Dacia Duster lekkage, we zijn ten einde raad

A

Anoniem

Guest
Wij hebben een Dacia Duster uit 2010. Sinds kort vertoond hij lekkage maar we kunnen het niet vinden. De auto is inmiddels bij de garage geweest maar hun geven aan het niet te kunnen vinden maar de lekkage is niet verholpen.
Is er iemand die iets weet over een lekkage bij een Dacia Duster? Het zit voornamelijk aan de achterkant - linkerzijde van de auto. Dus bestuurderskant.

UPDATE

Het komt waarschijnlijk van de dakdrager weg. Het water komt van bovenaf en loopt naar beneden.

Het zit voornamelijk aan de rechterzijde van de auto. Dus bestuurderskant.

Als het een Nederlandse auto is dan is de rechterzijde de passagierskant;)

Haha je hebt gelijk, ik haal het in de war. Het is wel de linker kant bestuurderskant.

Bij een auto met lekkage helpt hem om in ieder geval te controleren of alle afwater kanalen vrij zijn.

Vanaf een eventueel zonnedak/schuifdak zitten er slangen die helemaal door de voorste raamstijlen lopen en dan ergens vooraan bij de dorpel uitkomen. Vanaf de onderkant van het voorraam moet water ook weglopen. Dit water verzamelt zich in de bak waar ook het mechaniek van de ruitenwissers zit (paravan genaamd) en ook hier zijn er op zijn minst in de hoeken afwateringen te vinden. Als een van deze afdichtingen lek is of verstopt dan komt er ook vaak water het interieur binnen.

Een volgende stap is de vloerbedekking los te halen. Hiervoor moeten waarschijnlijk ook wat plastic delen losgehaald worden aan de rand van de vloerbedekking. Een lek deurrubber (of een deur die niet helemaal goed sluit) kan ook een oorzaak zijn. Verder ook meegemaakt dat de verlijming van het voorraam niet helemaal goed was en er water doorheen kon, dat een slangetje van de ruitensproeier naar de achterklep stuk/lek was of dat de kachelradiateur lek was (al is die laatste meestal aan de passagierskant).

Het is te vinden maar je komt er al snel bij dat de vloerbedekking eruit moet om goed te zien waar het vandaan komt en om uberhaubt de boel te kunnen laten drogen. Vandaar dat een garage daar, tenzij specifiek om gevraagd, niet zo snel mee aan de gang zal gaan om een schok van een wat hoge rekening te voorkomen.

Engineer2 zei:
Bij een auto met lekkage helpt hem om in ieder geval te controleren of alle afwater kanalen vrij zijn.

Vanaf een eventueel zonnedak/schuifdak zitten er slangen die helemaal door de voorste raamstijlen lopen en dan ergens vooraan bij de dorpel uitkomen. Vanaf de onderkant van het voorraam moet water ook weglopen. Dit water verzamelt zich in de bak waar ook het mechaniek van de ruitenwissers zit (paravan genaamd) en ook hier zijn er op zijn minst in de hoeken afwateringen te vinden. Als een van deze afdichtingen lek is of verstopt dan komt er ook vaak water het interieur binnen.

Een volgende stap is de vloerbedekking los te halen. Hiervoor moeten waarschijnlijk ook wat plastic delen losgehaald worden aan de rand van de vloerbedekking. Een lek deurrubber (of een deur die niet helemaal goed sluit) kan ook een oorzaak zijn. Verder ook meegemaakt dat de verlijming van het voorraam niet helemaal goed was en er water doorheen kon, dat een slangetje van de ruitensproeier naar de achterklep stuk/lek was of dat de kachelradiateur lek was (al is die laatste meestal aan de passagierskant).

Het is te vinden maar je komt er al snel bij dat de vloerbedekking eruit moet om goed te zien waar het vandaan komt en om uberhaubt de boel te kunnen laten drogen. Vandaar dat een garage daar, tenzij specifiek om gevraagd, niet zo snel mee aan de gang zal gaan om een schok van een wat hoge rekening te voorkomen.

