Clio/polo/golf € <13.000 Motor VS inhoud - waar moet ik op letten

Monika 7046085

Net ingestapt
Hallo allemaal,

HELP
Ik ben al 1,5 maand aan het inventariseren over welke auto ik moet kopen. Ik heb hier echt 0 verstand van en ik ken helaas niemand die mij kan helpen. Ik rij nu een golf 1.9 tdi en dacht ik ga overstappen naar een benzine omdat mijn huidige auto een 4 scoort en ik wil straks nog grote steden in kunnen.

Voor een zo objectief mogelijk antwoord vraag ik jullie om hulp.
Mijn budget is 13000 max.

Waar moet ik op letten als het gaat om de motoren 0.9 1.0 (bluemotion) en 1.2 en de pk's.
Ik had nu zelf de volgende auto's gevonden:
Clio 0.9 tce zen - 90 pk 3 cilinders 2016/2017
Polo 1.0 bluemotion- 95 pk 3 cilinders 2016/2017
Polo 1.2 tsi - 90 pk 4 cilinders 2017
Golf 1.2 tsi - 110 pk 4 cilinders 2015/2016
Golf 1.0 bluemotion - 116 pk 3 cilinders 2016

Ik zoek een betrouwbare auto voor woon-werk ook voor op vakanties ( 2 x per jaar een rit van +/- 4000 km ook door de bergen!). Totaal rij ik tussen de 20000 - 25000 km per jaar. Wensen: we willen allemaal een betrouwbare auto natuurlijk, laag in onderhoud (mijn golf zat gemiddeld rond de 400-500 euro pj, dus ik denk voor een benzine 800 euro pj max?), verbruik onder de 5 l/100, krachtig genoeg voor de bergen (ik hoef geen topsnelheid, maar hij moet wel vooruit komen en niet verzuipen als ik de Alpen in ga).
Hatchback en voldoende ruim voor 3 personen en dit gewicht ook kunnen trekken.

Sommige auto's met 90 pk hebben 4 cilinders ipv 3 , is dit verschil echt merkbaar? (En dezelfde vraag voor de golf van 110 pk met 4 cilinders en de golf 116 pk met 3 cilinders?
Wat is jullie advies omtrent de bovenstaande auto's?
Of is een ander type auto beter?

Een 4 cilinder rijdt over het algemeen rustiger dan een 3 cilinder. Bij de volkswagen groep is het wel belangrijk ze naar +/- 2014 te kopen 1 met een distributie riem ipv een ketting

Tijdens je (vakantie) tripjes neem. Je veel mee? Want dan is de Skoda rapid wel een ruimte wonder

Hoi!

Qua bagage valt het mee, om een gok te doen tussen de 30 en 40 kg aan bagage. (2 of 3 koffers reisformaat).

Dus 4 cilinders rijdt rustiger. Heeft het nog iets te maken met kracht of kwaliteit en duur van de motor? Of zou ik dan de 3 en 4 cilinders in principe kunnen verwaarlozen in mijn zoektocht?

Ik ga even de skoda opzoeken.

De Skoda rapid is er in 2 soorten hatchbacken 1 is een liftback een soort van een sedan met 5 deuren en een echte hatchback

Een 4 cilinder hoeft over het algemeen minder hard te werken, dus gaat over het algemeen langer mee. Het trilt dan over het algemeen minder, wat weer beter is voor de auto.

Ik heb bewust het woord algemeen in elke zin gebruikt, want elk blok (keuze vraagt onderzoek) want bij Renault en volkswagen zijn bepaalde generaties 1.2 tce en tsi zeer berucht, terwijl de 1.0 tsi en 0.9 tce weinig klachten kent

Hou er rekening mee dat de polo en golf populaire auto's zijn en daar betaal je voor. Ook komt er veel import voor, of auto's zonder logisch nap raport, omdat je 0 verstand van auto's hebt ga voor 1 met een logisch nap raport een import heeft altijd een onlogisch nap raport

Skoda rapid 3 cilinder "Skoda Rapid Spaceback 1.0 TSI 95pk Clever Navigatie Pdc Cruise Lm Velgen Demo Ronald 2018 Benzine - Occasion te koop op AutoWereld.nl" https://www.autowereld.nl/skoda/rapid-spaceback/1-0-tsi-95pk-clever-navigatie-pdc-cruise-lm-velgen-demo-ronald-34358509/details.html?_ga=GA1.2.237233793.1611269476

De 1.6 turbo nissan/renault motor is ook een aanrader "Nissan Pulsar 1.6 DIG-T GT 190pk * UNIEK / 47509 km 2015 Benzine - Occasion te koop op AutoWereld.nl" https://www.autowereld.nl/nissan/pulsar/1-6-dig-t-gt-190pk-uniek-47509-km-35224634/details.html?_ga=GA1.2.237233793.1611269476

Helaas volgen afbeeldingen nog, maar even een afbeelding Googlelen

De meeste pulstar hebben de 1.2 die problemen kent.

Het verbruik van 5.0 liter per 100 km ga je met een benzine Golf zeker niet halen.

Met een Polo en Clio alleen als je veel lange stukken rijdt en een zuinige rijstijl hebt. In de praktijk zal het verbruik vaak hoger liggen.

Een Renault is zowel nieuw als gebruikt goedkoper dan een VW, je koopt een Renault vaak uit jongere bouwjaren of voor minder geld.

Met mijn Clio 5 130 TCe met 1.3 4 cilinder zit ik in de zomer rond de 5,2 liter per 100 km en in de winter rond de 6.0 liter.

Als je geen verstand van auto's hebt koop dan een auto op een betrouwbaar adres, met NAP ( dus geen import), en minimaal 6 maanden garantie.

