Citroen berlingo 1.9 1998 met 6bak??

A

Anoniem

Guest
Hallo autoweek forum.

Na heel veel onderzoek vind ik nog weinig.

Ik ben van plan om een 6 bak + achteruit in me berlingo 1.9l diesel te zetten. Want 1-2 is te veel verschil en 3-4 is minder erg maar ook veel verschil.
Ook op de snelweg wil ik wat minder toeren bij 90-105km/h.

Ik weet dat de 2.2l diesel en 2.0l als 6 bak leverbaar. En een mooie overbrengen heeft.

Maar zouden die ook op mijn 1.9 passen.

In de motor ruimte past er een. Maar of het ook op de motor past. Dat weet ik nog niet.

Waarom ik dit vraag. Ik wil zoveel mogelijk veranderen. Zonder dat ik problemen krijg bij de belgische keuring.

En ja ik weet dat er meer gedaan moet worden dan de bak verwisselen en de koppeling.enz. maar wil het toch graag doen.

Sorry als het wat raar is om te lezen. Maar dat zijn jullie wel gewoon van mijo_O

No offense, maar ik vind dit ( vooral economisch) een zeer onverstandige zet. Waarom zou je in een bijna 20 jaar oude bestelwagen de hele aandrijflijn willen vervangen door een met een 6 bak? De totale kosten daarvan overstijgen de dagwaarde ruimschoots.

Mijn advies: ga op zoek naar een (véél) jonger Berlingo met 6 bak.

Excellentie zei:
No offense, maar ik vind dit ( vooral economisch) een zeer onverstandige zet. Waarom zou je in een bijna 20 jaar oude bestelwagen de hele aandrijflijn willen vervangen door een met een 6 bak? De totale kosten daarvan overstijgen de dagwaarde ruimschoots.

Mijn advies: ga op zoek naar een (véél) jonger Berlingo met 6 bak.

Weet ik. Maar vind het leuk om de uitdaging aan te gaan. Heb de zuigers en kleppen vervangen voor 2500 euro en andere multiplaat koppeling voor 900 euro. Auto koste maar 1200euro. Maar zo begint het meestal met tuning auto's en ik koop me auto's altijd voor weinig en dan steek ik er 10keer meer geld in om hem aan te passen.:) maar was gewoon nieuwsgierig. Maar ik koop een 2.2 6bak voor 300euro met 6 maanden garantie.

Inlaat en uitlaat ga ik aanpakken voor de keuring. Kosten ervoor (bij uitlaten expert overpelt) 600 excl montage en btw.

Het ligt eraan welke 6bak je wil gaan gebruiken. De 6bak van de 306 GTI past zo aan je blok.
de vraag is of je daar wat mee opschiet, aangezien de versnellingsbakverhoudingen daarvan close ratio zijn. De 6 daarvan is ongeveer gelijk aan de 5 die je nu hebt.

De modernere 6 bakken, die onder andere aan de 2.2 HDI hangt, past niet aan je huidige ongeblazen dieseltje. Dat kun je vergeten.
De hele 2.2 aandrijflijn monteren zou fysiek waarschijnlijk wel lukken, maar ik weet niet hoe handig je bent met can-bus elektronica...

Terug
Bovenaan