Clio II 1.2 16v 2005 Distributieriem + Waterpomp vervangen?

Kevin9512

Startmotor
Goedendag,

Ik ben sinds 2 weken in het bezit van een Clio II 1.2 16v Community van 2005.
Deze heeft 125745 km gelopen en ik rijd ongeveer 15000 km per jaar ermee.
Nu is in November 2011 de distributie en waterpomp vervangen bij 86000 km.

In het boekje staat de interval als 5 jaar of 120000 km. Moet ik nu de distributie laten vervangen omdat hij 5 jaar oud is aangezien er maar 40000 km mee gereden is. En zo ja moet dan ook de waterpomp al vervangen worden?

Mvg, Kevin

Ja, vervangen, en ook de waterpomp omdat dat bij elkaar niet zo heel veel duurder is.

Je kan een gokje wagen, als je niet veel rijdt en niet meteen in grote financiële en logistieke problemen komt als het motorblok volledig stuk gaat dan kan je het vast nog jaren uitzingen, maar dat is de gok. (Ik denk dat er héél veel auto's met een te oude riem rondrijden, te oude banden trouwens ook)

Als de waterpomp op de distributieriem zit vervang je die altijd mee.
Zit de pomp op de vsnaar, dan kun je hem langer laten zitten.

ik zou persoonlijk de gok niet wagen om het niet te doen.

Dan laat ik ze allebei vervangen. Voor zo'n klein blokje zullen de prijzen toch niet torenhoog zijn?

DodgeLover zei:
Dan laat ik ze allebei vervangen. Voor zo'n klein blokje zullen de prijzen toch niet torenhoog zijn?

Rond de 175 euro voor de complete set (spanrollen, riem en waterpomp)
En 150 werkloon. Uurtje of 3 werk.

November 2011 is 5 jaar en 6 maanden geleden. Met een termijn van 5 jaar ben je dus een half jaar over tijd. Dat betekend ook dat je die auto gekocht hebt met een D-riem die in theorie elk moment kan breken. Hebben ze dat bij verkoop tegen jou gezegd? Het is bij Renault gebruikelijk dat de multiriem ook vervangen wordt. Iedereen roept meteen dat je de waterpomp altijd mee moet vervangen, maar de Renault garage zegt iets heel anders. Die vervangt alleen als er zichtbare lekkage is. Mocht het te achterhalen zijn of de wp de vorige keer wel vervangen is zou ik overwegen om het nu niet te doen. Ten eerste omdat het geen standaard advies is van Renault en omdat deze wp in dit geval slechts 40.000 km gelopen heeft. Ook betaal je het dubbele voor een D-riem vervanging met wp.

Maar het is jou auto en wie ben ik.

Een waterpomp kost relatief weinig, en als alles toch al los ligt is het een zeer kleine moeite om het mee te nemen.

Het is en blijft gewoon veel slimmer om te doen. Nu heb ik tenminste 5 jaar garantie op die pomp. Is het een productiefout hoef ik de reparatie niet te betalen. Anders heb je geen poot om op te staan en mag je na 2 jaar alsnog de waterpomp, spanners (en de riem van 3 tientjes) doen.

Onverstandig, ook al kan het in theorie onverstandig.

Nou heb ik een tijdje bij Renault gewerkt, en ik kan je melden: da's geen goedkope reparatie. De dealer hanteert weliswaar vaste prijzen (let op dat je daarbij de "Economy"-variant kiest!), maar gaat ervan uit dat de WP geen lekkages vertoont en dus niet vervangen hoeft te worden. Meerprijs WP vervangen is doorgaans zo'n € 200,= omdat daarbij tevens de koelvloeistof vervangen -en ontlucht- wordt.
Ik ben van mening dat je altijd de WP dient te vervangen: juist doordat de spanning er bij een distributiewissel eerst áf-, en daarna weer opgaat neemt de kans op lekkage naderhand toe. En bij het wisselen van alleen een WP moet de distributieriem er weer af, en dus vervangen worden... dan ben je dubbel geld kwijt!
Bij de dealer ben je (naar schatting) rond de € 800,= kwijt, inclusief multiriem. Bij de "universele" zal het een paar honderd schelen.

superformer zei:
Nou heb ik een tijdje bij Renault gewerkt, en ik kan je melden: da's geen goedkope reparatie. De dealer hanteert weliswaar vaste prijzen (let op dat je daarbij de "Economy"-variant kiest!), maar gaat ervan uit dat de WP geen lekkages vertoont en dus niet vervangen hoeft te worden. Meerprijs WP vervangen is doorgaans zo'n € 200,= omdat daarbij tevens de koelvloeistof vervangen -en ontlucht- wordt.
Ik ben van mening dat je altijd de WP dient te vervangen: juist doordat de spanning er bij een distributiewissel eerst áf-, en daarna weer opgaat neemt de kans op lekkage naderhand toe. En bij het wisselen van alleen een WP moet de distributieriem er weer af, en dus vervangen worden... dan ben je dubbel geld kwijt!
Bij de dealer ben je (naar schatting) rond de € 800,= kwijt, inclusief multiriem. Bij de "universele" zal het een paar honderd schelen.

Ruim de helft minder, 375.

Hebben ze dat bij verkoop tegen jou gezegd?
En was de prijs evident lager nu deze kosten gemaakt moeten gaan worden?

Maar het is jou auto en wie ben ik.
Dan zou ik toch maar niet een risicovolle bezuiniging voorstellen.

maar gaat ervan uit dat de WP geen lekkages vertoont en dus niet vervangen hoeft te worden.
Garandeert die dealer dan ook dat die pomp nog 5 jaar meegaat bij de riemwissel?

Tijdje niet meer gekeken. Ben theoretisch nog niet over de limiet heen omdat hij in eind 2011 vervangen is en de termijn 6 jaar of 120k is.
Heb de auto gekocht wetende dat dit eraan zou komen. Auto word gewoon onderhouden bij universele dealer. Vind Renault Dealer onderhoud wat te gortig voor een auto van 2005. Wel altijd Renault onderhouden. Waterpomp is samen met db riem vervangen in 2011. Binnenkort allebei maar laten vervangen. Gok inderdaad op 400 euro.

Das een Clio 3. Maar ja....wellicht dat de originele interval is opgerekt door de dealer. Zou daar niet op vertrouwen. Origineel toen die uit de fabriek kwam. Staat ook in t werkplaatshandboek is het 5 jaar. of 120.000 km.

Distibutie is vervangen samen met beide v snaren en de waterpomp voor 492 euro incl btw en factuur dus ik ben tevreden. Was wel nodig wat v snaar vertoonde al scheurtjes

Je had ook alleen de snaren kunnen vervangen als die scheurtjes hebben. Kap eraf en de d'riem ook nakijken, is die goed? Lekker laten zitten. In mijn Audi is die 18 jaar en 130000km meegegaan en zag er nog goed uit, de handel is vervangen omdat de waterpomp kapot was.

er is veel paniek om de distributie riem vooral bij dealers (belangen) een clio uit 2005 ? waar maak je je druk om. gewoon doorrijden. tenzij je er echt nog 5 jaar mee wil doen zonder een beetje te durven gokken.
zelf ooit een xsara lpg met 180000 op de teller gekocht en geen geschiedenis van riem bekend doorgereden tot 365000 Km ! zonder riem te vervangen, toen klapte de kopppaking er uit en heb ik hem naar de sloop gebracht. en ja wil je echt 0% kans om ooit langs de weg te komen staan, ja dan moet je niet gokken. maar dan moet je je ook af vragen, of je een clio uit 2005 moet willen rijden.

Terug
Bovenaan