De meeste mensen die ik ken, waaronder ik, hebben een vorm van autisme/ADHD, en daarbij zie ik dat ongeveer de helft Code 78 haalt, en de andere helft het ''normale'' rijbewijs.
Zelf heb ik een normaal rijbewijs, en heb ik anderhalfjaar gereden in schakelauto's totdat ik mijn eigen kocht, wat toevallig een automaat is. Merk wel dat ik in drukke situaties zoals in steden het erg handig vind dat ik niet die extra stappen hoef te doen. Ook al gaat schakelen zowat automatisch als je het gewend bent, is het een drukke situaties toch een extra handeling die druk geeft en 'onbewust' toch een deel van je aandacht pakt.
Wat ik ook merk is dat de mensen die Code78 halen meestal geen autofanaten zijn, maar gewoon vervoer nodig hebben. Deze mensen kopen gewoon bijvoorbeeld een Corsa of Corolla automaat, omdat dat fatsoenlijke betrouwbare auto's zijn voor een prijs die acceptabel is als eerste auto voor studenten. Heb een vriend van me geholpen met een auto uitzoeken die alleen automaat mag rijden, en heb wel echt gemerkt dat de prijzen van automaten in de relatief goedkope prijsklasse vergeleken met hun schakelvarianten wel flink duur zijn.
Ik zie dat huurauto's ook genoemd worden, ik ben toevallig met die vriend op vakantie geweest met een huurauto, en het is wel zo dat er in de laagste klasse huurauto (VW UP! et cet.) nergens automaten te vinden zijn, maar als je richting middenklasse hatchback (VW Golf et cet.), er in elk bedrijf wel wat te vinden is. Je kan dus niet het goedkoopste huren met automaat, maar voor een vakantie van twee weken vind ik sowieso een wat grotere auto het geld waard.
Ik ben zelf ook wel blij dat ik gewoon kan schakelen, en gewoon in elke auto mag rijden. Zeker als ik de automaat en schakelprijzen vergelijk is dat als student zeker nog het beste plan. En voor mij persoonlijk als autofanaat ben ik zeker blij dat ik kan rijden wat ik maar zou willen. Maar bedenk ook dat de Code 78 niet gewoon bestaat voor de lol, er zijn genoeg mensen die gewoon schakelrijden niet aankunnen.