Guest
Sinds het begin van de auto, zo’n 130 jaar geleden, heeft de auto een enorme stap voorwaarts gezet. Van een veredelde paardenkoets met een hulpmotor, een lawaaiig, stinkend, brandstof zuipend, traag, zeer onderhoudsintensief en zeer onbetrouwbaar naar het voertuig wat we nu kennen. Carl Benz had het voertuig in 1885 op de wereld gezet toen er motoren waren ontwikkeld die benzine konden verbranden.
In de jaren erna werden op diverse plekken in de wereld door diverse fabrikanten auto’s ontwikkelt. Tal van uitvindingen hebben aan de basis gestaan van een succesvolle auto, ik noemde al Carl Benz, maar ook Daimler en Maybach waren vroege pioniers. Nikolas Otto gebruikte als eerste een verbrandingssystem in vier stappen, nog altijd de meest toegepaste verbrandingstechniek (viertakt, de Otto-cyclus) en Rudolf Diesel nam in 1892 patent aan zijn olie-motor. Ook in Nederland waren er baanbrekende uitvindingen, Spyker zorgde voor een remsysteem waarbij er geremd werd op alle vier de wielen.
De eerste mens, de mens zoals wij die kennen, is de Homo Sapiens. Deze soort is zo’n 200.000 jaar geleden in Afrika ontstaan. Ik hoef niemand te vertellen dat we in de huidige situatie met ruim 7 miljard mensen op aarde deze behoorlijk domineren. En kijken we om ons heen, dan zien mensen er behoorlijk verschillend uit. In Europa lijken we nog wel redelijk op elkaar en ook de mensen uit Amerika, Canada en Australië zijn hier natuurlijk aan gerelateerd, maar in andere delen van de wereld zoals Japan, China, Afrika, Zuid Amerika, Indonesië zijn mensen met een ander uiterlijk waarneembaar. Hoe is dat zo ontstaan?
Er zijn bewijzen voor een migratie van de allereerste Afrikaanse mens richting de rest van de wereld. Zo’n 200.000 jaar geleden zag de aarde er natuurlijk ook anders uit. Een vulkaanuitbarsting bij Sumatra, zo’n 70.000 jaar geleden, had wereldwijde invloeden en zorgde ervoor dat vrijwel alle moderne mensen uitstierven. Er bleven slechts 12.000 mensen over en hieruit zijn alle 7 miljard mensen uit voortgekomen.
Er zijn diverse migraties geweest, bekijken we het DNA van de huidige mens, dan kunnen we door moderne techniek steeds dieper terugkijken in de tijd. Dit kunnen we door patronen in het DNA met elkaar te vergelijken. Ons DNA is opgebouwd uit vier relatief simpele bouwstenen: adenine, glycine, guanine en thymine. In een dubbele helix waarbij de adenine altijd tegenover de thymine zit en de glycine tegenover de guanine. Met de huidige technieken kunnen we uit deze duizenden achtereenvolgens opgebouwde aminozuren patronen herkennen. Patronen van onze voorouders. Door deze patronen met elkaar en met eerdere vondsten van oude skeletten te vergelijken, kunnen de migratie van de moderne mens reconstrueren. Interessant in deze is te vermelden dat de verhuizingen van mensen naar andere delen van de wereld omdat de mens denkt dat het daar beter is, zoals we die nu ook kennen, dus van alle tijden is.
Zoals gezegd stammen we met zijn alle af van de Afrikaanse mens, gecodeerd als L0. Uit deze mens ontstonden de stammen L1, l2 en L3, waarbij deze laatste via het huidige Arabische schiereiland de aarde ging verkennen. Sommige bevolkingsgroepen sloegen ‘linksaf’ richting Europa (I, J en K) en bleven zich daar vestigen. De Europese mens kwam daar een andere mensachtige tegen, een mensachtige die dus niet die L0 oorsprong had. Dit was de Neanderthaler. Homo sapiens heeft deze mensachtige geheel verdrongen, of dit kwam doordat homo sapiens zich beter kon aanpassen aan wisselende omstandigheden of dat de Neanderthaler door Homo sapiens een koppie kleiner is gemaakt is onduidelijk. Wel zijn er gezamenlijke nakomelingen ontstaan, de waarheid ligt waarschijnlijk in het midden.
