Cupra Formentor

Wouter82

Moderator

hcxy6y6bmfz8_800.jpg

a54CBk1.jpg

[size=x-large]Cupra teast eerste ‘eigen' model[/size]

We teasen deze week nog even lekker door, want ook Cupra kondigt een nieuw model aan. Het belooft het eerste model te worden dat specifiek voor het sportieve merk is ontwikkeld. Op 22 februari blaast Cupra het eerste kaarsje op de verjaardagstaart uit, want dan is het precies een jaar geleden dat het merk werd gelanceerd. Om dit jubileum te vieren, presenteert Cupra het eerste model dat specifiek voor het merk is ontwikkeld. Cupra nam tijdens de lancering vorig jaar de Cupra Ateca mee, maar dat was natuurlijk een doorontwikkeling van de SUV die moederbedrijf Seat al een tijdje in het gamma heeft rondrijden. Deze nieuwe auto staat nog niet in de Seat-showrooms en wordt een 'echte' Cupra. Net als de Ateca wordt dit wederom een cross-over. De nieuwe auto lijkt alleen met een meer coupé-achtige daklijn te zijn getekend.

Seat’s ontwerpinvloeden komen ondanks de ‘specifieke ontwikkeling’ wel overduidelijk terug. Zo lopen de achterlichten in elkaar over door een verbindende lichtbalk. Precies, net zoals bij auto’s als de Seat Tarraco. Naast de grimmige foto laat Cupra verder nog niks los. Een naam wordt zelfs achtergehouden. Volgende week vrijdag weten we meer, want dan beleeft de auto zijn digitale debuut.
https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/cupra-teast-eerste-eigen-model/

Ik heb zo'n vermoeden dat dit een omgebouwde Škoda Kodiaq GT wordt, de Chinese "coupé".

Ik heb zo'n vermoeden dat dit een omgebouwde Škoda Kodiaq GT wordt, de Chinese "coupé".

Dat klinkt plausibel. Ik kan me in ieder geval niet voorstellen dat Cupra (een duur submerkje op basis van een merk dat nou niet het meest populaire uit de VAG-stal is) een hoop geld mag stukgooien op de ontwikkeling van volstrekt unieke modellen.

D Elzinga zei:

Dat klinkt plausibel. Ik kan me in ieder geval niet voorstellen dat Cupra (een duur submerkje op basis van een merk dat nou niet het meest populaire uit de VAG-stal is) een hoop geld mag stukgooien op de ontwikkeling van volstrekt unieke modellen.

Idem. Ik blijf het een uiterst curieus project vinden...nóg een merk en dan wel een sportief merk op basis van het reeds 'sportieve' (maar gebrekkig ingekleed) merk van Volkswagen en dat via SUV's.

Iemand al een Cupra zien rijden? :)

der Magistrat zei:
D Elzinga zei:

Idem. Ik blijf het een uiterst curieus project vinden...nóg een merk en dan wel een sportief merk op basis van het reeds 'sportieve' (maar gebrekkig ingekleed) merk van Volkswagen en dat via SUV's.

Iemand al een Cupra zien rijden? :)

Curieus? Het is gewoonweg bizar en absurd. Je 'start' een sportief merk met de naam CupRa-cer en je bouwt vervolgens twee sufs, één van de meest stupide auto-ontwerpen ooit bedacht en van alles wat een suf uiteindelijk niet kan is CupRa-cen wel zo'n beetje het summum. En daar waar het label ooit mee begon, de Ibiza CupRa-cer, ja, die bouw je dus niet... Heeft VW al een kans laten liggen om een echte Up GTi te bouwen (en niet zo'n laf gechipt gevalletje met vooral een hoop PR poeha), is een Cupra Mii (met trackday-pakket en 1.4 TSi) helemaal een gemiste kans. En de niet bedachte bijbehorende merkencup natuurlijk ook. Het mag allemaal weer niet te veel kosten.

