Connectiviteit Renault ZOE

Magnifieke malloot

Asfaltkampioen
Hallo allemaal,

Wij rijden sinds een maand een EV, een Renault ZOE. Heel prettig en nu de laadpaal thuis ook werkt (zie ander topic) helemaal prettig. Alleen is er nog één wens. Eerlijk gezegd leeft deze wens alleen bij mij, mijn vriendin "gelooft het wel". Maar ja, dat gaat hier wel vaker zo:ROFLMAO: wellicht herkenbaar.

Die wens is; de auto op afstand uit kunnen lezen. Echter heb ik van Renault zelf begrepen dat het R-Link systeem niet langer wordt ondersteund. Ik heb de My Renault app geprobeerd, maar helaas. Gebeld met Renault en toen werd mij dus gezegd, helaas pindakaas dat werkt niet meer bij uw model.

Heeft iemand nog een idee of er mogelijkheden zijn? Het gaat om een Renault R90 van 2018.

Ik heb my renault op onze twingo (2020), infotainment is volgens mij ook gewoon R-link dacht ik. werkt dacht ik met exact het zelfde systeem als de zoë. Moeten 30 euro per jaar betalen (voor 3 jaar pack remote control afgesloten) en daarmee kunnen we de auto op afstand lezen (accu, laden, etc.) maar ook op afstand voorverwarmen, laadgeschiedenis.

Je hebt ook nog een ander pakket voor live traffic op de navigatie, maar daarvoor gebruiken we gewoon android auto of apple carplay dus die gebruiken we niet.

Wel bijzonder dat dit bij jullie zoe niet ondersteund word, zo oud is die nog niet eens. Maar mogelijk net een andere versie dan onze twingo

Wat ze mij aan de telefoon vertelde, is dat easy Link nog wel wordt ondersteund, maar R-Link niet. Wellicht heb je dat in de Twingo? Ik wilde inderdaad ook zo'n abonnement, maar dat was niet mogelijk. Inderdaad, ik vind het ook bijzonder, dat een 6 jaar oude auto niet meer wordt ondersteund.
Overigens is er ook geen Android/Apple mogelijkheid.

Hmm misschien was het ook wel easylink. Iets met link in ieder geval .

Idd jammer dat dit niet ondersteund word voor zo’n relatief jonge auto. Zeker als de hardware er in principe wel gewoon in zit

Was het niet zo dat de dataverbinding nog 2G was? En dat netwerk is in Nederland al uitgeschakeld.

Hmm dat zou kunnen. Heb nog even gezocht, 2G/3G kom ik tegen. Dan is het niet op te lossen met de huidige hardware, wel?
Systeem opbouwen is ook zo wat, zal ook wel prijzig zijn. Dat krijg ik er niet door hier haha. Iets met noodzaak...

Zijn er niet OBD2 dongles waar je iets mee kan? Dongle op wifi dan kan je thuis hopelijk al iets of een mobiel routertje in de kofferbak plakken.

En stapje verder is dat je mogelijk iets met canbus op de markt kan vinden, zodat je bepaalde handelingen als open/dicht/verwarmen/koelen kan aanzwengelen. Dan zou je zo'n 'auto-programmeer-mannetje' moet zoeken die daar iets meer over kan vertellen.

Ik weet niet of de CanZE app nog een optie is in combinatie met een Bluetooth ODBII stekker (dongle lijkt mij dan).
Heb 0,0 verstand van dit soort opties, wil je wel continu een dongle in de auto hebben?

Bekend probleem hoor. Het systeem in mijn 6 jaar oude Ampera-e wordt ook niet meer ondersteund. Die is dus ook niet 'smart' meer. Beetje jammer...

Het is eigenlijk wel om te janken natuurlijk. Eerlijk gezegd is het IT technisch is zo'n auto online houden peanuts tov alle kosten met betrekking tot aftersales.

Het zou gelijk getrokken moeten zijn met de beschikbare onderdelen. Daar kunnen ze dan ook nieuwe modempjes voor 4G/5G bij doen.

Ik heb mij ook aangemeld op het Renault forum. Vraag gesteld hoe anderen dat doen. Heb nu een dongle besteld die ik via Bluetooth kan verbinden met mijn telefoon (Android) met de CanZE app. Komt deze week binnen. Eens zien of dat werkt.
Nu maar even via het raam kijken hoeveel procent de auto geladen is. Heb de auto nu zo staan, dat ik het percentage kan aflezen door het raam. Wel in een vrij onprettige hoek, maar voor een keer prima oplossing.

Klein groothoek spiegeltje ergens plakken? Ik had er één in de keuken zodat ik de oprit kon zien.
Opzich mooi idee, maar ik zou het dan in de zithoek bij de bank moeten plakken. Vind ik niet mooi en denk ook niet dat mijn wederhelft dat ziet zitten.

Eerst maar de dongle optie proberen. Laat het weten zodra ik het heb geprobeerd.

Overigens vandaag voor het eerst woon- werkverkeer gedaan met de ZOE. Rijdt toch heel anders dan met de Focus. Ik mis wel de ACC, maar automaat is wel prettig. En verbruik (50km) was 12,9 KwH/100 km vind ik netjes, waaide ook flink.

Hmm, geen communicatie tussen de dongel en de auto volgens de app 'Car Scanner ELM OBDII'. De CanZE app miept alleen over de Bluetooth verbinding die steeds wegvalt. Iemand nog een goed idee? Kan natuurlijk een andere dongel gebruiken, maar steeds een andere kopen is ook zonde...

blijft je ODB poort wel actief of gaat het telkens uit bijvoorbeeld tegelijk met interieurverlichting?

Geen idee, er brandt wel continu een lampje op de dongel. Ik heb ook het contact aangezet en een keer met de motor aan geprobeerd, voor zover de motor aangaat bij een EV. Helpt allemaal niet.

Dat lampje zou genoeg moeten zijn om bluetooth ook aktief te hebben zou je zeggen. Telefoon in of vlakbij de auto helpt ook niet? Paar ruiten met HR++ helpt natuurlijk niet.

Terug
Bovenaan