Clio 2 1.4 16v, Leuke beginnersauto of elektronische ramp?

Red Wassink

Net ingestapt
Hallo forumleden,

Ik ben op zoek naar een auto en heb mijn oog laten vallen op een Renault Clio 2 1.4 16v uit 2003. De auto verkeerd in erg nette staat en de vraagprijs is €1600.

Online lees ik verschillende verhalen over electronische problemen bij dit model clio. Kan ik er vanuit gaan dat alles nu nog prima werkt het best nog een tijd goed kan gaan of zouden jullie mij deze generatie clio afraden? Ik begrijp dat het bij auto's uit deze prijsklasse altijd een beetje geluk hebben is.
 
Er zijn 3 dingen....en verder is het bij mij al 120.000 km lang starten en lopen.

Sleutel zelf ( startonderbreker fout, rode lampje op het dashboard knippert zeer snel met omdraaien sleutel, nieuwe sleutel voor 55 euro bij autosleutelkopieren in Almere en klaar)

Startonderbreker, rode lampje blijft branden, fout in circuit, kan aan meerdere dingen liggen, evt. kabelbundel over de versnellingsbak, communicatielijn UCH/ECU kabelbreuk, relais brandstofpomp stuk.

Noodloop, kabelboom gaspedaal niet meer goed aangesloten of foutje in....maar komt eigenlijk bijna niet meer voor (was een terugroepactie vanuit Renault)

Verder...ook die komt amper voor kan het gebeuren dat de auto wel rondgaat maar niet starten, dan is de BDP sensor stuk, ook hiervoor terugroepactie...als je een blauwe sensor hebt dan is dat geen probleem dat je kunt hebben.

En dan als allerlaatste, een airbag en serv lampje dat blijft branden....is de connector van de airbag onder de stoelen, even doorsolderen en klaar.

Verder heerlijke auto (y)

48671996426_b6819670f4_c.jpg


Mijn 1.2 8V uit 06/2001 met ooit 170.000 km op de teller en nu bijna (nog 2000) 300.000 km.

Voor alle reparatieinfo, lees gerust mijn topic door of stuur me een PB.
 
Wellicht is 1.600 EUR heel veel voor jou, maar er zijn dan toch altijd wel risiko's, welk merk je ook kiest. Je kunt voor dat bedrag geen dingen verwachten zoals van een nieuwe auto; de auto die jij dan koopt, neemt nou eenmaal een risiko met zich mee. Een auto van 15 jaar oud heeft geschiedenis opgebouw, maar welke?

Iets te duur, maar het zag er wel goed uit!
https://www.autotrack.nl/tweedehands/peugeot/206/44071865
https://www.autotrack.nl/tweedehands/opel/corsa/46511974
https://www.autotrack.nl/tweedehands/toyota/yaris/46260493
 
Niet iets waar ik blij van wordt. De zitpositie is raar, stuur staat op een gekke vlakke hoek, interieur is gemaakt van een vreselijke plastic soort. Nee, afrader wat mij betreft, maar dat vind ik ook van een Peugeot 206 bijvoorbeeld.
 
Red Wassink zei:
Hallo forumleden,

Ik ben op zoek naar een auto en heb mijn oog laten vallen op een Renault Clio 2 1.4 16v uit 2003. De auto verkeerd in erg nette staat en de vraagprijs is €1600.

Online lees ik verschillende verhalen over electronische problemen bij dit model clio. Kan ik er vanuit gaan dat alles nu nog prima werkt het best nog een tijd goed kan gaan of zouden jullie mij deze generatie clio afraden? Ik begrijp dat het bij auto's uit deze prijsklasse altijd een beetje geluk hebben is.

Je kijkt in een lage prijsklasse, en kijkt naar oude auto's, dan kan er aan elke auto wat mankeren. De Clio is een leuke beginners auto, is goed behandeld tegen roest, en heeft een degelijke, zuinige motor, en rijdt goed. De onderdelen zijn goedkoop, en er is makkelijk aan te komen. De Clio biedt gewoon veel auto voor het geld.

Uit deze periode zijn Renault's elektrisch wel wat minder, maar de Twingo en Clio zijn elektronisch veel eenvoudiger dan de duurdere modellen van Renault, en wat er niet op zit gaat ook niet stuk. Nico GTR gaf al wat punten aan die stuk kunnen gaan. Als je oplet dan kun je voor weinig geld een prima Clio kopen.

Als je iets meer geld uitgeeft dan kun je ook een Renault van de nieuwe generatie kopen zoals de Renault Twingo 2 vanaf 2007, die staat bekend als heel betrouwbaar en is elektrisch heel goed.
 
Ik heb zeer goede ervaringen met een Clio 2 1.6 16v uit 2003. Mijn botsdoos staat nog maar op 260.000 km.

Natuurlijk is bij een auto van deze leeftijd het onderhoud van de vorige eigenaren heel bepalend voor de conditie van de auto, maar je schrijft dat de auto goed onderhouden is.
Op enkele electronica zwakheden na zijn dit meestal hele goede auto's.


Of je de zitpositie prettig vindt, dat mag je zelf beoordelen na een uitgebreide proefrit.


Een advies: vertrouw niet helemaal op jouw eigen roze brilletje bij het beoordelen van dit specifieke exemplaar maar laat ook een ander (vakman) er even naar kijken.
Goed onderhouden zijn of mooi gepoetst zijn, zijn twee verschillende dingen. Vaak gaan die twee verschijnselen wel samen maar dat hoeft niet zo te zijn en een vakman weet waar hij (zij) op moet letten.
 
