Contest #104 - Onbaatzuchtigheid? Bestaat dat nog.

Nico GTR

Asfaltkampioen
Geregeld zie ik het langskomen, nee die auto is niks, nee de kwaliteit valt tegen, nee joh auto X is veel beter, maar auto Y heeft dit wat auto X niet heeft. Mensen die op YouTube zitten mogen niet door McLaren worden genoemd op FB, Ferrari zou dat nooit doen.

Referentiekader zal het wel zijn, of eigenlijk gewoon onfatsoen! Als er 1 ding geleerd kan worden uit de auto die je rijd is dat we allemaal verschillend zijn. Immers begon dat al vanaf het begin, de een reed Rolls-Royce de ander reed Mercedes, de gewone man reed een Ford, middenmoot reed Oldsmobile en mettertijd kwamen er steeds meer merken die een stalen box op wielen aanbood, een die rammelde na verloop van tijd, een die stonk en na verloop van tijd roestend tot stilstand kwam.
De termen dealeronderhouden werden tot leven geroepen, eerste eigenaar voor een auto die 15 of 20 jaar oud is, lage kilometerstanden zijn beter.

En toch, na al die jaren is er nog steeds een ding wat sommige mensen zich niet realiseren. Liefhebberij voor die stalen box op wielen komt niet in een vaste smaak. En toch nog durven roepen dat merk X standaard beter is dan merk Y. Maar dat is een Volvo, die heeft deze eigenschappen, het is geen BMW dat is een auto....
Hoe decadent kun je dan zijn? Dat het jouw smaak is zullen vele zich kunnen voorstellen, er is altijd wel iets te zeggen. Maar om de liefhebbers van een merk dan ontwetend te noemen? Mensen dus veroordelen op hun smaak auto's terwijl dit wellicht nergens op kan worden teruggevoerd. Mensen negeren is immers ook makkelijk. Wat weet dat jochie van 21 tenslotte die hier zonder moeite zijn neus tussen durft te wurmen, denkt dat ie iets van auto's weet.....

Wat is er de moeite in om een eigenaar te complementeren met zijn keuze. Een Golf 5 die je doodleuk saai noemt terwijl je ook had kunnen zeggen dat het een tijdloos gelijnd en veilige auto is met goede opties. Wat een goede keuze.
Het is niet jouw smaak auto, maar je doet er de eigenaar zoveel plezier mee. En das toch ook wat waard?

Onbaatzuchtigheid: altruïstisch, belangeloos, edelmoedig, groothartig, grootmoedig, gul, liefdadig, nobel, onzelfzuchtig. als synoniem van een ander trefwoord: gul (bn) : edelmoedig, genereus, goedgeefs, groothartig, grootmoedig, kwistig, mild, onzelfzuchtig, royaal, scheutig, vrijgevig.

Inderdaad iets om over na te denken.
Trouwens, respect dat je iets oplevert nog voor elven!(y)
Ik heb een half verhaal op papier staan, maar de rust in de vakantie was waarschijnlijk niet voldoende.

Leuk iets om over na te denken, laat ik dan eens een tegengeluid horen. Wat is de waarde van complimenten als ze niet zeker weet of ze gemeend zijn? Doet me denken aan mijn basisschooltijd, toen elk kind eens in de zoveel tijd een hele kaart vol met complimenten uit de klas meekreeg.
Op autovlak, ik weet nog wel hoe vreemd ik het vond toen iemand ineens naar mij riep dat ik in zo'n mooie bak reed. Die 'mooie bak' was voor je referentie een acht jaar oude ietwat gedeukte 307SW waar ik net instapte.

afentoe zei:
Leuk iets om over na te denken, laat ik dan eens een tegengeluid horen. Wat is de waarde van complimenten als ze niet zeker weet of ze gemeend zijn? Doet me denken aan mijn basisschooltijd, toen elk kind eens in de zoveel tijd een hele kaart vol met complimenten uit de klas meekreeg.

Vind ik een mooie en klopt!

Maar je kunt toch als je heel goed nadenkt over elke auto wel iets goeds zeggen. Zelfs over een 307SW. Denk ik.

Nico GTR zei:
afentoe zei:

Vind ik een mooie en klopt!
Maar je kunt toch als je heel goed nadenkt over elke auto wel iets goeds zeggen. Zelfs over een 307SW. Denk ik.

Natuurlijk, we hebben 'm alleen weggedaan omdat de betrouwbaarheid tegenviel. Qua stuurgedrag en comfort een fijne auto. Maar dat zie je van buitenaf niet, van buitenaf is het zo'n typische anonieme ex-leasebak, zeker als hij net als de onze donkergrijs was. En mooi? Er was weinig mis met het ontwerp, maar een mooie auto zou ik het niet noemen.

Een heel raak stukje en het thema op een leuke manier ingevuld.

Een ander ziet andere kwaliteiten dan jij in een auto; de definitie van kwaliteit is voor iedereen anders.

De een vind het belangrijk dat de deuren klinken alsof je kluis dichtdoet, de ander vind het design belangrijk, de volgende vindt de zetels heel belangrijk en een groep vindt het belangrijk wat de rest van de wereld van een auto vindt.

Ik bezit o.a. een VW Polo. Een oud beestje en daarmee heeft hij al flink last van de knutselaars die tot nu toe aan het ding hebben geprutst. Ik geef toe: Ik ben zelf een van die prutsers.
Ik hoor regelmatig mensen die lyrisch zijn over VW. Dan klinken de deuren als kluisdeuren (mijn vader had een kluis in zijn winkel en die klonk echt heel anders), de auto roest niet, de onderdelen zijn goedkoop en hij ziet er goed uit. In mijn ervaring klopt dit wel. De deuren klinken solide, mijn exemplaar van 17 jaar oud is volledig roestvrij, ik betaal drie kwartjes voor onderdelen en hij ziet er niet extreem uit.
Natuurlijk zijn er ook ergernissen. Maar, juist omdat de auto zo'n solide reputatie heeft, verwacht je geen ergernissen.

Je ziet het ook vaak bij mensen die een "Toyota" kopen. Die kopen een relatief verse auto en gaan er mee scheuren.
"Joh, dat kan geen kwaad, een Toyota gaat niet stuk". En dan krijgt het ding na een paar jaar kuren. Het blijkt dan ineens dat bij die extra goedkope beurtjes bij beun op de hoek weleens dingen overgeslagen worden. En dan blijkt dat zelfs een Toyota niet tegen vol gas met koude motor kan. En het blijkt dat iedere dag een stukje van 3 kilometer rijden geen goed plan is. En het blijkt dan ook dat als de fabrikant zegt dat de auto eens in de 15k een beurtje nodig heeft, je er geen 30k van moet maken.

Ach, het geeft af en toe wat verschuiving in de markt. In mijn optiek zijn er nog maar weinig echt slechte auto's, waarbij ik wel moet opmerken dat vrijwel ieder merk toppers en missers heeft.

Rke zei:
Ach, het geeft af en toe wat verschuiving in de markt. In mijn optiek zijn er nog maar weinig echt slechte auto's, waarbij ik wel moet opmerken dat vrijwel ieder merk toppers en missers heeft.

Zeker. (y)

Ha ha, lol.

Niets mis mee als eerste auto. Of was het tweede?

Overigens Is er ook niets mis mee als derde, vierde of wat dan ook. Gewoon een leuke auto.

Terug
Bovenaan