Daan's Abarth 500, kleine race bommetje

Daan Deurloo

Net ingestapt
Ik ben Daan, 23 jaar en ben sinds een jaar of 2 verliefd geworden op de Fiat 500 en later de Abarth 500, vond de Fiat 500 gewoon een leuke en goedkope auto om mee te rijden en verbruikt niet veel.
Thuis hebben we een gewone Fiat 500 met een 1.2 motor met jawel een grote 69pk en automaat.
Ik kwam een dag of 5 terug een Abarth 500 tegen op de parkeerplaats op mijn werk en werd echt spontaan verliefd op het ding.
Navraag gedaan of die te koop stond en als antwoord kreeg ik dat hij voor de handel weg zou gaan, en dat vindt ik persoonlijk zonde van dat ding.
Reden is eigenlijk dat ik hem op paar kleine dingen te mooi vond om weg te doen.
De staat van het chassis en de onderdelen waren nog in perfecte staat en uiteindelijk is er een bedrag afgesproken waarmee ik hem toch kon overkopen, ik blij natuurlijk. Er zit 1 nadeel aan: Geen garantie, kopen zoals hij erbij stond.
Dus dat houdt in:
Auto zelf buiten en binnen helemaal schoonmaken ( er was ingerookt, geur heb ik weg gekregen gelukkig dmv bekledingreiniger ).
Volgens het onderhoudsboekje is de laatste beurt uit mijn hoofd rond 38.000km gedaan en staat nu bijna 64.000km op, dus ook daar ben ik achteraan gegaan en Selenia olie en orginele flters besteld a 160 euro.
De distributieriem historie is onbekend, dus die staat ook nog op nominatie om te vervangen, samen met de multiriem.

Wat vindt ik van de auto ?
In de normale stand is er erg fatsoenlijk mee te rijden, maar zodra hij in SPORT mode staat dan lijkt het of er meer dan de opgegeven 135pk uitgeperst wordt. Zelf heb ik het idee dat hij tussen de 150 en 160pk zit, maar dat moet zich nog uitwijzen dmv een testbank test.

Hier nog wat foto's van voor en na de schoonmaak

pZXQKv5.jpg

GoxqN1H.jpg

Smerige filter
HM47Qiy.jpg

Net gewassen :) gewoon voor de foto
XMdBUFt.jpg

nxc6hDG.jpg

Zo stond hij erbij
kLldlx3.jpg

537Vfl6.jpg

Welkom, geweldig leuke auto echt een genot!! Echt een auto om helemaal verliefd op te zijn. Zelf recent ook voor in de markt geweest maar de keuze is op wat anders gevallen.

Hoi Daan, welkom hier! Mooie Abarth heb je daar te pakken zeg, echt een leuk ding. Al vraag ik me af hoe de vorige eigenaar zo'n jonge en toch best premium auto zo kan verwaarlozen, ongelofelijk zeg.. Werk je zelf in de auto handel of wat moet ik me er bij voorstellen?

In elk geval veel plezier ermee (y)

Damianw26 zei:
Welkom, geweldig leuke auto echt een genot!! Echt een auto om helemaal verliefd op te zijn. Zelf recent ook voor in de markt geweest maar de keuze is op wat anders gevallen.

Is het inderdaad, ik heb zelf toen Hille Zulver met exact dezelfde kleur en striping gezien in de Autoweek Rollenbank video en hem zelf ook in het echt gezien, zijn race bom haalde dik 144pk namelijk.

Zadelsnuiver zei:
Hoi Daan, welkom hier! Mooie Abarth heb je daar te pakken zeg, echt een leuk ding. Al vraag ik me af hoe de vorige eigenaar zo'n jonge en toch best premium auto zo kan verwaarlozen, ongelofelijk zeg.. Werk je zelf in de auto handel of wat moet ik me er bij voorstellen?

In elk geval veel plezier ermee (y)

Nee ik werk niet in de auto handel, maar de Abarth zou daar wel in belanden en dan vond ik niet leuk om aan te horen.
Waren wel wat APK afkeurpunten die ik zelf al zag en dat was:
Achterruitenwisserblad versleten
twee lege ruitenwisser / koplamp tanks, gevuld en het werkt weer.

