Dacht een goede auto gekocht te hebben: Uitlaat verbogen

Guest
Beste forumleden,

Vorige week heb ik een Golf Variant Executive Comfortline uit 2012 met 120k op de teller voor 9000 EU gekocht van een particulier, de auto ziet er van buiten en binnen als nieuw uit. Het is de eerste auto die ik ooit heb gekocht. De auto is altijd dealeronderhouden.

Vandaag heb ik hem langs de VW-dealer gebracht voor een full check. Daaruit blijkt dat de auto in goede conditie is, behalve dat de uitlaat verbogen is (schade dus). En tegen de brandstoftank aankomt. Zie foto's:

image_1.png

image_2.png

image.png


Nu ben ik geen autotechneut, maar volgens mij moet dit meteen vervangen worden. Dure grap: 1000 EU...

Als jullie de foto's zien, wat denken jullie dan? Meteen vervangen? Is er een makkelijkere oplossing? Is de veiligheid in het geding?
En wat te doen met de verkoper? De verkoper meent niks te weten van schade.
 
Een uitlaat vervangen kan wel voor minder dan €1000, dan moet toch wel voor €600 of minder kunnen.
Als het al nodig is, maar wat zegt de garage daarover?

Met de verkoper kun je niks, je had de volgorde moeten omdraaien. €9000 particulier kopen is best een hoop geld, je hebt onderzoeksplicht en het is nu hun woord tegen dat van jou. Al weet je nog zo zeker dat hij/zij de kluit heeft belazerd. Die reparatie kun je zien als leergeld.
 
PS
Waarbij ik meteen toegeef dat ik ook een keer €2000 particulier heb neergeteld zonder keuring vooraf, maar ik had mazzel denk ik. ;)
 
Best apart.
Temeer omdat mijn auto (Astra) precies hetzelfde heeft bij de uitlaat.
Weliswaar niet bij de tank maar toch!
Ik heb de auto in 2011 nieuw gekocht, ben een ongelofelijke zeikerd op mijn auto en heb zeker te weten nooit iets geraakt.
Had de deuk ook weleens gezien maar dacht dat het zo hoorde totdat de dealer monteur mij erop wees.
Waarschijnlijk ontstaan tijdens het transport werd mij verteld. Auto is inmiddels vijf jaar en ondervind er geen problemen mee.
Bel anders even een specialist voor uitlaten. Die kunnen hem waarschijnlijk wel dusdanig vervormen dat hij weg is bij de tank.
 
Hoe rijdt de auto verder? wat zegt de dealer ??
Mijn SLK 320 die ik hiervoor had, zelfde verhaal , was zelfs een dubbeluitlaat systeem aan de onderzijde.
Een uitlaat specialst heeft hem los geslepen en opnieuw goed gezet en weer vastgelast, 180 euro.
Auto reed er verder prima om, enkel de uitlaatdemper zat niet mooi in het midden, daarom heb ik het laten doen.
EPS uitlaat specialist
 
Ik schat in dat je dit 100 jaar kan laten zitten, hitteschild lijkt intact, eigenaar rijdt er misschien ook al jaren mee (onwetend). Is het APK afkeur? Bel even ANWB als je lid bent voor onafhankelijk advies. Misschien kan je het beter laten herstellen in verband met rammels, herrie of problemen met de uitlaatophanging.

En ja als je het bij VW laat vervangen kost het de hoofdprijs, maar volgens mij is dit gewoon weer recht te buigen of een beetje bij te lassen.
 
Dit kan alles beslist goedkoper als het "überhaupt" noodzakelijk is. Als non-autokenner ben je dus wel een gewilde prooi voor garage's e.d.
 
Ik kan zo niet zien welk deel het van de uitlaat dit is, maar hij bestaat meestal uit 3 delen, het voorste stuk wat aan de motor zit, het middenstuk met katalysator en het achterstuk met demper, alle 3 de delen zijn apart te vervangen is het het stuk met katalysator ja dan kan het een dure grap worden.
Maar volgens mij kan het prima teruggebogen worden of anders gerepareerd.
 
Freek345 zei:
Beste forumleden,

Vorige week heb ik een Golf Variant Executive Comfortline uit 2012 met 120k op de teller voor 9000 EU gekocht van een particulier, de auto ziet er van buiten en binnen als nieuw uit. Het is de eerste auto die ik ooit heb gekocht. De auto is altijd dealeronderhouden.

Vandaag heb ik hem langs de VW-dealer gebracht voor een full check. Daaruit blijkt dat de auto in goede conditie is, behalve dat de uitlaat verbogen is (schade dus). En tegen de brandstoftank aankomt. Zie foto's:

(..)
Nu ben ik geen autotechneut, maar volgens mij moet dit meteen vervangen worden. Dure grap: 1000 EU...

Als jullie de foto's zien, wat denken jullie dan? Meteen vervangen? Is er een makkelijkere oplossing? Is de veiligheid in het geding?
En wat te doen met de verkoper? De verkoper meent niks te weten van schade.

Tja, wellicht is er ooit een drempel geraakt (volgens mij zijn die Variant's best soepel geveerd achter) met de uitlaatpijp.. zonder bewust te zijn van enige schade..
Hoor je de pijp tegen de tank rammelen?

Je schrijft dat de de auto dealeronderhouden is.. lijkt mij eerste stap om die dealer te raadplegen.. Wellicht is dit gebrek hun bekend in de historie.. en is het als niet schadelijk beoordeeld.

Ik zou het lekker laten zitten.. als je er niks van merkt..
Als je bang bent voor brand.. een uitgeworpen sigarettepeuk door een andere weggebruiker kan de zaak ook in de hens zetten..:eek:
 
Terug
Bovenaan