Code 78 (automaat-)rijbewijs populairder? Ervaring gezocht

Roadracer

Administrator

Forumleiding
Steeds meer auto's zijn (nieuw) alleen als automaat leverbaar en de automaat als transmissie komt ook bij een keuze vaker in beeld. Deelauto's zijn bij de grotere ketens meestal elektrisch, daardoor ook voorzien van automaat. Het lijkt erop dat meer automobilisten (hoewel nog steeds een relatief klein deel) examen doet in een automaat en daardoor Code 78 op het rijbewijs krijgt (ik wacht nog op cijfers). Aan de andere kant: huurauto's, zeker busjes, zijn vaak handgeschakeld - net als goedkopere (eerste) auto's. Ik zoek reacties van mensen die bewust wel of geen automaatrijbewijs heeft gehaald - en waarom. Zijn er in het forum rijschoolhouders of -instructeurs die hier ervaring mee hebben?

Ik heb Code 15 (Automatische koppeling) wat dus neerkomt op automaat, maar waarmee je wel zelf de versnellng mag kiezen (soms wel handig in de bergen)
Ik reed vroeger met handgas en handbedrijfsrem maar na een nieuwe rijtest op advies van een keuringsarts nu dus 'gewoon' met de pedalen. Dit was acht jaar geleden en ik heb toen die test gedaan met automaat, met ook toen al de opkomst van de elektrische/hybride auto vond ik het voor mij geen meerwaarde hebben een rijbewijs te halen voor handgeschakeld.

Op het moment van schrijven , zou ik toch nog steeds examen doen in een auto met 3 pedalen. Beginnende chauffeurs zijn vaak aangewezen op gebruikte auto's , en die hebben meestal nog een handbak. Tevens heb je zonder code 78 geen beperking bij het uitzoeken naar je gewenste auto. Echter, over ± 15 tot 20 jaar, zullen ook de meeste gebruikte auto's nog maar 2 pedalen hebben. Dan zal examen doen in een schakelauto geen meerwaarde meer hebben. En mogelijk is dan ook de wet aangepast, waardoor code 78 komt te vervallen.

Ja inderdaad, kleine moeite om het ‘even’ te leren met twee voeten en dan de rest van je leven niet meer te hoeven omkijken in welke auto je stapt:)

De meeste mensen die ik ken, waaronder ik, hebben een vorm van autisme/ADHD, en daarbij zie ik dat ongeveer de helft Code 78 haalt, en de andere helft het ''normale'' rijbewijs.
Zelf heb ik een normaal rijbewijs, en heb ik anderhalfjaar gereden in schakelauto's totdat ik mijn eigen kocht, wat toevallig een automaat is. Merk wel dat ik in drukke situaties zoals in steden het erg handig vind dat ik niet die extra stappen hoef te doen. Ook al gaat schakelen zowat automatisch als je het gewend bent, is het een drukke situaties toch een extra handeling die druk geeft en 'onbewust' toch een deel van je aandacht pakt.
Wat ik ook merk is dat de mensen die Code78 halen meestal geen autofanaten zijn, maar gewoon vervoer nodig hebben. Deze mensen kopen gewoon bijvoorbeeld een Corsa of Corolla automaat, omdat dat fatsoenlijke betrouwbare auto's zijn voor een prijs die acceptabel is als eerste auto voor studenten. Heb een vriend van me geholpen met een auto uitzoeken die alleen automaat mag rijden, en heb wel echt gemerkt dat de prijzen van automaten in de relatief goedkope prijsklasse vergeleken met hun schakelvarianten wel flink duur zijn.
Ik zie dat huurauto's ook genoemd worden, ik ben toevallig met die vriend op vakantie geweest met een huurauto, en het is wel zo dat er in de laagste klasse huurauto (VW UP! et cet.) nergens automaten te vinden zijn, maar als je richting middenklasse hatchback (VW Golf et cet.), er in elk bedrijf wel wat te vinden is. Je kan dus niet het goedkoopste huren met automaat, maar voor een vakantie van twee weken vind ik sowieso een wat grotere auto het geld waard.
Ik ben zelf ook wel blij dat ik gewoon kan schakelen, en gewoon in elke auto mag rijden. Zeker als ik de automaat en schakelprijzen vergelijk is dat als student zeker nog het beste plan. En voor mij persoonlijk als autofanaat ben ik zeker blij dat ik kan rijden wat ik maar zou willen. Maar bedenk ook dat de Code 78 niet gewoon bestaat voor de lol, er zijn genoeg mensen die gewoon schakelrijden niet aankunnen.

Terug
Bovenaan