Compacte auto rond de €9000

A

Anoniem

Guest
Goedemiddag iedereen,

Mijn kennis omtrent auto's is niet geheel up-to-date, dus ik leg deze vraag even bij jullie experts neer. Bij deze zoek ik een nieuwe auto van rond de €9000 voor een kennis ter vervanging van de huidige Fiat Punto Classic uit 2009, vijfdeurs met een 1.2 liter viercilinder motor (vergelijkbaar met deze). Een prima auto, maar de auto is na tien jaar aan vervanging toe. Er wordt tussen de 10.000 en 15.000 km per jaar mee gereden en weinig snelwegkilometers.

De eisen zijn als volgt: het liefst een soortgelijke auto.

- Verbruik van rond de 1 op 20;
- Kilometerstand <40.000 km;
- Rond de €9000;
- Vier- of vijfdeurs;
- Relatief hoge zit (hoeft geen cross-over te zijn, maar de Renault Clio of Peugeot 208 zijn bijvoorbeeld vrij laag)
- Weinig eisen omtrent luxe, maar de kwaliteit mag wel een tandje hoger zijn dan een Dacia.

Ik zat zelf aan één van de volgende modellen te denken:

1. Skoda Fabia hatchback
2. Hyundai i10
3. Fiat Punto EVO

Een Toyota Aygo of een andere auto uit het microsegment is te klein bevonden.

Heeft iemand suggesties qua model?

Met een relatief hoog gewenste zit je denk ik wel aan een soort MPV-tje of Suv-tje vast. Dus wellicht zelfs geen Fabia, I10, of Punto, als een Clio of Peug 208 al te laag is. Maar 1 op 20 gemiddeld halen op benzine? Dat gaat ook niet lukken. Meer besparing lukt dan om aanschafbudget, en max. km stand. omlaag te stellen. En tevreden te zijn met 1 op 15 gemiddeld ofzo.

Megatron zei:
Met een relatief hoog gewenste zit je denk ik wel aan een soort MPV-tje of Suv-tje vast. Dus wellicht zelfs geen Fabia, I10, of Punto, als een Clio of Peug 208 al te laag is. Maar 1 op 20 gemiddeld halen op benzine? Dat gaat ook niet lukken. Meer besparing lukt dan om aanschafbudget, en max. km stand. omlaag te stellen. En tevreden te zijn met 1 op 15 gemiddeld ofzo.

Een Fiat Panda zit misschien wel wat hoger?

Honda Jazz?

Honda Jazz 1.2 S AIRCO LICHTMETAAL 5DRS (bj 2012)
€ 8.495,00
https://link.marktplaats.nl/m1436306145

Thanks voor je reactie! 1 op 20 lukt aardig met de huidige auto, omdat er weinig snelwegkilometers bijzitten. De huidige Fiat Punto is qua hoogte prima en echt een stuk hoger op de poten dan een Clio of 208. Een Panda is mogelijk een goede vervanger.

toyota verso misschien iets

0-b57d4d56-da72-4217-b0f8-1347c040c6ea.jpg

is eigelijk een subaru trezia zie ik nu pas.

urbain cruizer

0-7b98735a-b1e5-4713-8d63-02d3632ce06c.jpg

met een honda jazz hybride ga je denk ik wel 1 op 20 halen, maar die kan ik op dit moment ff niet vinden voor je

cactus helaas wel iets boven je budget

citroen-c4-cactus-1-2-puretech-live-1-2-puretech-live.jpg

Hyundai ix20

ix20

1280x960.jpg

kia venga

1280x960.jpg

1 op de 20 ga je er denk ik allemaal niet mee redden, vooral de beide Koreanen zal dit lastig worden net als de urbaincruiser. De cactus en de tweeling subaru trezia/ toyota verso s komen er wel meer bij in de buurt.

Auto encyclopedie zei:
toyota verso misschien iets

0-b57d4d56-da72-4217-b0f8-1347c040c6ea.jpg

is eigelijk een subaru trezia zie ik nu pas.

urbain cruizer

0-7b98735a-b1e5-4713-8d63-02d3632ce06c.jpg

met een honda jazz hybride ga je denk ik wel 1 op 20 halen, maar die kan ik op dit moment ff niet vinden voor je

cactus helaas wel iets boven je budget

citroen-c4-cactus-1-2-puretech-live-1-2-puretech-live.jpg

Hyundai ix20

ix20

1280x960.jpg

kia venga

1280x960.jpg

1 op de 20 ga je er denk ik allemaal niet mee redden, vooral de beide Koreanen zal dit lastig worden net als de urbaincruiser. De cactus en de tweeling subaru trezia/ toyota verso s komen er wel meer bij in de buurt.

