Chiptuning veroorzaakt problemen?

A

Anoniem

Guest
Zoals iedereen wel eens doet; zat ook ik vandaag lekker te fantaseren en te ''Marktplaatsen'' naar de volgende auto die ik graag op de parkeerplaats zag staan.
Nu kwam ik een Astra G OPC Turbo tegen. Standaard heeft die motor een vermogen van 200pk. De (vorige?) eigenaar heeft de auto voorzien van stage 1 chiptuning, verzorgd door EDS in Duitsland.
Op hun website lees ik dat het vermogen stijgt naar zo'n 237pk. En dat de auto zo'n 1-2 liter op 100km zuiniger word, uiteraard afhankelijk van de rijstijl. Overigens ook alleen wanneer je 98 octaan tankt, met 95 is dit helemaal geen garantie.

Nu vraag ik me af, zijn deze motoren berekend op ruim 40pk extra? Hoe lang gaat dit goed? Veroorzaakt het sneller of meer motorslijtage en/of slijtage aan de turbo? Zijn er nog andere problemen die op kunnen treden, dankzij de chiptuning?
Ook staat op hun site iets met sport koppeling monteren of iets in die richting, dat brengt me op de vraag: wanneer de eigenaar de standaard koppeling heeft laten zitten, betekent het dat deze geen lang leven voor de boeg zal hebben? Zal deze extra gevoelig zijn bij ''sportief'' optrekken, of veel koppelen in hoge toeren?

Ik zal even een citaatje plaatsen van de alinea over de koppeling, en de website naar de beschrijving van tuning van de 2.0 turbo.

Optional: Drehmomentreduzierte Version (ca.360 Nm) um ein Durchrutschen der Serienkupplung für Fahrzeuge ab Mj.2004 zu vermeiden (Die Montage einer SPORTKUPPLUNG wird von uns ab Mj.2004 empfohlen!)

Website

In dit geval is de vermogens winst zodanig laag, dat ik geen grote problemen verwacht, tenzij je constant op vol vermogen gaat rijden. En of    de auto zuiniger wordt door chiptuning, is helemaal afhankelijk van de rijstijl.
Maar vermogen/koppel winst door chiptuning krijg je niet "gratis".    E.e.a. gaat ten koste van levensduur en/of uitstoot, waardoor de auto mogelijk niet meer voldoet aan de waarden die de fabrikant opgeeft.

Wat betreft de koppeling geldt hetzelfde verhaal: als je het verhoogde vermogen/koppel maar sporadisch aanspreekt, verwacht ik ook hier geen problemen.
Kort samengevat, is vooral het gebruik ( hoe vaak / hoe lang)van de extra power bepalend voor de levensduur van de aandrijflijn.

Meer vermogen betekent vaak: meer slijtage. Maar het zal niet zo zijn dat onderdelen de kracht niet aankunnen.

Echter in dit specifieke geval misschien juist wel. Wat belangrijk is of dit type OPC de m32 versnellingsbak heeft. Zo ja, staan laten! Zeer veel problemen, gezien de bakken Max 320 koppel mogen verdragen. Vaak is 300 echter al genoeg voor de lagers om kapot te gaan.

Bij mijn Subaru was de motortuning een fabrieksoptie.
De tuning + 40 pk, + 50 Nm kon gedaan worden met het volledige behoud van de garantie, ik heb het zelf achteraf via de dealer laten doen.

Foto550-VEVIUBTW.jpg

Alle onderdelen kunnen er dus prima tegen, moet alleen nu een beurt om de 10.000 km in plaats van 15.000 km en verplicht 98 tanken.
En uiteraard slijten de banden en koppelingsplaten wel wat harder, maar er gaat niets stuk.

Overigens ging het bij mijn auto niet alleen om chiptuning maar zat er een heel pakket bij.

PPP-Prodrive-Performance-Pack-Parts.jpg

@Carkiller, klopt wel, als er nog marge is voor tuning gaat dat prima. Een OPC is al gekieteld en afhankelijk van hoe dat gedaan is, kan het zijn dat de onderdelen al aardig tegen hun max zitten. Wil niet zeggen dat je dan niet nog verder kan gaan maar dan zal je idd tegen zaken als sportkoppelingen etc aan gaan lopen.

