Contest 99 - Joost - Nu even niet -

Guest
Een Toyota .... nu even niet ;-(

De Getoyotiseerde,Tojoosta, ja ik heb al heel wat Toyota-gerelateerde bijnamen mogen aanhoren....'hij heeft momenteen géén Toyota meer. Wat is hier gebeurd? Hoe kan na bijna 30 jaar Toyota-rijden opeens een Volvo V40 voor de deur staan?'

Nog even een korte terugblik, toen mijn vader in 1976 zijn eerste Corolla KE30 kocht, was onze familie defintief besmet met het Toyota virus. Na de Corolla kwam er in 1979 een Tercel, daarna in 1984 weer een Corolla, een 80 vierdeurs sedan waarin ik vanaf 1985 toen ik het roze papiertje in bezit had, ook mocht toeren. Ik heb gelest en afgereden in een Tercel uit 1984, de KP-25-XN. Mijn vader ging verder met een aantal Corolla's.
Vreemd genoeg was mijn eerse auto een Mazda, maar na een jaar kwam er dan in 1990 toch ook een Corolla, wederom het vierkante 80 sedanmodel. Na de Corolla kamen er nog diverse andere Corolla's, een aantal Verso's, totdat de eerste leaseauto kwam: een Prius wagon.

En nog even voor de beeldvorming: Aan mijn pols bungelt een Toyota horloge, ik heb diverse polo's van Toyota, uiteraard ook de F1 petjes in rood en wit. Ik heb mensen van Toyota Japan op visite gehad toen ze bezig waren met een tevredenheidsonderzoek. Ik heb gehuild toen twee weken geleden Toyota 5 minuten voor de 24 uur in Le mans voorbij was, uitviel. Ik ben twee keer in de Toyota fabriek in Engeland geweest, ik ben kind aan huis bij de dealer, Toyota IS mijn leven! Dat ik nogal eens overactief het merk verdedig soms ook tegen beter weten in mag een ieder hier op dit medium bekend zijn.

Het verhaal erna is bij sommigen bekend, bij anderen bekend en ook begrepen ;-) : De Prius wagon uit 2012 zou ergens eind 2016 uit de lease gaan. In 2016 is de wetgeving voor de bijtelling aangescherpt en wij kregen alsnog de gelegenheid vroegtijdig een autowissel te mogen maken. Hierbij was de keuze eenvoudig: een Toyota Auris, een Lexus CT, een Volvo V40 of een Peugeot 308. Al snel was de keuze voor mij duidelijk: ik wilde best een stapje terugdoen en een Auris kiezen. De techniek is gelijk en die beviel prima. Helaas werd mij deze keuze niet gegund, ik moest persé dieselen, en de caravanwisselauto zat er ook niet meer in. De keuze tussen de vier auto's werd dus een keuze uit twee auto's. De caravanwissel was onmogelijk omdat het Prius wagon-contract afgekocht zou moeten worden.

Na de proefrit in beide dieselauto's werd het dus niet de Peugeot 308 en wel de Volvo V40. Toen deze besteld was, kwam de aap uit de mouw: de Prius werd helemaal niet afgekocht, die ging gewoon naar iemand anderd binnen het bedrijf. Die mag er in theorie nog tot oktober 2017 in rondrijden. Dat had ik misschien ook wel willen doen, maar die keuze was me niet gegeven.....Intussen was de druk al opgevoerd de Volvo te bestellen, want dat moest voor oktober 2015 gebeuren (terwijl er anno juli 2016 nog steeds 2015 14% auto's te bestelllen zijn), maar ik ben voor deze druk gezwicht.....
Natuurlijk had ik ook de keuze door te rijden, maar met één salaris is 14% erg aantrekkelijk.....

Er zijn bij ons op kantoor dames die dat regelen....misschien was dat niet zo'n handige keuze. Want dames hebben veelal een minder emotionele binding met een auto. Daar is de leasbak hetzelfde als de Samsung-telefoon of de HP-laptop. Gewoon een stuk gereedschap om je werk te kunnen doen. Niets meer en niets minder.

