Citroen C4 Picasso 1.6 VTI

A

Anoniem

Guest
Hoi!

Vraag over de Citroën C4 Picasso. Ik heb er nu een uit 2013 op het oog. Ik lees en hoor overal dat de 1.6 THP een absolute no go is, maar hoe zit dat met de 1.6 VTI? Wat ik erover lees is die een stuk betrouwbaarder. Klopt dat? Verder nog aandachtspunten bij die auto? Alvast dank!

2013 is precies het jaar dat de oude er uitging en de nieuwe kwam. De oude was geen hoogvlieger en de nieuwe werd pas beter namate die langer in productie was. Maar zolang ik niet weet om welke generatie het gaat kan ik er verder geen zinnig woord over kwijt, denk dat er in je andere topic wel betere sugesties zijn genoemd dan een c4 Picasso

VTI is in de basis dezelfde motor. Er zit alleen geen turbo op maar je hebt nog wel de distributieketting én variabele nokkenasverstelling.
Het is belangrijk om te weten of de auto op tijd zijn beurtjes heeft gehad én de juiste olie is gebruikt.

Leestip:

https://sites.google.com/view/bjgdiagnostics/prince-motoren/ep3-ep6-vti?pli=1

Andere opties zijn qua betrouwbaarheid inderdaad beter, maar niet qua kindvriendelijkheid.

Binnen het budget, met niet al te oud/veel km en voldoende beschikbaarheid, hebben eigenlijk alleen de c4 picasso, peugeot 5008 en de grand scenic drie gelijkwaardige stoelen op de tweede rij.

Andere opties hebben een vrij smalle middenstoel en geen isofix op de middenstoel.

Het is overigens 2014, my bad. Met de smallere koplampen. Dat is dan de nieuwe generatie, neem ik aan?

De 1.6 VTI is in de basis de zelfde motor als de 1.6 THP, maar door minder koppel en geen turbo kent de auto duidelijk minder problemen. Belangrijk is de historie van de auto, bij veel korte stukjes, en minder regelmatig olie verversen is de kans op een hoog olieverbruik groter.

In de familie rijdt al 11 jaar de zelfde Citroën C4 Grand Picasso uit 2012, en de auto doet het goed.
Het is wel een auto waar je goed voor moet zorgen, dan krijg je veel gebruiksgemak.en ruimte voor weinig geld. Bij twijfel over de conditie van de motor en distributieketting kijk dan gewoon verder.
Het is zeker niet de beste auto ooit gemaakt, maar van een goed exemplaar kun je veel plezier hebben.

Kijk ook zeker naar de Renault Grand Scenic, bij voorkeur naar een 1.6, 2.0 of een diesel.

Met de smalle koplampen uit 2014 is de 2e generatie die is duidelijk beter dan de 1e generatie.
Bij een 1.2 kijk goed wanneer de distributieriem is vervangen, en kijk via de oliedop in de motor.
Een mooie schone motor is een goed teken. Een goede aankoopkeuring is zeker te overwegen.
Kijk ook goed naar de onderhoudshistorie. Bij veel korte stukjes is er meer kans op een hoog olieverbruik en vervuiling.

ak2 zei:
Kijk ook zeker naar de Renault Grand Scenic, bij voorkeur naar een 1.6, 2.0 of een diesel.

Dank voor je reactie!

De Grand Scenic stond eerst eigenlijk bovenaan mijn lijstje vanwege de familievriendelijkheid, maar ik werd afgeschrikt door dit lijstje: https://www.autointernationaal.nl/2021/10/renault-scenic-onbetrouwbaarste-auto-volgens-consumentenbond/#

Ik hoor de tip grand scenic alleen wel vaker. Ongefundeerde spookverhalen van autointernational?

Binnen mijn budget zie ik helaas geen 2.0 te koop staan. De 1.6 werd toch maar tot 2012 gemaakt? Is die dan toch beter dan de nieuwere tce 115/130?

^^ Autointernationaal citeert slechts de consumentenbond. Je zou hun onderzoek moeten lezen om te beoordelen of het wel of geen spookverhaal is.

Naar mijn indruk vertellen al die lijstje met betrouwbaar en niet betrouwbaar ook niet het hele (werkelijke) verhaal.

Het onderzoek van de Consumentenbond vind ik niet erg sterk, door de manier van vraag stelling,
en de geringe diepgang kan een auto laag scoren, terwijl het in de basis een solide auto is.

De Renault Scenic scoort in de Reliability Index 74 wat veel beter is dan gemiddeld. In de Reliability Index wordt veel meer data gebruikt.