@DCM: zuiniger kan je vergeten en evt voordeel zou sowieso al opgeheven worden door het moeten tanken van 98. Op zich hoeft tunen niet voor extra problemen te zorgen maar vereist wel dat de auto technisch in goede staat moet zijn en blijven. Goede olie en wat kortere onderhoudsintervallen zijn wel aan te raden. Mijn v70 heeft een tuning van +30% ondergaan, zit nu op ong 260pk en 400Nm. Zit volsynthetische olie in (Ardeca Pure Sports: https://www.v-parts.nl/ardeca-lubricants-pure-sports-5w40-double-ester-vo.html ) en onderhoudsinterval is iets ingekort naar rond de 10kkm.

EDS is DE opel tuner!!
98 blijven tanken en verder geen zorgen maken,wil je nog meer vermogen hebben dan is een sport koppeling meestal wel noodzakelijk ja.

Ik zie bij deze auto geen relatie tussen meer vermogen en een sportkoppeling.

Een Astra heeft voorwielaandrijving dus meer wielspin als er meer vermogen bij komt.
De koppeling zal het hierdoor relatief makkelijk hebben.

En met tractiecontrole aan is het al helemaal geen issue.

Aan een sportkoppeling moet je eerder denken bij 4 wielaandrijving.
Dan is er bijna geen wielspin en moet de koppeling alles verwerken.
En een sportkoppeling betekent een hogere belasting van de versnellingsbak, die moet je dan ook vervangen, daarna blijken soms de aandrijfassen te zwak te zijn.
Het probleem is in de regel niet opgelost met alleen een sportkoppeling, je moet alle componenten sterker maken.
En dan heb ik het nog niet eens gehad over de veel lastigere bediening van een sportkoppeling, auto slaat snel af en het pedaal wordt zwaarder om in te trappen.

En de vraag gaat over chiptuning, dit is stage 1 tuning.

Alle componenten zouden dit aan moeten kunnen, anders is het een slechte chiptuner.
Pas bij stage 2 ga je andere zaken vervangen, stage 3 weer een stapje verder.

Alvast bedankt voor de reacties tot dusver!

@ Excellentie: Ik ga zeker niet constant op vol vermogen rijden, we leven in Nederland. Politie staat overdreven gezegd op elke hoek van de straat met dit goede weer.
Natuurlijk is het met zo'n vermogen leuk om een keertje vlug weg te zijn bij het stoplicht, snel in te kunnen voegen op de snelweg, of gewoon eens lekker in de toeren jagen en genieten van het geluid. Maar continu op hoge snelheid rijden of dagelijks stampen gaat zeker niet gebeuren. Sowieso pas écht doorhalen met warme motor.
Voor de winst in het verbruik doe ik het overigens ook zeker niet, het is mooi meegenomen natuurlijk indien het werkt, maar met het standaard gecombineerd verbruik van 1/11 kan ik leven.

@ Eenvrijeusername M32 versnellingsbak is volgens mij alleen maar geleverd in combinatie met dieselmotor. Alfa heeft deze bak namelijk ook, en de 1.9 diesels die in Opeltjes liggen; zijn van de Fiat groep. De Z19DTH (''dikste'' diesel met standaard 150pk) word veelal gechip-tuned.. met rare geluiden uit de bak als bijkomend nadeel.

@ Carkiller: De auto een beurt geven om de 10.000 kilometer vind ik geen probleem. Ik rij niet echt extreem veel, max. 15.000 per jaar. Dus dat zou betekenen dat ik 3x olie moet vervangen op 2 jaar. Daar valt mee te leven.
98 octaan tanken, tja, heeft het meerwaarde? Is het echt beter voor het brandstofsysteem en motor? Zo ja, zal ik het tanken. In België toch goed te betalen, ik woon een kwartiertje van de grens vandaan.
Koppeling en banden is/zijn gewoon slijtage onderdelen zou je zeggen. Natuurlijk is abnormaal vlugge slijtage niet leuk voor de portemonnee, maar enkel banden vernieuwen is ook nog wel mee te leven. Een koppeling vernieuwen betekent subframe laten zakken bij de Astra G.. gaat natuurlijk weer een boel geld kosten.. afgezien van het feit wat een sportkoppeling kost. Als de boel eenmaal los is, ga ik natuurlijk ook voor een versterkte versie.

