• Beveel je je auto iedereen aan of kun je niet wachten tot de dag waarop je je volgende auto ophaalt? Of heb je er gewoon niet zoveel op aan te merken en moet iedereen dat ook weten? Doe nu mee aan het Auto Tevredenheidsonderzoek en laat weten wat je van je auto vindt.

Compacte ruime gezinsauto ~€10000

Don W

Net ingestapt
Hallo allemaal,

Een tegenstrijdige titel waar jullie vast toch wel raad mee weten.
We zijn op zoek naar een auto die zich makkelijk in de stad (met af en toe een smal straatje) laat manoeuvreren, maar wel voldoende ruimte heeft om makkelijk een kinderwagen mee te nemen.
We rijden ongeveer 18000km per jaar.

Zoekcriteria:
- Rond de €10k - €11k
- <120.000km (redelijk arbitrair gekozen door gebrek aan kennis)
- bouwjaar 2013+
- Cruise control

We hebben de volgende wensen (op volgorde van belangrijkheid):
- Genoeg ruimte om makkelijk een weekend weg te kunnen met baby, en later met eventueel 2 jonge kinderen. (we dachten aan 400+ liter kofferbak)
- Toch redelijk compact (denk aan minder lang dan 4,30m)
- Betrouwbaar
- Beperkt binnengeluid
- Degelijk (gevoel). Ik heb een tijd een Golf VII met veel plezier gereden. Ik besef dat dat wellicht niet binnen de prijsklasse gaat passen.
- Zuinig; benzine of hybride benzine
- Als het even kan parkeersensoren/camera/BT bellen/navigatie

Wat we niet zo zien zitten:
- Renault vanwege slechte ervaringen (al dan niet statisch terecht) en plastic feel van de clio
- Honda insight/civic omdat ze iets te spaceship zijn.

Dan komen we uit op:
- Seat Ibiza ST
- Skoda Fabia combi
- Skoda Rapid spaceback
- Ford C-max (3 cm te lang voor de zelfopgelegde grens...)

Hierbij hebben we een aantal vragen:
1. Zijn dit goede opties, of hebben jullie betere alternatieven voor ons?
2. Er staan veel 86/90pk wagens te koop, is dat voldoende om vlot met het verkeer mee te kunnen en voor wat bergen in Oostenrijk? Erg sportief rijden is niet nodig.
3. Welke uitvoeringen moeten we zeker mijden en waar moeten we op letten bij de koop?
4. Voor de ervaringsdeskundigen: is de kofferbak van bijv. een Leon/Golf/Auris/CT200h ook groot genoeg voor een vakantie met twee kleine kinderen, en zijn dat dus ook goede opties?

Hopelijk vraag ik hiermee niet te veel van jullie.
Bedankt alvast voor alle input!

Don

Ruil je ook nog een auto in?
Om even te weten te komen wat je precies wilt, even een voorbeeld (iets te duur wellicht):
https://www.autotrack.nl/tweedehands/renault/clio/46676403

Ik zat te denken aan een fiat 500L, het is wel categorie hate it or love it. Wat betreft afwerking is het denk ik wel wat minder dan de Golf waaraan je refereert. Wat betreft kofferruimte. Ik heb zelf nog steeds (omdat ik maar niet kan slagen voor een alternatief) een Grande Punto 3 deurs met 2 kinderen van 0.5 en 4 jaar en dit gaat prima. Ook weekendjes weg gaat gewoon de Joolz Geo2 mee. Anderen vinden dat ze voor de eerste baby een V70 nodig hebben voor alle spullen. Dus dat ligt echt aan jezelf.

De Honda jazz, is de auto die van buiten compact is en van binnen ontzettend ruim zelfde geldt voor de Toyota yaris 's en de Subaru trezia.maar de jazz zit slimmer in elkaar van de binnenkant. De voorlaatste generatie jazz is er ook als hybride.

Een andere ruimtewonder is de Kia soul

En als jullie graag hip willen, een Toyota urbain cruiseer

Bij seat en Skoda betaal je relatief veel voor gemiddelde kwaliteit.