Zo'n Abarth heeft wel wat, terwijl ik een gewone Fiat 500 totaal niks vind.

Hoop dat hij technisch in orde is. Volgens kenteken in 2015 ingevoerd met een naar mijn idee veel te laag BPM bedrag. Kan meevallen maar dan gaan bij mij meteen alle belletjes rinkelen.

Klopt. een gewone Fiat 500 is het net niet, wil je het wel, koop er dan tenminste ééntje met de 1.4 100hp motor.
Verbruik ? neem het maar voor lief, want je weet van te voren dat je 1 op 11 - 13 doet gemiddeld.

Nominatie voor deze week kwa onderhoud:
- Olie + filter, olie is 10w60 selenia
- Luchtfilter
-Interieur Filter
- Bougies

Al met al kan die er dan weer tegen aan buiten om de Distributie riem met multiriem.
Duur ? Valt best mee, alleen de tijd die ik erin moet steken is lang.

Total Loss zei:
Hoop dat hij technisch in orde is. Volgens kenteken in 2015 ingevoerd met een naar mijn idee veel te laag BPM bedrag. Kan meevallen maar dan gaan bij mij meteen alle belletjes rinkelen.

is volgens mij op Bedrijfskenteken ingevoerd, dus dan kan dat bpm bedrag wel verklaren denk ik zo.

Particulier 2 / Zakelijk 1 dus vandaar.

Hij is in onderhoud geweest bij Automotions Mercedes in Roosendaal, de plek waar ik hem gekocht heb en nog elke dag zal staan.
Alles van de vorige eigenaar lag nog in de auto, dus ik denk dat ik dat misschien braaf moet terug geven.

Geweldig :cool:
Heb een enorme zwak voor de abarth 500.
Rijdt ook bijzonder vermakelijk weet ik uit eigen ervaring.

Leuke auto Daan!(y) Wel even een verschil met je GS500!;)

Ben benieuwd hoeveel pk er nu daadwerkelijk in zit.

Total Loss zei:

Ook apart dat een MB dealer, onderdeel van een grote dealergroep, zo'n populaire auto afstoot naar de handel danwel verkoopt zonder enige garantie.

Carfanatic zei:
Total Loss zei:

Ook apart dat een MB dealer, onderdeel van een grote dealergroep, zo'n populaire auto afstoot naar de handel danwel verkoopt zonder enige garantie.

Een geimporteerde auto met een onduidelijk verleden, die niet de indruk wekt heel goed verzorgd te zijn door de vorige eigenaar. Uiteraard heeft een dealer de mogelijkheid om eea tegen lage kosten te vervangen, maar als je de standaard hanteert dat je gehele voorraad een duidelijke, aantoonbare geschiedenis heeft wil je zoiets niet, lijkt me.

Daan Deurloo zei:
is volgens mij op Bedrijfskenteken ingevoerd, dus dan kan dat bpm bedrag wel verklaren denk ik zo.

Dit volg ik niet...

Als ik 'm op de site invoer, zou de BPM €1767 moeten zijn ipv €536. Die is waarschijnlijk dus met een beste schade ingevoerd. Zo'n snelle auto, import, vies en met een lage BPM. Het zou mij ook tegen houden. Maar tof dat je het aangedurfd hebt!
Wat wel gek is: de APK is geldig tot 4 jaar na de eerste registratie in Nederland. Bij invoer is de BPM laag geweest, maar hij is wel direct op die datum eerste registratie APK gekeurd blijkbaar. Best gek.

Dit is trouwens een best vroege, met 135pk. Tegenwoordig hebben ze veel meer vermogen toch?

