Comfortabele Reiswagen - 120k p/j

Floris 3484899

Startmotor
Vanaf 1 januari 2025 ga ik een wagen nodig hebben die me twee keer per week op een route van 700 km heen en weer terug gaat transporteren. Het verwachte jaar kilometrage bedraagt tussen de 100000 en 120000 km.

Budgettaire restricties zijn er niet, het moet boven alles een zo comfortabel mogelijke reiswagen zijn. Elektrisch is geen optie, want veel rappe Duitse snelwegkilometers.

Ik zat zelf te denken aan een Mercedes E450d, koppelsterk en met zeer lage toeren op snelheid te rijden. Heeft iemand ervaring met de zetels in dit model? Zijn er alternatieven? Zes cilinders hebben de voorkeur, dus een grote Volvo valt helaas af.

Los van de kilometers en dergelijke, heb je een voorkeur wat carrosserie betreft? De Mercedes is een sedan, mag iets anders ook? Voor een fijne reiswagen minstens D-segment, maar wellicht is dat achterhaald.

Ik zou bv ook eens kijken naar een Passat Variant van (inmiddels) het vorige model. Zag van de week een 2016 Passat met ruim 4 ton op de klok. Met goed onderhoud ook best een prima auto dus.

Vooral kijken naar de hulpsystemen als je daar van houdt tenminste. Ik denk toch dat de duitse diesels zich hier het meest thuisvoelen. Waarom de E en niet de S? Kijk ook eens naar A7, BMW 5 is misschien iets te sportief, maar de juiste uitvoering met van die hoofdkussentjes ingebouwd is natuurlijk top en kan ook comfortabel zijn. En de 6GT natuurlijk (ik ken eigenlijk alleen de 5GT goed, dat was toen een soort 7-serie hatchback)

D en E segment auto's lijken mij geschikt.

De Mercedes E (W214) is een prima keus, ik denk zelf dat een 4 cilinder ook heel goed zal voldoen. Scheelt aanzienlijk in het brandstofverbruik, en overige kosten.

Diesel alternatieven met grote krachtige motoren zijn bijvoorbeeld de Jaguar XF, en BMW 7 serie.

( en als het goedkoper moet, gewone D segment ( gebruikte) dieselauto's kunnen dit ook prima, zoals bijvoorbeede Skoda Superb, Renault Talisman, VW Arteon etc.)

Ga je zelf kopen en kijk je naar nieuw en (jong) gebruikt?
Of ga je via je baas sowieso iets nieuws mogen uitzoeken?

Ik zou bv ook eens kijken naar een Passat Variant van (inmiddels) het vorige model. Zag van de week een 2016 Passat met ruim 4 ton op de klok. Met goed onderhoud ook best een prima auto dus.
Een Passat Variant benadert het comfort van een E- of S-Klasse niet. Daarnaast zijn er weinig tot geen budgettaire restricties.

Vooral kijken naar de hulpsystemen als je daar van houdt tenminste. Ik denk toch dat de duitse diesels zich hier het meest thuisvoelen. Waarom de E en niet de S? Kijk ook eens naar A7, BMW 5 is misschien iets te sportief, maar de juiste uitvoering met van die hoofdkussentjes ingebouwd is natuurlijk top en kan ook comfortabel zijn. En de 6GT natuurlijk (ik ken eigenlijk alleen de 5GT goed, dat was toen een soort 7-serie hatchback)
Lane assist is zeker een must, evenals autonoom filerijden. Een S is een enorme auto, en ik zal 90% van de kilometers alleen afleggen. Dan liever een E, als het comfort verschil niet te groot is.

De A7 is al flink op leeftijd, en de Sportbackstyling spreekt me niet zo aan. Wordt de 6 GT nog gebouwd? Dat zou inderdaad als 640d een goed alternatief zijn.

D en E segment auto's lijken mij geschikt.

De Mercedes E (W214) is een prima keus, ik denk zelf dat een 4 cilinder ook heel goed zal voldoen. Scheelt aanzienlijk in het brandstofverbruik, en overige kosten.

Diesel alternatieven met grote krachtige motoren zijn bijvoorbeeld de Jaguar XF, en BMW 7 serie.

