Continental Eco Contact 6

Matsuda

Net ingestapt
Hallo allen,

Nadat ik pasgeleden een nieuwe set Continental Eco Contact 6 banden heb aangeschaft voor mijn MX-5'je (bj 2000, 1.6) wil ik graag mijn ervaring delen.. en mijn beklag doen.

Eerst maar de rijkwaliteiten. Eigenlijk super, niets op aan te merken! Ik heb de auto als daily en om op vakantie mee te gaan, waarbij deze banden prima voldoen. Het verbruik is laag (vergelijkbaar met mijn vorige set Michelin Energy Saver+), de grip is beter dan verwacht en het comfort is stukken vooruit gegaan op gebied van geluid en trillingen.

Toch zou ik deze banden nooit aanraden. Ze worden namelijk geleverd met een nieuwe profieldiepte van slechts 6.5 mm en gaan daarbij waarschijnlijk een kort leven tegenmoet. Frapant is dat Continental zelf op hun website stelt, en ik citeer: "New tires have an average tread depth of 8 to 9 millimeters".

Wellicht zit ik fout in mijn argwaan en kan een van jullie mij meer vertellen over dit fenomeen. Heeft iemand vergelijkbare ervaringen?

Nou, weet je meteen waar het cijfer voor staat... :D

Maar 6 mm is voor eco banden voor normaal gebruik wel weinig. Voor sportbanden is het wel normaal. Lagere blokken geven een stabieler bochtgedrag. Dat dat ten koste gaat van levensduur is voor een sportband van ondergeschikt belang. Voor een duurzame band ligt daar anders. De oude conti eco's gingen bij ons altijd zeer lang mee, meer dan een ton, zelfs achter.

bij nieuwe banden varieert de mm vaan door hoogte en breedte verschil.

bij de t1-r die ik gekocht heb voor me auto is de profiel diepte nieuw.
205/45r17
8.2

maar de zelfde band in maat
235/45r17 is maar
7.5

toyo t1-r

zelf koop ik nooit meer eco banden. het verschil is maar 0.1l per 100km. en ze rijden minder fijn. zeker als je een stevige uitwijk manoeuvre moet maken.
heb ervaring met:
pirelli cinturato
michelin energy saver
bridgestone turanza

maar zelf vind ik ze niets. en kosten vaak meer dan een normale of sportband.

wellicht continental klantenservice eens bellen en het aan de kaak stellen.
Je weet zeker dat je niet per ongeluk een gebruikt setje hebt gekregen?

Persoonlijk heb ik t niet zo op die eco contact... Naam zegt wat het doet: Weinig grip, zeker als ze wat profiel al versleten hebben...
Nooit meer...

Pobresh zei:
wellicht continental klantenservice eens bellen en het aan de kaak stellen.
Dat probeer ik al een week via e-mail, maar ze reageren voor geen meter. Vanaf volgende week ga ik eens bellen inderdaad.

Pobresh zei:
Je weet zeker dat je niet per ongeluk een gebruikt setje hebt gekregen?
De set is nieuw, de gekleurde strepen zaten er nog op van de fabriek

Pobresh zei:
Persoonlijk heb ik t niet zo op die eco contact... Naam zegt wat het doet: Weinig grip, zeker als ze wat profiel al versleten hebben...
De grip is eigenlijk verrassend goed naar mijn mening, zelfs bij nat weer.

Ik had hetzelfde met een setje Goodyear Efficientgrip Performance; fijnste bandjes die ik ooit gehad heb, maar nog geen 7 mm profiel nieuw....

Ze worden namelijk geleverd met een nieuwe profieldiepte van slechts 6.5 mm en gaan daarbij waarschijnlijk een kort leven tegenmoet. Frapant is dat Continental zelf op hun website stelt, en ik citeer: "New tires have an average tread depth of 8 to 9 millimeters".

wat voor reactie gaf Continental?

Heb hetzelfde met Michelin Primacy 3 215/45-16 gehad, slechts 6 mm.! Hele discussie met Michelin (die wel netjes reageerden), is volgens hen normaal en ik kreeg de onderstaande uitleg. Maar of ik nog eens voor Michelin ga ???

VERSCHIL IN PROFIELDIEPTE TUSSEN VERSCHILLENDE BANDEN IN DEZELFDE BANDENAFMETING.
In enkele gevallen kunnen er verschillen zijn in profieluitvoering en profieldiepte tussen twee banden in de zelfde bandenafmeting en de zelfde profielsoort, ook in banden met met de zelfde artikelcode.
Deze kleine verschillen kunnen het gevolg zijn van specifieke eisen van een bepaalde automobielconstructeur.
Los van puur visuele verschillen die vaak alleen gedetecteerd kunnen worden door een getraind oog , respecteert Michelin zeer strikte ontwerpregels om gebruikers dezelfde prestaties te leveren met banden met de zelfde artikelcode.
Door het combineren van meer efficiënte rubbercompounds en lichte modificaties van het profiel wordt ervoor gezorgd dat de prestaties remmen op nat wegdek en levensduur op hetzelfde niveau blijven terwijl de rolweerstand verlaagd wordt waardoor het brandstofverbruik vermindert wordt en daarmee tevens de CO2 uitstoot.
Michelin banden met minder profieldiepte leiden niet tot een vermindering van het kilometerrendement omdat de nieuwe compounds en constructies leiden tot hogere weerstand tegen slijtage. Door minder profieldiepte worden de banden lichter en zal dus de rolweerstand lager worden. Uiteindelijk zal de eindgebruiker kunnen profiteren van een goede levensduur en brandstofbesparing.
Het is niet evident de mogelijke levensduur van banden van verschillende merken met elkaar te vergelijken op basis van de profieldiepte. De levensduur wordt ook bepaald door de rubbersamenstelling, de bandconstructie en de vorm van het contactvlak.
Uit verschillende objectieve(!) bandentesten blijkt dat Michelin banden zeer goed scoren op het gebied van levensduur.

Meeuw zei:
Heb hetzelfde met Michelin Primacy 3 215/45-16 gehad, slechts 6 mm.! Hele discussie met Michelin (die wel netjes reageerden), is volgens hen normaal ..
...
...
Uit verschillende objectieve(!) bandentesten blijkt dat Michelin banden zeer goed scoren op het gebied van levensduur.

Goed, deze verklaring ga ik voor lief nemen en we zien de komende jaren wel waar het ons brengt. :)

Terug
Bovenaan