Corsa C laag frequent brommend geluid meelopend met snelheid

Henk39

Net ingestapt
Corsa C 2005 1.2

230k op de teller

Sinds vorige week klinkt er een laag brommend geluid wat meegaat met de snelheid (dus sneller brommend met hogere snelheid en vice versa). Het lijkt ergens rechtsvoor te komen.

Zou dit de dynamo oid kunnen zijn?

Zie filmpje, vooral op het einde is het te horen

https://www.youtube.com/watch?v=sXLxZqyahaA

Niet een wiellager? Dit hoor je wel meestal tussen de 50 en max. 100km/h. En vaak vanaf een specifieke wielkant.

Goeie..zal wel vreemd zijn gezien de Corsa 2 weken geleden zonder problemen door de APK is gekomen bij de Kwik Fit..immers dat kan een afkeurpunt zijn

Dynamogeluiden zijn toerentalafhankelijk en niet snelheid gerelateerd, dus bij opschakelen of terug schakelen moet het geluid dan in een herhalingspatroon vallen.
Als het puur snelheid gerelateerd is zal je het ergens in de aandrijflijn moeten zoeken, een wiellager zou ook mijn eerste verdachte zijn maar dat is op een video niet fatsoenlijk te horen.

Wiellager lijkt me ook de eerste gedachte.
En ja dat kan goedgekeurd worden bij een APK.
Zolang het van buiten de auto niet hoorbaar is (in een rumoerige garage is dat al makkelijker het geval) is het goedkeur.
Als ze een proefrit maken ivm twijfelgevallen. Zullen ze het mogelijk wel afkeuren.

En het geluid kan ook kort na de apk ontstaan.
Is er toevallig bij de apk een wiellager bijgesteld omdat deze speling had? Als het te strak gesteld is, kan het ook geluid gaan maken.

Nee niks bijgesteld.

Het is inderdaad bromend met de snelheid, niet de toeren en vooral te hoern boven de 50km/h. Dus grote kans dat jullie gelijk hebben :)

Heb ff zitten kijken, die lagers kosten echt helemaal niks..wtb merk: ik heb achter ABS erin gezet een aantal jaar geleden, doen het nog perfect. Ook prima voor voor (of Metzger)? (lijkt mij dat voor iets meer te voorduren krijgt.

Ook nog: heb ff zitten kijken hoe da bij een Corsa C zit: moet dus erin geperst worden en letterlijk alles losgemaakt worden. Maw ik moet ook weer opnieuw uitlijnen right?

https://www.youtube.com/watch?v=sM-EQ67SNMk

Trouwens, hoelang kan je ermee doorrijden :)? Ik neem aan dat er door frictie het heter kan worden en het vet sneller kan vergaan?

Henk39 zei:
Trouwens, hoelang kan je ermee doorrijden :)? Ik neem aan dat er door frictie het heter kan worden en het vet sneller kan vergaan?

Tot het moment dat alles vast slaat en je waarschijnlijk je halve wielophanging kan vervangen (en misschien de auto moet uitdeuken).... niet te lang mee wachten dus.;)

Henk39 zei:
Ook nog: heb ff zitten kijken hoe da bij een Corsa C zit: moet dus erin geperst worden en letterlijk alles losgemaakt worden. Maw ik moet ook weer opnieuw uitlijnen right?https://www.youtube.com/watch?v=sM-EQ67SNMk

Als je het zelf gaat doen: Pak de hele schokdemper mee en schroef hem dus niet los van de bevestiging aan de fusee. Hier zit soms een camber afstelling in. Waardoor je dus zou moeten uitlijnen.
Neem je de hele schokdemper mee, zijn het alleen vaste punten die je losmaakt, geen verstelbare delen.
Wat je ook kan doen is het lager met een ander type pers gewoon op de auto vervangen.

De achterste zijn nieuw? Zijn die wel goed afgesteld dan?
Voorste kun je redelijk makkelijk testen door lichtelijk te slingeren (waar de weg en situatie het toelaat!) en te luisteren of er verschil zit tussen links en rechts. Bochten maken kan ook al verschil geven.

Ennehm, nee niet te lang mee doorrijden. het kan lang goedgaan. het kan ook ineens voorbij zijn.

Terug
Bovenaan