Leuk hoor! Heb er zelf ook 1 gehad. Die heb ik laten chippen naar 175PK en 300NM. De verandering van 135 naar 175PK op dat wagengewicht is echt bizar. Je krijgt dan echt een serieus snelle wagen.
Het is een auto waar je inderdaad volledig op verliefd wordt. Hij is schattig, maar serieus tegelijk. Echt een auto met een karakter. Leuk is overschakelen bij 3900 en 5800 toeren. Daar heeft de fabriek een softwaretrucje ingebouwd dat als je precies dan schakelt, de auto enorm knalt uit de uitlaat. Zeer verslavend in de tunnels.
Jouw kleurencombinatie vind ik echt super. Ook mooie opties! Climate en panodak zijn toch wel fijne opties die mijne moest ontberen. Echter had ik wel het interscope geluidssysteem wat echt super klonk. Dat zit er dan weer bij jou niet op.

Dit was mijne:

n480m.jpg

Zie ik nou trouwens goed dat jouw velgen stoeprandschade hebben? Dat lopen ze vrij snel op. Ik ken een geweldig adres (ook zeeeeer betaalbaar) voor velgherstel. Zo zagen mijne eruit na een make-over:

2zf7hxj.jpg

Barri zei:
Als ik 'm op de site invoer, zou de BPM €1767 moeten zijn ipv €536. Die is waarschijnlijk dus met een beste schade ingevoerd. Zo'n snelle auto, import, vies en met een lage BPM. Het zou mij ook tegen houden. Maar tof dat je het aangedurfd hebt!
Wat wel gek is: de APK is geldig tot 4 jaar na de eerste registratie in Nederland. Bij invoer is de BPM laag geweest, maar hij is wel direct op die datum eerste registratie APK gekeurd blijkbaar. Best gek.

Dit is trouwens een best vroege, met 135pk. Tegenwoordig hebben ze veel meer vermogen toch?

De vorige eigenaar reed er zo weinig mee dat ze hem weg hebben gedaan, dit is wat ik heb begrepen namelijk van de verkoper / Collega van mij.
Juni vorige jaar een beurt gehad bij 57498km, nu bijna 64.000km op de teller. Maar ja boekje was niet ingevuld, dit ga ik echter als nog laten doen waar dat beurtje is gedaan. Zit zelfs verkeerde olie in het blok, bij mijn weten 5w30 of 5w40, er gaat gewoon weer Selenia 10w60 in zoals moet eigenlijk.

Auto was daarom dus ook nog vies en ongewassen, dit heb ik dus zelf gedaan en resultaat mag er zeker wezen.
Schade ? zal ik toch eens moeten gaan zoeken en eventueel het bedrijf contacteren wat op de nummerplaathouder staat.

Vermogen is inderdaad tegenwoordig 145pk bij het basis model, hij gaat als het goed is komende zaterdag op de bank bij Savali Tuning..

Er zat waarschijnlijk verkeerd olie in en jij gaat hem volgende week op de rollerbank zetten? Misschien zou je er eerst eens mee moeten gaan rijden om te kijken of alles naar behoren werkt.

Ach als die schade verder goed is gerepareerd zou ik me daar totaal niet druk overmaken.
De verkeerde olie zoals Michel zeer terecht aangeeft zeer zeker wel!!
Ik zou die wagen niet vol belasten met de wetenschap dat er niet de juiste olie in het blok zit.
Gelijk eruit !! en verversen met de juiste.
Ik zou dat absoluut nu direct gaan doen.

Er zit helemaal geen verkeerde olie in?!
Er hoort standaard gewoon 5w40 in te zitten. Alleen de Essesse versies moeten standaard 10w50 hebben, en dus geen 10w60. Lees je echt even in...

Mijn Abarth reed het mooiste op 5w50. Eurol super lite 5w-50 beviel echt ontzettend goed en je merkte dat in de hete zomermaanden de Abarth hier heel fijn op bleef draaien.

Bofkont zei:
Ach als die schade verder goed is gerepareerd zou ik me daar totaal niet druk overmaken.
Ik zou die wagen niet vol belasten met de wetenschap dat er niet de juiste olie in het blok zit.

Olie ga ik Donderdag pas verversen, volbelasten lukt toch nooit bij werkverkeer vanwege de drukte.
Spullen krijg ik morgen binnnen namelijk.

Heb andere nog op fb gesproken die ook 10w60 gebruiken op een standaard abarth zonder problemen.

