Centrale bedieningsknop beschadigd

Jim Dekker

Net ingestapt
Hallo allemaal, bij m'n nieuwe (tweedehands) auto zit een beschadiging aan de bovenkant van de centrale bedieningsknop, zie foto. Iemand enig idee hoe dit te verhelpen is zonder een gehele nieuwe unit te moeten kopen?

Alvast dank!

0fcn7D5Ng02OhGduPmBk0F9vCp3eebOGrZ4Qk8idUYIJj.JPG
 
Dat soort dingetjes altijd voor je koopt laten regelen, voor de dealer is het een klein dingetje ex BTW. Kijk even bij de ekris bmw onderdelen site.
 
s velthuis zei:
Weet niet precies wel model, maar zo´n cover is toch zo te vervangen?
...
Wel premium, dat zo'n knop binnen 15 jaar al afbladdert...

Lol die 2e is een touchpad-lookalike. Zo zijn de nieuwere originele knoppen.

Tja ik vind het zeker ook matig, maar mijn verweer is dat je soms versteld staat van de lompigheid van gebruikers al dan niet onbewust door ruwe sieraden, het gooien van tassen of sleutels of vieze handen.

Ik kreeg ooit een bmw sleutel van 4 jaar met kapot logootje. Ik krijg het zelf samen met eerdere eigenaren en diverse auto's in 10 jaar niet voor elkaar en ik heb geen mapje, geen hand- of man- of heup- of gordel- of schoudertas met zacht gevoerd vakje, gewoon met 2 andere sleutels zo goed als altijd in mijn broekzak.
 
V0RQ zei:
s velthuis zei:
Weet niet precies wel model, maar zo´n cover is toch zo te vervangen?
...
Wel premium, dat zo'n knop binnen 15 jaar al afbladdert...

Lol die 2e is een touchpad-lookalike. Zo zijn de nieuwere originele knoppen.

Tja ik vind het zeker ook matig, maar mijn verweer is dat je soms versteld staat van de lompigheid van gebruikers al dan niet onbewust door ruwe sieraden, het gooien van tassen of sleutels of vieze handen.

Ik kreeg ooit een bmw sleutel van 4 jaar met kapot logootje. Ik krijg het zelf samen met eerdere eigenaren en diverse auto's in 10 jaar niet voor elkaar en ik heb geen mapje, geen hand- of man- of heup- of gordel- of schoudertas met zacht gevoerd vakje, gewoon met 2 andere sleutels zo goed als altijd in mijn broekzak.

Het valt me bij veel nieuwe auto's op. Afkomst maakt niet uit, bij Duitsers, Fransen, Italianen. Softtouchlak en doorschijnknoppen, het ziet er nieuw bij de dealer leuk uit. Maar binnen 5 jaar zijn de knoppen naar de knoppen. Die dure Touareg van klokje rond een tijdje geleden ook, daar leek geen knop meer van onbeschadigd te zijn. De verlichtingsknop van de Touran van m'n schoonouders had binnen 2 jaar geen logootje meer op de knop staan. een kale knop, met een rood verlicht ring eromheen. Terwijl veel auto's uit de jaren 90 nog geen enkele sleet op de knoppen hebben. Vreemd. En in mijn geval kan ik garanderen dat er dagelijks lomp mee omgegaan wordt. Nog 3 maanden, dan is mijn auto weer toe aan z'n jaarlijkse 20 minuten wasbeurt...
 
s velthuis zei:
V0RQ zei:
s velthuis zei:
Weet niet precies wel model, maar zo´n cover is toch zo te vervangen?
...
Wel premium, dat zo'n knop binnen 15 jaar al afbladdert...

Lol die 2e is een touchpad-lookalike. Zo zijn de nieuwere originele knoppen.

Tja ik vind het zeker ook matig, maar mijn verweer is dat je soms versteld staat van de lompigheid van gebruikers al dan niet onbewust door ruwe sieraden, het gooien van tassen of sleutels of vieze handen.

Ik kreeg ooit een bmw sleutel van 4 jaar met kapot logootje. Ik krijg het zelf samen met eerdere eigenaren en diverse auto's in 10 jaar niet voor elkaar en ik heb geen mapje, geen hand- of man- of heup- of gordel- of schoudertas met zacht gevoerd vakje, gewoon met 2 andere sleutels zo goed als altijd in mijn broekzak.

Het valt me bij veel nieuwe auto's op. Afkomst maakt niet uit, bij Duitsers, Fransen, Italianen. Softtouchlak en doorschijnknoppen, het ziet er nieuw bij de dealer leuk uit. Maar binnen 5 jaar zijn de knoppen naar de knoppen. Die dure Touareg van klokje rond een tijdje geleden ook, daar leek geen knop meer van onbeschadigd te zijn. De verlichtingsknop van de Touran van m'n schoonouders had binnen 2 jaar geen logootje meer op de knop staan. een kale knop, met een rood verlicht ring eromheen. Terwijl veel auto's uit de jaren 90 nog geen enkele sleet op de knoppen hebben. Vreemd. En in mijn geval kan ik garanderen dat er dagelijks lomp mee omgegaan wordt. Nog 3 maanden, dan is mijn auto weer toe aan z'n jaarlijkse 20 minuten wasbeurt...

Ik denk dat je de oorzaak moet zoeken in handcremes oid. Want het is vaak niet eens slijtage. Het lijkt er meer opdat de laag op de knoppen los laat door een chemische reactie. Beetje hetzelfde idee als dat je afbijt gebruikt.
 
Was de vorige eigenaar misschien iemand met een voorliefde voor scherpe en/of nepnagels? Die deze bovendien graag gebruikte?

Overigens, over slijtage in het interieur: Ik rij graag met mijn linkerelleboog op de armsteun. In de Volvo V40 die ik eerder reed was daardoor binnen 125.000 km de bekleding ter plaatse doorgesleten. Oprecht niks vreemds gedaan, ben ook absoluut niet van het ellebogenwerk. In de Astra voelde ik op dit plek ook al een deuk ontstaan dus ben ik mezelf maar gaan dwingen een andere rijhouding aan te nemen.
 
D2 maar dan met vierkante haakjes er omheen zei:
Was de vorige eigenaar misschien iemand met een voorliefde voor scherpe en/of nepnagels? Die deze bovendien graag gebruikte?

Overigens, over slijtage in het interieur: Ik rij graag met mijn linkerelleboog op de armsteun. In de Volvo V40 die ik eerder reed was daardoor binnen 125.000 km de bekleding ter plaatse doorgesleten. Oprecht niks vreemds gedaan, ben ook absoluut niet van het ellebogenwerk. In de Astra voelde ik op dit plek ook al een deuk ontstaan dus ben ik mezelf maar gaan dwingen een andere rijhouding aan te nemen.

Daar is die steun toch voor? Ik zit daar al 17 (23?) jaar met m'n elleboog op. Het enige dat slijt zijn m'n overhemden...
 
s velthuis zei:
Daar is die steun toch voor? Ik zit daar al 17 (23?) jaar met m'n elleboog op. Het enige dat slijt zijn m'n overhemden...

Tsja... er is mij in een ander topic al verteld: de oude meuk van vroeger mag je niet gaan vergelijken met die huidige moderne meuk.:)
 
s velthuis zei:
D2 maar dan met vierkante haakjes er omheen zei:
Was de vorige eigenaar misschien iemand met een voorliefde voor scherpe en/of nepnagels? Die deze bovendien graag gebruikte?

Overigens, over slijtage in het interieur: Ik rij graag met mijn linkerelleboog op de armsteun. In de Volvo V40 die ik eerder reed was daardoor binnen 125.000 km de bekleding ter plaatse doorgesleten. Oprecht niks vreemds gedaan, ben ook absoluut niet van het ellebogenwerk. In de Astra voelde ik op dit plek ook al een deuk ontstaan dus ben ik mezelf maar gaan dwingen een andere rijhouding aan te nemen.

Daar is die steun toch voor? Ik zit daar al 17 (23?) jaar met m'n elleboog op. Het enige dat slijt zijn m'n overhemden...
Wonderlijk hè? Maar is dat ding in jouw auto ook bekleed? Want Volvo had er Nubuck op geplakt en in de Opel is het leer. Vroeger waren die dingen gewoon van een bonk zchte kunststof. Dat bleef wél heel.
 
marcel21674 zei:
...
Ik denk dat je de oorzaak moet zoeken in handcremes oid. Want het is vaak niet eens slijtage. Het lijkt er meer opdat de laag op de knoppen los laat door een chemische reactie. Beetje hetzelfde idee als dat je afbijt gebruikt.

Ja ik denk dat je zeker een punt hebt. Bij de eerste BMW E9x had je zo'n softtouch laag die loskwam, vervolgens zat er glimmend zwart plastic onder. Zweethanden, handcrême of zoiets kan daar zeker een oorzaak hebben. Wat dacht je van dat handenwasgel met 65% alcohol erin?
 
D2 maar dan met vierkante haakjes er omheen zei:
s velthuis zei:
D2 maar dan met vierkante haakjes er omheen zei:
Was de vorige eigenaar misschien iemand met een voorliefde voor scherpe en/of nepnagels? Die deze bovendien graag gebruikte?

Overigens, over slijtage in het interieur: Ik rij graag met mijn linkerelleboog op de armsteun. In de Volvo V40 die ik eerder reed was daardoor binnen 125.000 km de bekleding ter plaatse doorgesleten. Oprecht niks vreemds gedaan, ben ook absoluut niet van het ellebogenwerk. In de Astra voelde ik op dit plek ook al een deuk ontstaan dus ben ik mezelf maar gaan dwingen een andere rijhouding aan te nemen.

Daar is die steun toch voor? Ik zit daar al 17 (23?) jaar met m'n elleboog op. Het enige dat slijt zijn m'n overhemden...
Wonderlijk hè? Maar is dat ding in jouw auto ook bekleed? Want Volvo had er Nubuck op geplakt en in de Opel is het leer. Vroeger waren die dingen gewoon van een bonk zchte kunststof. Dat bleef wél heel.

Tja, dat laatste dus. Natte lap erover en die steun ziet er weer uit zoals in 1996 in de showroom...
 
V0RQ zei:
marcel21674 zei:
...
Ik denk dat je de oorzaak moet zoeken in handcremes oid. Want het is vaak niet eens slijtage. Het lijkt er meer opdat de laag op de knoppen los laat door een chemische reactie. Beetje hetzelfde idee als dat je afbijt gebruikt.

Ja ik denk dat je zeker een punt hebt. Bij de eerste BMW E9x had je zo'n softtouch laag die loskwam, vervolgens zat er glimmend zwart plastic onder. Zweethanden, handcrême of zoiets kan daar zeker een oorzaak hebben. Wat dacht je van dat handenwasgel met 65% alcohol erin?
Vergis je niet, gewoon het vet van je vingers kan al genoeg ellende veroorzaken wat dat betreft. De zie je op binnendeuren in huis ook wel eens, als die telkens op dezelfde plek worden vastgepakt dan weekt de verf op die plekken ook los. Dat is echt niet alleen slijtage door aanraking. Overigens had mijn Arosa ook een soortgelijke slijtage, alleen dan op de versnellingspook. Oorspronkelijk had men dat heel leuk gedaan met glimmend zwart kunststof waar een rubberachtig laagje opgeplakt was. Toen ik 'm (tweedehands) kocht was het meeste er al af, heb de laatste restjes er toen ook maar afgekrabd. Resultaat: een versnellingspook zonder aanduiding van de versnellingen. In de basis geen probleem, maar als iemand mijn auto leende dan legde ik altijd wel even uit waar de achteruit zat. Dan keken ze je altijd aan zo van 'ik weet wel hoe een versnellingspook werkt hoor'. Nou daar kwamen ze dan vanzelf wel achter :)
 
Leon in zn SEAT zei:
V0RQ zei:
marcel21674 zei:
...
Ik denk dat je de oorzaak moet zoeken in handcremes oid. Want het is vaak niet eens slijtage. Het lijkt er meer opdat de laag op de knoppen los laat door een chemische reactie. Beetje hetzelfde idee als dat je afbijt gebruikt.

Ja ik denk dat je zeker een punt hebt. Bij de eerste BMW E9x had je zo'n softtouch laag die loskwam, vervolgens zat er glimmend zwart plastic onder. Zweethanden, handcrême of zoiets kan daar zeker een oorzaak hebben. Wat dacht je van dat handenwasgel met 65% alcohol erin?
Vergis je niet, gewoon het vet van je vingers kan al genoeg ellende veroorzaken wat dat betreft. De zie je op binnendeuren in huis ook wel eens, als die telkens op dezelfde plek worden vastgepakt dan weekt de verf op die plekken ook los. Dat is echt niet alleen slijtage door aanraking. Overigens had mijn Arosa ook een soortgelijke slijtage, alleen dan op de versnellingspook. Oorspronkelijk had men dat heel leuk gedaan met glimmend zwart kunststof waar een rubberachtig laagje opgeplakt was. Toen ik 'm (tweedehands) kocht was het meeste er al af, heb de laatste restjes er toen ook maar afgekrabd. Resultaat: een versnellingspook zonder aanduiding van de versnellingen. In de basis geen probleem, maar als iemand mijn auto leende dan legde ik altijd wel even uit waar de achteruit zat. Dan keken ze je altijd aan zo van 'ik weet wel hoe een versnellingspook werkt hoor'. Nou daar kwamen ze dan vanzelf wel achter :)

Maar dat is toch absurd? Dan is dat premium spul gewoon niet op z'n taak berekend? Mijn koplampknop ziet er na 23 jaar dagelijks gebruik vergelijkbaar uit:

seat-ibiza-ii-6k1-hatchback-1-4-16v-aua-lichtschakelaar-2002-6k1941531ak56j.jpg


Die van de Touran na 2 jaar zoals deze:

Lichtschalter_Drehknopf_entfernt.JPG.fcc6d62331ee4c2a4484c744ef7603cf.JPG


De technische levensduur van een voertuig is toch geen 2 jaar? Handcremetjes of niet? Glassex, spiritus, benzine, 2 taktolie, terpentine, verf, zelfs thinner, ik wil niet weten wat ik de afgelopen 2 decennia allemaal aan m'n handen heb gehad en aan die oude schakelaar heb afgesmeerd. M'n auto is jarenlang als bouwauto ingezet. Niets aan de hand. Echt. Helemaal. Niets. Natte lap erover en nieuw, op een scheurtje in het dash na waar een nokbalk tegenaan geklapt is bij het naar binnen schuiven in de auto en een piepklein gaatje in het vinyl op het dash waar een koperen waterleiding in geprikt is. Wat is nou 'premium'?

Het zou in elk geval nog enigszins premium zijn als BMW kosteloos die knop zou vervangen.
 
Ik snap s velthuis wel, maar ik begrijp ook de andere kant als je het vergelijkt met schoenen of kleding. Dat is in principe ook functioneel, maar toch zullen er weinig mensen met de uiterst robuuste werkschoenen met stalen neuzen naar kantoor komen of met de cognac lederen puntschoenen naar de bouwplaats. Het punt met auto's is dat de kopers graag de luxe van een lederen puntschoen willen hebben en daarvoor willen betalen in een auto die eigenlijk slechts een werkschoen is of zou moeten zijn. Dus wat je krijgt is een werkschoen zonder stalen neus en in plaats van rubber een lederen buitenzijde met een robuust design. Ziet er robuust en luxe uit, maar is het allebei niet. Toch willen mensen geen echte robuuste auto want te lelijk of een echte luxe auto want te fragiel voor dagelijks gebruik. Wat moet je dan als fabrikant?
 
dickey zei:
Ik snap s velthuis wel, maar ik begrijp ook de andere kant als je het vergelijkt met schoenen of kleding. Dat is in principe ook functioneel, maar toch zullen er weinig mensen met de uiterst robuuste werkschoenen met stalen neuzen naar kantoor komen of met de cognac lederen puntschoenen naar de bouwplaats. Het punt met auto's is dat de kopers graag de luxe van een lederen puntschoen willen hebben en daarvoor willen betalen in een auto die eigenlijk slechts een werkschoen is of zou moeten zijn. Dus wat je krijgt is een werkschoen zonder stalen neus en in plaats van rubber een lederen buitenzijde met een robuust design. Ziet er robuust en luxe uit, maar is het allebei niet. Toch willen mensen geen echte robuuste auto want te lelijk of een echte luxe auto want te fragiel voor dagelijks gebruik. Wat moet je dan als fabrikant?

