Citroen C3 1200cc van 2020 - Helling problematiek

Johan56

Startmotor
Zopas 2dehands Citroen C3 van 2020 gekocht, ik rij er nu reeds enkele weken mee.
Wat opvalt bij deze auto is dat bij een helling vertrekkend vanuit stilstand minimaal tussen de 2500 en 3000 toeren nodig zijn om terug kracht te zetten om vooruit te komen.
Met handrem werkt het beste om dan terug te vertrekken. Via rem is het bijna niet doenbaar.
Om vervolgens naar 2de te gaan is ook een moeizaam moment voor de motor.
Bij m'n vorige auto nooit geen last mee gehad of dat het opviel dat hellingen zo een problematiek vormden.
Het geeft geen aangenaam rijgevoel en bijzonder teleurstellend voor een pas aangekochte 2dehands wagen.
Heeft nog iemand deze issue/ervaring? Alvast bedankt.

De handrem gebruiken op een helling bij vanuit stilstand wegrijden is heel normaal. Zeker als je de 68 pk variant hebt zal extra toeren maken ook niet overbodig zijn, heel veel koppel hebben ze ook niet (max rond 3000 toeren).

De handrem gebruiken op een helling bij vanuit stilstand wegrijden is heel normaal. Zeker als je de 68 pk variant hebt zal extra toeren maken ook niet overbodig zijn, heel veel koppel hebben ze ook niet (max rond 3000 toeren).

Dank je wel voor de feedback.
De Citroen is 61kW/83pk
M'n vorige auto had een vermogen van 48kW/65pk en daar voelde dat toch vlotter aan.

De 83pk is ook ongeblazen (turboloos) en heeft dus weinig trekkracht bij lage toerentallen. Staar je er daarom niet op blind dat hij meer vermogen heeft dan je vorige auto. Hoewel die met 65pk vrijwel zeker ook turboloos was, was die nog eens zoveel minder krachtig dat waarschijnlijk de overbrengingsverhoudingen in de versnellingsbak (en/of de eindreductie) daarop zullen zijn aangepast. Ook het gewicht van de auto speelt helling op natuurlijk een rol, en de C3 is niet heel licht voor z'n afmetingen. Een toch duidelijk grotere C4 Cactus bijvoorbeeld was bij dezelfde motorisering juist (iets) lichter dan de C3.

Tussen de 2500 en 3000tpm komt aardig overeen met de koppelkarakteristiek van de 83pk van de C3 van dat bouwjaar, die bereikt zijn maximale koppel ook pas bij 2750tpm en omdat hij turboloos is zal dat koppel relatief snel minder worden bij lagere én hogere toerentallen.

Bij een handbak is het vrij normaal dat helling op opschakelen moeite kost. Tijdens het schakelen zal immers de snelheid relatief snel teruglopen zodat je bij pas een hoger toerental dan op een vlakke weg moet opschakelen om in de hogere versnelling nog op een acceptabel toerental uit te komen.

Waarom het bij je vorige auto soepeler leek te gaan valt niet te beoordelen zonder meer gegevens over die auto. Maar dat het bij deze C3 niet geweldig gaat is niet uitzonderlijk, en heeft niets te maken met tweedehands of nieuw, laat staan met pas aangeschaft. Het is een eigenschap van de auto met deze motor, en was er in een proefrit waarbij je die voor jou kennelijk (veel) voorkomende situatie ook had uitgeprobeerd zeker al uitgekomen.

'Leermoment' voor een volgende keer dus: neem bij een proefrit zoveel mogelijk situaties mee die je bij jouw (verwachte) gebruik ook regelmatig zult tegenkomen.
Zo zijn voor mij ook al eens auto's bij de proefrit afgevallen omdat ze op de snelweg souplesse tekort kwamen.

De 83pk is ook ongeblazen (turboloos) en heeft dus weinig trekkracht bij lage toerentallen. Staar je er daarom niet op blind dat hij meer vermogen heeft dan je vorige auto. Hoewel die met 65pk vrijwel zeker ook turboloos was, was die nog eens zoveel minder krachtig dat waarschijnlijk de overbrengingsverhoudingen in de versnellingsbak (en/of de eindreductie) daarop zullen zijn aangepast. Ook het gewicht van de auto speelt helling op natuurlijk een rol, en de C3 is niet heel licht voor z'n afmetingen. Een toch duidelijk grotere C4 Cactus bijvoorbeeld was bij dezelfde motorisering juist (iets) lichter dan de C3.