De motor inhoud zegt niet veel over de betrouwbaarheid of degelijkheid, de 0,9 TCe van Renault staat bekend als een goede en betrouwbare motor, dat geld ook voor de 1.0 TSI van Volkswagen.

Misschien een andere sugestie, als je geen verstand van auto's hebt. Voor dit bedrag kun je ook nieuwe of vrijwel nieuwe Dacia Sandero 1.0 TCe kopen op het zeer voordelige lpg ( Bi- Fuel). Je kreeg/ krijgt 5 jaar fabrieksgarantie. De voordelen van deze motor zijn de eenvoudige en degelijke constructie.
Nadeel is dat die iets minder efficiënt is. LPG rijdt heel goedkoop.

De motor heeft indirecte injectie dus geen last van vervuiling, en is goedkoper bij eventuele reparaties, de distributieketting is zeer degelijk uitgevoerd en gaat waarschijnlijk een autoleven mee. Het merk Dacia scoort opvallend goed op betrouwbaarheid, en biedt veel auto voor het geld.

De 1.0 TCe ( TCe100) op lpg wordt ook geleverd in de Renault Clio 5, deze moderne auto kwam in 2019 op de markt en is een aanrader in zijn klasse vind ik. De auto is stiller en comfortabeler dan de Clio 4 0,9 TCe, deze auto vind je vanaf ongeveer € 15.000,00.

Als je zuinig wilt rijden, betrouwbaar, luxe en ruim:
https://www.viabovag.nl/auto/suzuki-baleno-112-pk-boosterjet-high-executive-navigatie-adaptive-cruise-control-t7e2b0v

FW Ta 183 Huckebein I zei:
https://www.viabovag.nl/auto/suzuki-baleno-112-pk-boosterjet-high-executive-navigatie-adaptive-cruise-control-t7e2b0v

+1 voor de Baleno

Dankjewel voor de info. Ik zal deze auto's ook even bekijken. Lpg is voor mij compleet nieuw.
ak2 zei:
Het verbruik van 5.0 liter per 100 km ga je met een benzine Golf zeker niet halen.

Met een Polo en Clio alleen als je veel lange stukken rijdt en een zuinige rijstijl hebt. In de praktijk zal het verbruik vaak hoger liggen.

Een Renault is zowel nieuw als gebruikt goedkoper dan een VW, je koopt een Renault vaak uit jongere bouwjaren of voor minder geld.

Met mijn Clio 5 130 TCe met 1.3 4 cilinder zit ik in de zomer rond de 5,2 liter per 100 km en in de winter rond de 6.0 liter.

Als je geen verstand van auto's hebt koop dan een auto op een betrouwbaar adres, met NAP ( dus geen import), en minimaal 6 maanden garantie.

De motor inhoud zegt niet veel over de betrouwbaarheid of degelijkheid, de 0,9 TCe van Renault staat bekend als een goede en betrouwbare motor, dat geld ook voor de 1.0 TSI van Volkswagen.

Misschien een andere sugestie, als je geen verstand van auto's hebt. Voor dit bedrag kun je ook nieuwe of vrijwel nieuwe Dacia Sandero 1.0 TCe kopen op het zeer voordelige lpg ( Bi- Fuel). Je kreeg/ krijgt 5 jaar fabrieksgarantie. De voordelen van deze motor zijn de eenvoudige en degelijke constructie.
Nadeel is dat die iets minder efficiënt is. LPG rijdt heel goedkoop.

De motor heeft indirecte injectie dus geen last van vervuiling, en is goedkoper bij eventuele reparaties, de distributieketting is zeer degelijk uitgevoerd en gaat waarschijnlijk een autoleven mee. Het merk Dacia scoort opvallend goed op betrouwbaarheid, en biedt veel auto voor het geld.

De 1.0 TCe ( TCe100) op lpg wordt ook geleverd in de Renault 5, deze moderne auto kwam in 2019 op de markt en is een aanrader in zijn klasse vind ik. De auto is stiller en comfortabeler dan de Clio 4 0,9 TCe, deze auto vind je vanaf ongeveer € 15.000,00.

Ga ik ook even naar kijken! Ik denk dat ik een nieuw lijstje ga maken en de auto's uit jullie advies ook maar eens ga vergelijken.
haarr zei:

+1 voor de Baleno

Eigenlijk kan elke B-segmenter wel op je lijstje. :)
De meeste moderne auto's hebben een turboblokje waardoor je ook bij de wat lagere toeren al een stevig koppel hebt, net als een diesel eigenlijk.

Monika 7046085 zei:
Ga ik ook even naar kijken! Ik denk dat ik een nieuw lijstje ga maken en de auto's uit jullie advies ook maar eens ga vergelijken.
haarr zei:

+1 voor de Baleno

Wel de boosterjet nemen.

Bijvoorbeeld
Suzuki Baleno 1.0 Boosterjet High Executive 112PK | Climate
€ 12.995,00
https://link.marktplaats.nl/m1723331244?utm_source=android_social&utm_content=vip&utm_medium=android_social&utm_campaign=socialbuttons

Of

Suzuki BALENO 1.0 BOOSTERJET HIGH EXECUTIVE TREKHAAK
€ 12.990,00
https://link.marktplaats.nl/m1721100416?utm_source=android_social&utm_content=vip&utm_medium=android_social&utm_campaign=socialbuttons

De 1.0 boosterjet is een 3 cilinder, mijn vrouw had deze in haar S-Cross. Die is zwaarder en groter dan een Baleno maar toch krachtig genoeg. Deze motor loopt zeer rustig en is erg zuinig. Relatief ook sterk.

Terug
Bovenaan