Het meeste van de lekkage komt via de achterzijde naar binnen maar het tot zover ik heb kunnen zien en merken geen achterlicht wat een lekkage vormt. Alle deurrubbers zijn gecontroleerd en is niks op aan te merken.

Iemand met een goeie lamp achterin laten zitten (bank neer), met de tuinslang flink spuiten en overal kijken&voelen. kofferbakmat er ook uit als het kan.
Krijg je vermoedelijk wel een idee waar het probleem zit.

Lekkage via de dakrailgoot? Tenzij je veel bekleding aan binnenkant weghaald is het lastig gokken waar het vandaan komt.

Er bestaan ook middelen om lekkage op te sporen middels UV-licht, wellicht kan je garage dat nog overwegen. https://www.amt.nl/68350/lekdetectie-in-de-praktijk-stickers-als-waterwering-in-ford-focus

Is van Tunap:
https://www.youtube.com/watch?v=uKYWsMmcQrM

Als de Duster voorzien is van een dakrailing zou ik eens kijken of de voet nog wel goed aansluit op het dak.

Komt het ook echt van boven? Het kan ook de afdichting van die plastic ventilatie openingen achter de bumper zijn bijvoorbeeld.
Waar wordt het nat?

Achterkant linkerzijde is nogal een ruim begrip, dat is al een kwart van de auto.
Probeer het eerst eens wat nauwkeuriger te traceren, proppen krantenpapier kosten niets en zijn handige indicators om lekkages op te sporen.

Geduld, geduld, geduld - dat zijn de drie belangrijkste dingen die je in deze situatie nodig hebt. En dan alle hierboven genoemde tips uitproberen. En niet de moed verliezen.

Op deze manier heb ik zelf al diverse keren een hardnekkige lekkage kunnen vinden. Die in de Peugeot 205 cabrio was het lastigste, die vond ik uiteindelijk pas na twee jaar - toen ik eindelijk genoeg moed had verzameld om het hele dashboard eruit te slopen......... dit is wel een extreem voorbeeld maar uiteindelijk ga je het vinden. En dan is de oplossing vaak simpel.

Kranten, hogedrukspuit van de wasbox erop (het kan bv ook alleen door rijwind of juist niet bij rijden gaan lekken). Ook juist een tuinslang heel zachtjes een uurtje over de portieren, kleppen etcetera laten stromen.

Rubbers en gootjes hebben ook afvoergaatjes, kijk of deze nog open zijn. Deuren zelf moeten het water ook kwijt kunnen, giet eens wat water tegen de ramen als ze een stukje open staan.

Ik heb bij nagenoeg elke hobby auto lekkage gehad. De lastigste was de Fiesta: in de hoek van de kofferbak was door een eerdere kleine schade een lasnaad een klein stukje open gegaan. Hierdoor werd de auto erg vochtig; tijdens het rijden kwam water van het wiel door die naad naar binnen. Dat soort plekjes zijn erg lastig te vinden.

De enige auto die ik in 45 jaar heb gehad en lekte had een schuifdak waarvan het afvoerpijpje verstopt was, doorgeprikt met een lang staaldraadje.

Hier nog eentje. Een duster uit 2015. Ook lekkage.
Tijdens de laatste dagen (veel regen) is het elke keer nat onder de bestuurders stoel.

@topic starter Sabine:
Hebben jullie ook plekken aan de binnenkant van de hemel zitten, dus boven?
Hier lijkt de rest allemaal droog.

Martino1970 zei:
Hier nog eentje. Een duster uit 2015. Ook lekkage.
Tijdens de laatste dagen (veel regen) is het elke keer nat onder de bestuurders stoel.

