Cc-segment hatchback tips/bevestiging/aanvullingen

TBITES

Startmotor
Afgelopen jaren zijn mijn vriendin en ik vakanties met de auto steeds meer gaan waarderen t.o.v. vliegvakanties. Deze autovakanties reden wij vaak met de geleende auto van (schoon)ouders. En nu zijn wij ook in verwachting van onze eerste spruit! Redenen genoeg om op korte termijn onze Aygo voor iets groters in te ruilen. Onze voorkeur gaat uit naar een ruime en betrouwbare C-segment hatchback benzine/hybride voor de komende jaren. Ons budget is € 10.000 inclusief inruil huidige auto (verwacht ongeveer € 5500 voor de relatief jonge Aygo). Waar moet de auto verder aan voldoen: ruime achterbank, redelijke ruime kofferbak, vlot genoeg om veilig in te halen op bv. de autobahn, cruisecontrol en airco. En verder koop ik het liefst een auto bij een dealer en of Bovag-garage voor de garantie.

Tot nu toe heb ik mij oog laten vallen op automodellen van Koreaanse of Japanse merken tussen de 7 en 12 jaar oud:

Hyundai I30
Kia Ceed
Nissan Pulsar
Honda Civic

Heb alleen niet heel veel verstand omtrent het vermogen (pk en motorinhoud) wat zulke type auto's nodig hebben om redelijk vlot mee te komen met het verkeer en als je bij de eindbestemming tijdens de vakantie een berg moet beklimmen. Tips hierover zijn zeer welkom, alvorens ik de eerst proefritten ga inplannen. Als er nog modellen zijn die ik over het hoofd heb gezien dan hoor ik het ook graag!
 
Ik adviseer om een C-segment stationwagon te kiezen i.p.v. hatchback. Gebruikt zijn ze nauwelijks duurder, maar bieden véél meer bagage ruimte. Met het genoemde budget wordt het wel even zoeken. Een hybride zit er voor dat geld waarschijnlijk niet in. Op www.gaspedaal.nl kun je je criteria ( o.a. max. prijs) invullen en zoeken naar de meest geschikte auto.
 
Lijstje auto's is goed: zijn in principe allemaal betrouwbare goede auto's.
Vermogen is persoonlijk: bij een atmosferische motor (=geen turbo) moet je bergop nu eenmaal gas geven (=veel hogere toeren) en als ie nieversnelt bij gasgeven dan wel langzamer dreigt te gaan op tijd terug schakelen en opnieuw: gas geven/toeren maken. Zijn we in NL niet meer gewend maar zo werkt het nu eenmaal.
Pas wel op voor import bij een handelaar: via de site van de RDW kun je zien of iets import is, en zo ja, hoeveel BPM er betaald is. Soms zie je ze heel nieuw met hele lage BPM: schade!
ps ik zie dat er zelfs voor een Nissan Pulsar (was onbekend maakt onbemind) forse prijzen gevraagd worden, ga dus niet zomaar akkoord met lage inruil: inruil zou dan ook hoger moeten zijn
 
@Supervisor R

Meteen aan een SW heeft niet onze voorkeur. Veel bagageruimte kan je extra creëren m.b.t. een dakkoffer als dat echt nodig is. Zag net wel een dik uitgevoerde Hyundai I30 SW, binnen ons budget dus wellicht de moeite waard om het toch te overwegen.

@ Huckebein

Bedankt voor de verduidelijking en tips m.b.t. aanschaf Pulsar! Denk dat hetzelfde geldt voor de Civic? Ook niet echt een beminde auto aangezien ik hem weinig tegenkom in het verkeer.
 
de i30 waar je zelf mee aankwam was een 3 deurs, ik zal wel even goed nadenken of dat wel handig is. Houd er verder rekening mee dat een 3 deurs c-segment lastig te verkopen is, zorg dan dat je nu een goede deal maakt, want je raakt hem aan de straat stenen niet meer kwijt.

je oog laten vallen op puur Japans en Koreaans is aan jouw of je dat wil, maar Nissan en Renault delen al jaren technieken en motoren met elkaar. Een Megane 3e generatie 1.4 tce is echt een aanrader.

De Civic is in Basis wel een hele oude auto, dan kun je wellicht beter voor zijn opvolger gaan. https://www.youtube.com/watch?v=HBecoLZu_wg&t=5s

Een andere betrouwbare suggestie uit Japan is de Lancer https://www.gaspedaal.nl/mitsubishi/lancer/hatchback?pmax=10000&srt=df-a

je zou het niet zeggen , maar ook dit is een Koreaan https://www.gaspedaal.nl/chevrolet/cruze/hatchback?pmax=10000&srt=df-a

Niet mooi , maar ja smaken verschillen https://www.gaspedaal.nl/suzuki/sx4/benzine?pmax=10000&srt=df-a en is er ook met een fiat logo https://www.gaspedaal.nl/fiat/sedici/benzine?pmax=10000&srt=df-a
 
Terug
Bovenaan