Clio of fabia? Of toch iets anders?

Sokpop

Net ingestapt
Hoi allemaal!

Vanaf juni zal ons gezin uit 4 personen bestaan. Een mooi moment om een andere auto aan te schaffen dacht ik zo. Nu weet ik niet heel veel van auto’s (lees motorisch/technisch) behalve het verschil tussen sedan etc.

Nu gebruik ik een clio 2 uit 2007 en kom ik nu al soms ruimte te kort. Donderdag ga ik bij een 308 kijken uit 2017 om te zien hoeveel meer ruimte er in zo een auto zit en of die klasse misschien wat is, zoals de Leon, megane, Nissan pulsar etc. Vrouwlief wilt liever geen station..

We hebben een budget van ongeveer 12500 en willen toch een redelijk nieuwe auto met niet te veel kilometers op de teller. Ik twijfel zelf tussen de clio estate en de fabia. Misschien hebben jullie nog ideeën of tips over welke auto misschien motorisch slechter is etc.

Ik bedank jullie alvast!
Groetjes Sok!

Vrouwlief wilt liever geen station
unquote

Ik twijfel zelf tussen de clio estate
unquote

Ik weet dat dat stations zijn, maar ik denk dat vrouwlief weinig te kiezen heeft haha. Ik zei dat er wel van die sensoren op zaten die der helpen met parkeren 😂

Als het gaat om ruimte, dan zal ik toch wel een Fabia combi adviseren. Skoda staat bekent om z'n praktisch gebruiksgemak. Liever geen stationwagon? Dan is een C-segment hatchback of sedan een beter idee, denk ik. B-segment hatchback's zijn doorgaans geen ruimte wonders.

Juist met jonge kinderen / babies ga je de kofferbakruimte wel waarderen.

Ga je naar een 308 hatchack kijken, dan zit je nog te klooien met ruimte waarschijnlijk. Uiteindelijk krijg je het er vast wel in hoor maar ik ben blij dat ik hier gewoon fatsoenlijk een kinderwagen achterin kan gooien zonder van alles te demonteren + nog iets over.

Clio estate (B segment) is geen super ruime auto maar wel licht, goedkoop en betrouwbaar en wel net dat beetje meer ruimte in de kofferbak. Maar als je vrouw geen station wil ......

Als je naar een 308 (C segment) kijkt kun je beter naar de stationversie daar van als een clio estate ook kan. En ook gelijk een megane station (ook C segment).

Ik zou voor mijzelf eerste kijken of je een B segment wil, zoals een clio / fabia / 207 / corsa / ibiza / etc.

Of dat je voor een C segment wil gaan zoals een megane / octavia / 308 / astra / leon / etc.

Of je een station wil of niet. Denk dat je dat eerst voor jezelf op een rijtje moet hebben en moet overleggen met je vrouw

Fabia Combi 1.2TSI 90pk met handbak van 2016-2017 moet dan kunnen, qua uiterlijk en dash niet spannend maar wel degelijk en ik denk de meest praktische en ruime auto die je kunt krijgen in het b-segment. Wij hebben er een paar jaar in gereden, heel prettig en probleemloos (gereden van 22km tot 70.000km).

Over een heel andere boeg maar ook uit ervaring kan ik je zeggen dat een Jazz ook heel prettig, comfortabel en zeer praktisch is met een gezin.

De Renault Clio Estate staat bekend als goede en betrouwbare auto, de estate biedt meer kofferruimte dan de hatchback, maar is ook voordelig te rijden. Ik zou kijken naar een faceliftmodel die kwam in de loop van 2016, die is beter afgewerkt en heeft mooiere interieur materialen.

De Clio vind ik een leuker model dan de in mijn ogen vrij saaie Fabia. De Fabia is wel wat groter, dus als ruimte heel belangrijk is.

In het C segment is de keuze, het grootste voordeel van een stationwagon vind ik toch wel dat je aanzienlijk meer kofferruimte krijgt, terwijl de kosten vaak vergelijkbaar zijn.
Bij bijvoorbeeld een Megane is er ook meer ruimte op de achterbank.