@topic starter Sabine:
Hebben jullie ook plekken aan de binnenkant van de hemel zitten, dus boven?
Hier lijkt de rest allemaal droog.

Nee, de hemel is droog maar we hebben het lek waarschijnlijk gevonden. Het komt waarschijnlijk bij de dakdragers vandaan. Want het water komt van boven en loopt via de zijkant naar beneden.

Beste, ik had na zware regenval bij mijn Dacia Duster van 2015 water onder de bestuurders stoel en in de kofferbak links achter waar de kofferbak een klein lager gedeelte heeft. De oorzaak is verweerde dak rubbers. bij de dakrails constructie. Het water loopt dan via dak, achterste stijl, langs de carrosserie omlaag naar binnen.. ...

Bij mijn duster (2019) exact het zelfde probleem, flink water op de vloer onder de bestuurderstoel, en links helemaal achterin, hier zit onder het linker achterlicht een diepere ruimte. Ook deze ruimte staat na aanhoudende en veel regen helemaal vol water. Achterlicht unit er uit gehaald maar kon hier niets in ontdekken, tijdens het speuren begon het flink te regenen en viel mij een dun straaltje water op dat van boven af kwam. De isolatie boven en onder het raam is droog en het is niet goed te lokaliseren waar het vandaan komt. het komt vrijwel zeker uit de holle ruimte die hier boven zit en uiteindelijk bij als je de lijn doortrekt bij de lokatie van de dakdragers. Vermoedelijk is dit dus het euvel. Op naar de dealer maar weer, beetje jammer dat dit al bij een auto van nog net geen vier jaar al plaatsvind, en altijd net buiten de garantie.

Hier al vier mensen met dezelfde lekkage. dus Raar dat Dacia zelf nog van niets weet, of zijn jullie niet bij de Dacia dealer geweest?

12 dec 2023 .Beste allemaal, ik heb een Dacia Sandero Stepway bouwjaar December 2022. Ook ik heb eenzelfde probleem. Met de regen van afgelopen periode een plas water van 2 cm (!) onder de bestuurders stoel. Vandaag mee naar garage gegaan (Dacia/Renault dealer) en men kon het niet vinden. .. Ik heb meteen duidelijk gemaakt dat ik hier geen genoegen mee neem eis dat er wordt verder gezocht wordt onder garantie.! Direct een toezegging gekregen van de werkplaats chef dat men verder wil zoeken. Hij wil er 3 dagen voor uittrekken.. Morgen wordt ik terug gebeld voor een afspraak. Wordt vervolgt...

Kan dat de ruimte onder de paravan de oorzaak is,
als deze door bladeren, takjes, etc de afwaterings gaten gedeeltelijk verstopt heeft,
kun je water in je auto krijgen.

Bij mijn duster (2019) exact het zelfde probleem, flink water op de vloer onder de bestuurderstoel, en links helemaal achterin, hier zit onder het linker achterlicht een diepere ruimte. Ook deze ruimte staat na aanhoudende en veel regen helemaal vol water. Achterlicht unit er uit gehaald maar kon hier niets in ontdekken, tijdens het speuren begon het flink te regenen en viel mij een dun straaltje water op dat van boven af kwam. De isolatie boven en onder het raam is droog en het is niet goed te lokaliseren waar het vandaan komt. het komt vrijwel zeker uit de holle ruimte die hier boven zit en uiteindelijk bij als je de lijn doortrekt bij de lokatie van de dakdragers. Vermoedelijk is dit dus het euvel. Op naar de dealer maar weer, beetje jammer dat dit al bij een auto van nog net geen vier jaar al plaatsvind, en altijd net buiten de garantie.
Inmiddels is het euvel bekend, een kitnaad tussen het dak en de linker achterspijl lekt. 76,- onderzoekskosten en 75,50 eigen bedrage om de naad te laten dichtkitten en weer op kleur te brengen. Dat is nou Dacia, voor een montage fout in hun eigen productie geven ze geen garantie, want dan zijn ze standvastig, het plaatwerk valt inmiddels na vier jaren buiten de garantie. Het is dus gewoon dat een auto van deze klasse gewoon kan gaan lekken, en dat door een gebrek waar de consument werkelijk niets aan kan doen. Een volgende Dacia… denk het niet, zulke kwaliteit en after service laat ik liever aan mij voorbij gaan.