@ R-W: Wat betreft de olie, welke viscositeit is aan te raden? Standaard geeft Opel volgens mij 5W30 op, moet andere olie gebruikt worden omdat de auto chiptuning ondergaan heeft? Natuurlijk moet ik wel hetgeen blijven gebruiken waar de motor/turbo gelukkig van word. Als die laatste kapot gaat kan ik weer naar me spaarcenten fluiten..

@ Lex: Meer vermogen hoeft voor mij absoluut niet. Het standaard vermogen was ook al meer dan genoeg geweest. Eigenlijk dus toeval dat het erop zit, maar om het weer te verwijderen, en 300 euro op straat te gooien is misschien ook zinloos?

Carkiller:

Ik was al een tijdje geleden begonnen aan het typen van m'n verhaal, dus had je laatste bericht nog niet gelezen.

Het is stage 1 inderdaad, in het geval van die auto. EDS (Opel tuner volgens Lex) schijnt een bekende naam te zijn in tuning land, dus moet wel kwaliteit afleveren denk ik. Zelfde geld voor JD --> VAG.

Wat betreft een moeilijk bedienbare koppeling, kwestie van wennen denk ik. Zoals jullie misschien weten ben ik zelf bezig met een opleiding monteur, en loop 4 dagen per week stage. Ik rijd dus ook in tig verschillende auto's, handgeschakeld, automaat, semi-automaat. Ik heb al auto's meegemaakt waarbij je de koppeling haast met 2 voeten moest intrappen, zo zwaar gingen deze. Terwijl de eigenaars van de auto niet beter wisten, ze waren en simpelweg aan gewend.

Maar een sportkoppeling lijkt je dus wat ver gezocht voor een stage 1 tuning? En bovendien onnodig als ik je test zo lees. Astra heeft inderdaad FWD, plus de mogelijkheid om eventueel TC uit te schakelen. Alleen zou ik niet weten waarvoor?

Inderdaad onnodig om een sportkoppeling te nemen bij stage 1
De chiptuner zal binnen de marge van de onderdelen blijven.

En het gaat ook niet alleen om het zware bedienen van een sportkoppeling.
Een sportkoppeling laat veel minder slip toe dus je moet of wegrijden met 3000 toeren, of de auto slaat af.
Mijn ervaring is dat dit heel onprettig rijdt, vooral in de file.
Het went deels wel, maar het blijft een stuk lastiger met wegrijden.

De standaard koppeling van mijn Subaru kan 400 Nm aan, auto zit nu op 350 Nm.
Geen enkele reden om de koppeling te vervangen, mocht ie versleten zijn dan gaat er weer een originele in.

Carkiller zei:
Inderdaad onnodig om een sportkoppeling te nemen bij stage 1
De chiptuner zal binnen de marge van de onderdelen blijven.

En het gaat ook niet alleen om het zware bedienen van een sportkoppeling.
Een sportkoppeling laat veel minder slip toe dus je moet of wegrijden met 3000 toeren, of de auto slaat af.
Mijn ervaring is dat dit heel onprettig rijdt, vooral in de file.
Het went deels wel, maar het blijft een stuk lastiger met wegrijden.

De standaard koppeling van mijn Subaru kan 400 Nm aan, auto zit nu op 350 Nm.
Geen enkele reden om de koppeling te vervangen, mocht ie versleten zijn dan gaat er weer een originele in.

3000 toeren geven met wegrijden had ik nog niet aan gedacht.. dat lijkt me niet alleen zeer onprettig tijdens parkeren o.i.d. je wekt ook de indruk niet te kunnen rijden bij andere weggebruikers.. wanneer ik bij elke kruising of stoplicht optrek met zoveel lawaai. Dat laten we dus maar achterwege. ALS ik voor die auto ga, neem ik de chiptuning maar voor lief. Anders word het later (dit jaar?) een normale turbo, zonder aangepaste ECU. Maar gewoon zoals de fabrikant het vermogen ooit bedoeld heeft, of beter gezegd, het Opel Performance Center.

Neem als marge voor veel onderdelen 2 tot 2,5 dus 40 pk... Kan makkelijk.

Inderdaad onderhoud lichtelijk vroeg doen. En reken je niet rijk met de brandstofbesparing want dat is niet het geval als je alleen maar vol gas rijdt.

Nissan GT-R zei:
Neem als marge voor veel onderdelen 2 tot 2,5 dus 40 pk... Kan makkelijk.

Inderdaad onderhoud lichtelijk vroeg doen. En reken je niet rijk met de brandstofbesparing want dat is niet het geval als je alleen maar vol gas rijdt.

Plankgas ga ik er waarschijnlijk ook niet veel mee rijden, zoals gezegd is het eens leuk om gas te geven bij het stoplicht om vlug weg te zijn of tijdens het invoegen o.i.d.
Die brandstofbesparing doe ik het ook helemaal niet voor, het is een leuke extra (als het werkt..) maar anders neem ik ook genoegen met het normale verbruik van een OPC. Ik kies er zelf voor, dus kies ook voor het hogere brandstofverbruik vergeleken met de 1.6 die ik nu heb. Ik realiseer me dan ook dat ik geen 650 kilometer meer zal halen op 45 liter. Maar je zult keuzes moeten maken, zuinige auto zonder power; of ietsje meer reserve onder het rechtse pedaal, en akkoord gaan met hogere verbruik.

Wat wil die marge overigens zeggen, waar je het over hebt? Marge 2: onderdelen kunnen dubbel zoveel vermogen aan dat standaard geleverd is?

Nou nee, nieuw ja....maar er bestaat nog zoiets als vermoeiing dat komt met de jaren.
De veiligheidsmarge wordt meestal zo gekozen dat je na aftrek van de vermoeiing nooit onder het geleverde vermogen van de motor komt.

Die veiligheidsmarge bij een vliegtuig is 1,1 anders wordt het te zwaar. Mercedes had vroeger 3, de hoogbouw voor bruggen en gebouwen heeft 3.
Puur om te zorgen dat iets niet stuk gaat door de directe verbinding en kracht die op het iets door wat anders wordt uitgevoerd.

En als je het dus goed hebt bedacht. Gewoon lekker kijken! Rijden en als alles goed is en je zegt ja. Kopen!

Word al duidelijker ;)

Materiaalmoeheid kan inderdaad ook een rol gaan spelen.. auto is 12 jaar oud en heeft anderhalve ton aan kilometers achter de rug.
Maar zelfs die stage 1 tuning zou dus volgens jou berekeningen geen probleem moeten wezen voor het motortje?

Ik rij nu auto van me stagevergoeding, over ongeveer 3 weken hoop ik me diploma eerste monteur te behalen en dan beëindigd m'n stage 2 weken daarna. Wanneer ik dan geen werk vind is het natuurlijk geen pretje op zo'n auto op je naam te hebben staan.. alleen maar betalen en er niet mee te kunnen rijden.

Het plan is dus om goed me best te doen zodat ik slaag, hopelijk werk ga vinden, en die OPC zolang kan reserveren tot ik zeker ben van een baan. Ik weet het.. het klinkt meer als een droom dan werkelijkheid, maar misschien valt er iets te regelen met de verkoper.
Geloof het of niet, maar ik heb er een aantal nachten van wakker gelegen hoe ik dit moet gaan aanpakken.. ik ben Opel fan in hart en nieren, en die auto is voor mij een icoon dat ik moet hebben. En dan vooral die vanwege de redelijk nette kilometerstand, pas groot onderhoud achter de rug, echte Arden Blue kleur, leuke aanpassingen in het interieur, RVS uitlaat vanaf katalysator e.d.

Ik Voorzie geen problemen vanuit mijn ontwerpers standpunt hoe de algehele staat is kun jij, neem ik aan, prima zelf beoordelen.

Anderhalve ton is netjes inderdaad. Ik ben benieuwd en ik hoop dat het je lukt.

Auto LIJKT perfect in orde, en netjes verzorgd. Echter is er in m'n andere topic (in koop- verkoopadvies, weet niet of je het gezien hebt) een beetje wantrouwen aangezien het een ingevoerde auto betreft, en inmiddels 6 eigenaren in Nederland gehad heeft, sinds 2009. Natuurlijk heb ik uiteraard ook liever een auto die van 1ste of 2e eigenaar komt, maar met zo'n auto's is het vaak dat jeugd of ''oudere'' het wil(len) hebben, maar achteraf de vaste lasten of het onderhoud niet kunnen bekostigen.

Huidige eigenaar heeft 'm overigens sinds 2012.

Denk dat ik zeer binnenkort de verkoper maar eens een berichtje moet sturen, met de vraag over de onderhoudshistorie en papieren van de import. Misschien doet hij nog wat van de prijs af, en misschien nog wat extra ervan af als ik zeg dat hij de set lichtmetalen velgen met winterbanden kan behouden.

Wanneer de bovenstaande documenten niet aanwezig zijn, auto staan laten? Of is een stencil met gegevens over de import niet noodzakelijk om een goede auto te kopen?

Nee die heb ik nog niet gezien. En ja dat wantrouwen zou ik ook hebben maar dat zou me er niet van weerhouden om de auto een eerlijke kans te geven.

Een goede onderhoudshistorie is dan wel fijn lijkt mij aangezien dat wel peace of mind geeft. Maar noodzakelijk is het niet om een goed auto te kopen.

Weet je wat ik zou doen in dat geval? De eigenaar duidelijk maken dat je sterke interesse hebt en een garage die hij vertrouwt en die jij er ook betrouwbaar uit vindt zien een compressie en lektest uit te laten voeren.
Mochten er dan dingen fout zijn. Zoals met je huidige auto ;) dan kun je dat direct oppikken en dan bepalen of het iets is voor je of niet.

Ik weet nog steeds niet of er boekjes met historie aanwezig zijn, nog geen contact gehad en het staat niet in de advertentie.

Edit: helemaal vergeten te reageren op jou reactie van een garage uitzoeken voor technisch onderzoek. Dit is inderdaad een idee, echter staat die auto niet in mijn thuishaven, dus word het een garage naar zijn (=particuliere verkoper) keuze. Hopelijk niet iemand die hem te vriend is, en metingen uitvoert in zijn voordeel. Hij zal sowieso wel in de garage komen, al is het maar voor APK of banden. Wanneer ik persoonlijk zo'n auto zie komen krijg ik meteen een band met de eigenaar, omdat hij dezelfde passie/hobby heeft als ik heb.
Daarmee probeer ik zeggen: wanneer zo'n ''vriend'' in de garage komt voor een aankoopkeuring zijn er maar weinige die zeggen dat het een slechte auto is. De eventuele koper die de verkoper meeneemt is toch maar een buitenstaander die je nooit meer terug ziet.

Verkoper heeft op zijn topic op het Opel forum laten weten dat hij een reëel bod eventueel ook aanvaard, zijn vraagprijs staat echter nog op €5750-,

Wat vinden jullie van de prijs? Zal nog even wat uitgebreider de opties/extra's opsommen. (Dingen als ABS of airbags zal ik maar niet opnoemen, aangezien dit al gewoon een standaard is op de goedkoopste Astra G die je kunt vinden).

Het gaat dus zoals gezegd om een Astra G OPC Turbo uit '03.

Opties:

Alarm
Armsteun voor
Cruise control
Elektrische ramen
Elektronische klimaatregeling (ook airco dus)
Half leder Recaro interieur
17'' Snowflake velgen (toepasselijk; velgen in de vorm van een sneeuwvlok, linkje naar het Opel forum voor een foto

Extra's:

Auto heel lichtjes verlaagd met andere veren (volgens mij hebben ze al een sportonderstel)
''Booskijkers''
Dumpvalve
Irmscher achterlichten (niet origineel, maar wel redelijk duur, persoonlijk niet echt mijn smaak)
Ruiten getint (binnen acceptabele waarden)
RVS uitlaat, inclusief 1 katalysator vervanger
Stage 1 EDS gechipt
Turbotimer
Winterbanden op andere 17'' lichtmetalen velgen
Xenonverlichting in projector koplampen (alleen niet origineel volgens mij)
3 van die extra metertjes: turbodruk, oliedruk en olietemperatuur. Alleen slechts 1 van 3 werkend gemaakt geloof ik. Jammer, maar wel een uitdaging voor mezelf.