Daan Deurloo zei:
Bofkont zei:

Olie ga ik Donderdag pas verversen, volbelasten lukt toch nooit bij werkverkeer vanwege de drukte.
Spullen krijg ik morgen binnnen namelijk.

Heb andere nog op fb gesproken die ook 10w60 gebruiken op een standaard abarth zonder problemen.
Neem het advies van eenvrijeusernameiserbijnaniet nu maar ter harte.

Leuk wagentje, maar denk dat TL bij het juiste eind is. De voorbumper is ook iets anders van kleur dan rest vd koets.

Gr Jeroen

Daan Deurloo zei:
Als het niet goed is of klinkt, dan 5w40 erin, zo duur kost dat niet.
Boekje is spaans, maar zegt 10w50.

10w50 is al wat anders dan 10w60. Je hebt dunne oliekanaaltjes richting je turbo. Met 10w60 neem je wat mij betreft een behoorlijk risico.
Nogmaals, zeker als je van plan bent hem van andere software te voorzien, ga naar 5w50. Met de Nederlandse temperaturen zou ik toch voor een 5w variant gaan. Als je met -5 de auto start wil je natuurlijk wel dat de olie ook direct de turbo goed kan doorstromen.

Daan Deurloo zei:
Bij deze eindig ik de discussie over de olie. Ga er niet meer verder op in.

Omdat het je niet bevalt dat er een andere olie word aangeraden dan je op "facebook" hebt gehoord?

Met 5w40 als standaard ga je dus direct naar 10W60? Waarom? Heb je daar goede redenen voor?

De opkomst van de 5W varianten is imo erg goed, zeker in ons klimaat waar een echt koude start vaak voorkomt. Als je geregeld in warme landen komt gedurende de zomer kan ik me er iets bij voorstellen, maar ook daar moet een 5W50 echt heel erg goed werken.

Ik zou het advies van eenvrijeusernaamiserbijnaniet volgen. Hij rijd voldoende met zijn auto's om te weten hoe ze reageren op verschillende typen olie. Daarbij is hij geen onbekende Alfisti en heeft hij de 1.4 vaak in een auto gehad. Ook met hoge vermogens. ;)

Geloof het best wel, maar van die verhalen zowel 5w40 als 10w50. Dan weet je het ook niet meer namelijk.
Zal eens kijken voor 5w40 dan morgen of ergens eind van de week. Kost mij in principe bijna niks, omdat ik nog een waardebon heb van mijn oude werk.
Tenslotte was 5w40 vroeger nog aangeraden.

Edit: eurol super lite 5w50 besteld.

Daan Deurloo zei:
Geloof het best wel, maar van die verhalen zowel 5w40 als 10w50. Dan weet je het ook niet meer namelijk.
Zal eens kijken voor 5w40 dan morgen of ergens eind van de week. Kost mij in principe bijna niks, omdat ik nog een waardebon heb van mijn oude werk.
Tenslotte was 5w40 vroeger nog aangeraden.

Edit: eurol super lite 5w50 besteld.

Heel slim Daan. 10w60 leek mij ook aan de dikke kant.

Alle spullen inmiddels binnen en de 10w60 gaat morgen gelijk weer retour, alles staat al in de auto om morgen mee te nemen naar het werk.

Toch wordt 10w60 gebruikt in Abarths https://www.abarthforum.nl/500-abarth/fiat-olie-verversen/

Daan Deurloo zei:
Alle spullen inmiddels binnen en de 10w60 gaat morgen gelijk weer retour, alles staat al in de auto om morgen mee te nemen naar het werk.

Toch wordt 10w60 gebruikt in Abarths https://www.abarthforum.nl/500-abarth/fiat-olie-verversen/

Topic zelf ook gelezen waarom beter 5w... te gebruiken?

R-W zei:
Daan Deurloo zei:

Topic zelf ook gelezen waarom beter 5w... te gebruiken?

Sneller boven in de motor en onderdelen als de motor koud is, eenmaal warm maakt het niks uit.
Olie heb ik inmiddels zelf ververst samen met het filter waar je slecht bij kan.
Voor dit moet de turbo slang los en dat gaat niet zo makelijk.

Terug
Bovenaan