Wouter82 zei:

Er komt kennelijk ook een Seat-versie van, die waarschijnlijk dan in het najaar debuteert. Al met al wil men de schijn wekken dat het om een eigen, op zichzelf staand model gaat en daar zal men bij Seat/Cupra dan gedurende zes maanden gelijk in hebben alvorens het tegendeel wordt bewezen... Maar goed, dan hebben de media al hun werk gedaan.

k7gy3oibq05f_800.jpg

p7nyfaobi4ry_800.jpg

z4yyq46bxu29_800.jpg

fglyrpabnvgk_800.jpg

zwsy3c5bdrl4_800.jpg

50oyrctbwf5u_800.jpg

8wiynymbaycx_800.jpg

Cupra staat op eigen benen, maar écht eigen modellen hebben we van het nu op papier los van Seat staande merk nog niet gezien. Daar moet op termijn verandering in komen en het is dit nieuwe studiemodel dat een vrij productierijpe glimp biedt in de toekomst.

De showauto, waarmee Cupra zijn eerste verjaardag zegt te vieren, draagt naam Formentor. De concept-car heeft de vorm aangenomen van een cross-over van het formaat Nissan Qashqai, al is lijkt de koets duidelijk sportiever gelijnd dan die van conventionele SUV's in het C-segment. Vier uitlaatpijpen, gewelfde wielkasten: het zit er allemaal op, al is natuurlijk maar de vraag of al deze elementen het productiestadium gaan halen. Natuurlijk draagt ook dit studiemodel als kind van zijn tijd een tussen de achterlichten geplaatste lichtbalk. De neus doet enigszins denken aan die van de Tarraco. Kijk niet gek op als een aantal designelementen, zowel van het- in als van het exterieur, ook terugkeren op de dit jaar te onthullen nieuwe generatie Leon.

De Formentor is een plug-in hybride, maar over de aandrijflijn laat Cupra nog niet veel los. Wel weten we dat een benzinemotor samenwerkt met een elektromotor en dat het gecombineerde vermogen van zo'n 245 pk via een automatische transmissie met dubbele koppeling over de wielen wordt verdeeld. Volgens Cupra moet de plug-in zo'n 50 kilometer elektrisch kunnen afleggen.

Cupra zegt te verwachten dat zijn verkopen de komende drie tot vijf jaar te verdubbelen.

Eindelijk eens iets nieuws uit de Volkswagen-groep te midden van alle middelgrote crossovers die lijden aan een totaal gebrek aan uitstraling. Deze Seat Cupra is weliswaar niet origineel met een mix van lijnen die we al kennen van merken als Mazda, Hyundai, MG, vele Chinese autofabrikanten etc., maar ik vind het wel een echt geslaagde SUV. Eindelijk zit er een beetje expressie in, van opzij zit er veel meer diepte in dan bij de doosvormige crossovers Ateca, Tarraco, Karoq, Kodiaq en Tiguan. De positionering van Cupra ga ik nooit begrijpen, maar aangezien deze auto ook als Seat op de markt zou moeten komen, is het een mooie aanwinst voor het merk.

Het is wel een ontwerp dat zich duidelijk onderscheidt van de andere VAG-crossovers (doch niet echt van crossovers van sommige andere merken) en dat is wel verfrissend. Echter blijft dit hele submerk een buitengewoon vreemde beslissing.

D Elzinga zei:
Het is wel een ontwerp dat zich duidelijk onderscheidt van de andere VAG-crossovers (doch niet echt van crossovers van sommige andere merken) en dat is wel verfrissend. Echter blijft dit hele submerk een buitengewoon vreemde beslissing.

Verrassend genoeg ben ik beide met je eens. Voor een SUV is het een keer niet een heel onaardige. De meerwaarde van merk en model zie ik verder niet en vermoedelijk zal er hier niet één van verkocht worden, maar voor iets uit de VAG stal heeft het wel een tamelijk eigen smoel gekregen.

s velthuis zei:
D Elzinga zei:

Verrassend genoeg ben ik beide met je eens. Voor een SUV is het een keer niet een heel onaardige. De meerwaarde van merk en model zie ik verder niet en vermoedelijk zal er hier niet één van verkocht worden, maar voor iets uit de VAG stal heeft het wel een tamelijk eigen smoel gekregen.

