Controle lampjes lichten zwak op

ricardo

Net ingestapt
Sinds enkele weken zijn er twee controle lapjes die zwak oplichten. Het is in het donker goed te zien maar overdag bijna niet. Het gaan om het lampje met een steeksleutel en het andere lampje waarschuwt voor water in het diesel brandstoffilter of dat als het een automaat is voor een storing in de automatische versnellingsbak. Ik heb echter geen diesel en ook geen automatische versnellingsbak. Als ik het contact aan zet gaan ze samen met de andere controlelampjes even aan en doven daarna maar deze blijven zwak branden. Inmiddels zijn er twee andere lampjes ook heel zwak gaan branden, dit is het accusymbool en de waarschuwing voor de gordel, maar deze branden nog zwakker en is in het donker bijna niet te zien.

Het betreft een Renault Twingo II 1.2 16V uit 2011, 135000 km op de teller.
Recent is de kachel motor en diens weerstand vervangen.
De auto lijkt normaal te rijden zoals altijd, er is dus geen reden om aan te nemen dat er een storing is in de motor of iets dergelijks.

Wat is hier aan de hand?

Electrische problemen bij een Franse auto, je verwacht het niet. :D

Had je al op Google gekeken?
Oplossing stond bovenaan:

https://www.problemcar.nl/nl/particulier/renault/237690-controle-lampjes-acc.html

Controleer eens of de dynamo goed werkt, én de accu in goede conditie is. Normale spanning is ongeveer 12 tot 13 volt bij n iet draaiende motor, en als de motor loopt, en de dynamo goed werkt is de spanning normaal tussen de 13 en 14,5 volt.

Als bovengenoemde onderdelen goed werken, en de auto verder geen gekke dingen doet, dan zou ik er verder niet teveel aandacht aan besteden.

@ Dries ilinder Het heeft niks met de dynamo of de accu te maken..

Het ligt aan de slechte soldeerpuntjes in de cockpit. (Bekend probleem bij de Twingo)
Wie handig is met een kleine soldeerbout kan het zelf fixen en anders ff naar een expert.
In Limburg zit er één, maar dat is wellicht iet in de buurt. (Nummer staat in de link, van mijn vorige reactie)

Grote kans dat de problemen erger worden in de toekomst, tot het compleet uitvallen van de cockpit.
We hebben er met de Seat Ibiza ook last van gehad. (Deuren die niet meer open en of p slot gingen tot startproblemen)
Dat is inmiddels weer hersteld/opnieuw doorgesoldeerd.
Nu geeft deze af en toe een loze melding m.b.t. te weinig koelvloeistof.
Dus binnenkort moet er weer gesoldeerd worden aan de cockpit.

Bedankt allemaal voor het meedenken. Accu is het probleem niet denk ik, die is vorig jaar vervangen. Ik hou het op er op dat slechte contacten de oorzaak zijn.
Die teller unit kun je bij de demontage bedrijven al kopen voor iets meer dan 50 euro en zelf vervangen is een makkie.

Dan moet je nog wel de kilometerstand laten aanpassen, anders krijgt deze de vermelding onlogisch bij de RDW.
Geen idee of de sleutel herkenning bij de Twingo in de cockpit zit, net zoals bij de Seat, anders moet deze opnieuw worden ingeleerd.

@MX6,

Ik heb de teller-unit los gekoppeld en dan kan ik de deuren nog steeds ver- en ontgrendelen als ook starten en rijden.
Dat zal het probleem niet zijn. De trip teller staat daarna op nul maar de km teller en de teller die aftelt tot de volgende beurt blijven dan wel staan.
Nu er nog achter zien te komen of de km stand nog over gezet moet worden.

Inmiddels zijn er meerdere lampjes zwak gaan branden en ben ik er achter dat mijn moeder haar Twingo uit 2010 er ook al jaren last van hebt. Ook die auto rijd normaal en heeft geen verdere problemen. Maar ze lichten alleen zwak op als het nat is op de weg......;)

Ik heb inmiddels ook zelf nog een storing veroorzaakt. Met het verwijderen van de aanvoerslang van de luchtinlaat heb ik onbedoeld de stekker van de lucht inlaat temperatuur los getrokken. Weet niet of dit ruw is gebeurd. Nu branden er dus twee lichtjes wel permanent en is er dus wel een storing. Het gekke is wel dat deze lampjes niet meteen zijn gaan branden maar pas na dat ik zo"n 20 km gereden had. Hoe kan dat? Ik had eerst niet door dat die stekker los was gekomen maar nadat ik een tijd gereden had gingen die lampjes vol branden. Heb daarna gekeken onder de kap en toen zag ik die stekker los zitten. Heb m inmiddels weer op z'n plek terug gezet maar de lampjes gaan nu niet uit.
Ik zal de auto moeten laten uitlezen denk ik.

Heb je de accu al even een minuut los gekoppeld om de foutmeldingen te verwijderen?

Het probleem met de zwak brandende controlelampjes is bekend en er is ook genoeg over de vinden online.

https://www.renaultforum.nl/forum/flauw-brandende-lampjes-in-display-t28825.html

Voor 135 euro kun je alle dashboard problemen laten verhelpen door die man in Limburg met garantie.
Bij een andere cockpit kun je het probleem ook weer krijgen en je moet de tellerstand laten aanpassen.

Wij hebben de cockpit van de Seat laten doorsolderen bij een radio en televisiereperateur voor 15 euro. Wij wisten dat het om de soldeerpuntjes ging, van de stekkeraansluiting.

Na gisteren een ritje te hebben gemaakt is het storingslampje dat ging branden als gevolg van de los getrokken stekker van de luchttemperatuursensor weer gedoofd. Ik heb naar het schijnt geen blijvende schade veroorzaakt. Nu blijven alleen nog de zwak oplichtende lampjes over. Ik kijk het nog even aan en zal nog verder onderzoeken hoe dat op te lossen.

Bedankt allemaal voor het mee denken.

Terug
Bovenaan