Heel erg bedankt voor alle reacties! Zou het verstandig zijn om het budget iets op te rekken (tot max 3000 euro) en een generatie nieuwer aan te schaffen?

De Clio die ik in eerste instantie op het oog had begin ik iets over te twijfelen . Deze heeft namelijk al 9 eigenaren gehad .
 
Red Wassink zei:
Heel erg bedankt voor alle reacties! Zou het verstandig zijn om het budget iets op te rekken (tot max 3000 euro) en een generatie nieuwer aan te schaffen?

De Clio die ik in eerste instantie op het oog had begin ik iets over te twijfelen . Deze heeft namelijk al 9 eigenaren gehad .

Je kunt beter geld achter de hand houden voor als er iets met de auto is. En die 9 eigenaren hoeft ansich niets te betekenen....als die gewoon netjes is onderhouden en bereden...

Kans op een onzorgvuldige eigenaar word enkel groter. Welke Clio had je op het oog??
 
9 eigenaren is best veel in 16 jaar, gemiddeld nog geen 2 jaar bij een eigenaar. Maar zijn dat allemaal prive eigenaren of ook garage bedrijven?
Onderhoud op zich is leuk, maar je moet hem ook op de brug zetten om aan de onderkant te kunnen kijken, want is er buiten het standaard onderhoud ook al extra onderhoud gepleegd? Zoals bijvoorbeeld de remleidingen, aandrijfhoezen, hoe is de staat van de uitlaat ed.
 
Dit is de Clio die ik op het oog had:
https://www.boschcarserviceheino.nl/occasions/renault/clio/1-4-16v-privil-ege-billabong-airco-lichtmetaal-elektrisch-pakket-20947294
En het carfax rapport wat ik had opgevraagd: https://www.carfax.nl/report/view/6572ca3e-6799-423c-bacb-cc6da2b83ca1


Verder heb ik ook nog deze gevonden:

Clio 2 1.2 16v grijs (met cruise control)
https://www.autotrack.nl/tweedehands/renault/clio/46361168

Clio 2 1.4 16v rood
https://www.autotrack.nl/tweedehands/renault/clio/46219991

Clio 2 1.4 16v zwart (te lage km stand?)
https://www.autotrack.nl/tweedehands/renault/clio/46197882

Clio 2 1.2 16v blauw
https://www.autowereld.nl/renault/clio/1-2-16v-community-1-2-16v-community-bj-2006-blauw-climate-nap-met-70721-km-en-apk-tot-31722368/foto.html#foto-401019548

Clio 3 1.2 16v zwart
https://www.autotrack.nl/tweedehands/renault/clio/46574097

Clio 3 1.2 16v blauw
https://www.autotrack.nl/tweedehands/renault/clio/46451207

Clio 2 1.4 16v blauw (met cruise control)
https://www.autotrack.nl/tweedehands/renault/clio/46472976
 
Er zitten veel autobedrijven bij de voorgaande eigenaren. Kijk maar goed. Allemaal in het begin van zijn leven toen die nog echt waarde had.

Ik ken veel Clio's en dit ziet er uit als een keurig exemplaar! Ik zou proefrijden als ik jou was.
Neem iemand mee die er wat verstand van heeft en met je mee kijkt. Succes
 
Ik twijfel toch nog of deze clio een goede keus is . De verkoper geeft aan dat het onderhoud door de vorige eigenaar in eigen beheer is gedaan en dus niet volledig gedocumenteerd is . Ook is er maar een sleutel aanwezig .

Kan dit wat zijn: https://www.autotrack.nl/tweedehands/renault/clio/46361168 ? Ziet er naar mijn mening ook net uit .
 
Ik vind die auto die jij als eerste voorstellen en beter uitzien dan de laatste, misschien komt dat ook wel door de kleur. De Clio van Nico vind ik er ook mooier uitzien door de rode kleur. Maar waarom perse een Clio?
 
Ik denk inderdaad dat dat door de kleur komt.

Waarom een Clio? Ik lees dat Renault erg goede roest preventie heeft. Dit is dan ook erg belangrijk voor mij. Sleutelen kan ik best zelf, maar roest reparaties en lassen zijn zeker niet mijn specialiteiten.
 
In het lijstje zag ik ook de Clio 3 staan, de Clio 3 is gewoon meer auto dan de Clio 2. Ik zou dus zelf altijd voor de Clio 3 gaan.

Maak altijd een proefrit en neem iemand mee die verstand van auto's heeft, twee zien meer dan een, of laat een aankoopkeuring doen.
 
Red Wassink zei:
Ik denk inderdaad dat dat door de kleur komt.

Waarom een Clio? Ik lees dat Renault erg goede roest preventie heeft. Dit is dan ook erg belangrijk voor mij. Sleutelen kan ik best zelf, maar roest reparaties en lassen zijn zeker niet mijn specialiteiten.

Das zeker waar, ik heb nog nergens roest. :D

Maar ak2, Clio 3 is wel een flink stuk zwaarder dan een Clio 2...neem dit dus ook zeker mee in je besluit want je betaald ook meer wegenbelasting en waarschijnlijk ook verzekeringspremie.
 
Terug
Bovenaan