Contest 103 - afentoe - Gezellig?

afentoe

Kilometervreter
Gezellig?

Ik heb er wel eerder over gehoord, de discussie over gezelligheid in de auto. Het verbaast me ergens wel dat dit onderwerp wat mij, toch behoorlijk liefhebber van autorijden, zo weinig uitmaakt toch zo’n discussie op gang lijkt te brengen.

Zowel privé als voor mijn werk heb ik met enige regelmaat het genot om met zeer uiteenlopende gezelschappen, verschillend tussen enkel mijzelf en een auto vol goede vrienden en alles wat daartussen zit, een bepaalde periode in een auto te vertoeven. Hier komen dus ook verschillende hoeveelheden zogenoemde gezelligheid in voor. Alles heeft zo zijn voor- en nadelen, maar onder de streep maakt het me geen fluit uit.

Ik ben ook maar een mens, ook ik heb het ongelofelijk naar mijn zin als ik met vrienden een lange rit maak. Dan hebben we het over van alles en nog wat, wordt er soms bovengemiddeld veel op gele auto’s gelet, gaat de muziek soms harder en soms stukken harder. We lachen ons regelmatig krom en de rit vliegt voorbij. Maar dit alles heeft ook een risico. Hoe vaak heb ik wel niet vol in de ankers gemoeten, of subtiel gezegd wat van mijn lijn af moeten wijken, omdat een andere chauffeur mij/de haaientanden/het rode stoplicht (doorhalen wat niet van toepassing is) even niet ziet omdat hij/zij de focus teveel bij het gezelschap heeft. “Maar dat gebeurt mij nooit,” hoor ik dan. En waarom dan niet? Ook ik ben tijdens een leuk gesprek wel eens geflitst omdat ik even niet op de snelheidsmeter lette, dus waarom zou dat een ander niet gebeuren?

Hoe leuk een gezellige rit ook is, ik kan me prima vermaken met het gezelschap van alleen de auto en een rustige snelweg. Wanneer mijn passagier ’s avonds laat tegen mij zegt dat de cruise-control op 150 mag, om vervolgens een krantje erbij te pakken, dan heb ik een heerlijke rit. Zeker als je studiestress en eventueel gedoe met de trein meetelt stap ik dan relaxter uit de auto dan dat ik erin ben gestapt. Ook alleen in de auto zitten kan ik prima verdragen. Dan gaat de radio hard en kweel ik voluit mee met vrijwel alles wat op muziek lijkt. Iedereen die mij goed kent weet immers dat ik in de auto maar een paar regels heb. Eentje daarvan is dat er in privégezelschap (dus niet voor mijn werk) alleen mensen zingen die dat ook daadwerkelijk kunnen. Omdat ik zelf niet bepaald bij die groep hoor zing ik zeer zelden in de auto.

En dan heb je nog de middenwegen. Ik heb soms enorm indringende gesprekken in de auto. Die gaan dan niet direct over een gezellig onderwerp, maar je leert de ander beter kennen. Soms worden er dingen gedeeld die ik totaal niet achter diegene had gezocht, die mijn gezelschap ineens in een totaal ander daglicht stellen, gelukkig vaak in positieve zin.
Dan was er nog die keer waar ik hier al eens over verteld heb, na mijn eerste werkdag. Kort gezegd hebben mijn bijrijder en ik allebei urenlang in absolute stilte naar het voetbal op de radio geluisterd. Alleen als er iets gebeurde kwam er een zucht van opluchting of een welgemeende vloek als er wéér een bal naast ging. Ook daar ging ik zo in op dat ik er onderaan een tunnel pas erg in had dat de teller van het Up’je van de chef inmiddels op 160 stond. Oeps.
Die keer dat mijn bijrijder een vlucht moest halen en ik in een van de fijnste auto’s die ik heb bestuurd even gas mocht geven richting de snelweg. Niet meer dan 20 te hard, maar toch een heerlijke ervaring die het beeld wat ik van het merk had helemaal bevestigd heeft, en tegelijkertijd bewees dat ik het betreffende model zwaar had onderschat.

Na het uitschrijven van deze gedachten kom ik binnen mezelf weer tot de conclusie dat het voor mij niet zoveel uitmaakt. Zolang ik alle situaties eens in de zoveel tijd een keer heb vind ik het eigenlijk wel prima.
 
Heel herkenbaar.

Ik merk dat ik twee behoorlijk verschillende rijstijlen heb.