Let wel even op met de 1.2 TCe, die kende in de beginjaren, vervelende kinderziektes zoals de distributieketting, vervuiling en olie verbruik. Voor het olieverbruik was een elektronische update.
De motor was niet slecht, maar minder dan de meeste motoren die Renault gebruikt.

Succes.

Jesse123 zei:
ak2 zei:

Dank voor je reactie!

De Grand Scenic stond eerst eigenlijk bovenaan mijn lijstje vanwege de familievriendelijkheid, maar ik werd afgeschrikt door dit lijstje: https://www.autointernationaal.nl/2021/10/renault-scenic-onbetrouwbaarste-auto-volgens-consumentenbond/#

Ik hoor de tip grand scenic alleen wel vaker. Ongefundeerde spookverhalen van autointernational?

Binnen mijn budget zie ik helaas geen 2.0 te koop staan. De 1.6 werd toch maar tot 2012 gemaakt? Is die dan toch beter dan de nieuwere tce 115/130?

Dank ak2!

Ik heb ook even wat andere topics met soortgelijke vragen doorgespit en ik zie veel nuttige tips van jouw hand.

Wat ik nu aan Renault Grand Scenics te koop zie binnen mijn prijsklasse (max 12k) is eigenlijk alleen maar 3e generatie met 1.2 of 1.4 TCE. Wat ik in de andere topics lees, is dat een risico, vooral in de eerdere jaren. Wat ik te koop zie komt uit 2013 (en een enkeling uit 2015). Zijn dat nog de risico-jaren?

De Citroen C4 Picasso vind ik ook nog steeds een mooie optie. THP is nee, VTI is wel een optie waarbij geldt: hoe nieuwer, hoe beter. Ik zie uit 2014 een paar VTI's. Als ik het goed begrijp is dat dus op zich een prima optie, toch? De PureTech varianten zijn ook prima, maar daar moet je de facelift versie van 2016 hebben? (die dus waarschijnlijk boven mijn budget liggen...)

ak2 zei:
Het onderzoek van de Consumentenbond vind ik niet erg sterk, door de manier van vraag stelling,
en de geringe diepgang kan een auto laag scoren, terwijl het in de basis een solide auto is.

De Renault Scenic scoort in de Reliability Index 74 wat veel beter is dan gemiddeld. In de Reliability Index wordt veel meer data gebruikt.

Let wel even op met de 1.2 TCe, die kende in de beginjaren, vervelende kinderziektes zoals de distributieketting, vervuiling en olie verbruik. Voor het olieverbruik was een elektronische update.
De motor was niet slecht, maar minder dan de meeste motoren die Renault gebruikt.

Succes.

Jesse123 zei:
ak2 zei:

Dank voor je reactie!

PureTech kan je ook wel van de eerste bouwjaren kiezen als je de historie weet, Zo niet, dan riemvervangen incalculeren (je kan de riem zien als de olievuldop losgetrokken wordt, Soms ziet men daar al schilfers. Deze laten los en verstoppen het oliefilter in het carter. Wil je écht zekerheid, zou je wellicht dat filter ook moeten vervangen. Ik dacht alleen dat dit filter in de oliepomp zit, dus dat is geen voordelige, preventieve, onderhoudsslag.

Dank!

Ik heb nu twee opties

Een C4 Picasso 1.2 puretech uit 2015: https://www.autoscout24.nl/aanbod/citroen-c4-picasso-1-2-puretech-attraction-cruise-control-trekhaak-benzine-zwart-9ace333a-dab7-44ae-bc22-576c7d14ad40?utm_source=android-share

En een renault scenic 1.2 tce uit 2016:
https://www.autoscout24.nl/aanbod/renault-scenic-1-2-tce-bose-6-tot-12-maanden-garantie-benzine-bruin-879ba166-62b2-4ade-84ab-942f236ff633?utm_source=android-share

Beide volgens de dealer goed onderhouden. Ik neig nu naar de Scenic, ook vanwege de opties. Zijn dit relatief veilige opties?

De Citroën is denk ik al verkocht. Kijk even onder de oliedop, goed teken is een mooie schone motor.

Bij geen van de beide opties ga je natuurlijk helemaal 100 procent op safe. Heel belangrijk is goed en regelmatig onderhoud, de 115pk versie belast minder de distributieketting. De beste 1.2 TCe motoren zaten in de Scenic 4.

De 1.3 TCe in de Grand Scenic 4 is gewoon een betere keus.

.

Terug
Bovenaan