Wij hebben zelf een Seat Toledo, ook een aanrader qua ruimte. Zit qua afmetingen tussen een B-segment (clio, ibiza) en C-segment (megane, leon) in. Lijkt op een sedan, maar is officieel een hatchback (want de klep gaat inclusief ruit open). Een zee van ruimte op de achterbank en in de achterbak. Doordat de klep als hatchback opengaat, is dit natuurlijk veel praktischer. Een hele grote laadopening voor bijv. een kinderwagen of als er een keer grote spullen geladen moeten worden met de achterbank plat. Dit model van Seat is eigenlijk een soort tweelingbroer (zelfde platform etc) van de Skoda Rapid, dus die zou dan tegelijkertijd ook aangeraden kunnen worden!

Wij hebben een Clio estate en een C segment hatchback (Giulietta) . De Clio heeft duidelijk meer bagage ruimte. Maar is voor de rest kleiner dan Alfa, met name smaller. De Clio rijd goed maar als we met zijn vieren weg gaan, gaan we met de Alfa. Dat beetje meer ruimte, maar ook een grotere wielbasis, sterkere motor zorgt er voor dat een C segmenter net wat prettiger is als reisauto. Een keuze tussen B en het C segment zou ik baseren op het gebruik, en leeftijd van de kinderen. Met grotere kinderen en regelmatig met zijn vieren, en grote stukken rijden, dan een C segmenter. En anders het B segment.

De Clio van na de facelift zit wat mooier in elkaar maar is ook wat zwaarder. De 0,9 TCe is voldoende (zeker voor Nederland)

een 308 hatchback is extreem krap op de achterbank, amper een MaxiCosi op te zetten zonder dat degene die ervoor de stoel naar voren moet schuiven.

Zit nu ook eens te kijken jaar de toledo 2016/2017 maar zeker een mooie auto met redelijk wat opties en ruimte. En qua prijs in mijn range. Bedankt voor de tip!

Sokpop zei:
Ik weet dat dat stations zijn, maar ik denk dat vrouwlief weinig te kiezen heeft haha. Ik zei dat er wel van die sensoren op zaten die der helpen met parkeren 😂

Misschien kun je tegen je vrouw zeggen dat een station niet minder overzichtelijk is met parkeren dan een ander model auto, integendeel. Doordat het dak doorloopt tot het eind kun je makkelijk inschatten hoe lang je auto is. Parkeersensoren zijn natuurlijk prima, dat zou ik zeker doen.

Het is geen bijzondere auto, zo'n Tipo. Hij was voornamelijk te duur in Nederland vanwege de hoge CO2 uitstoot en bijbehorende hoge BPM. Deze is geïmporteerd, is nog maar 2,5 jaar oud en heeft 45.000 km gelopen. Genoeg ruimte en prima 'no-nonsense" vervoer voor dit geld.

Fiat Tipo Stationwagon 1.4 T-Jet 16v Business

0-4d9d5181-716b-4a04-9365-ace66b4d1762.jpg

Er staan er meer te koop. Als je zoekt kijk dan wel dat naar de 120pk T-Jet. Schijnt geen strepentrekker te zijn maar de 95pk 1.4 is wel erg magertjes

Opzich een prima Skoda maar vind hem toch niet spannend genoeg, een Skoda fabia combi Monte Carlo ziet er toch wat leuker uit. Nu heb ik een Toledo fr op het oog. Vooral dat die klep zo open gaat lijkt me wel wat.

Nou we zijn er zo goed als uit. Absoluut geen station en de fabia vinden we persoonlijk iets te saai.. met onze eerste die 5 zal worden hebben we het altijd gered met een clio2 en een picanto. Soms wat proppen vooral aan het begin met de reiswieg. Nu de tweede komt willen we minder proppen maar echt vaak gebruik ik de kofferbak nu niet.. dus een hatchback zal het worden. Nu heb ik al een proefrit gemaakt in de 308 1.6 premium 2014, prima auto en een kofferbak die ruim zat is, veel opties en een prachtig model auto. Wel leek mij de achterbank wat krap. Nu heb ik een rijtje met auto’s wat vinden jullie en waar moet ik op letten? Zelf had ik gelezen dat kia en Hyundai betrouwbare auto’s zijn.

- 308 heeft deels mijn voorkeur betrekking tot kofferbak maar hoor veel geruchten over de motoren.
- ceed veel opties en jonger voor hetzelfde geld
- i30 zie ceed
- Leon gewoon een mooi model mits de juiste uitvoering

Nu merk ik vooral dat je voor hetzelfde geld +- 13k een nieuwere Ceed of i30 kn kopen bj2017/18 terwijl je Leon en 308 (mits leuke uitvoering) 2014/2016.