Wat ik dan wel weer jammer vind, is dat het uberhaupt een crossover moet zijn. Dat zal ongetwijfeld gedaan zijn omdat die carrosserievorm bijna per definitie als warme broodjes verkoopt, maar als smaakmaker om een uitgesproken sportief submerk op de kaart te zetten zou ik toch liever een echte sportwagen (coupe, roadster oid) zien.

s velthuis zei:
D Elzinga zei:

Doet mij wel wat denken aan de Alfa Romeo Stelvio. Verder snap ik oprecht geen bal van het hele idee om Cupra als separaat merk in de markt te zetten. Dat men (los van Porsche en de RS en GTI-serie) een sportief merk wil hebben binnen VAG is prima, maar dat had dan toch SEAT an sich kunnen zijn? Audi voor de zakelijke en/of luxe-rijder (waarbij budget niet direct een probleem is), VW voor de mens die zich graag laat hersenspoelen door kwaliteitspropaganda en Skoda als soort van instapmerk qua prijs.

Leon in zn SEAT zei:
Dat men (los van Porsche en de RS en GTI-serie) een sportief merk wil hebben binnen VAG is prima, maar dat had dan toch SEAT an sich kunnen zijn? Audi voor de zakelijke en/of luxe-rijder (waarbij budget niet direct een probleem is), VW voor de mens die zich graag laat hersenspoelen door kwaliteitspropaganda en Skoda als soort van instapmerk qua prijs.

Sterker, dat was ooit het hele doel van Seat. Auto emocion, de betaalbare sportieve flair van de hele familie. Ook dat is onnavolgbaar. Op wat GTi/Cupra modellen na is dat sportieve nooit bijzonder van de grond gekomen, maar Cupra wordt dan wel weer de sportieve variant van het niet sportieve merk met een paar echt sportieve modellen in de lijn (Leon en Ibiza Cupra) die wel Cupra heten, maar dan weer niet onder het label Cupra te krijgen zijn? Huh? Sterker, de budgetkant van het verhaal, Skoda, heeft óók een VRS lijn met dezelfde motoren, maar is tegelijk Audi af en toe voorbijgestreefd in luxe. Een 3,6 liter v6 4x4 automaat in een Superb vol leder en hout... Maar het 'arbeidersmerk' Skoda heeft dan weer geen enkel antwoord op de Dacia Dokker, terwijl er wel altijd bestellers en pickups geweest zijn van dat merk. En duizend en één overlappende modellen, maar de hele VAG stal weet geen enkel leuk rijdersmodelletje als echte coupe, cabrio of roadster meer te produceren? En dan lanceer je een sportief submerk en dan kom je nóg niet met een GT86 alternatief?

Overigens denk ik dat het allergrootste probleem is dat Cupra geen enkele merkhistorische of sportieve pedigree heeft. Cupra is geen AMG, Abarth, Alpina, Brabus, of Cosworth. Zal het ook nooit worden. Wat dat betreft had VAG volgens mij nog beter de naam ABT kunnen gebruiken voor dit speeltje.

Toch erg verschillend, evengoed denk ik dat de GT wel de basis heeft gevormd. Kodiaq GT + Stelvio = Formentor
z4yyq46bxu29_800.jpg

Img29365468_1200.JPG

Duh alsof VAG echt iets aparts op de markt zal brengen.. het is allemaal een model op hetzelfde thema

Ik vind dit model er overigens best goed uit zien. Maar Cupra snap ik ook niet, Seat moest zogenaamd het sportieve merk worden maar door Cupra is dat al helemaal van de baan. Nu heb je NOG een suf merk net als VW en Skoda. Voegt werkelijk niets toe

Interieur oogt overigens goedkoop, CX-5 is onverslaanbaar in dat opzicht

Bird Nerd zei:
Interieur oogt overigens goedkoop, CX-5 is onverslaanbaar in dat opzicht

Dan doe je de 3008/5008 mijns inziens tekort.