Ik vind 150 euro nog geneens zo gek veel geld. Wel jammer dat het al zo snel is.

Anderzijds is het een Dacia. Die koop je niet voor de bouwkwaliteit maar omdattie goedkoop is in de aanschaf. De matige after service valt daar ook onder. Al zou je dezelfde service verwachten als bij een Renault uit dezelfde showroom (misschien is dat wel hetzelfde)

Nee lekkages horen niet, maar een kitrand die lekt kan ook door het gebruik zijn gekomen. Je hebt niet vermeld hoeveel km er al mee is gereden en op wat voor oppervlakten.
Constant terreinrijden geeft bijvoorbeeld meer slijtage en torsiestress in de carosserie dan allemaal snelwegkilometers.
Daarnaast zijn kitrandjes op daken sowieso al typische lekkagepunten. Dus als de kwaliteit van de kit ondermaats is, waardoor deze binnen 4 jaar verouderd, gaat het daar lekken. Aan de andere kant kan het ook zo zijn of gaan gebeuren.

Maar ik ben het ermee eens, binnen 4 jaar is erg rap.

Het dakscheurtjes probleem, lasnaad...
Is een standaard Dacia probleem. ALLE dusters hebben het. Elk type. Ik rij zelf het nieuwste type van 2 jaar en die heeft het ook. Het lekt nog niet maar de scheurtjes zijn zichtbaar. Ben er ook alleen maar achter gekomen omdat ik ook een Sandero heb, eerste type, die ook nat werd. Het is dus gewoon een Dacia probleem waarvan mijn dealer, bochane in Zutphen, nog nooit te hebben gehoord. And valt wel onder garantie en wordt gerepareerd maar het is en blijft gewoon een productie fout. Iemands met een Dacia van 4 jaar oud... Of 8... Kan toch wel een zaak starten lijkt mij zo als ALLE dusters in ieder geval dit probleem hebben. Leeftijd van de auto is dan niet meer relevant

12 dec 2023 .Beste allemaal, ik heb een Dacia Sandero Stepway bouwjaar December 2022. Ook ik heb eenzelfde probleem. Met de regen van afgelopen periode een plas water van 2 cm (!) onder de bestuurders stoel. Vandaag mee naar garage gegaan (Dacia/Renault dealer) en men kon het niet vinden. .. Ik heb meteen duidelijk gemaakt dat ik hier geen genoegen mee neem eis dat er wordt verder gezocht wordt onder garantie.! Direct een toezegging gekregen van de werkplaats chef dat men verder wil zoeken. Hij wil er 3 dagen voor uittrekken.. Morgen wordt ik terug gebeld voor een afspraak. Wordt vervolgt...
Hey is een standaard Dacia euvel. Zit hem in de lasnaad op het dak

Er is dus af fabriek gewoon slechte kit gebruikt. Dat probleem hoeft niet bij kit keuze dacia zelf te liggen, maar kan ook bij de kit fabrikant vandaan komen, dat zij slechter spul leveren.

Ik verwacht eigenlijk geen terugroepactie om zoiets, omdat het de veiligheid niet in gevaar brengt.
Je kunt natuurlijk wel een zaak ervan proberen te maken. Maar wellicht hebben niet alle dacias er last van?

