Compressie probleem VW Fox

Beste AW leden,

Ik heb een Volkswagen Fox uit 2006, deze heeft een 3 cilinder 1.2L benzinemotor.

D.m.v. een leak-down test ben ik erachter dat cilinder 2 een lekkage heeft van 60%. Er komt hierbij veel lucht uit de uitlaat. Als ik olie toevoeg aan de cilinder wordt de lekkage 30% en dan spuit de olie uit de uitlaat er weer uit (uitlaat heb ik afgekoppeld).

Ik heb de kleppen vervangen en geslepen, de klepseals vervangen en de koppakking vervangen. Maar dit heeft niks geholpen.
De oude kleppen en pakking hadden overigens geen schade en zagen er nog goed uit.

De klepveren lijken mij nog goed. En de nokkenas is niet beschadigd.

De timing ligt het ook niet aan want met een timing-tool setje heb ik dit gecontroleerd. Daarnaast zijn cilinder 1 en 3 wel goed.

Ik heb geen idee waar het nog aan zou kunnen liggen.
Is er iemand die weet waar het aan kan liggen? Alvast bedankt!
 
Zuigerveren vastgekoekt. Komt vaker voor bij 3 cilinder stadsautotjes.Al zou je het bij alle cilinders tegelijk verwachten. Een verbrande zuigerveer kan ook nog. Heb je tijdens de kopdemontage gekeken hoe de cilinderwanden er uit zien?

Een goed afsluitende set zuigerveren had je op dat moment kunnen testen door een badje olie op de cilinders te zetten en te kijken of en hoe veel er weg loopt.
 
Dank voor uw reactie.

De cilinderwanden hebben geen schade. Wat misschien wel handig is toe te voegen is dat de bovenkant van de zuiger en de andere kant (cilinderkop) wel wat schade hebben. Het lijkt erop dat hier ooit iets tussen heeft gezeten?
In de foto's is de schade te zien. Ik heb dit lichtelijk opgeschuurd voordat ik de boel in elkaar heb gezet, zodat de scherpe uitstekende puntjes zijn verdwenen.

Het lijkt me dat dit niks te doen heeft met de compressie?

En ja, ik heb nog geprobeerd een badje nieuwe 10W40 olie in de cilinder te zetten. De volgende dag was het niveau nog hetzelfde.


Waar ligt de connectie tussen zuigerveren en uitlaat? Bij de leak-down test vliegt alles rechtstreeks de uitlaat uit.


.
20240829-145540.jpg
 
Dank voor uw reactie.

De cilinderwanden hebben geen schade. Wat misschien wel handig is toe te voegen is dat de bovenkant van de zuiger en de andere kant (cilinderkop) wel wat schade hebben. Het lijkt erop dat hier ooit iets tussen heeft gezeten?
In de foto's is de schade te zien. Ik heb dit lichtelijk opgeschuurd voordat ik de boel in elkaar heb gezet, zodat de scherpe uitstekende puntjes zijn verdwenen.

Het lijkt me dat dit niks te doen heeft met de compressie?

En ja, ik heb nog geprobeerd een badje nieuwe 10W40 olie in de cilinder te zetten. De volgende dag was het niveau nog hetzelfde.


Waar ligt de connectie tussen zuigerveren en uitlaat? Bij de leak-down test vliegt alles rechtstreeks de uitlaat uit.


.
20240829-145540.jpg
Het zou toch de zuigerveren kunnen zijn, bijvoorbeeld dat het wel dicht is als de motor koud is, maar op temperatuur toch speling ontstaat door het uitzetten van bepaalde delen.

Maar dat verklaart natuurlijk niet dat er toch lekkage is bij zo'n test, bij het ervan uitgaan dat de motor koud is.

Al de tuimelaar nagekeken op slijtage of dat er iets niet verkeerd afgesteld staat van de tijd bij het testen?
 