Nog geen 5000 kilometer geleden kleprubbers vervangen, en nieuwe turbo geplaatst van een Astra H (omdat deze een langere levensduur schijnt te hebben en goedkoper zou zijn), distributie en waterpomp vernieuwd compleet met span- en looprol, alle filters en vloeistoffen. Weet echter alleen niet of dit onderhoud bij een erkend garage is uitgevoerd, dat de eigenaar het zelf gedaan heeft, of heeft uitbesteed aan een beunhaas.

Nog eventjes 2 vraagjes met betrekking tot de toegevoegde extra's:

Turbotimer: wat doet zo'n ding nu precies? De tijd tellen dat de turbo op (maximale?) druk is? Of simpelweg nog 2 minuten aftellen wanneer je de motor stop wilt zetten, maar dus automatisch nog even blijft lopen?

Katvervanger: ik zie op internet dat dit gewoon een stuk pijp is, op lengte van de oorspronkelijke katalysator. Klopt dit, of is het gewoon een echte katalysator met gewoon wat minder geluiddempende materialen? Indien het gewoon een rechte pijp is betekent het dat ik de CO-meting niet meer succesvol kan doorstaan bij APK.
Iets wat je natuurlijk niet wilt, tenzij je een garage hebt die een oogje dichtknijpt, of de oorspronkelijke katalysator weer zien te bemachtigen, als die nog ergens rondzwerft.. anders kopen, dure grap.

vind de prijs op zich nog wel netjes zo?
met alle extra's die er bij zitten,rvs uitlaat en een chippie bij eds kost ook meer als 250 euro zeg maar.
turbotimer is idd alleen maar een 'handig'ding wat aftelt naar 0 en dan je motor pas uit zet als jij al lang uit de auto bent en al op slot hebt staan.
in principe overbodig maar een leuk extraatje..
en het aantal eigenaren,zou mij er ook niet zo heel erg druk over maken.
mischien net toevallig eigenaren gehad die het verbruik toch te hoog vonden of de auto net te klein of wat dan ook.
heb je het aantal eigenaren gecheckt bij rdw of zo?
heb al wel gelezen dat dat aantal lang niet altijd klopt!

Ik kan zelf helaas moeilijk beoordelen of de prijs netjes is, het probleem is het karige aanbod.
Er zijn ook wel cabrio en coupé versies geproduceerd met hetzelfde motorblok, maar dan is het geen OPC, die zijn enkel als hatchback gemaakt.
Een OPC is dus sowieso al een stuk exclusiever dan een normale 2.0 (136pk) in Sport uitvoering.
Bovendien is het ook nog een originele turbo, dus nog ietsje zeldzamer. Meeste OPC's zijn 2.0 atmosferisch (160pk).
Hoe exclusiever, hoe duurder neem ik aan?

Die extra's hebben zeker een hoop extra geld gekost, chipje van EDS kost volgens hun website €300-,
Ik heb even gegoogled op RVS uitlaatsysteem en kom op een website uit die zich €650 tellen voor een op maat gemaakt systeem vanaf de katalysator. Inclusief de brandstofkosten richting het montagecentrum kom je dus al gauw op €1000 euro uit voor enkel die 2 dingen. Echter zul je dat niet meer ervoor betalen op een 2ehands wagen toch?

Zo'n turbotimer is dus zeker een leuke en handige gadget. Ze zeggen dat de turbo een langere levensduur heeft als je 'm na elke rit eventjes 2 minuten laat afkoelen, of de laatste 10 minuten rustig rijden o.i.d. Wanneer je dan een keer haast hebt, of niet elke keer wilt blijven wachten tot de tijd verstreken is; stap je dus gewoon uit.

In eerste instantie heb ik het aantal eigenaren gecheckt via Zomoto.nl. Daar kun je namelijk ook zien hoe lang de vorige eigenaren de auto gehad hebben. Die website zegt echter 5 eigenaren tot nu toe. Heb wel eens op Autoweek gelezen over die website dat dingen niet kunnen kloppen en sommige origineel Nederlandse kentekens herkent hun systeem ook vaker niet.
Vul ik het kenteken rechtstreeks bij de RDW in; krijg ik 4 privé eigenaren, en 0 zakelijk. Via een app op de telefoon kom ik op 5 eigenaren uit. Wat moet ik dan nu geloven?!
Heeft iemand hier misschien de mogelijkheid om in een speciale database te kijken, welke niet voor particulieren toegankelijk is? Dit zou ik zeer op prijs stellen, zeker gezien de huidige onduidelijkheid.

