Cylinderkop Patrol

Ik veroordeel je niet meneer ik heb alleen wat aanmerkingen op uw zienswijze van autotechniek, daar is een forum voor om te discussiëren.
Maar goed, als u niet tegen kritiek kan dan vind ik dat spijtig en het is niet de bedoeling om u te beledigen. Het aantrekken van kopbouten is een serieuze zaak van wat oudere auto`s dus dat moet zeker duidelijk uitgelegd worden voor degene die het zelf ook willen gaan doen. Glijmiddel is nu eenmaal niet een vak uitdrukking die door monteurs worden gebruikt, maar ik vond hem wel grappig :D

Maar mag ik u vragen wat uw beroep dan wel is ? u heeft wel affiniteit met autotechniek in ieder geval.

Even goede forum vrienden,
 
Discussiëren is iets anders dan iemand veroordelen.
Dat u vervolgens dit blijft benadrukken maakt het er niet minder op.
Ik ga daar ook niet verder in discussie over, zolang u dit foute standpunt blijft behouden.
Op dit forum staan genoeg voorbeelden die uw standpunt weerleggen.

Glijmiddel is inderdaad geen vakterm, maar zo noem ik smeermiddelen wel als je het gebruikt op een bout waar het niet moet of zelfs gevaarlijk is.

Ik begrijp je beweegredenen om het ineens nat te monteren niet.

Edit: En ja ik heb mn betoog hieronder verwijderd.
 
Goed dat is bijgelegd

Ik begrijp je beweegredenen om het ineens nat te monteren niet
.
Door het schroefdraad van de bout licht in te smeren zodat het een vette bout wordt, het moet er niet rijkelijk van af stromen natuurlijk... daardoor verminder je de inwendige weerstand van de draadbus t.o.v de rekbout.. Uitwendig zit het vast met fijne Amerikaanse schroefdraad en gelockt met Locktite die bestendig is tegen olie.
Omdat de kop van de bout en ring wel rijkelijk wordt ingesmeerd, daar staat trouwens altijd olie onder bedrijfsomstandigheden, verminder je de weerstand aanzienlijk bij het vastzetten van de bout. Waarom willen we een bout met veel weerstand aantrekken? dat gebeurt in de fabriek ook niet daar is alles nieuw als het geassembleerd wordt onder perfecte omstandigheden.

Door deze bijna verwaarlozen weerstand door gebruik van die olie, verkrijg je een maximale rendement van je aanhaalkracht. Als dat 100Nm is dan zit de kop ook nagenoeg vast met 100Nm. Het schroefdraad heeft weinig te lijden omdat de wrijving minimaal is, wel is waar ...er wordt aan het draad getrokken en dat is ook de bedoeling, die kop moet vast! en niet andersom. Dus theoretisch is dat te weinig omdat de fabrikant 103-118 Nm voorschrijft. Waar leg je de lat?

Nu het droge gebeuren, 120 Nm zegt de fabriek en dat is het, aanhaal volgorde ook helemaal goed maar uitgaande van een nieuw blok, nieuwe bouten, perfecte omstandigheden en een Geijkte momentsleutel.
We gaan aan de slag in Nederland 5 graden en regenachtig, heel oud blok van 30 jaar oud waarvan de kop al 3x is vervangen. We kopen nieuwe bouten en nieuwe koppaking en draaien de bouten er weer in zonder olie of maar ergens naar te kijken op 120Nm, Dat schrijft de fabriek toch voor! Dus die kop zit dan met 120Nm vast? Nou never nooit als je geluk hebt zijn de bouten nog heel gebleven.

Uitgelubberd schroefdraad, zit vol met koolaanslag onder in het gat olie en vervuiling gelden daar nog de fabriek voorwaarden voor? In mijn geval is alles proper, zuiver schroefdraad, gaten zijn schoon en klaar voor een nieuwe frisse installatie.

Mijn enige vraag zou zijn, wat bedoelt de fabriek en onder welke omstandigheden (gebruikt of nieuw) moeten die bouten vast. En is dat dan ook de waarde waar de kop mee vast zit, die bout drukt op de kop met 120Nm als het goed is, ja toch?
 
We gaan het hier niet over eens worden.