Het zou toch de zuigerveren kunnen zijn, bijvoorbeeld dat het wel dicht is als de motor koud is, maar op temperatuur toch speling ontstaat door het uitzetten van bepaalde delen.

Maar dat verklaart natuurlijk niet dat er toch lekkage is bij zo'n test, bij het ervan uitgaan dat de motor koud is.

Al de tuimelaar nagekeken op slijtage of dat er iets niet verkeerd afgesteld staat van de tijd bij het testen?

De tuimelaar zag er nog goed uit, deze heb ik zelfs nog verwisseld met die van een goede cilinder. Bedoelt u of er iets niet goed afgesteld is aan de tuimelaar? Valt daar iets aan te stellen?

Voor zover ik weet heb ik de testen goed uitgevoerd, volgens de handleiding. Ik heb de testen zelfs meerdere keren uitgevoerd en ook met de andere 2 cilinders.

Eventueel zou ik nog kunnen proberen de kleppendeksel en nokkenas te verwijderen om er zeker van te zijn dat de uitlaatklep gewoon goed dicht zit? En vervolgens de test opnieuw uitvoeren?
 
Er heeft inderdaad ooit iets tussen gezeten wat waarschijnlijk de oorzaak ook is van de problemen.

Persoonlijk vind ik die cilinderwand er op foto niet gezond uitzien. Veel sporen in de richting van de beweging van de zuiger, geen hoonsporen, opvallend glad/glimmend oppervlak met putjes (zal met die andere schade van doen hebben) en rare wiggellijnen. Dat laatste is wellicht optisch bedrog van de camera, maar al die andere dingen geven indicaties van een ongezonde cilinder.
Met daarbij de disclaimer dat een foto altijd vertekend. Dus het kan zijn dat bepaalde kenmerken erger of minder duidelijk zijn op deze foto dan in werkelijkheid.
Maar op foto oogt het in elk geval niet geheel gezond. Die cilinder heeft duidelijk wat geleden.
Dit hoeft overigens de compressie problemen niet te veroorzaken, maar draagt wel er aan bij.

Een goede cilinder is relatief mat, heeft een kruislings hoonpatroon over de gehele cilinderwand geen tot weinig lijnen in de beweegrichting van de zuigers en geen vreemde "kale" plekken in het hoonspoor die gladder zijn/meer glimmen.

De olie-test is die gedaan met de zuiger grotendeels omhoog, of omlaag? Dat kan nog verschil maken als de cilinder ovaal is geworden, bovenaan en onderaan kan het afsluiten, maar in het midden niet meer, en daar ontstaat vaak de meeste schade.

Als de leakdown test met lucht uit de uitlaat komt, heb je ook kans op dat de uitlaatklep slecht sluit of scheef in zijn zitting zit ivm krom zijn. Daarnaast kan het ook zijn dat er troep achter zit of dat een klepstoter onvoldoende werkt/vast zit waardoor de klep niet volledig kan sluiten. Dit zijn uiteraard allemaal zaken die je had kunnen controleren toen de kop er af was. Het oliebad-testen kan ook bij de cilinderkop om te testen of de kleppen wel sluiten.
Het komt niet meer dan eens voor dat je ook na het slijpen van de kleppen nog lekkage hebt.

Ik vraag me persoonlijk af wat er met dit blok vooraf is gebeurt. Je gaat over het algemeen niet zomaar een leakdown test doen. Liep het blok slecht of luidruchtig of is de distributie gesprongen of wat is het verhaal vooraf geweest?
 
Er heeft inderdaad ooit iets tussen gezeten wat waarschijnlijk de oorzaak ook is van de problemen.

