Clio Estate, wat is de goede keuze?

A

Anoniem

Guest
Beste experts,

Na wikken en wegen is er een ei gelegd over een nieuwe aanschaf; Renault Clio Estate, 0.9
Niet te groot, niet te klein (genoeg voor de vakantie iig), redelijk betrouwbaar (als ik Autoweek en alle kenners moet geloven).
Ik hecht niet zoveel waarde aan een auto en wil er vooral geen gedoe mee. Natuurlijk hoor ik jullie al denken "koop dan een Prius of Honda Jazz!" maar er moet een klein karretje achter kunnen en ik vind de Jazz gewoon niet zo mooi.
Er is behoorlijk wat keus maar wat is de goede keuze? Een met 60.000km uit 2016 of een met 125000km uit 2018 bijvoorbeeld? Normaal zou ik neigen naar het laatste; het zijn waarschijnlijk veel lange stukken geweest en dus niet van het moedertje dat 27000x naar de Appie is geweest. Daarnaast heeft hij zijn 120.000km beurt gehad en daarmee ook een "dure" beurt voorkomen. Of ben ik te kort door de bocht? Is er tussen 2016 en 2018 nog iets veranderd aan de auto wat ik moet weten?

Wie helpt mij bij het laatste zetje? Uw mening word gewaardeerd. :)

Het ligt er ook aan of je veel of weinig gaat rijden.
Als je niet veel rijdt kun je prima een auto kiezen die relatief veel km heeft gereden.
Ga je veel rijden zit je bij een aanschaf met veel km al snel op "heel" veel km.

In de loop van 2016 kwam de facelift, deze clio's zijn mooier en beter afgewerkt. Ik zou zelf het faceliftmodel kiezen, en dan in dit geval de auto uit 2018, met 0,9 TCe.

De Renault Clio 4 staat bekend als een goede en betrouwbare auto, en is een goede koop. De distributieketting wordt gesmeerd met olie, kijk dus wel of de auto op tijd en deskundig is onderhouden.

Mijn eigen ervaring met een Laguna 3 (9 jaar) en Clio 5 (1 jaar) is dat Renault tegenwoordig erg betrouwbaar is, en heel goedkoop in onderhoud en reparaties.

Bedankt voor de tips, het wordt sowieso een met facelift. Ik had al gezien dat verse en goede olie cruciaal is voor de ketting, die doen we dus jaarlijks ipv de vastgestelde termijn.
Wat betreft de hoeveelheid kilometers per jaar; goede vraag, ik ben bezig met een nieuwe baan dus misschien worden het er wel minder dan de 18.000 die ik nu rijd.
De diesel heb ik ook nog overwogen maar de brandstofbesparing weegt niet op tegen de hogere vaste kosten. Zeker als ik minder kilometers ga rijden, is het voordeel weg.

Ik heb ook een Clio Estate gehad. Een DCI uit 2013.
Fijne auto met prettige stoelen. Wat er nu echt verbeterd is met met facelift weet ik niet.
Let op dat er best veel uitvoeringen zijn. Ik had een expression. Dat is één van de simpelere waar ik achteraf toch wel spijt van had vanwege gebrek aan luxe.
Zo moesten de achterramen met de hand open, maar hebben de voorste ramen ook geen sneltoets waardoor je het knopje ingedrukt moet houden.
Ze hebben volgens mij altijd cruise control.
Voor de navigatie heb je 2 systemen. Medianav en Rlink.
De meningen zijn verdeeld hierover. De meeste zeggen dat je Rlink moet hebben, maar ik vond Medianav ook wel oké.
De navigatie was wel vrij basic, maar het werkt :)
De standaard bass reflex speakers zijn waardeloos.

Ik heb wel een paar keer last gehad van gekraak op drempels. Eerste keer hebben ze de hele veerpoot gedemonteerd aan beide voorkanten en alles gesmeerd. Dat hielp maar tijdelijk.. Schijnt veel voor te komen.
Toen het terugkwam heb ik er niets aan laten doen omdat ik hem toch wilde inruilen.

Let ook op met de veel geziene rode kleur. Daarvoor is geen lakstift verkrijgbaar en ook spuiters schijnen er moeite mee te hebben. Als je er op gaat letten zie je best veel rode Clio's met kleurverschil. Zo ook de mijne

Op het forum van de Clioclub is heel veel informatie te vinden. Ook over leuke kleine software aanpassingen die je vrij eenvoudig zelf kunt doen.