Perfecte omstandigheden bestaan niet, de fabrikant houdt normaal gezien om die reden een marge aan. En zo is elk werkplaatshandboek, vraagbaak of how-to geschreven.
Hierbij wordt rekening gehouden met afwijkende temperaturen. Kopbouten moeten namelijk ook niet breken als de auto ineens in -30 in siberië gebruikt wordt.

Ik blijf bij mn standpunt. Glijmiddelen niet op kopbouten.
 
Pobresh zei:
We gaan het hier niet over eens worden.

Perfecte omstandigheden bestaan niet, de fabrikant houdt normaal gezien om die reden een marge aan. En zo is elk werkplaatshandboek, vraagbaak of how-to geschreven.
Hierbij wordt rekening gehouden met afwijkende temperaturen. Kopbouten moeten namelijk ook niet breken als de auto ineens in -30 in siberië gebruikt wordt.

Ik blijf bij mn standpunt. Glijmiddelen niet op kopbouten.
We zitten hier niet in Siberië "bubble" met -30 graden maar in de tropen met 40 graden.


Vriendelijker mag ook*.

Ivanov
AutoWeek Moderator

* en is niet een optie.
 
Ik zal wat vriendelijker en liever reageren! om duidelijk te maken dat handboeken standaard universeel zijn. Om die redenen zal in Siberië met -30 graden de kleppen anders afgesteld worden dan in Australië met 40 graden in de plus. En met zoveel andere dingen eveneens.

Het is dus de locatie waar je zit hoe je omgaat met de specificatie`s, de waarheid moet niet ontkracht worden natuurlijk. Misschien is dit forum bedoeld voor oppervlakkige techniek voor alleen Nederland, dan zit ik hier niet op de goede plek. Ik vraag de moderator dus bij deze om mijn topic te verwijderen omdat het allemaal toch onzin lijkt wat ik vertel, door Pobresch wordt ik zelfs verweten dat ik Engelse woorden vertaal en dat vinden ze hier niet leuk en stellen niet op prijs, dus ik moet dat maar even niet meer doen. Ok...gaan we doen.

Pobresch heeft links en rechts al aardig zijn teksten bijgesteld zodat zijn denigrerende opmerking niet meer te lezen valt, heel vriendelijk.
 
Rustig aan Antonia het is soms minder zwart/wit als het op het eerste gezicht lijkt. :)

Ik bewonder juist echte technici, juist dit soort kennis die u hierboven schreef vind ik interessant. Ik lees en schrijf hier nu al een poosje mee en Pobresh ken ik ook als iemand die zinvolle bijdragen levert op het gebied van techniek, ook 'Engineer *nog iets*' zie ik als een waardevolle forummer op het gebied van autotechniek en zo zullen er vast nog een paar zijn.

Ik heb zelf wel een technische achtergrond maar het sleutelen heb ik puur en alleen geleerd door te doen en mee te lopen met monteurs, daarom lijkt mij dat technische mensen op dit forum een aanvulling zijn. Echter ben ik wel van mening dat er verschillende manieren zijn van sleutelen, los van of iets goed of fout is. Mijn opa sleutelt anders dan mijn oom en ik weer anders als wij dan alle 3 onze kennis samenvoegen komt er iets moois uit. Generatiekloof en veranderingen in de techniek zullen ook meespelen.

Een kanttekening: dat dit forum niet gericht is op autotechniek dat ben ik zeker met u eens. Hopelijk komen er meer technische mensen bij zodat het Autoweek forum ook op dit gebied z'n mannetje kan staan, al zie ik dat nog niet zo snel gebeuren.

Lang verhaal kort: leven en laten leven, we hoeven het niet altijd met elkaar eens te zijn.
 
Afijn, we hebben de boel afgebouwd en de bouten op 100Nm gezet met olie. De brandstofinjector pomp vervangen en op 0.90 graden vervroeging gezet, deze stond eerst op 0.97. Standaard is 0.84.

Kleppen op 0.35 met vaste stoters voor inlaat en uitlaat, dus geen hydraulisch...we hebben het vervangen want de oude nokkenas was bagger. Heeft u weleens een nokkenas diagram gemaakt? Het verteld je de naakte gesteldheid van je motor, ik kan je vertellen dat die nokkenas harder kan slijten dan je ooit had gedacht, en je ziet er niks aan. Maar je motor wordt gewoon een oud wijf en niet vooruit te branden.