Tussen de 2500 en 3000tpm komt aardig overeen met de koppelkarakteristiek van de 83pk van de C3 van dat bouwjaar, die bereikt zijn maximale koppel ook pas bij 2750tpm en omdat hij turboloos is zal dat koppel relatief snel minder worden bij lagere én hogere toerentallen.

Bij een handbak is het vrij normaal dat helling op opschakelen moeite kost. Tijdens het schakelen zal immers de snelheid relatief snel teruglopen zodat je bij pas een hoger toerental dan op een vlakke weg moet opschakelen om in de hogere versnelling nog op een acceptabel toerental uit te komen.

Waarom het bij je vorige auto soepeler leek te gaan valt niet te beoordelen zonder meer gegevens over die auto. Maar dat het bij deze C3 niet geweldig gaat is niet uitzonderlijk, en heeft niets te maken met tweedehands of nieuw, laat staan met pas aangeschaft. Het is een eigenschap van de auto met deze motor, en was er in een proefrit waarbij je die voor jou kennelijk (veel) voorkomende situatie ook had uitgeprobeerd zeker al uitgekomen.

'Leermoment' voor een volgende keer dus: neem bij een proefrit zoveel mogelijk situaties mee die je bij jouw (verwachte) gebruik ook regelmatig zult tegenkomen.
Zo zijn voor mij ook al eens auto's bij de proefrit afgevallen omdat ze op de snelweg souplesse tekort kwamen.
Dank je wel voor zoveel feedback!
Hierbij even vergelijking van huidige auto en vorige auto:
Citroen c3 1200 - 61kW/83pk - 118 Nm/2750 tpm
Opel Corsa 1000 - 48kW/65pk - 90 Nm/3800 tpm
De Citroen trekt snel op bij vlakke weg maar op een helling heel zwak.
De Opel trekt traag op bij vlakke weg maar op een helling was die dan weer vlotter.

Geen voordeel zonder nadeel : een 3 cilinder heeft een grotere ontstekingsinterval, en moet bij krachtinspanningen vanuit stilstand dus iets meer toeren maken, om te voorkomen dat de boel stilvalt. Mogelijk heeft de Citroen ook langere overbrengingen dan de Opel, waardoor er meer koppel geleverd moet worden, bij wegrijden.

Daarnaast zijn de totale overbrengingsverhoudingen in de versnellingsbak mogelijk fors verschillend....

Geen voordeel zonder nadeel : een 3 cilinder heeft een grotere ontstekingsinterval, en moet bij krachtinspanningen vanuit stilstand dus iets meer toeren maken, om te voorkomen dat de boel stilvalt. Mogelijk heeft de Citroen ook langere overbrengingen dan de Opel, waardoor er meer koppel geleverd moet worden, bij wegrijden.
Dank je wel voor de informatie, ik leer volop bij met alle raad die jullie mee geven.

Dank aan allen om mij al zoveel wijzer te maken.
Ik waardeer het dat ik zoveel info/feedback/hulp krijg op dit forum.
Voor mij zal de auto dan even wennen zijn, maar ben dan toch gerust gesteld.
Goed weekend aan iedereen toegewenst.

Alleen heeft een Corsa met deze specificaties ook een driecilinder, iig volgens de Autoweek carbase.

Daarnaast zijn de totale overbrengingsverhoudingen in de versnellingsbak mogelijk fors verschillend....
Dat moet het haast wel zijn, hoewel de verschillen in de hoogste versnelling (opnieuw volgens de AW carbase) minimaal zijn:
toerental bij 100 km/h (theoretisch) 3250 (C3) / 3300 (Corsa)
toerental bij 130 km/h (theoretisch) 4200 (C3) / 4250 (Corsa)

Hoewel dat in de lagere versnellingen allicht anders zal zijn. Niet alleen het verschil in toerental waarbij het koppel behaald wordt verschilt nogal (2750 vs. 3800tpm), het maximale koppel op zich verschilt ook al ca 30% met 118Nm vs. 90Nm Waarschijnlijk onvermijdelijk dat de bakken in de lagere versnellingen wel meer zullen verschillen dus.

Laatst bewerkt:
Alleen heeft een Corsa met deze specificaties ook een driecilinder, iig volgens de Autoweek carbase.