Lakstiften voor de kleur Rouge Flamme zijn tegenwoordig gewoon te bestellen. Een goede spuiter kan ook deze kleur prima spuiten.
Ik heb zelf ook een Clio 5 in de vind ik erg fraaie kleur Rouge Flamme.

Veel wat oudere auto's kraken als ze bij lage temperaturen over drempels gaan, meestal komt dat door stabilisatorstang rubbers die harder worden, die zijn bij een Clio heel goedkoop te vervangen.

Bedankt voor de tips.
Is er buiten de looks andere voordelen om een auto van na 2016/facelift te kopen? Ik heb ergens gehoord dat er minder problemen met de spanrollers/ketting zouden zijn, of is dit meer iets van de afdeling verkoop?
Misschien neem ik er toch 1 van voor de facelift, daar is het aanbod en budget wat meer naar.

Bij de faceliftuitvoering van de Clio 4 is de afwerking beter, en de gebruikte interieur materialen zijn van betere kwaliteit, ze produceren ook minder wind geruis.

In de techniek zit niet veel verschil, als je gewoon een 0,9 TCe met handbak kiest. Hoe het met de distributieketting en spanners zit weet ik niet.

Renault pakt over het algemeen bij de facelift uitvoering kritiekpunten en zwakke plekke van de pre faceliftuitvoering aan, de faceliftuitvoering voelt gewoon hoogwaardiger aan.

Voor rond de € 10.000 vind ik veel facelift Clio's 0,9 TCe van 2017 en 2018.
Ik zou zelf als er budget genoeg is zeker voor een faceliftuitvoering gaan,
en dan liever wat meer kilometers. Veel korte stukjes zijn zijn slecht voor de techniek. Je krijgt dan vocht bij de olie en motoren vervuilen, en bij elke koude start heb je relatief veel slijtage.

Bij 18.000 km per jaar is zelfs een 1.5 DCI te overwegen, dit is gewoon een hele fijne, betrouwbare en zuinige 4 cilinder motor, die ik fijner vind dan de kleine 3 cilinders. Een 1.5 DCI koop je nu voor een habbekrats uit een heel jong bouwjaar. De motor staat bekend als zeer degelijk, je kunt er dus lang mee vooruit. De totale kilometerkosten zullen waarschijnlijk niet heel veel verschillen. Er staan verschillende exemplaren uit 2018 bij Renault dealers voor rond de € 9.000,00.

@janus je bent op hoogte dat de 1.2 tce uit de clio 3 een ander blok is dan de 1.2 tce uit de clio 4?

Dec1.2 tce uit de clio 3 kent voor zo ver ik weet niet de problemen die de latere 1.2 tce wel heeft

Een clio 3 station uit de laatste bouwjaren staan voor mooiere prijzen te koop dan de clio 4

"Renault Clio Stationwagon - Tweedehands auto kopen - Gaspedaal.nl" https://www.gaspedaal.nl/renault/clio/stationwagon?brnst=23&bmin=2012&bmax=2012&srt=bj-d

Ga wel voor de tce of de 1.6 de gewone 1.2 schiet niet echt op

Ik zie op gaspedaal genoeg facelift 1.5 diesel staan voor rond 9000 euro met tussen 90.000 en 120.000 km op de teller.
Even de juiste uitvoering zoeken. Lijkt mij de beste optie.

Zojuist proefgereden in zowel de pre-facelift als degene met facelift uit 2018 (0.9 TCE). De laatste voelde wel goed, beter dan die van 2015.
Die keuze is snel gemaakt, het verschil was toch wel groot.
Of het een diesel wordt weet ik niet, zoals gezegd weet ik niet hoe de toekomst kilometer-technisch eruit gaat zien. Daarnaast verwacht ik dat die diesels echt als een baksteen qua prijs gaan vallen, echter is dat natuurlijk al gebeurd en is de aanschaf wel aantrekkelijk.

Ik houd jullie op de hoogte.

Ps. Het kopen van een auto bij een Renault-dealer heeft geen toegevoegde waarde, slecht gepoetst, privespullen van de vorige eigenaar in het dashboardkastje enzovoort. Oh ja, en korting zonder inruil zat er niet meer in, de aankomende beurt na 3000km ook niet...

Waarin zat het verschil voor jou dan voornamelijk?