En dan nu inmiddels 6 maanden en 25.000 km een Volvo V40, ik moet zeggen: het is een hele prettige auto. Natuurlijk, hij is een slag kleiner dan dat ik gewend was, maar 95% van de kilometers maak ik alleen. Ruim genoeg voor ons vieren en de vakantiebagage ligt toch in de caravan.
De vuurdoop was enkele dagen na de aflevering: Een klant belt waar ik bleef....(dat overkomt me ongeveer één keer per jaar, best knap met zo'n 6 afspraken per week)....en die klant zat op me te wachten, in Limburg.
In de V40 gestapt, uiteraard netjes warmgereden (want ik heb altijd eerbied voor de techniek) en toen naar Limburg gesleesd. 'Hmmm, ben je er nu al?' zegt de klant na amper twee uurtjes. En ik kom hoentjesfris aan na het lekkere stukje sturen. Want dat doet de Volvo echt een stuk beter dan alle Toyota's die ik ervoor had.
En in de file in de Volvo, uiteraard in de sprankelende rode kleur want er rijdt al genoeg saai zwart/wit/grijs blik rond, ik voel me Right Said Fred 'I'm too sexy for my Volvo'. Dat overkwam me in de Prius natuurlijk nooit. Hoewel ik niet zoekende ben want ik heb een vrouw en twee kinderen en de V40 niet de ultieme vrouwenmagneet is zoals de New Mini is, heb je in deze auto zeker meer aandacht van de mensen om je heen.

Ga ik het redden in de Volvo tot 2019? Tuurlijk, al doet het nog altijd een beetje pijn als er weer een Auris voorbij komt. Want na de Volvo komt er zeker weer een Toyota. Dat zullen zeker mensen niet snappen. Maar vergelijk het met een homo met een hele mooie vrouw, die wil ook liever een man als partner.
De Volvo, ik mag hem nog enkele jaren hebben en zal er zeker ook van genieten. Maar soms doet het dan toch weer een beetje pijn, zoals vandaag, naast je ultieme wensauto staat, een Toyota Verso....een rode. Toyota, nu even niet.

13582089_1021804954593583_3825771315877094145_o.jpg

Prachtige blog Joost, echt respect. Je durft je kwetsbaarheid te tonen, dat is serieus knap en weinigen gegeven. Van mij zul je nooit meer een onvertogen woord horen als het over je Toyota liefde gaat. Never. Daar kun je me gevoeglijk aan houden.(y)

Idefiqs zei:
Prachtige blog Joost, echt respect. Je durft je kwetsbaarheid te tonen, dat is serieus knap en weinigen gegeven. Van mij zul je nooit meer een onvertogen woord horen als het over je Toyota liefde gaat. Never. Daar kun je me gevoeglijk aan houden.(y)

Dank u! Ik probeer het wel te matigen......;-)

Ik had niet meegekregen dat je van auto gewisseld was. Hier staat een Verso van 2009 voor de deur, de bloggershoek zonder Toyotarijder zou toch niet hetzelfde zijn ;). Al zijn wij hier niet merkentrouw, we hebben er in de 20 jaar dat ik hier rondloop van slechts één merk twee gehad.

Hele mooie blog overigens, passie voor een bepaald merk vind ik altijd heel apart om te zien. Kennissen van mij hebben het soms ook. De ene hebben decennialang Peugeot gereden, zijn sinds vorig jaar met voor mij onbekende reden heel vlot overgestapt op VAG. Anderen rijden al sinds jaar en dag Volvo, die hebben op dit moment hun V70 op een haar na naar het half miljoen gereden.

Tot slot: ik denk dat elke rechtgeaarde raceliefhebber meeleeft met het Toyota van Le Mans, veruit de beste en dan zo uitvallen... Dat gun je niemand.

Terug
Bovenaan