Ok, ook nieuwe gloeipitten 12 volt van een TD42, i.p..v die E.C.U gestuurde pitten....alleen maar ellende. Druk op de knop, mechanisch tel tot 6 ...en starten maar. Goed idee voor Nederland trouwens met die oude gebakkies en soms vrieskou.

Tank hadden we al gecleand natuurlijk en een 12 volt opvoerpompje er tussen gezet voor altijd permanente aanvoer, extra filter met water afscheider en we hebben altijd brandschone olie naar de injector pomp, en dat willen we.

Ok, ontluchten maar, voorgloeien maar......vroooeeemmmm... in èèn keer. Testrit gemaakt voor de eerste keer, maar er zit power in en goed geluid. De motor loopt heel anders dan voorheen en ik denk dat de revisie is geslaagd.

Voorlopig blijven we met deze offset rijden en checken na 1000 km de kopbouten eens en de klepspeling. We gaan nog niet raggen in de bergen dat komt later en misschien zetten we er eens een intercooler op. Maar dat is het volgend project.

Hadoe,
 
Probenator zei:
-Edit:-
Een kanttekening: dat dit forum niet meer gericht is op autotechniek dat ben ik zeker met u eens. Hopelijk komen er meer technische mensen bij zodat het Autoweek forum ook op dit gebied z'n mannetje kan staan, al zie ik dat nog niet zo snel meer gebeuren.

Even aangepast. Is wel geweest namelijk.
 
Antonia 4168155 zei:
Ok, ontluchten maar, voorgloeien maar......vroooeeemmmm... in èèn keer. Testrit gemaakt voor de eerste keer, maar er zit power in en goed geluid. De motor loopt heel anders dan voorheen en ik denk dat de revisie is geslaagd.

Ik denk het ook. Zou me verbazen als dit op korte termijn fout zou lopen eerlijk gezegd. Tenzij je, zoals ik zelf ooit heb gehad, ergens in alle aanhaalcycli ergens 1 slag vergeten bent :LOL:
 
Klopt het luistert erg nauw, dit soort werkjes doe ik het liefst alleen en geconcentreerd. Neem altijd een groot karton mee met de aan te halen bouten..1,2, ...14. Die vink ik af in drie kleurtjes, 30 Nm - 70 Nm - 100 Nm. Lijkt overdreven maar werkt perfect.
Ook dek ik altijd gaten af met poetsdoek, je wilt niet een moertje laten vallen die dan net weer in je kop valt.....is mij overkomen bij het afhalen van de kop. :)
 
Antonia 4168155 zei:
Klopt het luistert erg nauw, dit soort werkjes doe ik het liefst alleen en geconcentreerd. Neem altijd een groot karton mee met de aan te halen bouten..1,2, ...14. Die vink ik af in drie kleurtjes, 30 Nm - 70 Nm - 100 Nm. Lijkt overdreven maar werkt perfect.
Ook dek ik altijd gaten af met poetsdoek, je wilt niet een moertje laten vallen die dan net weer in je kop valt.....is mij overkomen bij het afhalen van de kop. :)

Yes, daar heb ik een rol brede schilderstape voor klaar liggen... En een magneetje aan een flexibele steel :)
 
Ik denk dat het nu wel goed blijft gaan, je hebt die astmatische klepopeningen immers ook aangepakt dus de verbrandingswarmte kan nu weer veel beter weg.
Neem aan dat je de koeling van het blok ook gelijk maar even goed doorgespoeld hebt zodat de vettigheid de koeling niet gaat beïnvloeden?
 
s velthuis zei:
Antonia 4168155 zei:
Klopt het luistert erg nauw, dit soort werkjes doe ik het liefst alleen en geconcentreerd. Neem altijd een groot karton mee met de aan te halen bouten..1,2, ...14. Die vink ik af in drie kleurtjes, 30 Nm - 70 Nm - 100 Nm. Lijkt overdreven maar werkt perfect.
Ook dek ik altijd gaten af met poetsdoek, je wilt niet een moertje laten vallen die dan net weer in je kop valt.....is mij overkomen bij het afhalen van de kop. :)

Yes, daar heb ik een rol brede schilderstape voor klaar liggen... En een magneetje aan een flexibele steel :)

Whahahaaa....dat zijn de tricks en, zo`n magneetje mag zeker niet ontbreken :D same old school.
 