Deze Formentor heeft inderdaad een vrij tragisch dashboard. Dat stuurwiel met carbonmotief is ernstig. De Karoq heeft het mooiste VW-Skoda-Seat-SUV-dashboard vind ik.

s velthuis zei:
Leon in zn SEAT zei:
Dat men (los van Porsche en de RS en GTI-serie) een sportief merk wil hebben binnen VAG is prima, maar dat had dan toch SEAT an sich kunnen zijn? Audi voor de zakelijke en/of luxe-rijder (waarbij budget niet direct een probleem is), VW voor de mens die zich graag laat hersenspoelen door kwaliteitspropaganda en Skoda als soort van instapmerk qua prijs.

Sterker, dat was ooit het hele doel van Seat. Auto emocion, de betaalbare sportieve flair van de hele familie. Ook dat is onnavolgbaar. Op wat GTi/Cupra modellen na is dat sportieve nooit bijzonder van de grond gekomen, maar Cupra wordt dan wel weer de sportieve variant van het niet sportieve merk met een paar echt sportieve modellen in de lijn (Leon en Ibiza Cupra) die wel Cupra heten, maar dan weer niet onder het label Cupra te krijgen zijn? Huh? Sterker, de budgetkant van het verhaal, Skoda, heeft óók een VRS lijn met dezelfde motoren, maar is tegelijk Audi af en toe voorbijgestreefd in luxe. Een 3,6 liter v6 4x4 automaat in een Superb vol leder en hout... Maar het 'arbeidersmerk' Skoda heeft dan weer geen enkel antwoord op de Dacia Dokker, terwijl er wel altijd bestellers en pickups geweest zijn van dat merk. En duizend en één overlappende modellen, maar de hele VAG stal weet geen enkel leuk rijdersmodelletje als echte coupe, cabrio of roadster meer te produceren? En dan lanceer je een sportief submerk en dan kom je nóg niet met een GT86 alternatief?

M.a.w. ze zijn echt het Noorden kwijt bij VAG wat hunmodellenbeleid betreft.
Op vlak van vormgeving is deze Cupra wel een van de mooiste creaties van VAG, eindelijk wat emotie in de lojnvoering. Daarentegen is die Skoda maar een lomp geval: veel te korte neus, banaal middengedeelte en lijn van de achterzijde van de F-Pace gepikt. Zo ontwerp je geen auto's.
Aan de binnenzijde van de Cipra is het dan weer behelpen: dat dashboard geeft echt een goedkope indruk.

Cupra-Formentor-1200x800-254f7fc38229e31d.jpg

Cupra-Formentor-1200x800-733b823bdf8bb3c7.jpg

Cupra-Formentor-1200x800-f53b075b0c710780.jpg

Cupra-Formentor-1200x800-7e2c0ff1a4c2a150.jpg

Bron: https://www.autobild.de/artikel/cupra-formentor-2019-test-studie-motor-serie-suv-14594625.html

img_6271-d6949a0f331a16b6bd982a21a9376bfe.jpg

img_6270-3868e03d3fd74e299e86bfd38f4b5b00.jpg

img_6273-43e9a2a457f6e9ed65721fc6bf45dde1.jpg

img_6274-7dc7ed2c8502ea37fb71b9e90eac4b07.jpg

Bron: https://www.auto-motor-i-sport.pl/wydarzenia/Cupra-Formentor-Genewa-2019,36181,1

fa407aa2-cupra-formentor-05.jpg

dac198a4-cupra-formentor-07.jpg

6e326515-cupra-formentor-08.jpg

e48ae3cf-cupra-formentor-11.jpg

3b58b995-cupra-formentor-10.jpg

142e0ffd-cupra-formentor-16.jpg

d0e13a5c-cupra-formentor-15.jpg

Meer foto's: https://www.carscoops.com/2019/03/cupra-formentor-concept-previews-high-performance-hybrid-suv/

Terug
Bovenaan