Heb ik nog een auto over het hoofd gezien? Of een auto die ik echt niet moet nemen?

De Honda civic zie occasion video

https://www.autoweek.nl/forum/read.php?10,5824566,582550

Seat Leon kent aandachtpuntem

Verder kun je er ook aandenken om de hoogte in te gaan ipv de lengte bijvoorbeeld een Toyota verso of een honda fr-v, Renault scenic

Sokpop zei:
Nou we zijn er zo goed als uit. Absoluut geen station en de fabia vinden we persoonlijk iets te saai.. met onze eerste die 5 zal worden hebben we het altijd gered met een clio2 en een picanto. Soms wat proppen vooral aan het begin met de reiswieg. Nu de tweede komt willen we minder proppen maar echt vaak gebruik ik de kofferbak nu niet.. dus een hatchback zal het worden. Nu heb ik al een proefrit gemaakt in de 308 1.6 premium 2014, prima auto en een kofferbak die ruim zat is, veel opties en een prachtig model auto. Wel leek mij de achterbank wat krap. Nu heb ik een rijtje met auto’s wat vinden jullie en waar moet ik op letten? Zelf had ik gelezen dat kia en Hyundai betrouwbare auto’s zijn.

- 308 heeft deels mijn voorkeur betrekking tot kofferbak maar hoor veel geruchten over de motoren.
- ceed veel opties en jonger voor hetzelfde geld
- i30 zie ceed
- Leon gewoon een mooi model mits de juiste uitvoering

Nu merk ik vooral dat je voor hetzelfde geld +- 13k een nieuwere Ceed of i30 kn kopen bj2017/18 terwijl je Leon en 308 (mits leuke uitvoering) 2014/2016.

Heb ik nog een auto over het hoofd gezien? Of een auto die ik echt niet moet nemen?

De 308 rijpte tijdens de productie, een 2017 of 2018 model kun je prima kopen, de auto biedt veel waar voor het geld.
De Kia Ceed en Hyundai I30 zijn goede auto's, bij Hyundai heb je 5 jaar fabrieksgarantie en bij Kia 7 jaar, ze bieden dus veel zekerheid.
De Leon vind ik best een geslaagde auto, de meer prijs zie je niet terug in een betere kwaliteit.

Dit is hem geworden!

https://link.marktplaats.nl/m1650070792?utm_source=ios_social&utm_medium=social&utm_campaign=socialbuttons&utm_content=app_ios

Vandaag de bezichtiging gehad en morgen de proefrit. Nooit gedacht een Nissan te gaan rijden, maar wat een mooie en van binnen ruime auto. Klein beetje lak schade op de achter bumper zal worden gemaakt met spot repair.

Enige wat ik lastig vind is dat ik voor 1295 euro een garantie er bij kan kopen voor 6 maanden +apk en grote beurt en een volle tank.. Dat lijkt mij wel wat veel? Wat zouden jullie doen?

Sowieso krijg ik een nieuwe apk incl een inspectie op de auto.

Wat moet er kapot gaan in die 6 maanden dat bij dan die 1295 recht gaat trekken? Het hele motorblok denk ik misschien...

Wat zouden jullie doen? Met of zonder?

Mooi ding , ga je veel plezier van hebben denk ik zo

1300 euro voor garantie is een hoop geld , en je hebt ook nog zoiets als consumenten bescherming, jij mag aannemen dat je voor de aankoopprijs een degelijke auto ontvangt , daar sta je redelijk sterk mee .

Ja ik heb net even van alles doorgenomen online en die garantie heb ik sowieso. Maakt dus niet uit wat de dealer zegt. Dat geeft me meteen een veiliger gevoel ook hebben wij prima rechtsbijstandsverzekering. Ik hoop dat het niet zover hoeft te komen.

Online kom ik weinig slechte dingen tegen over de pulsar dus ik hoop er wat jaren mee te kunnen doen :)

Bedankt voor alle hulp en info allemaal!

Bedankt voor de update, leuke auto die veel waar voor het geld biedt, heel veel plezierige kilometers gewenst.

Terug
Bovenaan