Clio wiebelt bij lage snelheid

Jeroen Octavia

Wegverkenner
Mijn Clio IV Estate rijd de laatste weken niet lekker.
Bij lage snelheden wiebelt / hobbelt de auto aan de achterkant. Ik dacht eerst dat het aan het wegdek lag, maar in de file op de snelweg doet hij hetzelfde als op provinciale wegen en in de stad.
Ook bij hogere snelheden is het merkbaar maar minder aanwezig.
Het stuur blijft wel rustig.
Al vanaf zeer lage snelheden is het voelbaar. 50 op de cc of uit laten rollen is echt zeer oncomfortabel rijden.
Ook 80 op N wegen is niet fijn meer zo.
De ene keer denk ik aan hoogteslag, maar een ander moment voelt het meer alsof hij van links naar rechts beweegt.

De banden zijn nu zo'n 3 maanden oud en zullen ongeveer 6000km gedraaid hebben. Deze zitten op de originele Renault velgen.
Toen ze er nieuw op zaten reed de auto wel perfect.

Voor zover ik weet heb ik geen stoepranden geraakt of hard door diepe kuilen gereden.
Wat kan er aan de hand zijn?

De Clio is van 2013 en heeft 104.000Km gereden

Het lijkt op beschadiging van het karkas van de band, bijvoorbeeld door te hard een stoeprand te nemen, maar het kan ook het cuppen van de banden zijn, ook al lijkt mij het laatste niet waarschijnlijk, gezien de afgelegde afstand.

Ik zou er zeker niet mee door rijden, maar snel door een deskundige naar laten kijken.

Het kan ook gewoon zijn dat de wielbouten niet goed vast zitten, of dat de verkeerde wielbouten zijn gebruikt

Ga dus snel terug naar waar de banden gekocht zijn, en controleer voor vertrek de wielbouten. En of er geen bult op de band zit.

Heb net nog wel alle bouten gecontroleerd. Zaten niet allemaal even vast, maar zeker niet los. Ook zijn alle banden op het oog nog onbeschadigd

ClioDCI zei:
Heb net nog wel alle bouten gecontroleerd. Zaten niet allemaal even vast, maar zeker niet los. Ook zijn alle banden op het oog nog onbeschadigd

Hoe heb je ze gecontroleerd dan?

Gewoon met een wielsleutel. De meesten kreeg ik echt niet vaster. 2 konden nog iets strakker aangedraaid, maar dat was niet op hetzelfde wiel.

ClioDCI zei:
Gewoon met een wielsleutel. De meesten kreeg ik echt niet vaster. 2 konden nog iets strakker aangedraaid, maar dat was niet op hetzelfde wiel.

Zoveel voor het op moment aandraaien van wielbouten....o_O

Lichtmetaal? Dan absoluut nooit en te nimmer de bout zo vast als mogelijk is draaien. Staal kan daar iets beter tegen maar het is nog steeds niet aan te raden. Ze hebben niet voor niks een moment van 110 Nm voorgeschreven.

Maar ik denk ook dat het in de band zit, of in het onderstel. Maar om dat zeker te weten moet je de velgen en banden even laten controleren bij een goede bandenzaak. Eentje die ook velgen kan richten, deze hebben veelal apparatuur om vast te stellen of er een groter probleem is met de band/velg combinatie dan enkel een slechte balans.

Balans merk je ook sneller in het trillen vanaf de hogere snelheden. Een karkasbreuk hoeft ook maar heel erg miniem te zijn maar op een machine of tijdens demontage haal je die er zo uit. Dan heb je direct de juiste oplossing. (y)

En voortaan een wielmoersleutel enkel gebruiken voor het losdraaien van wielmoeren. Voor het vastdraaien mag dat ook op het eerste stuk. Laatste stuk moet met een momentsleutel.

Schade aan de band is voor de hand liggend, maar een defect aan een schokdemper zou ik ook niet van staan te kijken.

Bedankt voor alle hulp. Dan zal ik de banden eerst laten controleren. Heb nog garantie op de auto, maar de banden heb ik elders laten monteren. Als het defect in de auto lijkt te zitten kan ik beter naar de dealer gaan, maar nu dus eerst naar de zaak die de banden heeft gemonteerd

Morgen wordt de boel gecontroleerd door de zaak die de banden ook heeft gemonteerd.
Ben benieuwd of zij wat kunnen vinden.

Banden zijn gecontroleerd en daarbij is niets gevonden qua beschadigingen. Ondanks dat is de monteur er van overtuigd dat het probleem wel door de banden komt. Hij voelde gelukkig het probleem wel. Ook spelen met de bandenspanning hielp niets.
Hij heeft het vandaag bij GoodYear aangekaart. Er mogen 4 nieuwe geplaatst worden.
Ben benieuwd of het dan opgelost is.

Terug
Bovenaan