( en als het goedkoper moet, gewone D segment ( gebruikte) dieselauto's kunnen dit ook prima, zoals bijvoorbeede Skoda Superb, Renault Talisman, VW Arteon etc.)
Wellicht een M50d 5 Touring, maar 5 Series waren altijd wat te straf naar mijn goesting.
Viercilinders kunnen Autobahntempo eveneens goed aan, maar gezien de wagen al snel 500 duizend kilometer moet lopen heeft wat laagtoeriger rijden de voorkeur.

Goede dagschotel wat een aanvraag! E of F segment it is inderdaad..

Ben dan wel meer gecharmeerd van de Mercedes dan de BMW.
Viercilinders kunnen Autobahntempo eveneens goed aan, maar gezien de wagen al snel 500 duizend kilometer moet lopen heeft wat laagtoeriger rijden de voorkeur.
dit zou ik echt afraden. Als je veel op hoog tempo rijdt wil je gewoon zes cilinder of meer. Verbruik is hoog dan met zo’n vier cilinder zeker als je weer flink moet optrekken en icm de kleine tanks van tegenwoordig sta je veel aan de pomp.

Heb een f11 en g30 gehad. En een w212.

De w212 was comfortabeler.

De w214 met luchtvering lijkt mij de ideale langstreckefahrzeug

Het zal wel vloeken in de kerk zijn, maar een Model S of i5/EQE bijv.? Met zo veel uren in de auto zou ik wel wat stilte willen. Ff een snel (-) laden bij sanitaire/lunch-stops en weer door. Zeker het laadnetwerk van Tesla lijkt me - weliswaar zonder de vertrekpunten en bestemmingen kennende - prima.

1t6y5c9bwif3_1200.jpg

Lucid Air Pure met 747 km WLTP actieradius!

Lucid Air Grand Touring met "Aero Range" velgen 839 km WLTP actieradius!

mercedes-benz-eqs-v297-teaser-exterior-3302x1858-02-2024.jpg

Mercedes-Benz EQS 450+ Luxury Line met 802 km WLTP actieradius!

A6e_ed1_2023_5937-L.jpg

Audi A6 Sportback e-tron performance met 756 km WLTP-actieradius!

oi8yknxbdu6f_1200.jpg

Lexus LS 500h Luxury Line

Laatst bewerkt:
Denk dat elektro echt uitgesloten is, met dik 200 over de autobaan is de batterij te snel uitgeput.
Maar een 6 cyl diesel is wel een goede optie, zeker als deze 500.000 kilometer gaat maken.
Lane assist is zeker een must, evenals autonoom filerijden.
Zowel de BMW 7-serie als de S klasse kunnen tot 60kmh volledig autonoom rijden in files.
En ik meen level-2 tot 130kmh.

Dat is iets wat de 5-serie en E-klasse volgens mij missen.
Daarbij komt dat qua opties de lijst echt enorm is, maar de 7-serie wat meer op de chauffeur gefocust is.
Maar acoustisch glas, warmte werend, behoort allemaal tot de opties. klik maar eens door de configurator.

Een audi is er niet als diesel in die klasse, en vrij beperkt in de configuratie zoals dat met de vorige 2 wel kan.

Denk dat elektro echt uitgesloten is, met dik 200 over de autobaan is de batterij te snel uitgeput.
Maar een 6 cyl diesel is wel een goede optie, zeker als deze 500.000 kilometer gaat maken.
Je bent met dat soort afstanden ook snel door je batterijgarantie en waarschijnlijk ook slijtage heen. Veel rijden, veel snelladen.

Mmmm 120k km, stel gemiddeld 100 km/u (als je dat al haalt) is 1.200 uur in die auto zitten, 30 werkweken.... Leef je dan nog?

Mmmm 120k km, stel gemiddeld 100 km/u (als je dat al haalt) is 1.200 uur in die auto zitten, 30 werkweken.... Leef je dan nog?

TS zal er wel diens redenen voor hebben, maar idd, moet er niet aan denken.

Enne, 200km/h, waarom zou je dat doen? Waar kan je dat überhaupt doen? Geen idee van het budget van TS, maar 1:12 in een diesel + wegenbelasting gaat bij 120k km/jaar wel echt heel serieus oplopen.