Muddy Bandit zei:
Ik denk dat het nu wel goed blijft gaan, je hebt die astmatische klepopeningen immers ook aangepakt dus de verbrandingswarmte kan nu weer veel beter weg.
Neem aan dat je de koeling van het blok ook gelijk maar even goed doorgespoeld hebt zodat de vettigheid de koeling niet gaat beïnvloeden?
Ja met soda oplossing, daarna anti freeze in de tropen bij 40 graden plus. :cool:
 
Update van de revisie, na wat rond gereden vond ik het tijd om de kleppendeksel te lichten en te checken of alles nog naar wens is.
De nokkenas bevestiging kappen hoor je volgens het Maintenance Manual vast te zetten op 21 - 27 Nm. In stapjes dus niet meteen pats boem in een keer vast.

Ik had niet de juiste moment sleutel, behalve die hele grote dan, en heb de M8 moeren dus min of meer vastgezet op 20 Nm. Nu met de kleine momentsleutel die perfect af te stellen is kon ik ook exact de waarden vast stellen van alle bevestigingen. Bij de derde kap zat een moer niet helemaal vast en deze was ook niet aan te trekken tot max. 22 Nm. moest toch op 27Nm uitkomen dus.......ja voor elkaar, afgebroken.

Tapeind in een all. kop afgebroken, oude breuk was duidelijk zichtbaar dus er was al eens iets gebeurd wat ik niet kon weten. Ik denk dat de zuigers van een ander blok waar de kop van afkomt, de kleppen flink hebben geraakt. Die motor was namelijk ook in puin gelopen vandaar de kop die in de aanbieding ging.

Enfin een dagje klooien om die tapeind eruit te krijgen, gat was 9mm puntgaaf en daar weer M10 in gemaakt. Nieuw tapeind gedraaid M10 - M8 en gemonteerd. NU is mij bekend dat all. gaten altijd voorzien worden van busjes/bussen van hard metaal (slijtage), vandaar direct maar draad getapt en M10 is toch fors. Locktite was weer mijn vriend.

We gaan het zien over een maandje of twee of alles naar behoren blijft vast zitten, maar de ruis van de kleppen moeten hierbij toch zijn opgelost.
 
De kopbouten zaten nog op volle sterkte vast, dus niet slecht :) Blijf het voorlopig eens in de zoveel tijd in de gaten houden ook de klepspeling want die is verwisseld voor een vast kleplichter systeem. Voorheen hydraulisch.
 
Pobresh zei:
We gaan het hier niet over eens worden.

Perfecte omstandigheden bestaan niet, de fabrikant houdt normaal gezien om die reden een marge aan. En zo is elk werkplaatshandboek, vraagbaak of how-to geschreven.
Hierbij wordt rekening gehouden met afwijkende temperaturen. Kopbouten moeten namelijk ook niet breken als de auto ineens in -30 in siberië gebruikt wordt.

Ik blijf bij mn standpunt. Glijmiddelen niet op kopbouten.

Mijn idee ook, in het werkplaatshandboek worden diverse aanhaalmomenten beschreven, voor monteurs die later nog eens aan de auto moeten werken, waarom zou je dat in twijfel trekken of die waarden alleen voor 1ste montage zijn geweest. Als het hoger of lager moest zijn bij een reparatie, dan zouden ze dat wel vermeld hebben in het werkplaatshandboek...

Wel of geen olie op de draadgangen. Boutgaten worden bijna altijd vet, zeker de gaten voor kopbouten. Je kan de olie er zoveel mogelijk uithalen, maar je gaat er ook niet in met een ontvetter denk ik. Dus in hoeverre je het droog kunt noemen bij een 2de, 3demontage van de kop...
 
Mijn standpunt is dat een werkplaatshandboek een leidraad is voor monteurs die werkzaamheden moeten uitvoeren aan een auto. Als een exporteur auto`s levert aan Africa, van Vliet trucks bijv., dan maken ze die auto klaar voor zware belastingen met hoge temperaturen. In Australië bijv. waar het bloedheet is stellen die dealers de auto`s ook anders af.

Zo zal een dealer in Alasca ook zijn voertuigen aangepast afleveren, olie soort, kleppen speling, afstelling brandstofpomp....etc. Hier weer in de bergen willen we ook op 3 km hoogte vlot rijden met een goed afgesteld mengsel, dus wij houden daar ook rekening mee.

