D E N N I S
Asfaltkampioen
De afgelopen jaren ben ik niet erg actief geweest op dit forum. Ik sta al sinds 2003 ingeschreven en ik ben lange tijd heel fanatiek geweest in mijn forumbezoek, maar de afgelopen 10 jaar had ik er gewoon geen tijd voor. De laatste auto update die ik plaatste was in 2019 over mijn Ford Fiesta. De keer daarvoor ging het over mijn Opel Corsa. Beide topics zijn nog steeds te bezoeken.
Maar inmiddels ben ik 2 auto's verder.
In 2021 kocht ik namelijk een Peugeot 208 1.4 E-HDi (2013). Een hele vreemde keus voor mij, want ik had nog niet eerder een Franse auto gekocht en ik had mezelf ook beloofd dat, dat nooit zou gebeuren. Ik heb in het verleden namelijk bij een bedrijf gewerkt, dat auto-onderdelen leverde aan met name PSA-dealers en het viel me heel erg op hoe vaak ik complete motoren moest leveren.
Maar toen ik met een budget voor de keus stond zocht ik vooral ik de klasse van de 208/ Polo/ Corsa en de rest. En ik vond de Peugeot in die shortlist gewoon de leukste auto. De andere keuzes vond ik minder mooi of gewoon oubollig. Ik ben het ontwerp van de daarna echt gaan waarderen, en durf hem zelfs gewoon mooi te noemen.

De 208 heeft zich ruim 2 jaar netjes gedragen. De 1.4 diesel was vooral heel erg zuinig. Ik haalde er ruim 1 op 28 mee.
Het was gewoon een heerlijk sturend wagentje waarmee je, ondanks het weinige vermogen van 60 pk, toch lekker mee kon gooien en smijten. Ik vond het een heerlijkheid om in deze auto te rijden. De semi-automaat werkte prima. Ik heb er geen klachten over.

De belangrijkste reden waarom ik hem na 2 jaar al weer heb weggedaan, was omdat ik een grotere auto nodig had met een vooral een hogere instap. Mijn ouders rijden regelmatig met mij mee en de in- en uitstap is bij de 208 best wel laag.
Ondanks het bescheiden vermogen heeft deze auto mij toch wel een flinke bekeuring opgeleverd. €245 voor een overschrijding van 25 km.

In de aanloop naar de aankoop van mijn huidige auto had ik flink gespaard en samen met de inruil van de 208 had ik een flink budget. Ik heb in totaal 3 proefritten gemaakt. Als eerste in een Citroën DS5 diesel. Ongetwijfeld een van mijn droomauto's. Maar de instap was niet veel hoger dat die van de 208. Ook merkte ik tijdens de proefrit, dat de snelheid wel heel erg snel tot illegale hoogte opliep. Misschien dat ik in de toekomst toch nog een ga kijken naar deze auto.
De tweede proefrit was in een Citroën C5 Aircross. Prachtige auto, maar veel te groot voor wat ik nodig heb. Het reed ongelofelijk goed en super comfortabel, maar ik vond deze auto gewoon te groot. En ik ben vrachtwagen van 18 meter lang en 4 meter hoog gewend.
De derde proefrit resulteerde in een aankoop.
Citroën C3 Aircross 1.2 (2018)
Ik heb gekozen voor de Citroën C3 Aircross, omdat ik gewoon een aparte auto zocht. Ik wilde gewoon eens wat anders. Ik denk dat ik daar in geslaagd ben, want ik krijg (binnen familie- en vrienden
kring) hoofdzakelijk positieve reacties als iemand de auto bekijkt. Ik zou normaal niet voor een witte auto hebben gekozen, maar omdat deze two-tone is, vond ik hem direct mooi. De instap is echt flink hoger dan de 208 en dat is een een uitkomst voor mijn ouders. Ikzelf heb er trouwens ook voordeel bij. Bij aankoop (mei 2023) stond er 109.000 km op de klok en waren er net belangrijk onderhoud, zoals de distributie, gepleegd.

Deze auto is, vergeleken met eerdere auto's echt superdeluxe uitgevoerd. Dit is mijn eerste auto, waarbij automatisch de spiegels inklappen, als je de auto op slot doet. Het is voor mij ook de eerste auto, waarin de achterramen ook elektrisch worden bediend. De 1.2 heeft 110 pk en ook dat is voor mij een first. Zoveel pk heb ik nog nooit gehad in een dailydriver. Ik vergeet dan heel even de Nissan 300 ZX die ik een blauwe maandag heb gehad, maar die heeft nooit echt goed gelopen.

We zijn inmiddels 7 maanden verder en de km-stand is inmiddels 126.000 km. Ik ben over het algemeen heel tevreden over deze auto. Hij is lekker snel en heeft een prima wegligging. Toch heb ik wel 2 punten van kritiek; Ik vind het jammer dat het verbruik van 1 op 16 toch wel iets tegenvalt. MAAR dat is alleen als ik terugkijk naar het verbruik van 208. En dat vergelijk is natuurlijk niet eerlijk voor de Citroën. De andere en iets grotere klacht is dat ik het olieverbruik te hoog vind. Na 1000 kilometer moet er een liter olie bij. Ik heb dit bij de dealer gemeld en we gaan het in de gaten houden.

