CHN - Changan Huawei CATL (CN) | S07 voor NL

L Breevoort

Wegverkenner
Changan is een traditionele Chinese autofabrikant, wiens formele geschiedenis teruggaat tot de eindtijd van laatste keizerlijke dynastie. Auto's begonnen ze te maken in de jaren '80, minibusjes op basis van de Suzuki Carry. Inmiddels is Changan een van de grootste fabrikanten van het land. Het bedrijf is indirect staatseigendom via de immense China South Group, een conglomeraat actief in defensie, high-tech en chemie/medicijnen.

Changan is een behoorlijk conservatief bedrijf en is lang onzichtbaar gebleven op de markt voor electrische auto's. De laatste paar jaar zijn ze echter bezig met een rigoureuze verjongingskuur. Changan zelf introduceerde een reeks succesvolle SUVs en crossovers en twee attrctieve sub-labels. Oushang (Oshan) voor goedkopere modellen, gericht op een jong publiek, en UNI voor meer semi-premium modellen.

Nu treden ze eindelijk ook toe tot de electrische markt. En dat doen ze niet zomaar, Changan lanceert in een klap drie nieuwe merken. Dat doen ze overigens niet in hun eentje. Changan had een miniscule joint venture met NIO voor het maken van onderdelen voor EVs. CHangan heeft deze JV echter overgenomen (NIO houdt nog een paar procentjes aandeel) en omgevormd tot hun nieuwe NEV-afdeling, genaamd AVATR Technology. Bij introductie was de werknaam nog CHN, naar de initialen van de drie partners. De C staat uiteraard voor Changan, de H staat voor Huawei en de N staat voor CATL (waarvan de Chinese naam Ningde Shidai is). Huawei levert digitale cockpits en autonome technieken, CATL uiteraard de accu's. CATL is ook aandeelhouder in AVATR.

CHN AVATR heeft inmiddels drie merknamen gelanceerd voor verschillende modellijnen en doelgroepen. Hieronder het overzicht.

[size=large]De schattigste: Lumin[/size]

De Wuling Hongguang Mini EV heeft de Chinese NEV-markt flink opgeschud. Deze supergoedkope, kleine EV-tjes kunnen kosteneffectief in de markt gezet worden en een hele nieuwe doelgroep aan het merk binden: jonge, succesvolle vrouwen. CHN's instapmerk heet Lumin en mikt precies op deze markt met een 4-zits mini EV-tje genaamd Nuoyumi. Er is geen Engelse naam voor, maar de vertaling is Corn (Mais).

Met afmetingen van 3270x1700x1545 mm / wielbasis 1980 mm is de Nuoyumi een flink stuk (35 cm) groter dan de Wuling en ook de keuze uit verschillende versies is uitgebreider. Alle versies hebben wel een motor van 41 pk voor een topsnelheid van 101 km/u. Er zijn drie accu-versies: 13 kWh / 155 km range, 18 kWh / 210 km range en 28 kWh / 301 km range. Die laatste komt in aanmerking voor een klein beetje subsidie, waardoor de prijs beperkt blijft tot €8500. Prijzen beginnen bij €6500.

esx5OFZ.png


8MtpfRq.png


oW0JTlL.png


iWX0kD8.png


PuG0oPh.jpg


pdNXY9S.jpg


[size=large]In het hart van de markt: Shenlan[/size]

CHN's tweede merk en aanleiding voor deze post is Shenlan. Het betekent "deep blue" en is gericht op de markt waar vele NEV startups, maar ook grote spelers als BYD en Tesla actief zijn. Shenlan lanceerde vandaag hun eerste model, Model 3-concurrent Shenlan SL03. Net als bijvoorbeeld de BYD Seal is de SL03 iets groter dan de Model 3: 4820x1890x1480 mm / wielbasis 2900 mm. Het interessante is dat deze auto in drie heel verschillende versies op de markt komt. Ten eerste zijn er twee BEVs, maar er zijn ook twee electrische versies met range-extender. Uiteraard eentje met benzinemotor, maar ook een met brandstofcel.

De Shenlan heeft altijd achterwielaandrijving en 1 electromotor. De overige specs zien er zo uit:
De EREV heeft een LFP-accu van 28 kWh voor een electrische van 200 km. De e-motor heeft 218 pk en 0-100 gaat in 7,3 sec. Als de accu leeg is, gaat een een 1.5-liter ICE range-extender met 95 pk aan het werk. Gecombineerd is de range 1200 km.
De BEV is er in twee versies. De SHort Range heeft een NCM-accu van 58 kWh voor een range van 515 km. De e-motor levert hier 258 pk en 0-100 gaat in 5,9 sec. De Long Range doet over het sprintje 6,9 sec, want deze heeft 218 pk motor. De accu is echter 80 kWh, waarmee je 705 km kan afleggen.
Tot slot is er de FCEV. Deze heeft dezelfde accu en e-motor als de EREV, maar dus een brandstofcel als range extender. Er is ruimte voor ongeveer 4 kg waterstof en daarmee wordt de gecombineerde range 730 km.

