Citroën DS3 2010 1.6 120PK

A

Anoniem

Guest
Hoi allemaal,

Binnenkort kan ik mijn Citroën DS3 uit 2010 ophalen. Deze heeft een 1.6 motor en 120PK. (5 bak)

Op dit moment rij ik een Renault Clio uit 2003. Deze heeft een 1.4 motor en 90PK.

De Clio die ik nu rijdt maakt best wat toeren op de snelweg, denk aan 3500 al bij 110 km/u, gaat dat bij de DS3 ook zijn?

Laat het weten! Alvast bedankt :D

Groeten

We hebben een klein stukje snelweg gepakt. Vanwege de file hebben we niet lang kunnen rijden op de snelweg dus vandaar mijn vraag...

https://www.automobile-catalog.com/car/2010/1214150/citroen_ds3_vti_120_sochic.html

Volgens deze gegevens (en dan bij Full specifications) doet deze vijfbak bij 1000 toeren in zijn vijf 34,9 km/u. Theoretisch natuurlijk, in de praktijk slaat ie dan wss af. :p Maar goed, omgerekend is dat dus 3150 bij 110 km/u.

Dus wat dat betreft ga je een stukje vooruit, en de geluidsisolatie zal bij zo'n DS3 ook wel iets beter voor mekaar zijn dan bij een Clio II.

Ik heb 6 jaar een 207 gehad met die motor.
In de logge 207 was hij al behoorlijk pittig, dus in de DS 3 zal dit alleen maar leuker rijden.
Hij maakte inderdaad wel veel toeren op de snelweg.
Irritant qua geluid op lange ritten en ongunstig voor het verbruik.
Wellicht is de DS 3 beter geïsoleerd.
Zonde dat je dat op de proefrit niet goed hebt kunnen testen.

Houd er wel rekening mee dat deze motor bekend staat om zijn hoge olieverbruik.
Ik had zo'n MyPeugeot card waarmee vullen niets extra's kostte per jaar. Ik verdiende die kaart zo terug met een liter per 3-4000km op het eind

Inlaattraject (dat verontreinigd is) een keer laten walnutblasten, dat wil nog weleens een tijdlang helpen. Is ook niet gratis, maar je voorkomt er ook andere problemen mee die koolstofvervuiling op den duur veroorzaakt.

Ik heb hem van 0 naar 192.000 km gereden. Behalve het olieverbruik geen motorische problemen gehad.

in de 207 SW zat ik op ca 3200 toeren bij 110. Dit is bijna inherent aan B segment en non-turbo motor.
Pas als je een tubomotor met 6-bak hebt zakken de toeren spectaculair vanwege het veel grotere koppel bij lagere toeren. Ter vergelijking, mijn Volvo V40 met 1.6 turbo zit op 2200 toeren bij 110. Maar dit ga je pas bij nieuwere auto's vinden, en die turbomotoren hebben weer andere problemen.

Geniet van je auto, die 1.6VTI is best een fijn blok

Terug
Bovenaan