Dat moet het haast wel zijn, hoewel de verschillen in de hoogste versnelling (opnieuw volgens de AW carbase) minimaal zijn:
toerental bij 100 km/h (theoretisch) 3250 (C3) / 3300 (Corsa)
toerental bij 130 km/h (theoretisch) 4200 (C3) / 4250 (Corsa)

Hoewel dat in de lagere versnellingen allicht anders zal zijn. Niet alleen het verschil in toerental waarbij het koppel behaald word scheelt nogal, het maximale koppel op zich verschilt ook al ca 30%. Waarschijnlijk onvermijdelijk dat de bakken in de lagere versnellingen wel meer zullen verschillen dus.

Dank je wel, het is inderdaad bij de lage versnellingen dat het moeizamer is bij de Citroen.

De koppeling moet natuurlijk wel goed zijn!
Ik ben zonet toch nog even voor de test gaan rijden.
Wat ik wel net opmerkte met de koppeling.als ik stil stond en ik bleef vervolgens in neutraal staan:
-Als de motor aant draaien is en ik trap de koppelingspedaal in > geen geluid
-Maar dan van zodra ik bij draaiende motor met ingetrapte pedaal, die wil loslaten hoor ik een klik geluid.
-Als de motor volledig uit staat en ik trap de koppelingspedaal in/uit hoor ik niets van geluid van de koppeling zelf.
Is dit normaal zo een klik geluid, het is geen forcerend geluid, maar het viel me op.
Gebeurd dus alleen maar met het loslaten van de koppeling.
Ik hoop dat dit normaal is, als vergelijking kan mij niet herinneren dat mijn vorige auto dit klik geluid maakte.

Laatst bewerkt:
Hoi hoi,
Ik heb sinds kort een Citroen C3.
Maar volgende is mij opgevallen:
-Met een draaiende motor viel me op dat als ik buiten de auto sta dat ik een hoog piepend geluid hoor,
ik weet niet goed hoe ik dit beter kan beschrijven, soort hoog frequent geluid.
Als ik vervolgens de motorkap open doe is het wel heel duidelijk hoorbaar.
Is dit een normaal gegeven bij dit type motor?
-Ook opgemerkt is dat met een bocht naar links te nemen dat het regelmatig voorkomt dat deze in slip gaat, bandenprofiel ziet er thans goed uit.
-Vervolgens met een bocht naar rechts te nemen is het ook regelmatig dat het net is of ik over een bobbeltje rij (en er is zeker geen bobbel fysiek waar te nemen op de grond) alsook er zit geen bobbel of bult in de band.
-Ik rij elke ochtend achteruit uit de garagebox en dan valt dit heel vaak op. Wat zou er dus kunnen zijn dat links in slip gaat en rechts die bobbel geeft?
Alvast bedankt iedereen!

Laatst bewerkt:
Piepend geluid? Multiriem? Of je hoge druk inspuiting?

Voor dit soort klachten niet even beter langs een goeie garage gaan? Kunnen ze de wielophanging voor controleren.

Piepend geluid? Multiriem? Of je hoge druk inspuiting?

Voor dit soort klachten niet even beter langs een goeie garage gaan? Kunnen ze de wielophanging voor controleren.
Dank je wel voor de feedback.
Ik ga maandag langs gaan bij de garage maar had toch al graag wat raad/info verzameld zodat ik toch al iets wijzer ben als ik naar daar ga.

Ik zou je graag helpen maar van afstand is het moeilijk om een diagnose te stellen.

Hoog frequent geluid. Hogedrukbrandstofpomp doet het me aan denken.
De wielophanging kan van alles zijn.

Laat het even weten wat de uitkomst is.

Ik zou je graag helpen maar van afstand is het moeilijk om een diagnose te stellen.

Kei sympathiek om te horen en ik zal zeker na de garage hier het resultaat posten.

Kei sympathiek om te horen en ik zal zeker na de garage hier het resultaat posten.

Vandaag bij de garage langs geweest.
Men heeft het nagekeken en gelukkig is alles ok, dus ik ga er mij geen zorgen meer in maken.
Het hoog frequent geluid zou komen van de injectoren als ik het goed verstaan heb maar daar is niks mis mee.
Blij dat ik op zo korte tijd ben kunnen langs gaan bij de garage en dankbaar dat er niks scheelt.

Terug
Bovenaan