Je bent met dat soort afstanden ook snel door je batterijgarantie en waarschijnlijk ook slijtage heen. Veel rijden, veel snelladen.
Beetje flauw, je roetfilter, EGR en eventueel zelfs turbo + automaat krijg je zo in 2j wel vervangen met wat pech.

Audi s6 tdi of een porsche pan die heeft namelijk een 8 cilinder diesel.
Een occasion kopen?
Is dat een mogelijkheid TS?

De BMW 6 GT heeft langere verzetten, waardoor toerental lager is op snelheid.
Maar goed, dan is er nog iets als smaak. Je kan exterieur mooi vinden, maar ik denk dat de binnenkant toch belangrijker is als je erin rijdt ;)

Een occasion kopen?
Is dat een mogelijkheid TS?
Occasion is sowieso , als het kan, de tip. Als je kijkt naar de generatie e klasse’s/5series/A6-en van 2018-2022 zeg maar, dan heb je echt waanzinnige auto’s voor je geld tov de toch wel behoorlijk geknepen , bezuinigde en bemoeizuchtige nieuwe varianten

Pfoah. Das erg lekker zeg. Alleen een Alpina verkopen is erg lastig, zeker een diesel. Als dit geen probleem is, vind ik dit tot dusver het beste advies
Ja maar geld was geen limiet dus verkoop is ook niet van belang.

Diesel lijkt mij het meest voor de hand liggend minimaal 6 cylinder eventueel hybride.
Luchtvering ook.
Stationcar of sedan.

Als specs lijken mij noodzakelijk hulpsystemen:
1) massage stoelen,
2) rcw, ldw, acc, vermoeidheidsherkenning, rsw

Als parkeren geen probleem is kun je gewoon groot model nemen. Bentley zou ook kunnen maar zou ik persoonlijk niet kiezen.

Mijn beste advies echter is om tijd vrij te maken om de drie meest geschikte goed vooraf te proberen.
Ik hou van variatie en verschillen.
Shortlist: Lexus LS, Mercedes S, Maserati Quatroporte (alleen in benzine denk ik).

Nou zou ik persoonlijk niet meteen een 3 jaar jonge diesel met slechts 19000km kopen, dat zijn toch wat te weinig kilometers voor een dikke diesel. (Of veel korte ritjes, en dat vindt een diesel ook niet echt fijn). Dan liever, als het toch een gebruikte moet zijn, eentje van max een half jaar oud met 19000km (of iets meer). Maar als er geen budgettaire restricties zijn zou ik voor een nieuwe auto kiezen, ook ivm garantie.
Wel een prettige zoektocht trouwens.

Op de Autobahn is het tegenwoordig zoeken naar plekken waar je echt door kunt rijden, dus dat je daar een grote motor voor zou moeten hebben lijkt me wat overdreven. Al zou het natuurlijk kunnen dat TS specifieke trajecten en tijdstippen rijdt waarop je juist nog wel goed kunt doorblazen. Zelf rij ik met enige regelmaat op en neer naar Frankfurt, en dan ben ik al heel blij met tussenpozen 150-160 te kunnen rijden. Ongeacht tijdstip. En dan volstaat een 1.0 tsi'tje dus ook al prima.

Qua betrouwbaarheid: Lange ritten zijn natuurlijk doorgaans goed voor verbrandingsmotoren, en veel Autobahn rijden zal ook bijvoorbeeld de versnellingsbak niet slecht uitkomen. Maar toch denk ik, hoe groter en sterker de motor, hoe meer gedoe. Maar goed er was geen budgettaire restrictie geloof ik... ;)

Toch zou ik vooral focussen op comfort. Heel goede stoelen, geluidsisolatie (akoestisch glas?), goed veercomfort (luchtvering?), fijne multimedia/geluidsinstallatie. Mercedes, BMW en Audi blijven over denk ik zo. Persoonlijk zie ik niet waarom een E, 5 of A6 met een dikke diesel aan boord niet aan alle eisen zou kunnen voldoen. Groter is leuk/spannend maar ook meer gedoe.

EDIT: Ik zou me kunnen voorstellen dat extra krachtige/adaptieve verlichting ook nog een aandachtspunt is, voor de lange ritten bij duisternis? Beter zien is veiliger maar potentieel ook minder vermoeiend.