Bedenk dat in die periode diverse ijstijden voorbij kwamen. IJstijden waarbij de mens enerzijds de mogelijkheid had zeeën te bedwingen, zoals de zee tussen Alaska en Rusland en ook de eilanden in Indonesië, omdat de waterspiegel zo’n 100 meter lager lag. Er was dus helemaal geen zee. Maar anderzijds waren dit ook bittere tijden om te overleven. De vindingrijkheid van de mens werd flink op de proef gesteld.
Wordt er nu van een willekeurige groep mensen van de gehele wereld het DNA vastgesteld, dan zijn ze in de genoemde groepen in te delen. En zo blijkt een afro Amerikaanse man veel gelijkenissen te hebben met zijn Europese landgenoot. In de huidige wereld waarbij afstanden steeds kleiner worden omdat we wereldwijd reizen, zullen soorten steeds meer vermengen tot één wereldburger. Bleven we 100 jaar geleden in het geboortedorp wonen en trouwde je een meisje van twee straten verderop (wel van dezelfde kerk natuurlijk), nu is dat geheel anders. Het ondermijnt ook racistische gedachten dat we alleen moeten leven en voortplanten met de 'eigen soort'.
Nu de link naar de automobiel. Op de dag dat bekend geworden is dat Opel en Peugeot samengaan, vervaagt ook dit merk-DNA steeds meer. En deze samenwerking/overname is niet van gisteren of vandaag. Fiat motoren zijn in Opels te vinden, Peugeot voerde een SUV die in feite een Mitsubishi is, en in Japan wordt geproduceerd terwijl diezelfde Mitsubishi uit Europa kwam. Toyota hybridetechniek is te vinden in de Ford C-Max, maar heeft zelf modellen met BMW diesels, noem het maar op. Meest pikante detail is de Renault Kangoo. Wordt niet alleen door Renault gevoerd, maar ook door Dacia…..én door Mercedes. Kan het nog beter?
Oftewel, blijven er nog wel échte merkfans over? Is het embleem op de motorkap van een Aygo of van een C1 allesbepalend terwijl beide rijders over exact dezelfde techniek beschikken? Moet een Avensis dieselrijder trots zijn als zijn BMW diesel 2 ton zonder problemen haalt? We kunnen concluderen dat, hoewel bij elke auto het merkembleem trots op de grill of motorkap staat, we meer bewondering mogen hebben voor het op het eerste gezicht 'vreemde' merk. Net zoals we altijd moeten vermijden mensen op basis van hun ras te veroordelen. Dan wordt de wereld een stuk beter.
In de jaren erna werden op diverse plekken in de wereld door diverse fabrikanten auto’s ontwikkelt. Tal van uitvindingen hebben aan de basis gestaan van een succesvolle auto, ik noemde al Carl Benz, maar ook Daimler en Maybach waren vroege pioniers. Nikolas Otto gebruikte als eerste een verbrandingssystem in vier stappen, nog altijd de meest toegepaste verbrandingstechniek (viertakt, de Otto-cyclus) en Rudolf Diesel nam in 1892 patent aan zijn olie-motor. Ook in Nederland waren er baanbrekende uitvindingen, Spyker zorgde voor een remsysteem waarbij er geremd werd op alle vier de wielen.
De eerste mens, de mens zoals wij die kennen, is de Homo Sapiens. Deze soort is zo’n 200.000 jaar geleden in Afrika ontstaan. Ik hoef niemand te vertellen dat we in de huidige situatie met ruim 7 miljard mensen op aarde deze behoorlijk domineren. En kijken we om ons heen, dan zien mensen er behoorlijk verschillend uit. In Europa lijken we nog wel redelijk op elkaar en ook de mensen uit Amerika, Canada en Australië zijn hier natuurlijk aan gerelateerd, maar in andere delen van de wereld zoals Japan, China, Afrika, Zuid Amerika, Indonesië zijn mensen met een ander uiterlijk waarneembaar. Hoe is dat zo ontstaan?
Er zijn bewijzen voor een migratie van de allereerste Afrikaanse mens richting de rest van de wereld. Zo’n 200.000 jaar geleden zag de aarde er natuurlijk ook anders uit. Een vulkaanuitbarsting bij Sumatra, zo’n 70.000 jaar geleden, had wereldwijde invloeden en zorgde ervoor dat vrijwel alle moderne mensen uitstierven. Er bleven slechts 12.000 mensen over en hieruit zijn alle 7 miljard mensen uit voortgekomen.
Er zijn diverse migraties geweest, bekijken we het DNA van de huidige mens, dan kunnen we door moderne techniek steeds dieper terugkijken in de tijd. Dit kunnen we door patronen in het DNA met elkaar te vergelijken. Ons DNA is opgebouwd uit vier relatief simpele bouwstenen: adenine, glycine, guanine en thymine. In een dubbele helix waarbij de adenine altijd tegenover de thymine zit en de glycine tegenover de guanine. Met de huidige technieken kunnen we uit deze duizenden achtereenvolgens opgebouwde aminozuren patronen herkennen. Patronen van onze voorouders. Door deze patronen met elkaar en met eerdere vondsten van oude skeletten te vergelijken, kunnen de migratie van de moderne mens reconstrueren. Interessant in deze is te vermelden dat de verhuizingen van mensen naar andere delen van de wereld omdat de mens denkt dat het daar beter is, zoals we die nu ook kennen, dus van alle tijden is.

Zoals gezegd stammen we met zijn alle af van de Afrikaanse mens, gecodeerd als L0. Uit deze mens ontstonden de stammen L1, l2 en L3, waarbij deze laatste via het huidige Arabische schiereiland de aarde ging verkennen. Sommige bevolkingsgroepen sloegen ‘linksaf’ richting Europa (I, J en K) en bleven zich daar vestigen. De Europese mens kwam daar een andere mensachtige tegen, een mensachtige die dus niet die L0 oorsprong had. Dit was de Neanderthaler. Homo sapiens heeft deze mensachtige geheel verdrongen, of dit kwam doordat homo sapiens zich beter kon aanpassen aan wisselende omstandigheden of dat de Neanderthaler door Homo sapiens een koppie kleiner is gemaakt is onduidelijk. Wel zijn er gezamenlijke nakomelingen ontstaan, de waarheid ligt waarschijnlijk in het midden.

Bedenk dat in die periode diverse ijstijden voorbij kwamen. IJstijden waarbij de mens enerzijds de mogelijkheid had zeeën te bedwingen, zoals de zee tussen Alaska en Rusland en ook de eilanden in Indonesië, omdat de waterspiegel zo’n 100 meter lager lag. Er was dus helemaal geen zee. Maar anderzijds waren dit ook bittere tijden om te overleven. De vindingrijkheid van de mens werd flink op de proef gesteld.
Wordt er nu van een willekeurige groep mensen van de gehele wereld het DNA vastgesteld, dan zijn ze in de genoemde groepen in te delen. En zo blijkt een afro Amerikaanse man veel gelijkenissen te hebben met zijn Europese landgenoot. In de huidige wereld waarbij afstanden steeds kleiner worden omdat we wereldwijd reizen, zullen soorten steeds meer vermengen tot één wereldburger. Bleven we 100 jaar geleden in het geboortedorp wonen en trouwde je een meisje van twee straten verderop (wel van dezelfde kerk natuurlijk), nu is dat geheel anders. Het ondermijnt ook racistische gedachten dat we alleen moeten leven en voortplanten met de 'eigen soort'.

Nu de link naar de automobiel. Op de dag dat bekend geworden is dat Opel en Peugeot samengaan, vervaagt ook dit merk-DNA steeds meer. En deze samenwerking/overname is niet van gisteren of vandaag. Fiat motoren zijn in Opels te vinden, Peugeot voerde een SUV die in feite een Mitsubishi is, en in Japan wordt geproduceerd terwijl diezelfde Mitsubishi uit Europa kwam. Toyota hybridetechniek is te vinden in de Ford C-Max, maar heeft zelf modellen met BMW diesels, noem het maar op. Meest pikante detail is de Renault Kangoo. Wordt niet alleen door Renault gevoerd, maar ook door Dacia…..én door Mercedes. Kan het nog beter?
Oftewel, blijven er nog wel échte merkfans over? Is het embleem op de motorkap van een Aygo of van een C1 allesbepalend terwijl beide rijders over exact dezelfde techniek beschikken? Moet een Avensis dieselrijder trots zijn als zijn BMW diesel 2 ton zonder problemen haalt? We kunnen concluderen dat, hoewel bij elke auto het merkembleem trots op de grill of motorkap staat, we meer bewondering mogen hebben voor het op het eerste gezicht 'vreemde' merk. Net zoals we altijd moeten vermijden mensen op basis van hun ras te veroordelen. Dan wordt de wereld een stuk beter.