Standaard verhaal voor Nederland, geen bergen, geen extreme kou of hoge temp. vlakke asfalt wegen en verder geen toestanden. Dat is het verschil waar je zit op de aardbol. :)
 
Antonia 4168155 zei:
Mijn standpunt is dat een werkplaatshandboek een leidraad is voor monteurs die werkzaamheden moeten uitvoeren aan een auto. Als een exporteur auto`s levert aan Africa, van Vliet trucks bijv., dan maken ze die auto klaar voor zware belastingen met hoge temperaturen. In Australië bijv. waar het bloedheet is stellen die dealers de auto`s ook anders af.

Zo zal een dealer in Alasca ook zijn voertuigen aangepast afleveren, olie soort, kleppen speling, afstelling brandstofpomp....etc. Hier weer in de bergen willen we ook op 3 km hoogte vlot rijden met een goed afgesteld mengsel, dus wij houden daar ook rekening mee.

Standaard verhaal voor Nederland, geen bergen, geen extreme kou of hoge temp. vlakke asfalt wegen en verder geen toestanden. Dat is het verschil waar je zit op de aardbol. :)


Een werkplaatshandboek is zowiezo een leidraad, voor elke monteur. Er is geen een monteur die elke wagen tot op het laatste boutje uit zijn hoofd kent. Die waarden die er in staan, zijn niet uit de lucht gegrepen, daar is echt wel over na gedacht door een stel knappe koppen.
Als er afwijkende specifikaties zijn voor verschillende continenten, dan staat dat ook in een werkplaatshandboek.
Simpel voorbeeld bougies, andere viscositeit olie. Maar ook afwijkende onderdelen, bedradingsschema's alles.
Maar goed doe er mee wat je wil, je hebt altijd van die gasten die het beter denken te weten dan 10 engineers die alles 3x doorgerekend hebben


Mod-edit: onvriendelijke opmerking eruit gehaald.

Ivanov
AutoWeek Moderator
 
Ik ben altijd al geïnteresseerd geweest in Patrols, de boerenzonen rijden er hier massaal mee rond dus ik ben wel eens benieuwd naar je Patrol, fotootje ?
 
balderke zei:
Ik ben altijd al geïnteresseerd geweest in Patrols, de boerenzonen rijden er hier massaal mee rond dus ik ben wel eens benieuwd naar je Patrol, fotootje ?
1253.jpg
Hetzelfde alleen wat zwart te zien is, is bij mij mij blauw en een dak spoiler. Hier heb ik ook veel onderdelen gekocht en prima tent met excellente service.
Als alles in stand blijft ga ik eens denken aan een brandstofpomp met dikkere plunjers en meer turbo boost, op die manier wordt het een echte Trol.
Jammer dat die handboeken dat nu weer niet uitleggen maar de aussies op patrol 4x4 leggen dat perfect uit.
Ook daar zijn vele foto`s te vinden van schitterende Patrols :)
 
Enfin nu eens een flink stukje de bergen in om te kijken of er power onder de motorkap zit, het rijdt wel even anders dan een HZJ75 Landcruiser.

Zoals bekend van turbo`s moet je wel toeren er ophouden anders zit er ook geen pit in, dus 3000 rpm was mijn uitgangspunt, en dat ging al lekker.
Turbodruk 0.5, olie temp. 85, water 1/4, egt tussen de 200 - 300. en elke pas in zijn derde versnelling. Het zijn lange en sommige steile passen maar als de toeren rond de 3000rpm kan blijven, dan gaat ie vlot naar boven.

De motor loopt ook mooi stationair en start geweldig, geen rook (pluimen) en accelereert lekker. De carter ontluchting heb ik er wel vanaf, gewoon via een buis naar beneden...old school. Die vette warme dampen komen niet in mijn turbo, eerder nog een intercooler maar dat is voor later.
Wel een externe oliekoeler geplaatst voor de radiator en dat merk je aanzienlijk, gemiddeld 68 - 70 graden.

De bouten lijken de boel goed vast te houden, nergens sporen van lekkage dus de kop was gelukkig niet krom. Kortom ik begin die Patrol nu toch wel leuk te vinden, zelfs de verkoper kijkt zijn ogen uit...dit had hij niet voor aannemelijk gehouden.

Viva la Patrol.:D
 
Terug
Bovenaan