De prijzen van de EREV en BEV zijn competitief in de Chinese markt, resp €25.000 (EREV), €27.000 (EV SR) en €31.000 (EV LR). Voor wie hoopt op een snelle doorbraak van waterstof, wordt waarschijnlijk teleurgesteld door het volgende: de FCEV versie kost €101.500.

onK17MW.png


b54s6yO.png


kBvPQtM.png


vFA1Qow.png


FbexoMC.jpg


Kleine toegift: Shenlan's tweede model is al opgedoken. Hij staat nu nog bekend onder z'n interne ontwikkelingscode (C673) en is de SUV-versie van de SL03.

HrvD5mR.jpg


[size=large]Een prettige verrassing: Avatr[/size]

De term "SUV Coupe" wil op dit medium nog wel eens voor ophef zorgen, maar in het geval van CHN's premium merk Avatr hoeft daar geen sprake van te zijn. Het eerste model, genaamd 11 is een uitstekend gelukte SUV-met-aflopende-achterkant, misschien wel de beste poging tot nu toe wereldwijd. Indrukwekkend en gestroomlijnd, met perfect gewogen proporties en mooie detailering, zoals de bijzonder geplaatste achterruit. De Avatr 11 valt in een zeer druk bevochten segment met z'n afmetingen van 4880x1970x1601 mm / wielbasis 2975 mm. Ook de overige specs zijn helemaal volgens de laatste eisen: vierwielaandrijving door twee motoren, totaal 570 pk en een geschatte range van 600 km met een 90 kWh accu. Avatr belooft ook nog een versie met meer range. De accu is 750 volt en kan laden met een gezonde 240 kW. Aangezien dit CHN AVATR's halo model is, is de volledige autonome suite van Huawei gemonteerd, inclusief 3 lidars en een supercomputer om de data van de tientallen sensoren real-time en razendsnel te verwerken.

0A2gS2h.png


jfpmBOY.jpg


TaO179s.jpg


U4b6vb2.jpg


Nog voor de Avatr 11 officieel uitgeleverd wordt, heeft Changan al een "limited edition" voorgesteld. Deze is tot stand gekomen in samenwerking met Mark W. Williams, de hoofdontwerper van het Franse luxemerk Givenchy. 500 exemplaren worden er in gitzwart gemaakt.

U3rmRkI.jpg


4u4yltc.jpg


NnN2md4.jpg


J1a2ZNS.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Allereerst, wat een geweldig goede post (y)

De verschillende auto's ogen niet meteen heel baanbrekend, maar lijken wel meer potentie te hebben dan andere Chinese nieuwkomers.
 

+ vrij volwassen onderstel
+ relatief ruim achterin
- slechte zitpositie achterin
- altijd halogeen verlichting
- traag opladen
- vage besturing
- rumoerig

Totaalplaatje net wat beter dan de erg populaire Wuling Mini EV.
 
Even wat eigen foto's toevoegen.. Ik heb de Avatr 11 en 12 in een showroom in Beijing gezien. Bijzondere auto's.




Aan de ene kant erg overdreven maar aan de andere kant ook wel origineel dit design.


De neus is wat anoniemer al geeft dit gestreepte licht wel een eigen gezicht.


Avatr heeft de LiDar onderin de voorbumper zitten wat het blikveld nogal beperkt. Daarom zitten er in de voorspatborden ook nog zijwaarts gerichte LiDar units. De concurenten hebben de LiDar boven het voorraam staan en hebben dus niet het probleem van het blikveld.


Interieur kwaliteit is behoorlijk in orde. En ik kan het erg waarderen dat er meerdere kleur opties zijn. Het is wel opvallend dat de interieurs van Chinese merken in rap tempo steeds rustiger aan de ogen worden en zo beter aangepast op de internationale smaak. Een van de drukste interieurs die ik gezien heb tijdens mijn China reis was in een Mercedes E klasse.



De 12 is wat minder opvallend. Wel valt het display onderaan het voorraam op - het is gericht op communicatie met voetgangers en geeft o.a. feedback dat de autopilot je als voetganger inderdaad gezien heeft.
 
Huawei is d technologie partner van Avatr en hun meest geavanceerde systemen verschijnen voor het eerst in de Avatr producten. Er is een al een boel gezegd over de autonome systemen en er zijn wel wat testritten van westerlingen, die in China wonen. Maar wat nu als een onvervalste Amerikaan naar China afreist? Wel, dat kan je in onderstaande video. Het is een review van het Huawei systeem, maar de conversatie is ook behoorlijk interessant.
 
Terug
Bovenaan