basis al wel een heel oud model.

Hoe goed ze nu tegen roest behandeld zijn zou ik niet weten.
Vroeger was Suzuki geen hoogvlieger, en Dacia ook niet.
In Zweden doen ze vaak onderzoeken naar roest bescherming.

Verstandig is gewoon om proefritten te maken om te kijken welke auto het beste past bij de wensen.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan