Carbase heeft geen overbrengingsverhoudingen meer

A

Anoniem

Guest
Omdat mijn vorige auto geen toerenteller had, had ik een web-app geschreven die op basis van GPS snelheid en de overbrengingsverhoudingen berekende welk theoretische toerental mijn auto in elke versnelling liep. Deze overbrengingsverhoudingen had ik uit Carbase gehaald via een kentekencheck.

Alhoewel dit soort gegevens ook elders te vinden zijn, ben ik nieuwsgierig naar waarom deze gegevens niet meer op te vragen zijn via Carbase, want dat ging veel makkelijker dan het internet rondstruinen.

Dat heb ik me inderdaad ook al eens afgevraagd, het is al een paar jaar zo. Ik zie nu ook dat (kennelijk) sinds kort de motorinhoud ook niet meer vermeld staat. Dat is wel hele basic informatie... Iemand die weet wat daar achter zit?

Denk dat de meeste autobezitters meer belangstelling hebben voor de gadgets dan voor de motor- en aandrijflijntechniek (Daar waar je buiten chiptuning toch niet eenvoudig iets aan kan veranderen)

Carina II zei:
Dat heb ik me inderdaad ook al eens afgevraagd, het is al een paar jaar zo. Ik zie nu ook dat (kennelijk) sinds kort de motorinhoud ook niet meer vermeld staat. Dat is wel hele basic informatie... Iemand die weet wat daar achter zit?

De versnellingsoverbrengingen waren een drietal maanden geleden in ieder geval nog wel degelijk aanwezig

Pietzoveel zei:
Denk dat de meeste autobezitters meer belangstelling hebben voor de gadgets dan voor de motor- en aandrijflijntechniek (Daar waar je buiten chiptuning toch niet eenvoudig iets aan kan veranderen)

Maarja, als de data wel bestaat, is het zonde deze niet beschikbaar te houden in de Carbase, zonder op zijn minst de data openbaar te maken.

Als je even googelt op je autotype en "gearboxratio" heb je ze vaak zo te pakken..... en kan je de hele berekening maken die je wilt.

Carina II zei:
Cilinderinhoud lijkt weer terug te zijn.

Pietzoveel zei:
Dat kan zijn maar de persoon die geinteresseerd is in de aanwezigheid van draadloze apple carplay, 265 kleuren interieurverlichting of 360 graden parkeercamera heeft ook niets aan de carbase want van alle gadgets staat er ook niet veel in.
Daarnaast zou ik het geen goede keuze vinden om te zeggen dat "de meeste autobezitters vinden het niet interessant dus laten we het niet zien".
Er staan nog tientallen regels in die in de huidige tijd vreemd zijn. Een verlichte make-up spiegel, koelwatertemperatuurmeter, hoofdsteunen achter en leeslampjes heeft elke auto sinds mid jaren '90 wel. Maar voor iemand die anno 2022 een aantal uitvoeringen van de Opel Ascona met elkaar wil vergelijken is het een uitkomst dat de info er nog is. Dus waarom zouden de bakverhoudingen dan het veld moeten ruimen?

Als het gaat om de hoeveelheid ruimte die zaken innemen dan denk ik dat het sneller is om 1 verbruiksmodel te laten zien, NEDC vs WLTP is naar mijn weten niet echt relevant meer. Enkel het tonen van WLTP is genoeg en wanneer niet beschikbaar voor een auto laat dan dan de NEDC weergeven.

Daarnaast zijn er ook een heel aantal zaken die nu meerdere regels innemen zoals:
Xenon verlichting: Nee
LED verlichting: Ja
Terwijl dit ook genoteerd kan worden als: "Verlichting: LED"

Of vier regels met betrekking tot de buitenspiegels zou misschien ook efficienter kunnen.
elektrische buitenspiegels ja, en verwarmd
inklapbare buitenspiegels ja
automatisch dimmende buitenspiegels ja
richtingaanwijzer in buitenspiegels ja

Dat heb je goed verwoord. Ik ben benieuwd naar of iemand van Autoweek hier een tegen-argument op heeft?

De overbrengingingsverhoudingen zijn niet terug maar er staat wel "toerental bij 100 (en 130) km/h (theoretisch)", ik denk dat dat voldoende informatie is voor 95% van de gebruikers.

En het trekgewicht 0 tot 1000 kg is ook wel heel breed , nu staan de auto's die niks mogen trekken in het zelfde overzicht als auto's die 1000 kg mogen trekken

Wel handig als je in het a-segment of hybride segmeny shopt

Weet iemand toevallig waar AutoWeek alle kentekeninformatie vandaan heeft? Of is het data die AutoWeek zelf heeft verzamelt?

Terug
Bovenaan