Check Engine & toerental

A

Anoniem

Guest
Hallo Iedereen,

Circa 5 maanden terug begon mijn check engine te branden op een zondag. Direct de ANWB gebeld, maar na een controle weten ze het op een electronica foutje (geen odb2 stekker, daar is mijn auto te oud voor). De accu losgekoppeld en ik kon weer door rijden.
Echter na 3 weken kwam dit terug. Zelfde actie herhaald maar het blijft terugkomen. Inmiddels een paar garage's langs geweest maar niemand kon hem uit lezen tot ik bij de CITAM in Arnhem kwam. Echter, iedere x als ik daar was ging mijn lichtje weer uit. De laatste x dat ze het dachten te kunnen meten zeiden ze dat er een kleine storing was aan de solonoide in de versnellingsbak. Niets om je zorgen om te maken. Het probleem blijft echter terugkomen en het lampje begint vaker te branden, dus ik trek mijn twijfels hierbij. En ik wil graag jullie input voor ik bij een nieuwe garage ga kijken.

Mijn auto is een Suzuki Baleno 1.3 uit 1997. Automaat. Heeft de nodige reparaties gehad zoals een andere radiateur, uitlaat, en rubberen ringen voor het kleppen deksel. Snelheids meter is stuk (zie mijn andere post) maar verder rijd hij als een zonnetje. Schakelen doet hij ook prima. Temperatuur prima, geen rare geluiden.
Echter als ik flink doorrijd (lees 80 of harder) en ik laat mijn gas los, en laat hem voornamelijk op de motor remmen (beetje bijremmen) springt mijn check engine aan. Remmen zijn prima. Vervolg is als ik stationair sta het toerental 100 oid hoger, niet veel maar wel merkbaar. Het is een automaat, dus als ik de rem loslaat rolt hij prima weg, ongeacht of het lichtje brand. Ook als het lichtje brand hoor ik niets raars en schakelt hij prima. Voorheen ging hij na 10 +/- minuten wel uit, maar inmiddels blijft hij langer branden. Zodra het lichtje uit gaat is mijn toerental stationair weer rond de 800 ipv 900. Verder levert de auto het vermogen wat hij moet doen.

Voorheen beangstigde me dit, maar inmiddels irriteer ik me alleen maar, mateloos zelfs. Want elke garage die ik ken zegt dat mijn motorblok etc er fantastisch uitzien (147K op de teller). Ik houd hem ook netjes bij (bandenspanning, poetsen, olie en bakolie bijhouden etc.

Any leads?
 
Vroeger zat er een heel simpel computertje in auto's. Als er dan iets niet klopte dan kon de computer alleen maar dat lampje laten branden. Aangezien het soms weer verdwijnt en alleen bij bepaalde omstandigheden gaat branden zal het niet zeer ernstig zijn. Ik zou het dan ook leren accepteren, of de emotionele band of ergenis moet zo groot zijn dat je er honderden euro's aan analyse voor over hebt.

Wat kan het zijn:

Geen problemen met normaal stadsverkeer, het lijkt geen koelprobleem, motor loopt netjes, wel verhoogd toerental. Dat laatste is waarschijnlijk een gevolg van de noodloopfunctie, de computer vertrouwt een sensor niet en gaat voor de zekerheid wat extra benzine inspuiten.

Het zou kunnen dat tijdens het afremmen op de motor het blok flink in de steunen gaat hangen en daardoor krijg je valse lucht via een scheurtje of slechte aansluiting en klopt de meting van de luchtmassameter niet meer. Dit is bijna niet te vinden als de motor normaal stationair loopt.

Probeer eens goed te kijken of er ergens scheurtjes zitten aan het inlaatcircuit (filter) bijvoorbeeld met remmenreiniger spuiten bij het inlaatspruitstuk. Kijk ook eens over de problemen zich voordoen als je in een wat snellere bocht 'hangt' links of rechtsom.

Met rustig rijden en niet afremmen op motor merk je niks?

Is de uitlaat helemaal goed en vrij van lekken?