Het zou wel fijn zijn als je het spul dan ook zonder die opsmuk kunt kopen. Maar we moeten allemaal mee in die uiterlijke schijn. Of een pakketje schroot met een dun laagje chroom, zoals het ooit zo mooi bezongen werd. Het probleem is dat "kwaliteitsbeleving" tegenwoordig vaak verward wordt met "kwaliteit". Merken als VW, BMW en Mercedes maakten ooit furore door weliswaar niet heel erg opgesmukte auto's te bouwen, maar wel zeer goed uitgewerkte. In een W124 sleet het knopje echt niet af. Nooit. Je had nog niet zo veel knoppen, maar ze waren wel goed. Dat is imo kwaliteit.
 
Ik heb toch heel wat naviknoppen gezien van dit type (ongeveer 2008 - 2014) en ik heb dit nog nooit gezien. Misschien waren het wel schaatsen of ski's die heel lomp of per ongeluk door de auto werden gerost.

Zomaar bladderen mag eigenlijk niet na enkele jaren, feit.. dat van die lichtknop of die BMW E90 kan gewoon niet.
Natuurlijk maakt zo'n merk wel miljoenen afwegingen per model: stank, gevoel, kleurpalet, levertijd, duurzaamheid, weekmakers, kosten etc, het gaat ook wel eens gewoon mis.

Bij de E90 werd het ook verbeterd na 2 jaar en was er een service bulletin voor vervangen onder garantie.

"SITUATION
The soft touch painted surface finish on the interior door grab handle may peel off due to exposure to certain hand creams and sun-tanning lotions.

CORRECTION
The following procedure should only be carried out on the affected grab handles that are confirmed to be peeling.

The interior grab handles this Service Information bulletin addresses are the:

Recessed grab handle on the driver’s door panel, and the

Painted plastic (non-vinyl covered portion) grab handles on the front passenger’s and both rear door panels (E90, E91).

In March 2007, the grab handles were changed from a soft touch painted surface to a molded in color material."

Toch balen als je veel handcreme gebruikt en je 13 jaar oude deurgreep begint nu te bladderen ;)
 
s velthuis zei:
dickey zei:
Ik snap s velthuis wel, maar ik begrijp ook de andere kant als je het vergelijkt met schoenen of kleding. Dat is in principe ook functioneel, maar toch zullen er weinig mensen met de uiterst robuuste werkschoenen met stalen neuzen naar kantoor komen of met de cognac lederen puntschoenen naar de bouwplaats. Het punt met auto's is dat de kopers graag de luxe van een lederen puntschoen willen hebben en daarvoor willen betalen in een auto die eigenlijk slechts een werkschoen is of zou moeten zijn. Dus wat je krijgt is een werkschoen zonder stalen neus en in plaats van rubber een lederen buitenzijde met een robuust design. Ziet er robuust en luxe uit, maar is het allebei niet. Toch willen mensen geen echte robuuste auto want te lelijk of een echte luxe auto want te fragiel voor dagelijks gebruik. Wat moet je dan als fabrikant?

Het zou wel fijn zijn als je het spul dan ook zonder die opsmuk kunt kopen. Maar we moeten allemaal mee in die uiterlijke schijn. Of een pakketje schroot met een dun laagje chroom, zoals het ooit zo mooi bezongen werd. Het probleem is dat "kwaliteitsbeleving" tegenwoordig vaak verward wordt met "kwaliteit". Merken als VW, BMW en Mercedes maakten ooit furore door weliswaar niet heel erg opgesmukte auto's te bouwen, maar wel zeer goed uitgewerkte. In een W124 sleet het knopje echt niet af. Nooit. Je had nog niet zo veel knoppen, maar ze waren wel goed. Dat is imo kwaliteit.

Je kunt het nog steeds kopen maar slechts beperkt bij gangbare merken en vaak voor een hogere prijs aangezien robuuste techniek meestal iets minder zuinig is en dus zwaar belast in NL. Zie bijvoorbeeld de suzuki jimny. Een werkpaard, maar voor minder heb je een vlotte Renault captur die in bijna alle opzichten beter is. Misschien niet zo robuust en terreinwaardig maar voor de consument een no-brainer. In de VS ligt dat wat anders aangezien men daar meer van werkpaarden houdt en deze daar ook een redelijke prijs hebben.
 
Terug
Bovenaan