Condensor Peugeot 308 SW

A

Anoniem

Guest
Ben ik het bezit van een Peugeot 308 SW.
Vorig jaar april geconstateerd dat de airco belabberd koelde. Dealer constateerde defecte condensor.
Dit is probleem door Peugeot netjes onder coulance verholpen.
Afgelopen week bij grote beurt weer extra aandacht voor de airco gevraagd in verband met .... weer belabberde koeling.
Resultaat onderzoek: Defecte condensor, niet veroorzaakt door steeninslag. Peugeot betaalt de onderdelen en het afvullen en ik mag de reparatiekosten (uurloon) à dik €275,- betalen. Ik zie de bui al hangen: volgend jaar of zo weer kapot, geen coulance meer en dan een €500,- lichter!
In mijn ogen monteert Peugeot een inferieure condensor of het zijn amateurs (de merkdealer) die hem er in monteren!
Heeft iemand ervaring met dit euvel?

Gr. Léon

Controleer eens of de condensor voldoende rijwind koeling krijgt. Als dat niet het geval is, dan kan deze oververhit raken, en daardoor stuk gaan.

Condensor heeft op zichzelf ook gewoon 2 jaar garantie hoor (wettelijke garantie binnen de europese unie)
Peugeot maakt niet de beste kwaliteit autos maar zo kort met een condensator doen? Vreemd.
Ik vraag me af of er niet iets anders in het systeem mis is, zoals een te hoge druk?

Pobresh zei:
Condensor heeft op zichzelf ook gewoon 2 jaar garantie hoor (wettelijke garantie binnen de europese unie)
Peugeot maakt niet de beste kwaliteit autos maar zo kort met een condensator doen? Vreemd.
Ik vraag me af of er niet iets anders in het systeem mis is, zoals een te hoge druk?

Neen, garantie op herstelling in de EU is 1 jaar (tenzij binnen de 2 jaar sinds nieuwe aankoop) een hele verbetering met vroeger ...(y)

Franse automerken gaven vroeger slechts 6 maand garantie op een herstelling....(ook als die binnen de 1 jaar garantie viel die toen geldig was)....(n)

quovadis zei:
Pobresh zei:
Peugeot maakt niet de beste kwaliteit autos maar zo kort met een condensor doen? Vreemd.

Neen, garantie op herstelling in de EU is 1 jaar (tenzij binnen de 2 jaar sinds nieuwe aankoop) een hele verbetering met vroeger ...(y)

Franse automerken gaven vroeger slechts 6 maand garantie op een herstelling....(ook als die binnen de 1 jaar garantie viel die toen geldig was)....(n)

Condensator is een product, herstelling staat daar los van.
Product "condensator" is los verkrijgbaar.
Je mag dus verwachten dat een nieuwe condensor minimaal 2 jaar garantie heeft.

Echter we leven in nederland: die wet is uitgebreider. Een deugelijk product gaat niet binnen de gemiddelde technische levensduur kapot (gemiddelde levensduur van een condensor is c.a. 2 - 3 jaar, al zijn er ook mensen die 10 jaar met dezelfde rondrijden) 1 jaar is toch echt te kort.

Dat de montage en of herstelling van een product maar 1 jaar garantie heeft (soms zelfs maar een halfjaar) klopt. Zolang je dat maar op zichzelf ziet.
Dat is immers geen nieuw product maar een dienst.

Echter: mocht het hier gaan om een nieuwe auto die binnen een garantietermijn defect is gegaan. Dan is de garantie op herstelling (auto wordt dan als 1 geheel product gezien) inderdaad max 1 jaar. Ook wanneer die herstellingsgarantie langer loopt dan de oorspronkelijke garantie van de auto zelf. Bij 2e hands autos die met garantie gekocht zijn, geldt dit ook, mits het betreffende onderdeel binnen die garantie viel.

Een garage kan dan (indien de condensor nieuw gemonteerd is) wel die 2 jaar garantie claimen bij de fabrikant van de condensor.
Dat betekend dat een klant wellicht wat goedkoper uit is voor de herstelling die dan weer nodig is.
Maar als dat jaar garantie op herstelling al verlopen is mag de klant (zoals in de startpost) wel bepaalde kosten zelf betalen.
En ik vermoed ook dat dat in dit geval zo is. Aangezien vorig jaar april meer dan een jaar geleden is.

Oftewel, dan zou bij een volgende condensator hooguit extra kosten gerekend kunnen worden voor het opnieuw afvullen (zie dat als coulance), maar niet voor de condensator. Er van uit gaande dat die nieuwe condensator ook 2 jaar garantie heeft.
Hangt een beetje van de manier van aankoop af, aangezien een vervangend product na een garantieclaim ook weer onder herstelling kan vallen. Maar dat hangt echt van de fabrikant van het product af, hoe die met een 2e garantieclaim omgaat in dit geval.

Edit: ik zie dat ik ook in mn vorige post per ongeluk condensator heb geschreven. Ik bedoel uiteraard gewoon Condensor. Mijn interessegebieden doorkruisen soms wel eens wat met op elkaar lijkende woorden :)

Pobresh zei:
Condensator is een product, herstelling staat daar los van.
Product "condensator" is los verkrijgbaar.
Je mag dus verwachten dat een nieuwe condensor minimaal 2 jaar garantie heeft.

Dat de montage en of herstelling van een product maar 1 jaar garantie heeft (soms zelfs maar een halfjaar) klopt. Zolang je dat maar op zichzelf ziet.
Dat is immers geen nieuw product maar een dienst.

Een garage kan dan (indien de condensor nieuw gemonteerd is) wel die 2 jaar garantie claimen bij de fabrikant van de condensor.

De EU garantie van 2 jaar, is er alleen bij verkoop aan consumenten
Niet tussen handelaars onderling. (daar blijft de fabrieksgarantie van 1 jaar)
Een condensator is geen artikel wat je, los kan consumeren /gebruiken, zoals een TV

Om recht op garantie te hebben mag de verkoper beslissen hoe hij dit voor u regelt
Hij verkoopt dan geen onderdeel of levert geen dienst: hij geeft u 1 jaar garantie

Bij zo’n herstelling /vervanging (garantie) moet je de herstelling dus door de verkoper laten uitvoeren
Onderdeel + werkuren vallen dus samen.
Daar is (samen) slechts 1 jaar garantie op….

Bij auto’s kan je in heel de EU terecht, voor een garantie probleem, maar eens een officiële garage garantie geeft, moet je wel terug naar diezelfde garage, als er opnieuw een defect is (om garantie te krijgen binnen het jaar)

Terug
Bovenaan