Je kan ook even het luchtfilter eruit halen en kijken of het probleem dan ook optreedt, door dit te doen hebben scheurtjes minder kans omdat de lucht makkelijker via het open filter stroom.
 
Geen problemen met normaal stadsverkeer nee. Hij trekt soms wat traag op als ik net in de rem ga en direct weer op moet trekken, maar hij bokt (?) niet of loopt niet raar
In de bocht komt het ook niet voor. Alleen met het afremmen op te motor. Sterker nog, op mijn gebruikelijke rit naar huis of werk kan ik het bijna voorspellen, met een seconde oid speling.

Uitlaat is onlangs vervangen. Maar wel nadat de problemen speelde. Er is toen ook wat extra olie in gegaan, waarna ik het idee had dat het even weg bleef, maar dat kan mijn gedachte zijn. Uitlaat lekt niet, maar met korte ritjes sputtert er wel wat vocht uit. Ik rook niet, dus geen aansteker bij de hand om te kijken of het olie of water is, maar gezien het gaat om een niet suzuki uitlaat gok ik dat het gewoon condens is. Uitlaat vertoont ook geen rare rook.
Als ik rustig rijd (boodschappen etc) merk ik helemaal niets. Met starten ook niet (1.5K toeren, en zak rustig naar beneden). Pas als ik 80 of harder rijd en de motor (net) warm is merk je dit.

De garage zei ook dat het niets voorstelde, het ietwat hogere toerental kan dus niet perse kwaad? (behalve een IETS hoger bezine gebruik)

Ik zal dat laatste eens proberen op een wat kortere rit!
 
Ik zou me er echt geen zorgen over maken. De auto is 22 jaar oud en brengt je in goede orde van A naar B. Er is iets hoger verbruik maar dat is echt miniem en niet eens altijd.

Je weet zeker dat je een paar honderd euro kwijt bent om het te diagnostiseren en repareren, misschien wordt het probleem later veel duidelijker en dan is het eenvoudiger op te lossen, misschien verwijnt het weer (gratis!) of loopt er iets anders helemaal in de soep (ook geen kosten aan dit euvel).

Hou anders een beetje meer gas erop tijdens dat specifieke stuk bij het afremmen of zet de bak in N.
 
Zijn die Suzuki G13 motoren... wat frisse filters en olie werkt al aardig genezend voor check-engine lampjes.
 
Muddy Bandit zei:
Zijn die Suzuki G13 motoren... wat frisse filters en olie werkt al aardig genezend voor check-engine lampjes.

Hij moet wel een nieuwe olie filter. Diegene die er nu in zit zit er al 30K km in geloof ik T_T.

En ik maak me inmiddels geen zorgen meer. maar ik irriteer me er mateloos aan. Hij gluurt naar me tijdens het file rijden op de pleijroute... grrmbll.
 
amy 1768468 zei:
Muddy Bandit zei:
Zijn die Suzuki G13 motoren... wat frisse filters en olie werkt al aardig genezend voor check-engine lampjes.

Hij moet wel een nieuwe olie filter. Diegene die er nu in zit zit er al 30K km in geloof ik T_T.

En ik maak me inmiddels geen zorgen meer. maar ik irriteer me er mateloos aan. Hij gluurt naar me tijdens het file rijden op de pleijroute... grrmbll.

Na 30k ga je een vers filter en verse olie echt wel merken...
Overigens zou een suzuki dealer of specialist deze auto nog gewoon moeten kunnen uitlezen.
 
Pobresh zei:
amy 1768468 zei:
Muddy Bandit zei:
Zijn die Suzuki G13 motoren... wat frisse filters en olie werkt al aardig genezend voor check-engine lampjes.

Hij moet wel een nieuwe olie filter. Diegene die er nu in zit zit er al 30K km in geloof ik T_T.

En ik maak me inmiddels geen zorgen meer. maar ik irriteer me er mateloos aan. Hij gluurt naar me tijdens het file rijden op de pleijroute... grrmbll.

Overigens zou een suzuki dealer of specialist deze auto nog gewoon moeten kunnen uitlezen.

Dat is dus het punt, ik ben meerdere malen geweest, iedere X voor dat ik daar binnen reed, is mijn auto een grote troll en springt hij uit.
Gezien ik de auto alleen in het weekend gebruik voor lange ritten, of tijdens werktijd. De dealer garage is maar open tot 5, en dan ben ik net uit werk. Ik moet dus een afspraak maken, en hopen dat hij aan schiet... en blijft.
Ik wil binnenkort een grote beurt, maar ik wil natuurlijk wel enigzins zeker weten dat deze auto de moeite nog waard is. voor ik er veel geld in stop en hij volgende maand weg mag.
 
Waarschijnlijk kan je deze met een draadje uitlezen maar je moet achterhalen welke connector je hebt. Meer info:
https://codes.rennacs.com/Petrol-Engine/Japanese-Korean/Suzuki-Engines.php
 
Ik kom hier nog even op terug, nog steeds niet uit kunnen lezen (dealer heeft nooit tijd zodra het lampje komt), maar de tip om hem in zijn vrij te zetten als ik rem helpt wel.
Zet ik de motor in zijn neutral als ik bij een stoplicht aan kom, niets. Laat ik hem uitrollen op de motor voel je hem inhouden en (alsof hij teveel vacuum zuigt) en springt check engine aan. Daarna ietwat verhoogd toerental stationair maar hij rijd normaal door.
Mijn collega die ook een automaat rijd liet luchtmassameter vallen en na wat googlen komt een defect daaraan wel overeen met wat ik ervaar, kan dat kloppen?
Nogmaals korte summary
*Op lage toeren remmen op motor, geen probleem (minder dan 2K)
*OP koude motor op motor laten remmen eerst 5 min (rond 3K toeren en dan terug) geen probleem
*Heel geleidelijk op motor remmen geen probleem
*Auto in neutraal zetten en puur op remmen remmen geen probleem
*Warme motor boven de 2.5K toeren uit laten komen en dan op motor laten remmen ( gas compleet of bijna helemaal los) wel check engine.
 
Vanochtend 3x check engine aan en uit. Ik werd knetter en heb de ANWB gebeld, ook die konden hem weer niet uitlezen, (ook al had hij een scala aan kabels bij).
na anderhalf uur zoeken en een stuk met mij mee rijden blamed hij de mapsensor of de kabel die erbij hoor. Daarnaast zelfde reactie als vorige ANWB/ garage, schitterend oud autotje, mooi onderhouden, zou nog jaren mee moeten kunnen. Zonder de mapsensor brand de CEL, maar heb ik geen rare problemen met afremmen op de motor. en alles loopt lekker.
Overigens, bleek mijn auto geen luchtmassa meter te hebben.
 
Is het probleem dan nu opgelost?

Ik zou toch op één of andere manier met de garage regelen dat er, op z'n minst, een olie(filter) wisselbeurt uitgevoerd gaat worden.
Misschien de auto op donderdagavond voor de deur zetten en zaterdagochtend weer ophalen?

Deze generatie motoren komen nog uit de tijd dat het heel gebruikelijk was om om de 10 duizend kilometer een oliewissel uit te voeren. 30K is echt te lang hoor.

Ik bedacht mij ook: misschien een keer kleppen stellen?

Om het aangluren van het lampje op te lossen kan je gewoon een stukje ductape erover plakken. :T
 
Uiteindelijk zal het een scheurtje of breukje ergens zijn:

De motor draait vrolijk rondt.
Het probleem is af en aan.
Het probleem is niet bij koude motor (kabels en rubbers zijn stugger)
Het probleem is met stevig afremmen op motor met gas dicht(hoog vacuum)
De motor blijft draaien, gaat niet bokken, het is dus niet iets met de ontsteking.

Ik zou toch echt het inlaatcircuit goed bekijken, heb je al zonder luchtfilter gereden (minder kans voor valse lucht)?

Kijk hier eens: https://track-techniek.blogspot.com/2014/05/vacuum-testen.html

En wat Durashift zegt: kleppen stellen, misschien hangt er één een beetje?
 
Terug
Bovenaan