Het dakscheurtjes probleem, lasnaad...
Is een standaard Dacia probleem. ALLE dusters hebben het. Elk type. Ik rij zelf het nieuwste type van 2 jaar en die heeft het ook. Het lekt nog niet maar de scheurtjes zijn zichtbaar. Ben er ook alleen maar achter gekomen omdat ik ook een Sandero heb, eerste type, die ook nat werd. Het is dus gewoon een Dacia probleem waarvan mijn dealer, bochane in Zutphen, nog nooit te hebben gehoord. And valt wel onder garantie en wordt gerepareerd maar het is en blijft gewoon een productie fout. Iemands met een Dacia van 4 jaar oud... Of 8... Kan toch wel een zaak starten lijkt mij zo als ALLE dusters in ieder geval dit probleem hebben. Leeftijd van de auto is dan niet meer relevant

Het nooit van gehoord hebben is helaas een vrij standaard iets, dat is bij vele andere merken niet anders.
Ik weet niet of dat ze dat doen om te voorkomen dat mensen collectief iets starten of bijvoorbeeld een Tros Radar actie zo als destijds met de THP willen voorkomen.

Maar gelukkig gaat het hier om een probleem dat nog voor een redelijke prijs opgelost kan worden, en ik denk dat niemand zelfstandig een zaak gaat starten voor 150 euro. Het is gelukkig geen eerste generatie TSI of een THP dat sommige mensen duizenden euro's heeft gekost.

Bekend probleem ja. Heb dit ook gehad op mijn Dokker.er zit een open ruimte om de plek waar de schroefdraad zit waar je de imbus bout van de dakdragers in draait. Voetje en rubber dicht dit onvoldoende af. Dit goed in de ms-polymeerkit gezet en nooit meer problemen gehad.

Beste heb hetzelfde probleem waterlekkage onder bestuurdersstoel en de zitplaats er achter
Heb op dit forum gekeken maar de mogelijke oorzaken leken me onwaarschijnlijk, mijn dakbekleding was droog.
Bij het natmaken van de auto gezien dat water onderaan onder het dashboard binnenkwam
Dus verder gezocht water komt binnen via de aanzuigopening voor de ventilatie onder de voorruit.
Onder de plastic afdekkap zit eenafvoergeul die het water van de voorruit afvoert, deze geul heeft 2 openingen die met een klepje uitgevoerd zijn als deze verstopt zijn loopt het water binnen viande aanzuigopening van de kachel
Werkwijze
Clips links en rechts losmaken
Ruitenwissers verwijderen
Slangetje ruitensproeier losmaken
Rubbers en schroef in het midden losmaken
Nu kan je de plastic afdekking wegnemen eerst een beetje achteruittrekken
Je ziet nu de goot aan de bestuurderskant zie je de opening met het klepje aan de andere kant zit de opening onder het reservoir van de ruitenwisservloeistof
Als je dit verwijderd kan je aan de 2 de opening je kan de rubbertjes uithalen en de openingen goed uitspoelen met een tuinslang
Daarna alles monteren en je probleem is opgelost
Raar dat Dacia garages dit niet weten

@mariogrunewald f1150757 dankje voor de tip. Dat hele ventilatie/afvoerding heet paravaan.

Garages, tja personeelstekort, steigende lonen. Als ergens tien personen lopen in een flitsende overall die banden en olie wisselen wil dat nog niet betekenen dat het een goede garage is. Je mag echter wel verwachten dat dat zo'n merkgarage toegang heeft tot een goede interne helpdesk of database.

Mijn vrouw rijdt hoofdzakelijk in mijn caddy uit 2007, zie review, en daar dreef de mat aan de passagierskant afgelopen week ook op het water. Ze is langs de dorpsgarage geweest en daar haalden ze gewoon compost uit de afwateringskanalen.
Ding is 17 jaar oud en is volgens mij nog nooit wat aan gedaan. Het lekken lijkt weg te zijn, maar dan ben je er nog niet, want het isolatiemateriaal moet ook drogen. Anders gaat het schimmelen. Leuk klusje voor in de kerstvakantie...

Terug
Bovenaan