1. Zijn dit goede opties, of hebben jullie betere alternatieven voor ons?
Het lijken mij redelijke opties. Zelf zou ik eerder voor bijvoorbeeld een Golf 5-deurs gaan dan een Fabia station. Net wat meer binnenruimte. Een iets grotere stationwagen zoals een Focus of een Megane kan ook prima, maar is wel iets langer dan gewenst.
2. Er staan veel 86/90pk wagens te koop, is dat voldoende om vlot met het verkeer mee te kunnen en voor wat bergen in Oostenrijk? Erg sportief rijden is niet nodig.
Voor een Fabia of een Ibiza is dat voldoende. In de bergen moet het ook nog wel lukken. Sportiviteit kan je vergeten.
3. Welke uitvoeringen moeten we zeker mijden en waar moeten we op letten bij de koop?
VAG (waaronder Skoda en Seat vallen) hebben een aantal jaar terug series slechte motoren geproduceerd. Maar dan moet je eerst met concrete voorbeelden komen voordat we daar iets over kunnen zeggen.
4. Voor de ervaringsdeskundigen: is de kofferbak van bijv. een Leon/Golf/Auris/CT200h ook groot genoeg voor een vakantie met twee kleine kinderen, en zijn dat dus ook goede opties?
Zelf geen ervaring, maar mijn ouders namen vroegah 3 kinderen + troep mee in een Suzuki Swift... Een Golf, Leon of Auris lijkt me groot genoeg. Een CT200h staat niet bekend als ruime auto.

Een vakantie met 2 kinderen in een C segment hatchback wordt krap hoor. Een CT200h zou ik helemaal niet doen als ik jou was, of het moet zijn dat je wil investeren in een dakkoffer.

Persoonlijk zou ik kijken naar een Fabia Combi of Clio Estate. Geen belachelijk grote auto's met hoge maandelijkse lasten maar wel veel bagageruimte.

Auto encyclopedie zei:
@mechanix. De auto's die ik hier zojuist aangaf zag je die aankomen van mij? :)
Vooral opmerkelijk dat je een Urban Cruiser hip vindt.

Bobslee zei:
Een vakantie met 2 kinderen in een C segment hatchback wordt krap hoor. Een CT200h zou ik helemaal niet doen als ik jou was, of het moet zijn dat je wil investeren in een dakkoffer.

Persoonlijk zou ik kijken naar een Fabia Combi of Clio Estate. Geen belachelijk grote auto's met hoge maandelijkse lasten maar wel veel bagageruimte.

Een B-segment station is in de cabine weer wat krapper dan een C-segment hatchback. Het scheelt inderdaad wel bagageruimte, 380 liter (Golf) versus 530 liter (Fabia Combi).

Met 2 kleine kinderen heb je natuurlijk geen ruimte cabine nodig maar heb je wel een grote bagageruimte nodig (als je op vakantie wil of een weekendje weg).

Bedankt voor de snelle reacties allemaal!

@Mechanix, deze drie als voorbeeld, wat zou je (en anderen uiteraard) over die uitvoeringen kunnen zeggen?
Ibiza ST 1.0 TSi 95pk Style Connect
Ibiza ST 1.2 TSI FR Dynamic
Fabia Combi 1.2 TSI Ambition Business

De Fiat 500L, Kia Soul en Toyota Urban Cruiser zijn niet zo onze stijl.
Als nieuwe optie heb ik nu ook de Honda Jazz op mijn lijstje gezet om te proefrijden.
Verder begrijp ik dat een C-segment hatchback ook goed te doen is volgens sommigen. Dan zou een bijvoorbeeld Opel Astra, Kia Ceed, Renault Megane of Peugeot 308 dus ook een optie worden...

Overigens nog geen opmerkingen over de C-Max, dat doet niet zoveel met mensen hier? :)

Oh en we ruilen de auto van mijn vrouw in, een Hyundai Getz uit 2008. Ook de enige auto op het moment (nadat ik de lease auto bij mijn vorige baan achter gelaten heb) dus vandaar dat we echt aan iets anders toe zijn.

Bobslee zei:
Met 2 kleine kinderen heb je natuurlijk geen ruimte cabine nodig maar heb je wel een grote bagageruimte nodig (als je op vakantie wil of een weekendje weg).

Nou ja, kan me voorstellen dat je de auto niet alleen voor je kinderen koopt. Een C-segmenter rijdt naar mijn mening vaak iets prettiger dan een B-segmenter.

@Don: uit jouw rijtje zou ik voor de Ibiza 1.0 tsi gaan. Dat is de nieuwste auto en heeft ook een modernere motor zonder distributieketting die nog weleens problemen gaf. Ik heb overigens ook ervaring met de C-Max. Dat is een grotere en zwaardere auto dan bijvoorbeeld een Ibiza (C-segment versus B-segment waar ik het eerder al over had). Als dat voor jou geen bezwaar is, is het een fijne auto. Je merkt ook dat je een klasse hoger rijdt. Maar wel duurder in gebruik vanwege hogere wegenbelasting, verbruik, enz.

Nog even als afsluiter: het is de Ibiza ST 1.0 TSI geworden. Hij ziet er goed uit met mooie opties. Prettig contact met de verkoper Hopmans in Moergestel.
Dinsdag of woensdag gaan we hem ophalen na de grote beurt. Bedankt voor alle input!

Terug
Bovenaan