Als ik alleen rij, rij ik vlot door. Heel vaak iets boven de maximum snelheid, inhalen wanneer het kan en alert op het verkeer. Het overkomt mij wel eens dat ik aan het eind van de rit ontdek dat ik een van de vorige ritten de radio heb uitgezet. Ik erger mezelf aan bestuurders die "er een potje van maken" en bestuurders die zichzelf, mij of anderen in gevaar brengen. Ik betrap mezelf er zelfs op dat ik bij zo'n bestuurder zit uit te puzzelen wie het meeste gevaar loopt op een (hernieuwde) kennismaking met de vaklui van de Fockwa of zelfs zoiets dramatisch als een rolstoel met kinbesturing of uitvoering van het donor-codicil.

Als de rechterstoel bezet is, rij ik heel anders. Als er iets is waar ik zelf een grondige hekel aan heb, is het aan testosteron-aapjes die met de auto zo hoognodig jouw hartslag omhoog willen krijgen. Ik wil wel eens op uitdrukkelijk verzoek van de passagier(e) een bochtje doorknallen maar zolang de passagier niets zegt, rij ik als Opa. Keurig iets onder de maximum snelheid, meestal uiterst rechts.
Ik behandel mobiele klepzeikers alsof het passagiers zijn. Je hebt voor een gesprek ook aandacht nodig en de gesprekspartner aan de andere kant van het mobieltje weet niet in welke verkeerssituatie jij zit. Ik geef daarvoor zo vroeg mogelijk in het gesprek aan dat ik achter het stuur zit.


Gezellig zijn met de chauffeur is daarom voor mij not-done. Ooit, toen ik nog in de bus kwam, was er in de stadsbus een waarschuwing opgeplakt dat je niet mocht praten met de chauffeur.
Toch kan het in de auto wel gezellig zijn. Het valt mij wel op dat de meeste mensen "verkeerd gaan zitten" om gezellig te zijn. Ik zou zeggen: Als je met drie mensen in de auto wil zitten, neem samen de achterbank. Of ga linksachter en rechtsvoor zitten. Laat de stilste van de groep rechtsvoor gaan zitten. Maar ik moet vaak genoeg de mensen er op wijzen dat die stoelverdeling gezelliger is voor de passagiers.

Ik heb met regelmaat met een oude Camry vol met handbalmeiden rondgereden terwijl het heel gezellig was. DJ Gehoorbeschadiging op tien, vrouwenprobleempjes (vooral met het testosteronvolk) over en weer en natuurlijk de (sportieve) prestaties bespreken van de spelers die toevallig niet in de sloep zaten. Ik probeer mezelf dan buiten de groep te houden en luister heel af en toe een paar opmerkingen mee. Het verkeer is prio een en dat blijft het.
Hetgeen ook tot komische maar gevaarlijke situaties kan leiden. Zoals die keer op de snelweg dat de dames op de helemaal-achterin-bank besloten die twee noord-Afrikaanse types in een BMW met Frans kenteken rijdend richting Belgische grens uit te dagen. Achterbank kijkend door de achterruit, dames van ongeveer 18 lentes, dames in een overwinningsroes...
Ik merkte het spelletje pas toen de BMW-bestuurder probeerde mijn trekhaak te bevruchten en de dames begonnen te gillen. En voordat de drugskoerier-lookalikes eindelijk door hadden dat ze weinig sjans hadden....

Welk een dwazen om te denken dat een oude, afgetrapte BMW een vrijkaartje geeft bij vrouwvolk van die schoonheid.
Blond? Ja, natuurlijk blond zelfs. Dom? Nee, zo dom waren ze nu ook weer niet.
 
Dank voor je reactie, rke. Ben het op veel punten met je eens, met name de snelheid. Alleen rijd ik goed door, maar als ik voor mijn werk iemand achterin heb die niet uitdrukkelijk vraagt of ik wat harder kan rijden gaat de cruisecontrol steeds 1-2 kilometer onder het maximum. Het klinkt wellicht lulliger dan ik het bedoel, maar ik heb geen haast als ik aan het werk ben, ook niet als ik wat harder rijd.
 
Geweldig verhaal, leuke blonde meiden in een oude Camry die een paar Fransen gek maken!
 
Zit zeker waarheid in je verhaal. Ik merk dit ook op de motor. Wij hebben een Bluetooth intercom. Maar soms wil Twixin een verhaal vertellen. Ik vraag haar altijd om verhalen even uit te stellen tot de volgende stop. Het leidt teveel af. En op de motor merk je dat pas echt.
 
De Volvo....

15195856_1141756975931713_1785865753085849257_o.jpg


Goed nieuws: het koppelingspedaal heeft zichzelf weer hersteld.
 
Joost geen zelfverklaarde autoliefhebber zei:
De Volvo....

Goed nieuws: het koppelingspedaal heeft zichzelf weer hersteld.

Als je weer wint wordt het volgende onderwerp: de zelf reparerende auto ???
 
Terug
Bovenaan