cardan-as

Honda75

Wegverkenner
Beste leden,

Ik heb gehoord/gelezen dat een cardanas niet behoort te draaien bij een vierwiel aangedreven auto, wanneer je deze met de hand probeert rond te draaien.
Nu heb ik dat onlangs geprobeerd met mijn XC 90 (2007 5D) en nu voel ik een minimale speling van ongeveer 1 cm.
Is dat al kwalijk of is een kleine speling normaal?

Ik zou zeggen, kijk de klokje rond video van de XC90, na 12 minuten heeft Joep het over deze as...

Een speling van 1 cm zou ik op zich niet minimaal noemen, maar als dat de opgetelde speling is in bak+aandrijfassen kan het best normaal zijn.

EVV zei:
Ik zou zeggen, kijk de klokje rond video van de XC90, na 12 minuten heeft Joep het over deze as...

Had ik gekeken, maar dacht dat daar een stuk meer speling op zat. Dank voor je reactie!

Kees 9379262 zei:
Een speling van 1 cm zou ik op zich niet minimaal noemen, maar als dat de opgetelde speling is in bak+aandrijfassen kan het best normaal zijn.

Aha, dus hij hoeft niet perse helemaal vast te zitten. Dan kan het dus meevallen. Dank voor je input!

zit altijd iets speling op. In de som der delen ga je dat altijd minimaal iets voelen. Naarmate de auto de kilometers maakt kan dit steeds meer worden.

1 cm zou hij vast niet hebben gehad toen hij uit de fabriek liep. zolang je niets hoort met lastwissel zou ik er (nog) geen zorgen om maken

AsconaGT zei:
zit altijd iets speling op. In de som der delen ga je dat altijd minimaal iets voelen. Naarmate de auto de kilometers maakt kan dit steeds meer worden.

1 cm zou hij vast niet hebben gehad toen hij uit de fabriek liep. zolang je niets hoort met lastwissel zou ik er (nog) geen zorgen om maken

Dank voor je uitleg en je reactie!

Normaal zou het mij gerust stellen, maar ik had vandaag een passagier naast me in de auto en die merkte op dat het resonerende geluid rond 70 km per uur van het af differentieel zou komen. (Klinkt waarschijnlijk stom, maar Ik dacht steeds dat dit geluid bij de grote banden vandaan kwam.)

Is dit een teken dat het binnenkort vervangen moet worden of kan je hier nog lang mee doorrijden voordat het echt vervangen moet worden? Ik vrees dat het een heel duur verhaal is...

P.s.: het is rond de 70 km per uur het duidelijkst te horen. Het lijkt niet afhankelijk van het aantal toeren. Hetzelfde geluid blijft ronde 70 - of ik nu in zijn 3e, 4e of 5e versnelling zit.

Het feit dat het snelheidsafhankelijk is en niet toerenafhankelijk zit het dus waarschijnlijk niet in de motor.

Het is lastig te beoordelen. Zou heel goed van een differentieel kunnen komen. Sommige auto's worden er heel oud mee. Anderen moeten vervangen worden. Het is niet zo dat je ineens komt te staan. maar als het in de auto al duidelijk hoorbaar is zou ik wel even bij de garage aan geven de eerst volgende keer dat je er komt.

Ik vrees dat het een heel duur verhaal is...

Goedkoop sowieso niet. maar een XC90 diesel is in alle opzichten sowieso een dure jongen om in goede staat op de weg te houden. Je weet dat je wel een potje achter de hand moet houden en een bak met wegenbelasting betaald elke maand. Maar gewoon eens informeren bij de garage.

^^^ Volgens mij verblijft Honda75 in een Scandinavische omgeving en zal de last van het houden van dit voertuig, belastingtechnisch, wellicht iets voordeliger zijn dan in NL.

Maar goed, voordelige auto's bestaan niet in dat segment. Misschien een Lexus..

Durashift zei:
^^^ Volgens mij verblijft Honda75 in een Scandinavische omgeving en zal de last van het houden van dit voertuig, belastingtechnisch, wellicht iets voordeliger zijn dan in NL.

Maar goed, voordelige auto's bestaan niet in dat segment. Misschien een Lexus..

Bij deze wil ik beide heren (Durashift en AsconaGT) hartelijk danken voor de reacties.

Durashift: ja, dat heb je goed onthouden. Ik woon in Noorwegen en hier betaal je geen wegenbelasting, maar alleen tol voor bepaalde wegen, sommige tunnels en natuurlijk voor de vele overvaartpondjes. (En zelfs die heb ik hier niet in een straal van 100 km.)
Dus het maakt niet uit hoe zwaar je auto (tenzij het een vrachtauto is) is en of het diesel is. Suzuki Alto of een zware dieselauto. Je betaald precies hetzelfde. (De voordelen voor elektrisch rijden zijn sinds dit jaar opgeheven als ik het goed heb.)

Maar inderdaad, wanneer je iets hebt aan deze auto - dan ben je duurder uit. Maar zaken als een nieuw differentieel is pas écht een duur geintje. Daar komt bij dat men hier alleen al voor arbeidsloon (op de werkplaats) 1.500 kronen per uur berekend, oftewel 150 euro per uur. Geen flauw idee hoe lang deze mensen aan arbeidsuren nodig hebben voor een klus als deze.

Ik heb ook zoiets gehoord dat het kan zijn dat ze een metalen bus moeten vervangen (als je geluk hebt), maar als pech hebt - dat dan ook de tanden zijn versleten(???...Of zoiets.) Dus is doorrijden risicovoller?

Weet iemand hier iets meer over te vertellen?

Dit gaat over een XC70 maar da's op zich niet anders:

Net de offerte van de Volvo binnen,

Ruil haakse overbrenging (Volvo) monteren plus nieuwe bus. Incl olie.
Pakkingen olieretourpijp turbo vervangen.
Haldex olie verversen.

Totaal 4 uur werk.
Kosten plaatje, €2186,59

Het is een hoop geld, maar een revisie tussenbak kost alleen al €895 ex. dan moeten de tandwielen wel goed zijn. Volvo €1170 ex.

R W xxx zei:

Haldex olie verversen.

Totaal 4 uur werk.
Kosten plaatje, €2186,59

Het is een hoop geld, maar een revisie tussenbak kost alleen al €895 ex. dan moeten de tandwielen wel goed zijn. Volvo €1170 ex.

Dank je - dat is duidelijke info. Een flink prijskaartjes dus en dat zal hier nog iets hoger zijn. Heb je enig idee of ze van tevoren al kunnen inschatten of de tandwielen aangetast zijn of zien ze dat pas als ze de boel opentrekken? (Dan weet ik tenminste van tevoren hoe duur het grapje gaat worden en hoef ik niet in spanning te zitten tijdens de reparatie.)

Honda75 zei:
Ik heb ook zoiets gehoord dat het kan zijn dat ze een metalen bus moeten vervangen (als je geluk hebt), maar als pech hebt - dat dan ook de tanden zijn versleten(???...Of zoiets.) Dus is doorrijden risicovoller?

Die 'metalen bus' is bij mijn weten de verbindingsbus tussen versnellingsbak en haakse overbrenging. Die gaat vaak stuk door slijtage, maar daar krijg je geen gierende geluiden van. Als die bus versleten is, kun je de cardanas (met wat moeite) gewoon helemaal ronddraaien terwijl de auto met de wielen op de grond staat.

Honda75 zei:
R W xxx zei:

Haldex olie verversen.

Totaal 4 uur werk.
Kosten plaatje, €2186,59

Dank je - dat is duidelijke info. Een flink prijskaartjes dus en dat zal hier nog iets hoger zijn. Heb je enig idee of ze van tevoren al kunnen inschatten of de tandwielen aangetast zijn of zien ze dat pas als ze de boel opentrekken? (Dan weet ik tenminste van tevoren hoe duur het grapje gaat worden en hoef ik niet in spanning te zitten tijdens de reparatie.)

Dat is voor zover ik weet niet vooraf te zien. Maar even googlen kan je ook zelf, check bijv even het volvov70forum, daar komt die tekst ook vandaan en het is een 'wanneer'probleem dus posts genoeg.

BUMP zei:
Honda75 zei:

Die 'metalen bus' is bij mijn weten de verbindingsbus tussen versnellingsbak en haakse overbrenging. Die gaat vaak stuk door slijtage, maar daar krijg je geen gierende geluiden van. Als die bus versleten is, kun je de cardanas (met wat moeite) gewoon helemaal ronddraaien terwijl de auto met de wielen op de grond staat.

Wederom dank! Ik kan de cardanas hooguit een cm draaien, dus dat zal het niet zijn. Toch moet dat huilende/zingende/resonerende geluid met de cardanas te maken hebben lijkt me?
Dat van dat Volvo-forum zat ik ook al over na te denken en vind ik een goede tip. Ik ga me daar ook maar eens aanmelden. Hoop dat daar genoeg hobbyisten zitten, want fora zijn de laatste jaren niet meer zo druk bezocht.

Terug
Bovenaan