Het zal wel vloeken in de kerk zijn, maar een Model S of i5/EQE bijv.? Met zo veel uren in de auto zou ik wel wat stilte willen.
Op snelheid hoor je hoofdzakelijk wind en banden, aandrijflijn is wat dat betreft om het even.

Laatst bewerkt:
Zo comfortabel mogelijk staat in de eerste post.
Ik zou dan inderdaad ook een E-Klasse of 5-serie halen met fijne 6 cilinder diesel. Denk dat het verbruik niet veel onderdoet voor een 4 cilinder op Autobahn tempo.

Nog comfortabeler is een S-klasse of 7-serie. Wel erg groot om voornamelijk alleen in te zitten, maar qua comfort nog echt wel een stap er bovenop. Mooi outsider is wellicht de 8-serie (Gran Coupe). Volgens mij nog altijd op het onderstel van een 7-serie, maar oogt wat kleiner en sportiever. Vind hem ook een stuk mooier dan de nieuwe 7-serie overigens.

De Audi A6 en A8 zijn er (in NL) niet meer als diesel, dat wordt dan een hybride. In het geval van een A8 wel een 6 cilinder.

Qua rijhulp en luxe zitten het natuurlijk bij al deze modellen gewoon prima lijkt mij.

De Audi A6 en A8 zijn er (in NL) niet meer als diesel, dat wordt dan een hybride. In het geval van een A8 wel een 6 cilinder.
Kan mij vergissen maar volgens mij is TS een Belg. Daar heb je de A6 en A8 nog wel als diesel, en zo te zien ook als V6 (resp 45 tdi en 50 tdi).

Bizar dat "geen budgettaire restricties", had ik dat probleem maar ... Een Rolls Phantom van 700K dan?
Of gewoon een chique 5/E/A6/Lexus etc. luxueus aankleden met focus op rijcomfort en een beroepschauffeur huren 2x/week.
Kan je gewoon doorwerken tijdens het rijden ipv de helft van de werktijd zelf achter het stuur te zitten.

Bizar dat "geen budgettaire restricties", had ik dat probleem maar ... Een Rolls Phantom van 700K dan?
Of gewoon een chique 5/E/A6/Lexus etc. luxueus aankleden met focus op rijcomfort en een beroepschauffeur huren 2x/week.
Kan je gewoon doorwerken tijdens het rijden ipv de helft van de werktijd zelf achter het stuur te zitten.

Gezien gebrek aan reacties klinkt meer als een leuke fantasie. Niks tegen TS, maar het zal niet de eerste keer zijn op dit forum.

Gezien gebrek aan reacties klinkt meer als een leuke fantasie. Niks tegen TS, maar het zal niet de eerste keer zijn op dit forum.
Ja komkommertijd en je wil niet elk topic met een budget van meer dan 10k bombarderen met kritische opmerkingen

Geen restricties qua kosten toch :D
1 keer 5 minuten tanken extra kan vast wel op een dag
Ik denk dat een Rolls dan letterlijk over de top is. Vaker tanken. Zwaar, verslijt meer banden, als service komt er elke 1000km iemand met witte handschoentjes het leer invetten. "Meneer even met uw kont omhoog" :ROFLMAO:

TS zegt 'transporteren' dus mogelijk met chauffeur, 4x 700km per week, dat klinkt als ritten die je mogelijk met 2 lange werkdagen per week kan doen. Als je dan wat kan slapen/werken en misschien is de helft met alleen de chauffeur.

Ik ken wel een rits mensen die zoiets hadden door werk in het buitenland, meestal wordt er dan gevlogen of getreind. Ik kan me voorstellen dat een heel druk persoon (met vliegangst of -schaamte) het via één of andere rijke organisatie zo oplost. Je kan tegenwoordig natuurlijk echt goed 'thuiswerken' vanuit de auto, met trein en vliegtuig gaat dat niet.

Moest vroeger regelmatig naar Duitsland voor werk, e38 735i onder m'n reet en dat waren heerlijke ritjes van 300-800km enkele reis. Meestal avond ervoor erheen en dan de avond erna weer terug.. Wat een tijden waren dat :)

Terug
Bovenaan