Mijn Clio was tijdens de proefrit zelfs vies van binnen en buiten.. Met levering was dat wel weer netjes.
Was ook bij een Renault dealer

Rustiger in de cabine.
Het viel mij gewoon tegen dat de auto natuurlijk gewoon uit de lease is gekomen, en er verder geen aandacht meer aan was besteed. Ook als je weet dat er een proefrit op is geboekt.

Ik heb toch nog een proefrit gemaakt in een diesel. De koppel is fijn, het geluid iets meer.
De toekomst van de diesel is uiteraard onzeker maar misschien die van de benzineauto ook wel. Ik heb een Excel-sheet ingevuld, maar zit vast op de restwaarde (niemand heeft een glazen bol.
Stel een diesel van €8500 met 90.000 kilometer uit 2017, en je plust daar de komende 4 jaar 70.000 km op, wat zou je als restwaarde aanhouden? 160.000km dan en 8 jaar oud? €2000,-?

Diesel moet je nu gewoon volledig afschrijven. Alles wat je ervoor krijgt is mooi meegenomen.

Lekker doorrijden tot het echt niet meer kan en dan een EV kopen.

Janus84 zei:
Ik heb toch nog een proefrit gemaakt in een diesel. De koppel is fijn, het geluid iets meer.
De toekomst van de diesel is uiteraard onzeker maar misschien die van de benzineauto ook wel. Ik heb een Excel-sheet ingevuld, maar zit vast op de restwaarde (niemand heeft een glazen bol.
Stel een diesel van €8500 met 90.000 kilometer uit 2017, en je plust daar de komende 4 jaar 70.000 km op, wat zou je als restwaarde aanhouden? 160.000km dan en 8 jaar oud? €2000,-?

Mogelijk, maar stel je koopt een benzine voor 9500 en doet die over 4 jaar weg met +70.000 km brengt die misschien 3 of 4000 euro op. Bij een auto van 10 jaar oud is het verschil met niet zo groot. Een diesel met 160.000 is natuurlijk nog lang niet af.

Als je achtergrond info wenst: RVO heeft een trendrapport NL markt personenauto's gemaakt (vorig jaar).

Pagina 104 / 105 gaat over restwaarden (%) tussen BEV's, benzine en diesel brandstof aangedreven voertuigen.
RVO.nl zei:
(..)De procentuele restwaarde van dieselauto’s is vanaf één jaar al slechter dan de procentuele restwaarde van BEV en benzine occasions. Dit blijft ook zo naarmate de leeftijd van de auto toeneemt. Bij een 5 jaar oude occasion ligt de procentuele restwaarde van een diesel occasion 10procentpuntenlager dan die van een BEV occasion en 15procentpuntenlager dan die van een benzine occasion. Alleen dieselauto’s van circa 7 jaar oud hebben een procentuele restwaarde die ongeveer gelijk is aan de procentuele restwaarde van even oude BEV occasions. Zoals hiervoor al gesteld is echter de verwachting dat dit te maken heeft met het type BEV’s dat momenteel deze leeftijd heeft. (..)

https://www.rvo.nl/sites/default/files/2020/11/Trendrapport%20Nederlandse%20markt%20personenautos%20tot%20en%20met%202019.pdf

Rond de 15- 20 % restwaarde na 8 jaar, gebaseerd op de nieuwprijs (cataloguswaarde) lijkt mij reëel om mee te rekenen.

Janus84 zei:

Het blijft natuurlijk koffiedik kijken.

Volgens de ANWB koerslijst is de inruilprijs nu van een 8 jaar oude Clio Estate 1.5 DCI met 160.000 km € 4.050 en de verkoopprijs tussen particulieren € 4.550.

De afschrijving in 4 jaar valt wel mee omdat er al heel veel van de prijs is. Hoe langer je er mee rijdt hoe lager de afschrijving. Bij 160.000 km en 8 jaar kan de auto nog lang mee gaan.

Mijn Clio Estate 1.5DCI leverde eind 2019 € 5500,- op bij inruil. Auto was toen bijna 6,5 jaar oud en had 156000 gelopen.
Stond daarna te koop voor € 6995,-

Had er zelf 2,5 jaar eerder het dubbele voor betaald (inclusief plaatsen trekhaak) dan dat hij mij bij inruil opleverde. Kilometerstand bij aanschaf was 91.000
Had hem net gekocht voor de diesels echt hard in waarde gingen dalen, dus wellicht is de waardevermindering nu wel iets milder

Terug
Bovenaan