Dit zijn echt hele goede opties, overigens maakt het verbruik in kosten niet veel uit als je zo weinig rijdt. Ik zou aanraden om ook gewoon naar meer kilometers te kijken, met zo weinig kilometers per jaar is de auto echt niet snel versleten als de teller op bijvoorbeeld 150.000 km staat. Misschien is de Nissan Note nog een goede optie.

J W 8933969 zei:
Een Panda is mogelijk een goede vervanger.

Dan ga je toch daar voor?:
(iets te duur, maar misschien ruil je de Punto in):
https://www.autotrack.nl/tweedehands/fiat/panda/43139749

heb ook nog 1 gevonden ver onder je budget

colt 1.3

bij de colt is het heel belangrijk dat je de automaat laat staan , deze zijn van smart en zijn onbetrouwbaar. Ook altijd voor een 1.3 en of 1.5 gaan. de 1.1 is een 3 cylinder rijdt minder comfortabel en niet voor uit te branden.

1280x960.jpg

@ak2 een note zal ook kunnen

Voor een benzine B-segmenter met een werkelijk verbruik van rond de 1:20 kun je zonder meer álles wegstrepen dat geen hybride is.
Dan blijven alleen de Honda Jazz hybrid, zeker de Toyota Yaris hybrid, eventueel de Honda Insight over. De Jazz en Yaris hebben een wat hogere zit. Bij deze hybrides zit je met € 9000,- wel aan de onderkant van het aanbod.

Voor iemand die niet meer dan 10 tot 15.000 km. per jaar rijdt is een max. kilometerstand van 40.000 een nogal aparte eis... Als je nu een auto koopt met 100.000 op de teller zit je over 10 jaar misschien net op 225.000 km. Een hybride haalt dat probleemloos. Die eis zou ik dus maar laten vallen...

Die eis van rond de 1:20 lijkt me overigens ook niet echt relevant bij een dergelijk kilometrage...

Maar toch maar een voorbeeldje van een Honda Jazz Hybrid: https://www.autowereld.nl/honda/jazz/1-4-hybrid-elegance-automaat-31336604/details.html

honda-jazz-1-4-hybrid-elegance-automaat.jpg

Idem Yaris Hybrid: https://www.nederlandmobiel.nl/tweedehands-auto/toyota/yaris-hybride/10166549

10166549_1.jpg

Beiden zijn er natuurlijk ook als non-hybrid en dan rijdt je gemiddeld (werkelijk gemeten) rond de 1:15 á 16.

J W 8933969 zei:
Thanks voor je reactie! 1 op 20 lukt aardig met de huidige auto, omdat er weinig snelwegkilometers bijzitten. De huidige Fiat Punto is qua hoogte prima en echt een stuk hoger op de poten dan een Clio of 208. Een Panda is mogelijk een goede vervanger.

Verbazend dat je 1 op 20 haalt met je huidige auto? Dat kan niet gemiddeld, maak dat de kat wijs. Als dit het belangrijkste is, blijf ermee doorrijden! Verder is hoog op de poten staan (bodemspeling), natuurlijk wat anders dan hoe de zitting is gepositioneerd in de auto?

Megatron zei:
J W 8933969 zei:

Verbazend dat je 1 op 20 haalt met je huidige auto? Dat kan niet gemiddeld, maak dat de kat wijs. Als dit het belangrijkste is, blijf ermee doorrijden! Verder is hoog op de poten staan (bodemspeling), natuurlijk wat anders dan hoe de zitting is gepositioneerd in de auto?

Inderdaad, met de Punto (60 pk) gemiddeld 1:20 rijden lijkt me een (aardig, dat wel) sprookje. Het werkelijk gemeten gemiddeld verbruik van bijna 200 auto's ligt volgens Spritmonitor op zo'n 1: 15,3. https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/16-Fiat/137-Punto.html?fueltype=2&power_s=58&power_e=62&minkm=15000&gearing=1&powerunit=2

Terug
Bovenaan