connector trekhaak wel of niet gebruikt?

A

Anoniem

Guest
Hallo ik heb een 2e hands trekhaak met kabelset gekocht voor mijn Verso S. Er zit o.a. een relais ECS 20 230 426 bij, welke wordt aangesloten op een contrastekker. Daar zitten 3 kabelschoenen in en 1 is er heel kort afgeknipt. Ik zie echter zo 123 niet waar hier uberhaupt op aangesloten moet worden en ik weet dus ook niet of het zin heeft dat ik onderdelen ga regelen die later niet nodig blijken te zijn.

Ik heb wat foto's toegevoegd en mijn vragen zijn: moet ik de stekker in het midden van 1 van de foto's waarvan de draad is afgeknipt, vervangen of kan ik het zo laten.
Tweede vraag… Zoals je ziet is de groene draad doorgeknipt. Moet dat weer aan elkaar gemaakt worden. Hoe krijg ik e.e.a. goed werkend en wat moet ik waar op aan sluiten?

Alvast hartstikke bedankt voor de reacties.

https://imageshack.com/i/po3XiGnuj
https://imageshack.com/i/pnQh5mExj
https://imageshack.com/i/pm8qfMfcj

Ik vermoed dat dit te maken heeft met het uitschakelen van het mistachterlicht (alleen van de auto) als de trekhaak in gebruik is.
Dit geeft nog wel eens storingen met een afkeur van de auto bij de apk tot gevolg. Regelmatig wordt dan de schakeling aangepast, aangezien je eigenlijk nooit in Nederland met mist achterlicht rijd.

Maar zonder schema kan ik dit niet met zekerheid zeggen.
Kan ook zijn dat het ergens anders mee te maken heeft.

Tis in elk geval duidelijk dat dit relais geen nut meer heeft. Een relais heeft minstens 3 en het liefst 4 draden nodig om te functioneren (2 van het stuurcircuit en 2 van het te schakelen circuit) Het schematje staat boven op het relais meestal.

Zou een schema van de bekabeling opzoeken of opvragen bij de fabrikant van de kabelboom, wellicht is dat ook dezelfde als de trekhaak.
ECS maakt onder andere die kabelbomen, dus daar kan die ook van zijn.

Bij nazoeken blijkt dit relais idd vaak te worden gebruikt voor het omschakelen van de mistlamp.

Overigens vind ik het bij een 2e hands trekhaak belangrijker dat je goed nagaat of alle onderdelen wel aanwezig zijn.
Vaak wordt een trekhaak gedemonteerd en blijken er nog onder de auto een aantal delen te zijn blijven zitten.
Zoek het montageschema van de trekhaak dus op en controleer dat grondig!

Een kabelset is namelijk eventueel nog makkelijk aan te passen of nieuw te krijgen. De losse onderdelen voor de trekhaak zelf zijn lastiger.

https://www.rameder.nl/trekhaak/trekhaken/?cnid=527b66a392c3f29bb64684883ac7af1d&actcontrol=alist

Voor 60 Euro ga je toch niet zelf lopen klieren. Afgezien van het feit dat de uitdaging wellicht leuk is, of deze uitgave budgetair niet past, daar kan ik niet over oordelen. Maar voor een handvol tientjes een complete en correcte kabelset.

Mijn ervaring met Rameder is dat ze de spullen compleet met duidelijke handleiding leveren. Je zou wellicht zelfs de montagetekeningen voor jouw trekhaak op die site kunne vinden.

Pobresh zei:
Overigens vind ik het bij een 2e hands trekhaak belangrijker dat je goed nagaat of alle onderdelen wel aanwezig zijn.
Vaak wordt een trekhaak gedemonteerd en blijken er nog onder de auto een aantal delen te zijn blijven zitten.
Zoek het montageschema van de trekhaak dus op en controleer dat grondig!

Een kabelset is namelijk eventueel nog makkelijk aan te passen of nieuw te krijgen. De losse onderdelen voor de trekhaak zelf zijn lastiger.

Dat is inderdaad een punt van aandacht. Ik heb ooit een tweedehands trekhaak voor mijn Polo gekocht en bij montage bleek dat de verstevigingsbeugels er niet bij zaten. Ik had de haak kunnen monteren, maar dan had de haak aan het relatief slappe plaatwerk van de kreukelzone gehangen in plaats van aan de chassisbalken.
Naderhand bleek een nieuwe trekhaak, inclusief montagehandleiding en kabelboompje 200,- euro te kosten. Voor dat geld ga ik van mijn sleurhut geen snelweg-projectiel maken omdat de hele trekhaak onder de auto uit scheurt.

Gevalletje leergeld, zo'n trekhaak van een "handige sloper".

Terug
Bovenaan