Persoonlijk vind ik die cilinderwand er op foto niet gezond uitzien. Veel sporen in de richting van de beweging van de zuiger, geen hoonsporen, opvallend glad/glimmend oppervlak met putjes (zal met die andere schade van doen hebben) en rare wiggellijnen. Dat laatste is wellicht optisch bedrog van de camera, maar al die andere dingen geven indicaties van een ongezonde cilinder.
Met daarbij de disclaimer dat een foto altijd vertekend. Dus het kan zijn dat bepaalde kenmerken erger of minder duidelijk zijn op deze foto dan in werkelijkheid.
Maar op foto oogt het in elk geval niet geheel gezond. Die cilinder heeft duidelijk wat geleden.
Dit hoeft overigens de compressie problemen niet te veroorzaken, maar draagt wel er aan bij.

Een goede cilinder is relatief mat, heeft een kruislings hoonpatroon over de gehele cilinderwand geen tot weinig lijnen in de beweegrichting van de zuigers en geen vreemde "kale" plekken in het hoonspoor die gladder zijn/meer glimmen.

De olie-test is die gedaan met de zuiger grotendeels omhoog, of omlaag? Dat kan nog verschil maken als de cilinder ovaal is geworden, bovenaan en onderaan kan het afsluiten, maar in het midden niet meer, en daar ontstaat vaak de meeste schade.

Als de leakdown test met lucht uit de uitlaat komt, heb je ook kans op dat de uitlaatklep slecht sluit of scheef in zijn zitting zit ivm krom zijn. Daarnaast kan het ook zijn dat er troep achter zit of dat een klepstoter onvoldoende werkt/vast zit waardoor de klep niet volledig kan sluiten. Dit zijn uiteraard allemaal zaken die je had kunnen controleren toen de kop er af was. Het oliebad-testen kan ook bij de cilinderkop om te testen of de kleppen wel sluiten.
Het komt niet meer dan eens voor dat je ook na het slijpen van de kleppen nog lekkage hebt.

Ik vraag me persoonlijk af wat er met dit blok vooraf is gebeurt. Je gaat over het algemeen niet zomaar een leakdown test doen. Liep het blok slecht of luidruchtig of is de distributie gesprongen of wat is het verhaal vooraf geweest?

Bedankt voor uw reactie.

De foto heb ik genomen nadat ik met olie heb zitten klooien in de cilinder. Vandaar de glans, en de lijntjes ivm de zuiger die op neer is geweest. Voor de rest ziet het er raar uit door weerspiegeling. Maar in werkelijkheid heeft de cilinder geen beschadigingen of lijntjes/glans etc.

De olietest had ik uitgevoerd met de zuiger ongeveer halverwege de cilinder.

Waar ik na wat research denk dat het aan ligt, is zoals u al zei, een scheve uitlaatklep. Ik denk dat de zitting een rivisie moet krijgen. Ik ga de boel nu weer openmaken om nog een paar testen uit te voeren om hier nog zekerder van te zijn.

En dan wie weet binnenkort een revisie. Ik houdt u up-to-date.
 
Als er iets tussen heeft gezeten ( wat dan?) is het voorspelbaar dat er 1 of meer kleppen krom zijn. Dit kun je eenvoudig zelf testen door de klep op een vlakke tafel of zo te leggen en een zetje te geven. Als hij niet constant rolt is hij krom.
 
Als er iets tussen heeft gezeten ( wat dan?) is het voorspelbaar dat er 1 of meer kleppen krom zijn. Dit kun je eenvoudig zelf testen door de klep op een vlakke tafel of zo te leggen en een zetje te geven. Als hij niet constant rolt is hij krom.

Bedankt voor de tip.

Nog even ter informatie: ik heb de auto in kapotte staat gekocht als sleutelprojectje. De motor heeft weinig kracht (door dus dit probleem). Wat er tussen de cilinder heeft gezeten weet ik niet.

Na nog wat testen weet ik dat de lucht toch wel echt langs de (net nieuw en geslepen) uitlaat klep gaat. Het lijkt mij dus dat het hier gaat om een ''scheve'' zitting. Deze ga ik laten reviseren.
 
Terug
Bovenaan