Connectietarief laadpaal wordt kleeftarief.

Vorq

Kilometervreter
Nieuws over Allego laadpalen. Voorheen betaalde je 25 cent per aangesloten uur, dat wordt nu €3 behalve de eerste 4 uur en ook niet tussen 23 en 7u.

Ik vind het wel een ding. Stel je hebt een drukke dag gehad, alleen met kinderen thuis, niet fit, drankje doen, naar sport, slecht weer, geen parkeerplek en dan kan je bijvoorbeeld om 21u nog een ander plekje zoeken anders ben je €6 kwijt en misschien wel €12 als je kinderen nog even uitzwaait/naar school brengt.

Voorheen kon je zo'n nacht voor €2,50 (7u) of €3( tot 9u) afkopen.

Zou je je auto bij een benzinestation neerzetten bij de pomp en daar laten staan? Kan je mooi gratis parkeren! Electrische auto is keuze, kinderen zijn keuze..... blijven staan is ook een keuze.

Goede ontwikkeling wat mij betreft. Bewuster gaan laden dus. Jammer dat je er met een pas met vast tarief nog aan ontkomt.

• Leuk
Waarderingen: Vorq
@Pietzoveel prachtig al die keuzes alleen liever niet voor 12 maal zoveel per uur.

@Barri bewuster is niet bepaald zorgenloos. Zonder oprit zou het fijn zijn dat er redelijke kans is op een vrije paal, daar helpt dit zeker bij. Dat je nu door drukte of verstrooidheid bijvoorbeeld €50 extra per maand kwijt bent is wel erg jammer.

Jammer dat je er met een pas met vast tarief nog aan ontkomt.

Ook als je bij een publieke laadpaal in de noord-oostelijke provincies laad.

(..)het tarief niet van toepassing is op Allego-laadpalen die met een openbare aanbesteding zijn geplaatst, zoals in Groningen, Drenthe, Overijssel en Gelderland.

Zal het werkelijk om gedragsverandering / netbalancering gaan of ziet Allego een aanvullende inkomstenbron voor zich?

• Leuk
Waarderingen: Vorq
Ik was de afgelopen weken in Noorwegen en daar was het vaak dat er boven de 80%SoC een tarief per minuut bij kwam. Dit was dan wel vaak bij snelladers, maar ik vind het idee niet slecht.

Die kleefboetes vind ik wel een beetje dubbel, zeker omdat netbeheerders ons juist willen stimuleren te laden tijdens rustige uren.
In gebieden waar parkeerplekken sowiso al schaars zijn snap ik dat het weerstand oproept als er plekken worden gecreerd die gereserveerd zijn voor elektrischce auto's. Het is zeker niet de bedoeling dat auto's met een volle accu daar blijven staan als er ook andere auto's willen laden.

Als elke parkeerplek een laadpunt zou hebben en iedereen er zou mogen parkeren ben je al een heel eind verder, maar dat is voorlopig utopie

Misschien een lobby bij je gemeente starten om de kabelgoot of laadpaal arm (ChargeArm) door de gemeente in de APV als geoorloofd op te laten nemen?

De gemeente Haarlem gaat het doen, einde van het jaar, is de verwachting.

Okay, niet op elke locatie en zo'n zwenkbare laadpaalarm zal nog wel wat €'s kosten.. maar een kabelgoot over het trottoir wordt ook (onder voorwaarden) toegestaan.

(..)
De kabelarm en de kabelgoot is in gemeente Haarlem binnenkort niet meer verboden. Het initiatiefvoorstel tot het wijzigen van de wet van de Christenunie is onlangs aangenomen door de gemeenteraad.

In de Noord-Hollandse gemeente is het, na het wijzigen van de regels, toegestaan om de laadkabel vanuit het huis via een arm door de lucht – over de stoep – naar een elektrische auto te leiden. Ook is het toegestaan om via een kabelgoot door de stoep de elektrische auto aan te sluiten op een thuislaadpunt. Via de gemeente kan hier toestemming voor gevraagd worden. “Ik ben heel blij dat het gelukt is”, zegt CU-raadslid Frank Visser. (..)

Goed nieuws! Toevallig dat die Chargearm uit Haarlem komt.
Je kan vast zelf ook wat knutselen, mooie galg-achtige constructie;)

Stel je hebt een drukke dag gehad, alleen met kinderen thuis, niet fit, drankje doen, naar sport, slecht weer, geen parkeerplek
Als je niet fit bent en/of je weet dat je je auto nog moet verplaatsen moet je geen drankje doen. En een laadplek moet je niet misbruiken omdat er elders geen parkeerplek is. Dat is ander probleem.

Ik heb me er tijdens vakantie in Canada ook schuldig aan gemaakt. Veel laadpalen staan daar op betaalde parkeerterreinen maar als je gaat laden hoef je niet te betalen om te parkeren. Dan is het verleidelijk om de auto met de kabel er in te laten staan als je de stad in gaat. Maar dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Ach zolang men nog geen 18 euro per uur hoeft te betalen valt dat allemaal wel mee.

Parkeren kost nou eenmaal geld op veel plaatsen, ook voor elektrische laders.
Vooral voor degene die de palen onnodig bezet houden mag er best een ontmoedigingsbeleid worden gehanteerd.
Je bent niet alleen op de wereld...

Als je niet fit bent en/of je weet dat je je auto nog moet verplaatsen moet je geen drankje doen. En een laadplek moet je niet misbruiken omdat er elders geen parkeerplek is. Dat is ander probleem.
Je hebt gelijk, en voor de 9 van de 10 EV-rijders zal het geen wekelijks issue zijn. Als de buurman onverwacht toch gezellig blijft doorbieren is de 'boete' ook nog wel te overzien.

Aan de andere kant is het toch weer een duwtje de verkeerde kant op. Lekker zorgeloos laden bij de vele vrije openbare palen is nog niet aan de hand anders werd deze maatregel niet genomen.

Ik sprak vrouwelijke EV-rijdsters die vonden het 10 minuten laden 's nachts ook niet zo'n succes. Ik zal ze eens vragen hoe graag ze 's avonds nog even hun auto gaan verzetten.

Max 4 uur zonder kleeftarief, dan hoop ik niet dat je met een 1-fase ladende EV moet opladen.. (Leaf, eerste Niro, enz)

Inderdaad en het zijn dergelijke verrassingen die de consument doet twijfelen. 3,6kW éénfase is niet heel gangbaar meer, maar mogelijk gaat de paal ook terugschakelen bij meerdere auto's op de paal of het pleintje.

Terug
Bovenaan