De C3 Aircross is sowieso een heel fotogenieke auto, daarom heb ik er, door een fotograaf uit Leeuwarden een mooie actiefoto van laten maken. Ik kan niet zeggen dat ik tevreden ben over het de prijs/ kwaliteitsverhouding van deze foto. Dat was €100 die ik beter anders had kunnen besteden.

kort overzicht van eerdere auto's:

Maar inmiddels ben ik 2 auto's verder.
In 2021 kocht ik namelijk een Peugeot 208 1.4 E-HDi (2013). Een hele vreemde keus voor mij, want ik had nog niet eerder een Franse auto gekocht en ik had mezelf ook beloofd dat, dat nooit zou gebeuren. Ik heb in het verleden namelijk bij een bedrijf gewerkt, dat auto-onderdelen leverde aan met name PSA-dealers en het viel me heel erg op hoe vaak ik complete motoren moest leveren.
Maar toen ik met een budget voor de keus stond zocht ik vooral ik de klasse van de 208/ Polo/ Corsa en de rest. En ik vond de Peugeot in die shortlist gewoon de leukste auto. De andere keuzes vond ik minder mooi of gewoon oubollig. Ik ben het ontwerp van de daarna echt gaan waarderen, en durf hem zelfs gewoon mooi te noemen.

De 208 heeft zich ruim 2 jaar netjes gedragen. De 1.4 diesel was vooral heel erg zuinig. Ik haalde er ruim 1 op 28 mee.
Het was gewoon een heerlijk sturend wagentje waarmee je, ondanks het weinige vermogen van 60 pk, toch lekker mee kon gooien en smijten. Ik vond het een heerlijkheid om in deze auto te rijden. De semi-automaat werkte prima. Ik heb er geen klachten over.

De belangrijkste reden waarom ik hem na 2 jaar al weer heb weggedaan, was omdat ik een grotere auto nodig had met een vooral een hogere instap. Mijn ouders rijden regelmatig met mij mee en de in- en uitstap is bij de 208 best wel laag.
Ondanks het bescheiden vermogen heeft deze auto mij toch wel een flinke bekeuring opgeleverd. €245 voor een overschrijding van 25 km.


De tweede proefrit was in een Citroën C5 Aircross. Prachtige auto, maar veel te groot voor wat ik nodig heb. Het reed ongelofelijk goed en super comfortabel, maar ik vond deze auto gewoon te groot. En ik ben vrachtwagen van 18 meter lang en 4 meter hoog gewend.
De derde proefrit resulteerde in een aankoop.
Citroën C3 Aircross 1.2 (2018)
Ik heb gekozen voor de Citroën C3 Aircross, omdat ik gewoon een aparte auto zocht. Ik wilde gewoon eens wat anders. Ik denk dat ik daar in geslaagd ben, want ik krijg (binnen familie- en vrienden
kring) hoofdzakelijk positieve reacties als iemand de auto bekijkt. Ik zou normaal niet voor een witte auto hebben gekozen, maar omdat deze two-tone is, vond ik hem direct mooi. De instap is echt flink hoger dan de 208 en dat is een een uitkomst voor mijn ouders. Ikzelf heb er trouwens ook voordeel bij. Bij aankoop (mei 2023) stond er 109.000 km op de klok en waren er net belangrijk onderhoud, zoals de distributie, gepleegd.

Deze auto is, vergeleken met eerdere auto's echt superdeluxe uitgevoerd. Dit is mijn eerste auto, waarbij automatisch de spiegels inklappen, als je de auto op slot doet. Het is voor mij ook de eerste auto, waarin de achterramen ook elektrisch worden bediend. De 1.2 heeft 110 pk en ook dat is voor mij een first. Zoveel pk heb ik nog nooit gehad in een dailydriver. Ik vergeet dan heel even de Nissan 300 ZX die ik een blauwe maandag heb gehad, maar die heeft nooit echt goed gelopen.

We zijn inmiddels 7 maanden verder en de km-stand is inmiddels 126.000 km. Ik ben over het algemeen heel tevreden over deze auto. Hij is lekker snel en heeft een prima wegligging. Toch heb ik wel 2 punten van kritiek; Ik vind het jammer dat het verbruik van 1 op 16 toch wel iets tegenvalt. MAAR dat is alleen als ik terugkijk naar het verbruik van 208. En dat vergelijk is natuurlijk niet eerlijk voor de Citroën. De andere en iets grotere klacht is dat ik het olieverbruik te hoog vind. Na 1000 kilometer moet er een liter olie bij. Ik heb dit bij de dealer gemeld en we gaan het in de gaten houden.

De C3 Aircross is sowieso een heel fotogenieke auto, daarom heb ik er, door een fotograaf uit Leeuwarden een mooie actiefoto van laten maken. Ik kan niet zeggen dat ik tevreden ben over het de prijs/ kwaliteitsverhouding van deze foto. Dat was €100 die ik beter anders had kunnen besteden.

kort overzicht van eerdere auto's:

Laatst bewerkt: