CX5 Rempedaal vast bij cruise control

gast 1299205

Net ingestapt
Ik heb een Mazda CX5 van 2013. Het is tot nu toe een aantal keren voorgekomen dat ik bij het remmen terwijl de cruise control is geactiveerd, ik het rempedaal niet ingedrukt krijg. Ik trek dan de handrem aan en blijf drukken waarna het indrukken even later wel lukt. Het gebeuren is niet te reproduceren en treedt op zoveel bij korte als lange ritten. Mijn garage kent dit probleem niet.
Heeft iemand enig idee wat de oorzaak kan zijn?

Dan maar hopen dat het niet gebeurt als je de remmen echt nodig bent. Je garage neemt alleen problemen aan die ze wel kennen?

Bizar! Rem zou ALTIJD boven elk signaal moeten gaan, en zou de cruise control direct moeten de-activeren. Maar in uw relaas is niet allleen dat niet het geval, maar is de rem überhaupt niet te bedienen. U moet eisen van uw garage dat ze diepgaand onderzoek instellen mbv de technische dienst van de importeur. En u MOET per direct stoppen met gebruik van de cruise control totdat het defect achterhaald en opgelost is!!

Normaal zal ik een ander nooit de les lezen of met hoofdletters MOET gebruiken, maar in dit geval…

Wellicht is er een probleem met de rembekrachtiging...

Ik hoor wel vaker van niet indrukbare rempedalen en dan blijkt de bekrachtiger gewoon niet te werken waardoor je veel grotere kracht nodig hebt om deze in te trappen. Het remt overigens wel.

Cruise control zou daar eigenlijk geen impact op mogen hebben.
Er zijn er meer auto's die er last van hebben dat op de snelweg het rempedaal ineens niet meer goed werkt. Veelal ook na het lange tijd gebruik maken van de cruise control. Ik vond een topic over een volvo met hetzelfde euvel:
Linkje naar een topic op volvo-forum

In bepaalde auto's zit er ook een losse vacuumpomp (soms elektrisch) die de rembekrachtiger van vacuum voorziet. Deze kan ook haperen en voor dezelfde problemen zorgen. (ik kan zo snel niet vinden of een CX5 dit ook heeft)

Wellicht is het handig om de garage even daarnaar te laten kijken? Een klein lek kan al sporadisch dit soort problemen geven.

Beste redactie, ik heb net een reactie geplaatst over m'n rempedaal die vastzat bij een inwerking zijnde cruise control van mijn Mazda CX5 uit 2014. Een enorme aanrijding op de A4 vandaag (4 febr. 24) veroorzaakt hierdoor. Ik kon niet remmen, mijn pedaal zat vast, en reed daardoor op twee auto's in met als gevolg behoorlijke schade. Is hier publicitair iets aan te doen? Graag jullie antwoord.

Laatst bewerkt:
Het kan verschillende redenen hebben waarom een rempedaal hard word.
Vacuum lek, defecte rembekrachtiger, defecte vacuum pomp en daarnaast is er bij sommige autos een weg klep in de vacuum leiding na de rembekrachtiger toe. Daarnaast zou het zelfs nog een software issue kunnen zijn, https://www.drive.com.au/news/mazda-3-6-cx-5-recalled/ er zijn issues geweest met de diesel versie van deze auto.

Voor contact me AutoWeek denk ik dat je beter even een mailtje kan sturen naar redactie@autoweek.nl en/of autoweek@autoweek.nl

Beste redactie, ik heb net een reactie geplaatst over m'n rempedaal die vastzat bij een inwerking zijnde cruise control van mijn Mazda CX5 uit 2014. Een enorme aanrijding op de A4 vandaag (4 febr. 24) veroorzaakt hierdoor. Ik kon niet remmen, mijn pedaal zat vast, en reed daardoor op twee auto's in met als gevolg behoorlijke schade. Is hier publicitair iets aan te doen? Graag jullie antwoord.
Ik neem aan dat je dit gemeld hebt aan de politie en dat die jouw auto hebben veiliggesteld voor onderzoek. De RDW alvast inlichten van dit probleem.

Ik vraag me af of de remmen het niet doen. Ik denk eerder dat de cruise control blijft hangen. Als je dan remt, dus snelheid mindert, zal de cruise control juist gas bij geven om de snelheid vast tehouden.

Ik vraag me af of de remmen het niet doen. Ik denk eerder dat de cruise control blijft hangen. Als je dan remt, dus snelheid mindert, zal de cruise control juist gas bij geven om de snelheid vast tehouden.
Zou deze auto geen remkrachtversterker hebben? Je zou dan toch wel vertragen....

De eerste series cx5én hadden volgens mij nog geen electronisch rempedaal. Je cruise control is gekoppeld aan het gaspedaal en niet aan de rem, tenzij om te deactiveren. De eerste cx5'en hadden ook geen adaptive cruise control.
De remmen zijn normaal gesproken, krachtig genoeg, om de auto af te remmen, zelfs als het gas blijft hangen.
Ik zou niet weten hoe de cruise control je remmen beinvloed, zelfs met een vacuum lek, moeten de remmen gewoon werken al moet je aanzienlijk harder trappen.
Als het een handbak is, kun je ook de koppeling intrappen om de cc uit te schakelen.

Probeer het eens, met links remmen en met rechts gas bij geven om op snelheid te blijven.
Geprobeerd, automaat schakelt 2x terug maar snelheid wel van 140 naar 80 terug kunnen brengen zonder op het rempedaal te gaan staan.... Pedaal ook niet hard.

Geprobeerd, automaat schakelt 2x terug maar snelheid wel van 140 naar 80 terug kunnen brengen zonder op het rempedaal te gaan staan.... Pedaal ook niet hard.
Oké. Maar nu was je voorbereid. Hoe zou het zijn als het onverwacht zou gebeuren? Ik zou me denk ik te pletter schrikken omdat het lijkt alsof je remmen het niet goed doen.

Probeer het eens, met links remmen en met rechts gas bij geven om op snelheid te blijven.
Onverantwoorde tip om met links te remmen, "pro's" doen dat op circuit, maar voor een doorsnee chauffeur is dat ronduit gevaarlijk. Vooral niet doen!
In je geheugen zit getraind dat links het pedaal volledig en snel intrapt (koppeling) en rechts moduleert (gas / rem). Bij een automaat doet je linkervoet uiteraard niks.

Terug
Bovenaan