Bij deze de beschrijving wat op Zomoto staat, betreffende het aantal eigenaren.

Historie:
Aantal Eigenaren tot nu toe: 5
Datum eerste toelating NL: 01 mei 2009
APK verloopdatum: 03 mrt 2016
Import auto: Ja

Huidige Eigenaar:
Type Eigenaar: Particulier
Eigenaar van: 12 juli 2012
Dagen Eigenaar: 1092
Eigenaar tot: heden

Eigenaar 4
Eigenaar van: 30 april 2011
Dagen Eigenaar: 439
Eigenaar tot: 12 juli 2012

Eigenaar 3
Eigenaar van: 04 november 2009
Dagen Eigenaar: 542
Eigenaar tot: 30 april 2011

Eigenaar 2
Eigenaar van: 01 mei 2009
Dagen Eigenaar: 187
Eigenaar tot: 04 november 2009

Eigenaar ''1'' (DIE 1 IS NIET NA TE GAAN OMDAT HET IMPORT IS!!)
Type Eigenaar: Eigenaar/eigenaren onbekend
Eigenaar van: 27 maart 2003 Dagen Eigenaar: 2227
Eigenaar tot: 01 mei 2009

Opvallend is wel dat er nergens gaten vallen in de datums wanneer de eigenaar wisselt, dit zou dus betekenen dat het altijd particuliere verkoop geweest is?

al eens aan gedacht om een opc te importeren?
in sommige gevallen kan het je een paar duizend euro schelen,maar hangt heel erg af van het merk en type auto.
heb lang lopen denken om een clio III rs te importeren uit DL maar dat scheelde toch te weinig met de prijs hier.
weet wel dat corsa opc's daar wel goedkoper zijn

Zojuist nog eens op de Duitse Autoscout gekeken, staan er welgeteld 2 op..
Het MOET een hatchback zijn, en 9 van de 10 zijn cabrio/coupé versies.

Trouwens zijn beide auto's niet in OPC blauw, maar zwart. Niet per se een probleem, maar speelt wel mee.

Overigens is 1 zonder foto. Degene mét foto is ook nog eens onderhanden genomen door iemand met Duitse tuning lust. Ik moet zeggen dat het nog niet hartstikke lelijk is, maar doe me toch maar een originele. Voor foto's klik

Edit: moet wel aangeven dat ik als eisen een Turbo versie aanhoud, maximale kilometerstand 175.000, en prijs heb ik maximaal op 6k gezet. Gaat misschien nog wat vanaf, maar kan ik weer bijleggen aan BPM.

Ik kan wel in een speciale database. Moet ik wel Nederlands kenteken hebben van je.

Verder. Het    klinkt als een redelijke auto. Katvervanger zou ook iets voor de co waarde moeten doen maar hoeveel hangt af van soort en type.

Nissan GT-R zei:
Ik kan wel in een speciale database. Moet ik wel Nederlands kenteken hebben van je.

Verder. Het    klinkt als een redelijke auto. Katvervanger zou ook iets voor de co waarde moeten doen maar hoeveel hangt af van soort en type.

Ik zal je even een PB doen, aangezien het mijn auto niet is zal ik het kenteken niet openbaar noemen, vele zijn tegenwoordig gevreesd voor kentekenfraude op een of andere manier. Al begrijp ik daar zelf vrij weinig van.. ze hebben m'n platen niet in handen toch?

gaat het om die blauwe opc met zwarte velgen op het opel forum of sla ik nu de plank mis?
als het die is..vind ik de vraagprijs van 5750 wel wat aan de hoge kant

lex1976 zei:
gaat het om die blauwe opc met zwarte velgen op het opel forum of sla ik nu de plank mis?
als het die is..vind ik de vraagprijs van 5750 wel wat aan de hoge kant

Die wat ik op het oog heb heeft geen zwarte velgen, dus dat zal 'm niet zijn.
Ik vind die wat je bedoeld ook helemaal nergens op het Opel forum bij het kopje ''Marktplaats''.

De Astra die ik bedoel staat volgens mij enkel op het Opel forum via Facebook, en op Autoscout staat ze ook, alleen zonder foto helaas.

Terug
Bovenaan