A
Anoniem
Guest
Zoals iedereen wel eens doet; zat ook ik vandaag lekker te fantaseren en te ''Marktplaatsen'' naar de volgende auto die ik graag op de parkeerplaats zag staan.
Nu kwam ik een Astra G OPC Turbo tegen. Standaard heeft die motor een vermogen van 200pk. De (vorige?) eigenaar heeft de auto voorzien van stage 1 chiptuning, verzorgd door EDS in Duitsland.
Op hun website lees ik dat het vermogen stijgt naar zo'n 237pk. En dat de auto zo'n 1-2 liter op 100km zuiniger word, uiteraard afhankelijk van de rijstijl. Overigens ook alleen wanneer je 98 octaan tankt, met 95 is dit helemaal geen garantie.
Nu vraag ik me af, zijn deze motoren berekend op ruim 40pk extra? Hoe lang gaat dit goed? Veroorzaakt het sneller of meer motorslijtage en/of slijtage aan de turbo? Zijn er nog andere problemen die op kunnen treden, dankzij de chiptuning?
Ook staat op hun site iets met sport koppeling monteren of iets in die richting, dat brengt me op de vraag: wanneer de eigenaar de standaard koppeling heeft laten zitten, betekent het dat deze geen lang leven voor de boeg zal hebben? Zal deze extra gevoelig zijn bij ''sportief'' optrekken, of veel koppelen in hoge toeren?
Ik zal even een citaatje plaatsen van de alinea over de koppeling, en de website naar de beschrijving van tuning van de 2.0 turbo.
Optional: Drehmomentreduzierte Version (ca.360 Nm) um ein Durchrutschen der Serienkupplung für Fahrzeuge ab Mj.2004 zu vermeiden (Die Montage einer SPORTKUPPLUNG wird von uns ab Mj.2004 empfohlen!)
Website
Nu kwam ik een Astra G OPC Turbo tegen. Standaard heeft die motor een vermogen van 200pk. De (vorige?) eigenaar heeft de auto voorzien van stage 1 chiptuning, verzorgd door EDS in Duitsland.
Op hun website lees ik dat het vermogen stijgt naar zo'n 237pk. En dat de auto zo'n 1-2 liter op 100km zuiniger word, uiteraard afhankelijk van de rijstijl. Overigens ook alleen wanneer je 98 octaan tankt, met 95 is dit helemaal geen garantie.
Nu vraag ik me af, zijn deze motoren berekend op ruim 40pk extra? Hoe lang gaat dit goed? Veroorzaakt het sneller of meer motorslijtage en/of slijtage aan de turbo? Zijn er nog andere problemen die op kunnen treden, dankzij de chiptuning?
Ook staat op hun site iets met sport koppeling monteren of iets in die richting, dat brengt me op de vraag: wanneer de eigenaar de standaard koppeling heeft laten zitten, betekent het dat deze geen lang leven voor de boeg zal hebben? Zal deze extra gevoelig zijn bij ''sportief'' optrekken, of veel koppelen in hoge toeren?
Ik zal even een citaatje plaatsen van de alinea over de koppeling, en de website naar de beschrijving van tuning van de 2.0 turbo.
Optional: Drehmomentreduzierte Version (ca.360 Nm) um ein Durchrutschen der Serienkupplung für Fahrzeuge ab Mj.2004 zu vermeiden (Die Montage einer SPORTKUPPLUNG wird von uns ab Mj.2004 empfohlen!)
Website